Funkar stillasittande som träningsmetod?

Men det är väl att ta i att folk som sätter sina hundar parkerar sig mitt i vägen?
Jag kan nog inte minnas mig att jag någon gång, varken i stad eller skog, mött en hundägare som går eller parkerar sig mitt i vägen och inte håller åt sidan.
Är detta verkligen vanligt? :confused:
Det händer. Jag har en golden i mitt "kvarter" som parkerar sig mitt på gångvägen när man möts. Har bett ägaren flytta sig åt sidan när vi möts så att vi kan passera men har fått svaret att det inte går "hunden vill inte flytta på sig". Så istället har vi fått gå över gatan då jag inte känner för att tränga oss förbi (min hund är ok med hundmöten, men hunden ligger spänt på marken och väntar...)
 
Har man en hund med hundmötesproblematik så tycker inte jag att hundar man råkar möta på promenaden bör vara den huvudsakliga träningen. Jag tycker faktiskt att man då får lägga särskild tid på det och träna med hundägare som är informerade eller gå en kurs. Det är inte särskilt kul att gå förbi en hund som gör utfall.

Kanske beror vår olika syn på vad vi menar med träning? Att man tex tränar att hunden ska gå fot eller fint förbi en hund påverkar ju inte mötande hund. Men har man en hund som gör utfall och då tränar på mötande hundar... Det är inte särskilt kul som mötande ekipage.
Jag kan bara tala för min hund men han uppför sig jättefint på kurser, träningsplan och jag kan tom ta med honom på uteserveringar där det finns andra hundar osv.
Jag har gått kurser där vi tränar på hundmöten och alla har undrat vad vi gör där. Hunden är inte dummare än att han förstår att träningen är lika med "trygg plats".
Det är BARA i hundmöten i vardagen som han blir som det blir.
 
Har man en hund med hundmötesproblematik så tycker inte jag att hundar man råkar möta på promenaden bör vara den huvudsakliga träningen. Jag tycker faktiskt att man då får lägga särskild tid på det och träna med hundägare som är informerade eller gå en kurs. Det är inte särskilt kul att gå förbi en hund som gör utfall.

Kanske beror vår olika syn på vad vi menar med träning? Att man tex tränar att hunden ska gå fot eller fint förbi en hund påverkar ju inte mötande hund. Men har man en hund som gör utfall och då tränar på mötande hundar... Det är inte särskilt kul som mötande ekipage.

Du menar alltså att folk som har hundar som kan göra utfall ska undvika andra? I praktiken så innebär det alltså att vissa hundar ska rastas och motioneras inne? Eller hur menar du?

Jag hade faktiskt aldrig betalat för en hundmöteskurs med de hundar jag haft änsålänge, jag vet hur jag ska lösa det och har inte lust att lägga tusentals kronor på att få något riggat. Om andra vill det eller behöver hjälp så varsågod. Om jag inte ska isolera hunden totalt så blir det ju sak samma för de jag möter ändå. Eller ja, bättre, eftersom att man tränar hunden.

För mig är det så konstigt. Om min hund får problem av att en annan hund gör utfall så är det mitt problem. Något jag får träna på. Den andra hundägaren får träna på sitt och jag tränar på mitt.
 
Jag kan bara tala för min hund men han uppför sig jättefint på kurser, träningsplan och jag kan tom ta med honom på uteserveringar där det finns andra hundar osv.
Jag har gått kurser där vi tränar på hundmöten och alla har undrat vad vi gör där. Hunden är inte dummare än att han förstår att träningen är lika med "trygg plats".
Det är BARA i hundmöten i vardagen som han blir som det blir.

Precis detta också. Gripa har tex inga problem med lösa hundar på klubben. Lösa hundar ute på promenad dock, där blir hon spänd eftersom att det är då hon blivit påflugen. Likadant är det med Viggo. Situationerna är ju generellt ganska annorlunda.
 
Att man måste hantera möten som uppstår under en promenad är en sak. Vad jag invänder mot är att se möten med främmande ekipage som man råkar möta som den främsta träningen när man har en hund som har hundmötesproblematik. Om jag tränar fot med min hund när vi möter en annan hund så stör ju det inte den andra hunden (mer än att vi passerar om det nu skulle stör hunden). Men har man en hund som har svårt med hundmöten så borde den större delen av träningen inte ske med främmande ekipage som inte vet om att de är träningsobjekt - det är inte jättekul att passera en hund som "plötsligt" gör utfall. Istället får man gå kurs eller be vänner/bekanta att vara träningsobjekt. Tycker man bör visa den hänsynen. Sen beror de såklart vilken träning man gör - tränar man skvaller tex och håller långt avstånd så spelar det ju mindre roll. Men tränar man med sin hund som har hundmötesproblem på närmare håll så tycker jag det bör ske med hundägare som är informerade.

Som sagt, att man sen råkar få möten på promenaden är en annan sak, det måste ju hanteras. Men jag tycker inte sådana möten ska vara den huvudsakliga träningen.
Fast för mig är det ingen skillnad på att hantera möten och träna på dem? Jag gör ju på samma sätt oavsett, varför skulle jag hantera ett möte annorlunda för att det sker spontant på gatan hemma än när jag tränar? Jag tränar ju MIN hund, den mötande får hantera sin hund precis som den vill.
 
Jag kan bara tala för min hund men han uppför sig jättefint på kurser, träningsplan och jag kan tom ta med honom på uteserveringar där det finns andra hundar osv.
Jag har gått kurser där vi tränar på hundmöten och alla har undrat vad vi gör där. Hunden är inte dummare än att han förstår att träningen är lika med "trygg plats".
Det är BARA i hundmöten i vardagen som han blir som det blir.
Så var det med min som hade problem med möten också. Vi var på klubben för att träna på det, men på klubben hade han ju fullt fokus på träning och vad jag skulle hitta på härnäst, andra hundar sket han i. Det var ju just på vardagspromenader det var problem (och det hade inte funkat att träna med hundar han kände heller, så att styra upp träning med någon vän på hemmaplan hade inte heller hjälpt).
 
Har man en hund med hundmötesproblematik så tycker inte jag att hundar man råkar möta på promenaden bör vara den huvudsakliga träningen. Jag tycker faktiskt att man då får lägga särskild tid på det och träna med hundägare som är informerade eller gå en kurs. Det är inte särskilt kul att gå förbi en hund som gör utfall.

Kanske beror vår olika syn på vad vi menar med träning? Att man tex tränar att hunden ska gå fot eller fint förbi en hund påverkar ju inte mötande hund. Men har man en hund som gör utfall och då tränar på mötande hundar... Det är inte särskilt kul som mötande ekipage.

Men alltså, ska jag inte kunna ta ut och rasta min hund där jag bor då, eftersom hon gör utfall? Eller hur menar du?

Varenda hundmöte blir träning för oss, eftersom mitt mål är att hon ska kunna hantera hundmöte utan att bry sig i framtiden.
För min del är arrangerade möten eller kurser inte ett problem. Däremot spontana hundmöten, och när de sker gör jag ju såklart allt jag kan för att min hund ska hantera det så bra som möjligt - alltså tränar jag?
 
Det händer. Jag har en golden i mitt "kvarter" som parkerar sig mitt på gångvägen när man möts. Har bett ägaren flytta sig åt sidan när vi möts så att vi kan passera men har fått svaret att det inte går "hunden vill inte flytta på sig". Så istället har vi fått gå över gatan då jag inte känner för att tränga oss förbi (min hund är ok med hundmöten, men hunden ligger spänt på marken och väntar...)

Typisk golden grej. Lägga sig ner vid möten och leka död val = bli omöjlig att flytta på. Jag ser aldrig nån annan ras
göra det. Fördelen är att jag aldrig sett en sån golden fara upp och göra utfall.
 
Men alltså, ska jag inte kunna ta ut och rasta min hund där jag bor då, eftersom hon gör utfall? Eller hur menar du?

Varenda hundmöte blir träning för oss, eftersom mitt mål är att hon ska kunna hantera hundmöte utan att bry sig i framtiden.
För min del är arrangerade möten eller kurser inte ett problem. Däremot spontana hundmöten, och när de sker gör jag ju såklart allt jag kan för att min hund ska hantera det så bra som möjligt - alltså tränar jag?

Om du vet att hon gör utfall så får du ju hålla avstånd till andra hundekipage och inte utsätta andra hundar för det obehaget av att ha en främmande hund nära sig som gör utfall.
 
Om du vet att hon gör utfall så får du ju hålla avstånd till andra hundekipage och inte utsätta andra hundar för det obehaget av att ha en främmande hund nära sig som gör utfall.

Det gör jag, eftersom jag vill undvika utfall. 😅
Men ibland händer något oförutsägbart och där jag bor är det extremt hundtätt och smala gångvägar så att för ens kunna ta sig någonstans måste jag gå där. 🤷

För övrigt är var och varannan hund här reaktiv, och min hund gör sällan utfall längre, eftersom vi tränat. Men om en annan hund går igång blir det svårt för henne.
 
Men alltså, ska jag inte kunna ta ut och rasta min hund där jag bor då, eftersom hon gör utfall? Eller hur menar du?

Varenda hundmöte blir träning för oss, eftersom mitt mål är att hon ska kunna hantera hundmöte utan att bry sig i framtiden.
För min del är arrangerade möten eller kurser inte ett problem. Däremot spontana hundmöten, och när de sker gör jag ju såklart allt jag kan för att min hund ska hantera det så bra som möjligt - alltså tränar jag?
Alltså hur läser du min text??? Var har jag skrivit att hundägaren med hundar med hundmötesproblemarik inte ska få tas ut och rastas/få promenad? Visa var jag har skrivit det.
Vad jag skrev är att jag inte tycker att främmande ekipage (som inte sagt ok på att vara träningsobjekt) ska vara den huvudsakliga träningen. Får man möte på promenaden så får man ju hantera det såklart.

Jag har två hundar i mitt område där ägarna kan gå omvägar för att skapa möte med oss för att dom tycker det är så bra träning för sina hundar då min hund går lungt vid min sida. Dessa hundar gör utfall eller spänner sig, stirrar, morrar etc. Att varken jag eller min hund uppskattar dessa möten bryr sig dessa hundägare inte alls om. Så istället har jag fått börja vända när jag ser att de vänder väg för att få möte med oss.
 
Alltså hur läser du min text??? Var har jag skrivit att hundägaren med hundar med hundmötesproblemarik inte ska få tas ut och rastas/få promenad? Visa var jag har skrivit det.
Vad jag skrev är att jag inte tycker att främmande ekipage (som inte sagt ok på att vara träningsobjekt) ska vara den huvudsakliga träningen. Får man möte på promenaden så får man ju hantera det såklart.

Jag har två hundar i mitt område där ägarna kan gå omvägar för att skapa möte med oss för att dom tycker det är så bra träning för sina hundar då min hund går lungt vid min sida. Dessa hundar gör utfall eller spänner sig, stirrar, morrar etc. Att varken jag eller min hund uppskattar dessa möten bryr sig dessa hundägare inte alls om. Så istället har jag fått börja vända när jag ser att de vänder väg för att få möte med oss.

Jag vet inte hur jag annars ska låta bli att träna med min hund på mötande?
För min del jobbar jag i varenda möte - alltså tränar.
Därför undrar jag hur du menar att man ska gå tillväga för att gå ut med sin hund, om man inte ska träna på de man möter?

Att jaga efter folk för att uppsöka träningsmöjligheter är ju givetvis asknäppt, men så läste jag inte den posten jag svarade på.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Vi har en schäfertik på dryga året som är väldigt social och glad. Helst av allt skulle hon hälsa på och leka med alla hundar hon...
Svar
8
· Visningar
1 199
Senast: Sesca
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 163
Senast: Migo
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 824
Senast: Nota
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 429
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp