Hundmöten

Schäferägare

Trådstartare
Hej!
Vi har en schäfertik på dryga året som är väldigt social och glad. Helst av allt skulle hon hälsa på och leka med alla hundar hon möter. Det hon gör är att hon lägger sig och väntar 9 av 10 gånger vi får ett hundmöte. När hunden i fråga passerar studsar hon upp mot hunden och viftar på svansen. Ibland skäller hon också. Inte så populärt hos de flesta vi möter såklart!
Hon väger 27 kg och gör sig tung så det är omöjligt att få henne med sig. Hon låter sig inte heller lockas av godis eller lek. Att avleda eller välja en annan väg fungerar ibland men det är svårt då hon oftast upptäcker hundarna innan oss.
Någon som har erfarenhet från liknande beteende och hur sjutton gör vi för att avhjälpa det? Är det något som kommer växa bort? Hon har inte haft sitt första löp ännu och är som sagt larvigt social! Tacksam för konstruktiva tips!
 
Hej!
Vi har en schäfertik på dryga året som är väldigt social och glad. Helst av allt skulle hon hälsa på och leka med alla hundar hon möter. Det hon gör är att hon lägger sig och väntar 9 av 10 gånger vi får ett hundmöte. När hunden i fråga passerar studsar hon upp mot hunden och viftar på svansen. Ibland skäller hon också. Inte så populärt hos de flesta vi möter såklart!
Hon väger 27 kg och gör sig tung så det är omöjligt att få henne med sig. Hon låter sig inte heller lockas av godis eller lek. Att avleda eller välja en annan väg fungerar ibland men det är svårt då hon oftast upptäcker hundarna innan oss.
Någon som har erfarenhet från liknande beteende och hur sjutton gör vi för att avhjälpa det? Är det något som kommer växa bort? Hon har inte haft sitt första löp ännu och är som sagt larvigt social! Tacksam för konstruktiva tips!

Skvallerträning! Grymt bra teknik för att hantera såna här situationer oavsett om de beror på leklust eller om en hund är negativt inställd till andra hundar. Googla så får du massor av konkreta tips på hur du kan göra. Räkna inte med att det växer bort "av sig självt", snarare kommer det befästas (och har säkert redan blivit befäst till en viss del) ju längre hon får hålla på.
 
Om hon inte tar alltför illa upp av det hade jag prövat att bara gå vidare, utan att göra en grej av det, även om hon stretar emot. Troligtvis slutar hon med beteendet när det inte funkar längre. Det går att dra dem med sig även om dem är tunga, men det är inte så smidigt.

Men om den här metoden känns lämplig beror också på varför hon lägger sig ner, osäkerhet, bara vill leka? Är hon osäker så är det nog inte rätt metod att bara ta henne med sig.
 
Om hon upptäcker hundarna innan er så får ni försöka träna på att upptäcka dem först ;) Det är sällan omöjligt (om man inte har någon synnedsättning förstås), det gäller bara att vara så uppmärksam som möjligt. Inget pilla i telefonen, babbla med andra eller annat som tar fokus från hundpromenaden.

Det kan också vara en god idé att försöka lära henne ett alternativt beteende. Lär henne bära en apport/boll/leksak eller tex gå fot. Lär in det i enkla situationer, så kan ni sedan använda er av det vid hundmöten.

Vissa brukshundklubbar (och säkert andra hundtränare också) har dessutom hundmöteskurser. Det kanske kan vara något att kolla upp? Börjar du vara mer på brukshundklubb kan du dessutom få större kontaktnät av folk som är erfarna när det gäller att träna brukshund, vilket kan vara guld värt inte minst när man har en livlig unghund.
 
Om hon upptäcker hundarna innan er så får ni försöka träna på att upptäcka dem först ;) Det är sällan omöjligt (om man inte har någon synnedsättning förstås), det gäller bara att vara så uppmärksam som möjligt. Inget pilla i telefonen, babbla med andra eller annat som tar fokus från hundpromenaden.

Det kan också vara en god idé att försöka lära henne ett alternativt beteende. Lär henne bära en apport/boll/leksak eller tex gå fot. Lär in det i enkla situationer, så kan ni sedan använda er av det vid hundmöten.

Vissa brukshundklubbar (och säkert andra hundtränare också) har dessutom hundmöteskurser. Det kanske kan vara något att kolla upp? Börjar du vara mer på brukshundklubb kan du dessutom få större kontaktnät av folk som är erfarna när det gäller att träna brukshund, vilket kan vara guld värt inte minst när man har en livlig unghund.
Vi brukar nog upptäcka dem ungefär samtidigt, hon kan ibland också lägga sig även om det är en ensam människa som kommer, som jag tolkar det att hon vill vara säker på att det inte är en minihund med som hon inte ser än. Men, vi får nog ta det på allvar och ta oss till brukshundsklubben. Har hoppats länge att det skall växa bort men då ni båda motsäger det får jag ta det på allvar och börja jobba målinriktat. Det är såklart ett otroligt störmoment på annars trevliga promenader och då det rör sig mycket hundar i området är det i princip mer regel än undantag att det inträffar.
 
Instämmer med att det inte kommer växa bort. När hon lägger sig ner blir hon liksom som en tryckkokare och som du säger blir det inte så trevligt för de mötande heller, så det är skitbra att du vill jobba bort det 🙂 Du behöver släcka hennes förväntningar på mötande hundar och människor och ovan tips är jättebra för det. Och som @Red_Chili också sa, träna upp dina hökögon så du kan upptäcka hundarna först 😁

Om ni är inomhus utan störningar, kan du sätta henne vid din sida, kasta en godis (eller annat hunden går igång på) och ställa krav på att hon ska till exempel sitta kvar? Där tycker jag att första byggstenen är, funkar inte det så kan det bli väldigt svårt i en mer krävande miljö som tex brukshundklubben skulle kunna vara om det är mycket aktivitet. När det funkar kan du ta med dig det ut, alltså när det kommer en hund (på avstånd i början) sätter du henne ner vid sidan. När hon försöker lägga sig eller resa sig placerar du tillbaka henne sittandes vid dig och belöna när hon gör det. I början kanske du får ta ut avstånd efter detta eller ge henne en annan uppgift så det inte blir för svårt för henne om hunden kommer närmare. Men tanken är att i förlängningen ska hon tex kunna gå vid din sida, hålla kontakt med dig och inte bry sig om den andra hunden även om ni går precis förbi varandra. 🙂
 
Vi brukar nog upptäcka dem ungefär samtidigt, hon kan ibland också lägga sig även om det är en ensam människa som kommer, som jag tolkar det att hon vill vara säker på att det inte är en minihund med som hon inte ser än. Men, vi får nog ta det på allvar och ta oss till brukshundsklubben. Har hoppats länge att det skall växa bort men då ni båda motsäger det får jag ta det på allvar och börja jobba målinriktat. Det är såklart ett otroligt störmoment på annars trevliga promenader och då det rör sig mycket hundar i området är det i princip mer regel än undantag att det inträffar.
Har ni inte tränat henne i lydnad?
Jag tänkte hon är ju 1 år...Eller har ni inte haft henne så länge?
för det där beteendet har för många andra som haft en hund som varit överdrivet social...växlat till "aggressivitet" och en hund som gör utfall - pga osäkerhet.. Dom har kanske inte lagt sig ner, men gjort såna här hopp framåt för att hälsa eller rättare kolla upp hunden/dom mötande - även människor...Hundar som gör så tror att det är deras jobb att kolla upp alla, vilket dom blir väldigt stressade över tillslut...

Dom har inte visat sin hund att vi tar hand om dom mötande...och då blir det tyvärr fel..men i erat fall så har det inte gått så långt än så det är ju inte för sent att träna bort att hon lägger sig eller att hon ska hälsa på alla-
Hundar behöver inte hälsa på alla- ngr kompisar eller liknande som hon kan hälsa på/leka med räcker..
Egentligen räcker flocken = familjen hon bor med (och vänner släktingar)
På brukshundsklubben kan ni ju träffa flera med brukshundar och Schäfrar som ni kanske kan rådfråga också.
Men nästa gång hon lägger sig ner - ställ er framför henne så att hon inte kan hoppa uppåt och skälla...alltså Blockera henne!
Träna samtidigt vid sidan om promenaderna tex inne/där det är ostört..Att följa dig med godis i handen (godis lugnar) genom att gå runt och belöna när hon följer efter dig (du får gå baklänges lite i början vilket ska leda till att hon till slut går vid din sida) fortsätt tills hon går vid din vänstra sida-(gör inte allt på samma dag utan upprepa dagligen en stund-och det ska vara kul...och sen att hon sätter sig i fot position och belöna det med godis och glädje. Träna sen ögonkontakt när hon sitter vid sidan längre och längre stunder innan belöning...Vilket du sen tränar på olika ställen med mer och mer störning..(ni kan lägga till störningar själv och öka på det eftersom)
Fortsätt med lite pauser på promenaden - utan möte . där ni tränar följsamhet, sitt vid sidan, ögonkontakt, osv eller stanna för att ha lite skoj då och då..Lek kurragömma/sök där en går iväg in i skogen, bus, godissök på backen och i träd...
 
Hej!
Vi har en schäfertik på dryga året som är väldigt social och glad. Helst av allt skulle hon hälsa på och leka med alla hundar hon möter. Det hon gör är att hon lägger sig och väntar 9 av 10 gånger vi får ett hundmöte. När hunden i fråga passerar studsar hon upp mot hunden och viftar på svansen. Ibland skäller hon också. Inte så populärt hos de flesta vi möter såklart!
Hon väger 27 kg och gör sig tung så det är omöjligt att få henne med sig. Hon låter sig inte heller lockas av godis eller lek. Att avleda eller välja en annan väg fungerar ibland men det är svårt då hon oftast upptäcker hundarna innan oss.
Någon som har erfarenhet från liknande beteende och hur sjutton gör vi för att avhjälpa det? Är det något som kommer växa bort? Hon har inte haft sitt första löp ännu och är som sagt larvigt social! Tacksam för konstruktiva tips!
Som andra säger skvallerträning

Som komplement om du inte hinner kan du bete dig konstigt så att huden fokuserar på dig och då ge godis. Du får ha lite fantasi bara. Klappa händerna, studsa, joddla, gör en burpee
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 119
Senast: Migo
·
Hundträning Tog en omplaceringshund för några månader sedan. En supersnäll stövare. Tyvärr skäller hon på andra hundar när vi möter dem. Hon är...
2
Svar
20
· Visningar
2 973
Senast: Ratax
·
Hundträning Nästan dagligen möter jag hundägare som väljer att sätta sin hund när jag passerar med min. Vissa försöker även avleda men de flesta...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
7 192
Senast: Sleepan
·
Hundträning Hej! Jag har haft min Malinois tik i ungefär en månad. Hon är nu 16 veckor gammal. Allt har fungerat jätte bra och hon lär sig otroligt...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 650
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp