Fy fan, ytterligare skandaler som tyvärr döljs bakom betalvägg.

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag läste artikeln innan den låstes och fick lite känslan av "ridskolebarn som tycker allt är djurplågeri". Kanske var det Sportbladets formuleringar men det kändes lite för många saker som bara inte kan stämma för att jag ska tro allting.

DRK har vad jag förstått ett bra rykte, välmående hästar och en ridskoleägare (?) som bryr sig om sina hästar. Sen är det en ridskola och inte alla hästar passar där. Mycket i artikeln kändes väldigt sensationistiskt (är det ett ord?), jag menar "hästar som skärs upp i magen". Jag tolkade det som att det klagades både på buköppning gjordes och buköppning gjordes inte.

Men det är svårt att veta, jag har inte själv varit där på flera år, och har aldrig ridit där så jag vet inte egentligen.

Jag läste artikeln innan den låstes och fick lite känslan av "ridskolebarn som tycker allt är djurplågeri". Kanske var det Sportbladets formuleringar men det kändes lite för många saker som bara inte kan stämma för att jag ska tro allting.

DRK har vad jag förstått ett bra rykte, välmående hästar och en ridskoleägare (?) som bryr sig om sina hästar. Sen är det en ridskola och inte alla hästar passar där. Mycket i artikeln kändes väldigt sensationistiskt (är det ett ord?), jag menar "hästar som skärs upp i magen". Jag tolkade det som att det klagades både på buköppning gjordes och buköppning gjordes inte.

Men det är svårt att veta, jag har inte själv varit där på flera år, och har aldrig ridit där så jag vet inte egentligen.

Språket som du säger gör det ännu mer "inte troligt" att anmälningarna kommer från den fd ridskolechefen.
Hen har ju jobbat med häst samt doktorerat inom hästvälfärd. Så tror inte riktigt hen pratar i de termerna som nämns.

Det är väl en journalist som inte kan hästar som tolkat och skrivit.

Jag känner mycket väl till denna ridskola, har själv ridit där när jag var ung och har kompisar som jobbar där och är där och dömer tävlingar ett par ggr om året. Det är en vendetta. Detta "scope" kom efter ett hotbrev där den fd anställde krävde en stor summa pengar. Den fd anställde vad dessutom den ansvarige för alla hästar när hen jobbade där och då dessa skador har skett.....

Oavsett så går hästarna inte 1-2 timmar i hagen. De går ute från efter frukost till lektionerna börjar vid 14-15. De går i flock och majoriteten går ute dygnet runt från mitten av maj till mitten av september.

LS har varit där och lagt ner ärendena varje gång.

De andra fd anställda som figurerar i artikeln har en relation, släkt nära vänner, till den som skrivit hotbrev samt antagligen är den som pratat mest med Aftonbladet.

Nya hästar står i karantän i utestallet och går inte i hagen med resten.

Från ridskolans hemsida:
Flera av de uppgifter som nu sprids har sin bakgrund i en konflikt med en före detta anställd. Det rör sig om en person som själv ansvarat för delar av det som nu kritiseras. Den här konflikten har eskalerat, och vi ser allvarligt på att ett skriftligt kravbrev med miljonbelopp – tillsammans med hot om anmälningar till olika myndigheter och organisationer – riktats mot verksamheten. Vi har därför övervägt att polisanmäla detta, då vi bedömer att det handlar om ett påtryckningsförsök.

Ang koliken så är ju 11 fall på 80 hästar rätt mycket men i mitt stall med 12 hästar hade vi 4 kolik fall på 4 månader förra vintern, varav min egna hade 2 (hade aldrig haft kolik förut) under de 8 åren jag ägt henne. Hon har heller inte haft ett enda anfall på 1 år nu. Vi hade vatten i hagen, bra mat och motion....

Jag känner mycket väl till denna ridskola, har själv ridit där när jag var ung och har kompisar som jobbar där och är där och dömer tävlingar ett par ggr om året. Det är en vendetta. Detta "scope" kom efter ett hotbrev där den fd anställde krävde en stor summa pengar. Den fd anställde vad dessutom den ansvarige för alla hästar när hen jobbade där och då dessa skador har skett.....

Oavsett så går hästarna inte 1-2 timmar i hagen. De går ute från efter frukost till lektionerna börjar vid 14-15. De går i flock och majoriteten går ute dygnet runt från mitten av maj till mitten av september.

De andra fd anställda som figurerar i artikeln har en relation, släkt nära vänner, till den som skrivit hotbrev samt antagligen är den som pratat mest med Aftonbladet.

Från ridskolans hemsida:
Flera av de uppgifter som nu sprids har sin bakgrund i en konflikt med en före detta anställd. Det rör sig om en person som själv ansvarat för delar av det som nu kritiseras. Den här konflikten har eskalerat, och vi ser allvarligt på att ett skriftligt kravbrev med miljonbelopp – tillsammans med hot om anmälningar till olika myndigheter och organisationer – riktats mot verksamheten. Vi har därför övervägt att polisanmäla detta, då vi bedömer att det handlar om ett påtryckningsförsök.

Ang koliken så är ju 11 fall på 80 hästar rätt mycket men i mitt stall med 12 hästar hade vi 4 kolik fall på 4 månader förra vintern, varav min egna hade 2 (hade aldrig haft kolik förut) under de 8 åren jag ägt henne. Hon har heller inte haft ett enda anfall på 1 år nu. Vi hade vatten i hagen, bra mat och motion....
Tack för att du klargör! Läste artikeln innan den låstes och artikeln är ju definitivt inte skriven av hästmänniska. Sen reagerade jag på antalet koliker, 11 på 80 hästar med två buköppningar och en avlivning låter väldigt mycket för mig.

Oavsett så verkar högtiden vara extremt dålig och bara det önskar jag var olagligt! Jag hade aldrig valt en ridskola där hästarna bara fick 1-2 timmar högtid per dag.

Från det jag sett när jag kört förbi där, så är åtminstone vissa hästar ute hela dagen. Jag har bara sett kanske hälften pga hagarna placering, men det var inte några 1-2 h i hage där. Stora flockar, bra hagar om än lite slitna. Nu är det några år sen, men om inget ändrats så år det inget att klaga på åtminstone.

Tack för att du klargör! Läste artikeln innan den låstes och artikeln är ju definitivt inte skriven av hästmänniska. Sen reagerade jag på antalet koliker, 11 på 80 hästar med två buköppningar och en avlivning låter väldigt mycket för mig.
Ja det håller jag med om men som någon annan skrev så vet man ju inte hur många hästar som haft det. Är det fördelat på 11 st eller 6st.
Var det i samband med väldigt kallt väder?
Foderbyte?
Nytt gräs som kom?
Jag tycker iallafall inte man ska dra för stora växlar på det.

Jag hann läsa innan den hamnade bakom betalvägg. Fy fan vilken gräslig läsning! Och från en förening med god ekonomi dessutom gör det ännu värre på nåt sätt! Inte för hästarna vet nåt om det.
Föreningen har ingenting med saken att göra, ridskolan är inte föreningsdriven.

Från ridskolans hemsida:

Tack för att du klargjorde! Jag satt precis och samlade ihop mig för att skriva en sammanfattning om bakgrunden till detta, men nu slapp jag. Blir väldigt beklämd av att folk köper det som står i en sådan här artikel rakt av, utan att ens fundera över källan.

Tack för att du klargjorde! Jag satt precis och samlade ihop mig för att skriva en sammanfattning om bakgrunden till detta, men nu slapp jag. Blir väldigt beklämd av att folk köper det som står i en sådan här artikel rakt av, utan att ens fundera över källan.
Fast det är klart att det är svårt att köpa försvaret rakt av också, när flera personer är så involverade och tycker så starkt att de går ut i media.

Fast det är klart att det är svårt att köpa försvaret rakt av också, när flera personer är så involverade och tycker så starkt att de går ut i media.
Självklart förstår jag det, men det är så många som går igång helt på alla anklagelser i artikeln (som för övrigt är rätt uselt skriven) utan att ifrågasätta det minsta.

• Gilla
Reactions: Sel
Jag vet en ridskola som har en äldre lektionshäst konstant på butta, och den går i full verksamhet. Med länsstyrelsens goda minne.

Så jag skulle inte vara förvånad både om innehållet i artikeln är sann och länsstyrelsen lagt ner ärendet....

Dock har jag ingen aning vad som skett eller ej. Men reagerade också på att 11 koliker är väldigt högt även på 80 hästar

Jag vet en ridskola som har en äldre lektionshäst konstant på butta, och den går i full verksamhet. Med länsstyrelsens goda minne.

Så jag skulle inte vara förvånad både om innehållet i artikeln är sann och länsstyrelsen lagt ner ärendet....
Länsstyrelsens kontroller ger jag inte heller så mycket för, de är en extrem "nulägesbild" där djurhållningen granskas översiktligt. Man kollar att det finns rimliga förutsättningar för saker men görs ju inte större utredningar direkt.

Låter dock förkastligt om man kan bevisa att en häst går på smärtstillande. Förbundet (om ridskolan är med där) borde nog också agera om de känner till det.

Dock har jag ingen aning vad som skett eller ej. Men reagerade också på att 11 koliker är väldigt högt även på 80 hästar
Hoppas du/ni anmält 🥺

Länsstyrelsens kontroller ger jag inte heller så mycket för, de är en extrem "nulägesbild" där djurhållningen granskas översiktligt. Man kollar att det finns rimliga förutsättningar för saker men görs ju inte större utredningar direkt.

Låter dock förkastligt om man kan bevisa att en häst går på smärtstillande. Förbundet (om ridskolan är med där) borde nog också agera om de känner till det.
Ridskolan är med i SvRF men vet inte vad förbundet vet eller inte om just det. Däremot har många anmält andra hästvälfärdsproblem till alla tänkbara instanser, länsstyrelsen, kommunen (de ger ju bidrag) och SvRF. Tex avseende smittskydd, veterinärvård och att sjuka hästar inte ges tillräckligt med återhämtning innan de går på lektion igen. Men det enda som hände vad jag vet är att länsstyrelsen var ut ett halvår efter strömmen av anmälningar, och som sagt inte hade något att klaga på. Sen kanske t ex kommunen och SvRF ställt frågor eller gjort kontroller. Men det har inte "hänt något" eller blivit någon konsekvens utåt

Känner också att det är mycket kolik... Jag har (ta JÄTTEMYCKET i trä) aldrig haft kolik på någon häst under alla år jag haft häst - och bara varit med om enstaka fall i stallen där jag stått uppstallad. Kolik har liksom inte varit så förekommande...

Hoppas du/ni anmält 🥺
Det är ett stort antal personer som anmält. Därför jag skrev att det är mer länsstyrelsens goda minne. Dvs länsstyrelsen vet om det.

Sen, det är ju utskrivet av veterinär. Kanske det bakbinder länsstyrelsen mfl? Jag har ingen aning. Men just argumentet att länsstyrelsen haft kontroll och inget att anmärka på är för mig inte ett argument för att allt är peachy fine och korrekt i en verksamhet. Dock har jag ingen aning vad som är sant eller ej i historien med Djursholm

Känner också att det är mycket kolik... Jag har (ta JÄTTEMYCKET i trä) aldrig haft kolik på någon häst under alla år jag haft häst - och bara varit med om enstaka fall i stallen där jag stått uppstallad. Kolik har liksom inte varit så förekommande...
Jag har haft en del koliker. Kanske 10 stycken på 30 år. Sett kanske lika många i min omgivning på samma tid. Kolik händer ibland och vissa hästar verkar mer benägna än andra utan att något är fel i skötseln, andra har en underliggande problematik (tex magsår).

Men 11 stycken på ett år på 80 hästar är om det är separata individer väldigt högt. Är det en häst som haft 7 återkommande koliker som man sen hittat underliggande problemet på är det såklart annat. Men jag tänker man då inte borde sagt man haft 11 bekräftade koliker, utan då även förtydligat att x av dem var dessutom samma häst så det handlar bara om x hästar

Självklart förstår jag det, men det är så många som går igång helt på alla anklagelser i artikeln (som för övrigt är rätt uselt skriven) utan att ifrågasätta det minsta.

Så bara för att AB inte skriver korrekt "hästspråk" så är artikeln falsk ?

Jag köper definitivt inte artikeln rätt av, men som jag skrev så luktar det rök. Och ingen rök utan eld.
Att Djursholm är en 100% spotless ren ridskola tvivlar jag på. Att Länsstyrelsen inte hittar "fel" säger mer om länsstyrelsen än det säger om Djursholm. Jag gillar att vi har en myndighet som är tillägnad att kolla djurens välfärd, men de gånger jag haft med dem att göra är de bara centimeter räkning av stallgång mm som är viktigt. Har djuren TUR hittas de innan de hinner självdö i sin avföring men med alla artiklar som dyker upp med dessa stackars djur som trots LS självdör i misserabla förhållanden så brister det MYCKET i LS hantering. Många gånger anmälda av hela bygden men ändå utan åtgärd från LS.

OCH ... OM det är den fd ridskolechefen som ligger bakom detta (vilket jag inte vet något om) då står jag helt bakom den personen. Hens erfarenheter och inriktning i hästbranschen är inriktad mot hästvälfärd. Så har hen anmält pga bristande hästvälfärd så tror jag mer på hen än Djursholms försvar. Men inte i vendetta sammanhang utan helt enkelt ur hästvälfärdsperspektiv.

Senast ändrad:
Gud vad skönt att se era kommentarer här. Jag skrev en kommentar på FB ang den här artikeln, att mycket lät konstigt, att alla hästar kan bli skadade, och att lantbrukstjänst inte kan komma och hämta samma sekund som hästen avlivas är liksom sånt som händer.

Men kolikerna. Det är många. Och när hästarna bara är ute 1-2 h/dag så är det inte ens konstigt. Och folk började argumentera om att hästar inte alls behövde röra på sig för att hålla igång magen... Hur har folk inte koll på sånt liksom?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat