Fy fan, ytterligare skandaler som tyvärr döljs bakom betalvägg.

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej och det är också så synd. Man hade iaf velat ha någon typ av gratis kollektivtrafik ut som ökat tillgängligheten för alla.

Ja, det måste vara nåt som gör att barn kan ta sig dit själva utan att föräldrarna kör hela tiden. Annars kommer det bli så att barn och ungdomar bara är i stallet när de ska rida och missar en massa kunskap och erfarenhet man får när man bara hänger i stallet utan att rida.

Och när de slutar vara stadsnära så förlorar ridskolan sin funktion som fritidsgård. Vilket jag tycker är synd! Jag hängde där mycket under min uppväxt. Jag såg många där som nog hade det jobbigt hemma och i skolan och som hade ridskolan som sin plats där de hörde hemma. Den ridskolan har nu även gratis läxhjälp en del vardagar för de vill.

Den ridskolan hade stora fina hagar när jag var liten. Sen har kommunen successivt tagit mark. Förr hade de stora fina gräshagar. Nu har de små grushagar och en inte speciellt stor gräshage så att de ska kunna vänja hästarna vid gräs innan de åker iväg på sommarbete.
Det går att åka buss t ex, dvs det behöver inte vara antingen eller. Men det blir en utopi så länge kommunerna inte ser ridskolorna som viktiga och prioriterade.

Ja, det måste vara nåt som gör att barn kan ta sig dit själva utan att föräldrarna kör hela tiden. Annars kommer det bli så att barn och ungdomar bara är i stallet när de ska rida och missar en massa kunskap och erfarenhet man får när man bara hänger i stallet utan att rida.

Instämmer helt!

Nej och det är också så synd. Man hade iaf velat ha någon typ av gratis kollektivtrafik ut som ökat tillgängligheten för alla.
Helt OT, men jag tycker att om man ska satsa på miljömålen ordentligt så tycker jag att kollektivtrafik skulle vara gratis. Om jag ska till köpcentret på andra sidan stan och tar bilen så tar det 20 min. Med buss tar det nästan 45, och är dessutom dyrare. Hade det varit gratis så hade jag mest troligt tagit bussen oftare. Men när bussen både tar längre tid OCH är dyrare... Ja... Då är det svårt att motivera.

Samma sak när vi skulle åka tåg till göteborg. Bilen tog kanske 30 min längre tid, men kostade 1/5 av priset för tåg, då blir det ju att man tar bilen om man har lite ont om pengar. Hade tåget varit gratis så hade jag inte ens funderat på bilen.

Helt OT, men jag tycker att om man ska satsa på miljömålen ordentligt så tycker jag att kollektivtrafik skulle vara gratis. Om jag ska till köpcentret på andra sidan stan och tar bilen så tar det 20 min. Med buss tar det nästan 45, och är dessutom dyrare. Hade det varit gratis så hade jag mest troligt tagit bussen oftare. Men när bussen både tar längre tid OCH är dyrare... Ja... Då är det svårt att motivera.

Samma sak när vi skulle åka tåg till göteborg. Bilen tog kanske 30 min längre tid, men kostade 1/5 av priset för tåg, då blir det ju att man tar bilen om man har lite ont om pengar. Hade tåget varit gratis så hade jag inte ens funderat på bilen.
Tänker att det finns ett mellanting mellan gratis och dåligt och dyrt :) tänker bättre och billigare men inte gratis (folk har en tendens att tycka att det som är gratis är värdelöst och utnyttja det fel och förstöra det.)

Samma här, kollektivtrafik är dyrare än att ta bilen och betala parkering.

Samma här, kollektivtrafik är dyrare än att ta bilen och betala parkering

Jag och min man jobbar på samma ort så vi samåker med vår bil. Om vi båda skulle åka kollektivtrafiken skulle det kosta 1800 kr/månad. Vår bensinräkning ligger runt 1300-1600 kr de senaste månaderna. Månadskorten vi behöver till jobbet hade inte kunnat användas privat då vi helt enkelt inte har privata ärenden åt det hållet.

Parkeringen måste vara rejält dyr för att det ska löna sig att åka kollektivt. På jobbet har vi gratis parkering.

Det går att åka buss t ex, dvs det behöver inte vara antingen eller. Men det blir en utopi så länge kommunerna inte ser ridskolorna som viktiga och prioriterade.
Tänker att det även är en högre risk nu när relevansen sjunker iom att många andra sporter är mycket mer jämställda och drar många flickor (som fotboll som väl är största flicksporten) medan ridsporten ligger under motorsport i jämställdhet. Stall verkar inte byggas i relation till hur städer växer. Tvärtom väl. Tror att kommunerna kommer tycka sporten är liten snart och då kan det rent av bli sämre.

Tänker att det även är en högre risk nu när relevansen sjunker iom att många andra sporter är mycket mer jämställda och drar många flickor (som fotboll som väl är största flicksporten) medan ridsporten ligger under motorsport i jämställdhet. Stall verkar inte byggas i relation till hur städer växer. Tvärtom väl. Tror att kommunerna kommer tycka sporten är liten snart och då kan det rent av bli sämre.
Och framförallt att sporten har extremt stora djuretiska utmaningar. Hela ridsporten som den ser ut idag är ju under lupp och ifrågasatt, och även om ridskolorna inte är i rampljuset skulle det vara enkelt att tycka att man inte vill främja ditt eller datt

Och framförallt att sporten har extremt stora djuretiska utmaningar. Hela ridsporten som den ser ut idag är ju under lupp och ifrågasatt, och även om ridskolorna inte är i rampljuset skulle det vara enkelt att tycka att man inte vill främja ditt eller datt
Ja vore bra om FEI och Ridsportsförbundet tog en ledarroll så att det kändes som att ansvaret och drivet kunde komma därifrån, de har ju mycket kunskap, erfarenhet och möjlighet att stötta forskning inom de områden de behöver. Det vore inte lika bra om till exempel personligheter eller regeringar tog beslut baserat på personligt tyckande, funderande och vad som verkar sannolikt gällande utrustning och metoder.

Ja vore bra om FEI och Ridsportsförbundet tog en ledarroll så att det kändes som att ansvaret och drivet kunde komma därifrån, de har ju mycket kunskap, erfarenhet och möjlighet att stötta forskning inom de områden de behöver. Det vore inte lika bra om till exempel personligheter eller regeringar tog beslut baserat på personligt tyckande, funderande och vad som verkar sannolikt gällande utrustning och metoder.
Det behövs dock ingen forskning alls för att förstå det oetiska i att använda våld och tvång mot ett djur. Och det skulle inte vara särskilt dåligt i det stora hela om en kommun tog tydligt avstånd från det. Dock skulle det vara förödande för ridskolan som är beroende av kommunbidrag.

Så som sagt, ridsporten står inför extremt stora djuretiska utmaningar. Och det ska inte tillsättas arbetsgrupper och forskas. Det behövs inte. Däremot vore det jättefint om FEI och SVRF kunde börja med att erkänna problemen och sen raskt använda de verktyg för de har för att förändra på riktigt. Och då talar jag inte om mätverktyg för nosgrimmor. Det är ingen raketforskning som krävs för att tex förbjuda spö eller ta i från tårna med avstängning vid beteenden som tveklöst är våld.

Men istället diskuteras om blå tungor verkligen är blå och om ditt verkligen gör ont eller om det är pain face eller ej. Och hur många sekunder det faktiskt i så fall var så och..

Nej man kan väl inte komma överens med alla, men om du har problem med fd ridskolechefen förstår jag att du inte ser problemet. Du är ju dessutom redan övertygad om att detta är en vendetta. Vilket jag inte vet om det är, jag vet ju inte ens om det ÄR fd ridskolechefen som "ligger bakom" anmälningarna vilket du verkar tro (veta ?)

Det jag sagt dock är att ÄR DET fd ridskolechefen som ligger bakom detta så står jag bakom hen till 110%. Då jag vet vad hen gjort i sin karriär och var hens värderingar kommer ifrån, och inte är det att stå bakom dålig hästvälförd iaf. Och om det nu var så att hen försökte göra ändringar på ridskolan som inte sågs med "blida ögon" så de hellre sparkade än stod bakom hens hästvvälfärds förändringar så är jag återigen 110 % på hens sida.

Jag har vart på anläggningen flera gånger men enbart i tävlingssammanhang. Kan ha varit där på nån föreläsning/show med.
Och jag vet till 100 % att artikeln inte är sann och att det du skriver inte stämmer över huvud taget.

När det kommer till sånt här är jag ganska stolt över vår ridskola. Det finns definitivt många områden hästhållningen skulle bli ännu bättre, men hästarna har åtminstone stora hagar. Vi har ridskola 5 dagar i veckan, fredag och lördag tar stalljouren in dom vid 20-21. Så fort det är rimlig temperatur vid våren så går de ute dygnet runt och är ute dygnet runt ganska långt in på hösten också. Lite på gott och ont. Men utevistelse får dom!

Det behövs dock ingen forskning alls för att förstå det oetiska i att använda våld och tvång mot ett djur. Och det skulle inte vara särskilt dåligt i det stora hela om en kommun tog tydligt avstånd från det. Dock skulle det vara förödande för ridskolan som är beroende av kommunbidrag.

Så som sagt, ridsporten står inför extremt stora djuretiska utmaningar. Och det ska inte tillsättas arbetsgrupper och forskas. Det behövs inte. Däremot vore det jättefint om FEI och SVRF kunde börja med att erkänna problemen och sen raskt använda de verktyg för de har för att förändra på riktigt. Och då talar jag inte om mätverktyg för nosgrimmor. Det är ingen raketforskning som krävs för att tex förbjuda spö eller ta i från tårna med avstängning vid beteenden som tveklöst är våld.

Men istället diskuteras om blå tungor verkligen är blå och om ditt verkligen gör ont eller om det är pain face eller ej. Och hur många sekunder det faktiskt i så fall var så och..
Jag tror att du missförstått mig helt. Det krävs ju onekligen forskning för att veta tex vilka bett som är bättre än andra och om det är bättre att ha täcke på eller inte och faktiskt nu senast huruvida det är bra eller dåligt med benskydd och sådant.

Att använda våld och tvång var ju inte det som var på tapeten i just den här diskussionen. (även om det diskuteras på dressyrforum) här pratades det om hagvistelse, kolik och hältor. (ev överanvändning av spö men det var ju inte fastlagt och det är ju inte så komplicerat att det inte ska användas så)

Jag hade velat se ett avdrag för cyklande. Tror att man fått fram att bilkörningens samhällskostnad i miljöförstöring, hälsoeffekter mm är runt 50-100 kr per mil, samma summa borde den som cyklar kunna få avdrag på i skatten. Skulle garanterat få många att cykla mycket mera.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka