Fy fan, ytterligare skandaler som tyvärr döljs bakom betalvägg.

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Murray
Nu tycker jag du är lite vrång 😂
Återigen jag dementerade bara 1-2 tim utevistelse. Konstaterade också bara att så ser verkligheten ut i många stall. Skrev ingenstans om jag tycker det är okej eller inte.

4 fall i vårt stall. Vet inte hur många det varit i de andra stallen men vet att det varit en del men tyvärr kan jag inte bidra med exakta siffror

Jag känner mycket väl till denna ridskola, har själv ridit där när jag var ung och har kompisar som jobbar där och är där och dömer tävlingar ett par ggr om året. Det är en vendetta. Detta "scope" kom efter ett hotbrev där den fd anställde krävde en stor summa pengar. Den fd anställde vad dessutom den ansvarige för alla hästar när hen jobbade där och då dessa skador har skett.....

Oavsett så går hästarna inte 1-2 timmar i hagen. De går ute från efter frukost till lektionerna börjar vid 14-15. De går i flock och majoriteten går ute dygnet runt från mitten av maj till mitten av september.

LS har varit där och lagt ner ärendena varje gång.

De andra fd anställda som figurerar i artikeln har en relation, släkt nära vänner, till den som skrivit hotbrev samt antagligen är den som pratat mest med Aftonbladet.

Nya hästar står i karantän i utestallet och går inte i hagen med resten.

Från ridskolans hemsida:
Flera av de uppgifter som nu sprids har sin bakgrund i en konflikt med en före detta anställd. Det rör sig om en person som själv ansvarat för delar av det som nu kritiseras. Den här konflikten har eskalerat, och vi ser allvarligt på att ett skriftligt kravbrev med miljonbelopp – tillsammans med hot om anmälningar till olika myndigheter och organisationer – riktats mot verksamheten. Vi har därför övervägt att polisanmäla detta, då vi bedömer att det handlar om ett påtryckningsförsök.

Ang koliken så är ju 11 fall på 80 hästar rätt mycket men i mitt stall med 12 hästar hade vi 4 kolik fall på 4 månader förra vintern, varav min egna hade 2 (hade aldrig haft kolik förut) under de 8 åren jag ägt henne. Hon har heller inte haft ett enda anfall på 1 år nu. Vi hade vatten i hagen, bra mat och motion....
Jag har jobbat där och håller faktiskt inte med. Ja det går hästar ute mellan 8-14/15, men givet att de endast har en vinterhage kan ju omöjligtvis alla hästarna gå ute samtidigt under den tiden. När jag jobbade där 2015-2017 gick de ute i 1-2 timmar om dagen i 4-5 grupper. Dvs en grupp var i hagen 8-10, sedan nästa 10-12, följt av 12-14, osv. Absolut att de är ute längre under sommarmånaderna, men under 8-9 månader har de väldigt lite hagvistelse.

Det ser inte ut att vara jättemycket mark till 80 hästar.
Ni som har koll är de gröna ytorna sommarhagar?

IMG_0240.webp

Ja, och jag har inte skrivit något om djurplågeri. Så vad det kom ifrån vet jag verkligen inte. Det blir väldigt konstigt att argumentera "Det är inte djurplågeri" Eh, nej? jag sa inte att det var det heller?

Rent statistiskt så är 11 fall på 80 hästar mycket, jo.
Som jag skrev så diskuterar jag artikelns innehåll. DU valde att svara mig. Kan du ge statistik på det, jag hittar faktiskt ingen statistik alls, än mindre jämförande på hur vanligt eller inte vanligt kolik är i olika stall... Och som sagt, det kanske är samma häst som har haft alla anfall av någon anledning? Stuteriet dottern jobbar på hade ett sto som hade kolik säkert 17 gånger under sin dräktighet (hon var inhyrd där, första gången med föl, visade sig sedan vid undersökningar att hon hade något med magen som gjorde att hon nog inte skulle vara dräktig eller något) och de har nog ungefär 70+ häst på gården så liknande anläggning (dock går hästarna på lösdrift där). Så nej, det går inte att dra några slutsatser ALLS utifrån den lilla info som hittills har funnits.

Jag har jobbat där och håller faktiskt inte med. Ja det går hästar ute mellan 8-14/15, men givet att de endast har en vinterhage kan ju omöjligtvis alla hästarna gå ute samtidigt under den tiden. När jag jobbade där 2015-2017 gick de ute i 1-2 timmar om dagen i 4-5 grupper. Dvs en grupp var i hagen 8-10, sedan nästa 10-12, följt av 12-14, osv. Absolut att de är ute längre under sommarmånaderna, men under 8-9 månader har de väldigt lite hagvistelse.
Jag vet att det var så för längesedan men att det är ändrat. Iallafall enl min kompis som jobbar där nu.

Oavsett så lär ju ridskolan komma ut med motbevis om det finns och då får vi veta hur det ligger till 🤗

När jag jobbade där på 90-talet var de ute alla tillsammans hela dagen till lektionerna började men det var färre hästar då.

Intressant med en ny, anonym användare i en tråd där många hänvisar just till att detta kan komma från en personlig vendetta från folk som just har jobbat där ;) .

Det ser inte ut att vara jättemycket mark till 80 hästar.
Ni som har koll är de gröna ytorna sommarhagar?

Visa bifogad fil 166300
Ja, de gröna ytorna är sommarhagar. Den bruna ytan är den hage som ridskolehästarna delar på under vintern. Som alla förstår kan inte alla 70 vara ute samtidigt. Alltså delas de upp i mindre grupper = mindre tid i hagen. Den grå marken på framsidan av ridskolan är grushagar till privathästarna.

Som jag skrev så diskuterar jag artikelns innehåll. DU valde att svara mig. Kan du ge statistik på det, jag hittar faktiskt ingen statistik alls, än mindre jämförande på hur vanligt eller inte vanligt kolik är i olika stall... Och som sagt, det kanske är samma häst som har haft alla anfall av någon anledning? Stuteriet dottern jobbar på hade ett sto som hade kolik säkert 17 gånger under sin dräktighet (hon var inhyrd där, första gången med föl, visade sig sedan vid undersökningar att hon hade något med magen som gjorde att hon nog inte skulle vara dräktig eller något) och de har nog ungefär 70+ häst på gården så liknande anläggning (dock går hästarna på lösdrift där). Så nej, det går inte att dra några slutsatser ALLS utifrån den lilla info som hittills har funnits.
Hade det varit en och samma häst som fått kolik upprepade gånger så tänker jag att ridskolan hade specificerat det när de svarade på kritiken. Eftersom de inte har gjort det så tänker jag anta att det är olika hästar det handlar om.

Hittar du ingen statistik alls? Det finns liksom hundratals vetenskapliga artiklar på det här ämnet.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0167587796011026

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0737080606000827

Ja, de gröna ytorna är sommarhagar. Den bruna ytan är den hage som ridskolehästarna delar på under vintern. Som alla förstår kan inte alla 70 vara ute samtidigt. Alltså delas de upp i mindre grupper = mindre tid i hagen. Den grå marken på framsidan av ridskolan är grushagar till privathästarna.

Vänta nu, dom har 1 hektar vinterhage till 70 hästar? Och har dessutom valt att ha den som 1 stor?

Inte för att jag vanligtvis är den som förespråkar grusrutor, men det är ju fullt möjligt att dela upp den i långsmala rektanglar och ha fler ute samtidigt.

Det finns uppenbart ett hål i djurskyddsföreskrifterna för häst här.

Och varför inte ta av de väldigt små sommarbetena också, det finns faktiskt nog med mark för långsmala rektanglar så alla kan vara ute samtidigt i normal tid för ridskole hästar (oftast 08-14).

Sommarbetena är ju ändå för små, på sommarlovet skulle dom ju behöva arrendera rejäla beten så alla kan få ledigt (minst 1ha per häst).

Vänta nu, dom har 1 hektar vinterhage till 70 hästar? Och har dessutom valt att ha den som 1 stor?

Inte för att jag vanligtvis är den som förespråkar grusrutor, men det är ju fullt möjligt att dela upp den i långsmala rektanglar och ha fler ute samtidigt.

Det finns uppenbart ett hål i djurskyddsföreskrifterna för häst här.

Och varför inte ta av de väldigt små sommarbetena också, det finns faktiskt nog med mark för långsmala rektanglar så alla kan vara ute samtidigt i normal tid för ridskole hästar (oftast 08-14).

Sommarbetena är ju ändå för små, på sommarlovet skulle dom ju behöva arrendera rejäla beten så alla kan få ledigt (minst 1ha per häst).
Hästarna skickas iväg någonstans över sommaren, så de går bara i de gröna hagarna i maj-juni och augusti-september (ungefär). Så var det i alla fall när jag jobbade där 2015-2018.

Några till vinterhagar behövs helt klart. Sen fattar jag att man måste ha kvar en del av gräsytan för att kunna vänja in hästar på bete. Inte så bra gå från grusgage direkt till nån beteshage 24/7
Ska man gå från hästens välmående främst är det för många hästar avsett till ytan. Det är ju så oavsett hur man väljer att placera hagarna.

Jag vet att det var så för längesedan men att det är ändrat. Iallafall enl min kompis som jobbar där nu.

Oavsett så lär ju ridskolan komma ut med motbevis om det finns och då får vi veta hur det ligger till 🤗

När jag jobbade där på 90-talet var de ute alla tillsammans hela dagen till lektionerna började men det var färre hästar då.
Jag hoppas att de har ändrat sedan jag slutade där 2018!

Hade det varit en och samma häst som fått kolik upprepade gånger så tänker jag att ridskolan hade specificerat det när de svarade på kritiken. Eftersom de inte har gjort det så tänker jag anta att det är olika hästar det handlar om.

Hittar du ingen statistik alls? Det finns liksom hundratals vetenskapliga artiklar på det här ämnet.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0167587796011026

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0737080606000827
Nu var det väl statistik över de senaste åren i Sverige jag var ute efter.

Nej. Det går inte att dra några slutsatser alls av den lilla information som framkommit.

Jag har sett hagarna dessutom eftersom jag varit på anläggningen och den ser ut ungefär som vår stads anläggning med färre häst (40) men å andra sidan mindre mark för hagar, där går hästarna ute i grupp och har normal ridskoleutevistelse. Definitivt inte optimalt men inte heller emot några regler och det går att få ut alla hästarna förmiddagar i hagen. Jag har dock bara varit på ridskolan kvällstid och inte särskilt många gånger så uttalar mig inte om utevistelse och tänker också ta anonyma nya användare som likaväl kan tillhöra de som ligger bakom vendetta med en nypa salt tills vidare, men ser ju att kolik kan, och kommer, på stora anläggningar med häst ändå. Har nog haft kolikhästar I alla större stall jag jobbat i. Förutom Irland där hästarna stod inne 23/7 och fodrades med genomdåligt hö, de klarade sig, konstigt nog.

Nej. Det går inte att dra några slutsatser alls av den lilla information som framkommit.

Jag har sett hagarna dessutom eftersom jag varit på anläggningen och den ser ut ungefär som vår stads anläggning med färre häst (40) men å andra sidan mindre mark för hagar, där går hästarna ute i grupp och har normal ridskoleutevistelse. Definitivt inte optimalt men inte heller emot några regler och det går att få ut alla hästarna förmiddagar i hagen. Jag har dock bara varit på ridskolan kvällstid och inte särskilt många gånger så uttalar mig inte om utevistelse och tänker också ta anonyma nya användare som likaväl kan tillhöra de som ligger bakom vendetta med en nypa salt tills vidare, men ser ju att kolik kan, och kommer, på stora anläggningar med häst ändå. Har nog haft kolikhästar I alla större stall jag jobbat i. Förutom Irland där hästarna stod inne 23/7 och fodrades med genomdåligt hö, de klarade sig, konstigt nog.
Då får du nog höra av dig till försäkringsbolagen.

Nej jag har inte skrivit att det skulle vara emot några regler. Ja de flesta stall har nog en del kolik eftersom de flesta stall har boxar. Det är ändå en stor riskfaktor så det är klart att det ändå finns kolik. Sen finns det alltid undantagen som bekräftar regeln.

Då tar vi dina kommentarer med en nypa salt iom att du enbart varit där kvällstid. Och du har ju "hört" av din veterinär att det ju "tydligen" är ett kolik år... Nypa salt !

Då tar vi dina kommentarer med en nypa salt iom att du enbart varit där kvällstid. Och du har ju "hört" av din veterinär att det ju "tydligen" är ett kolik år... Nypa salt !
Ja det är givetvis upp till dig, jag tycker ändå det är rätt skumt med nya användare för just specifika trådar, tror vi diskuterat det förut i diverse trådar så jag är inte den enda....

I övrigt: Jag har ju varit på anläggningen i alla fall, till skillnad från väldigt många andra här ;) . Och har väl inget gott att säga om fd ridskolechefen heller i och för sig, men känner henne inte genom det jobbet och vet inte vari tvisten ligger heller, vilket du dock verkar veta?

Ja det är givetvis upp till dig, jag tycker ändå det är rätt skumt med nya användare för just specifika trådar, tror vi diskuterat det förut i diverse trådar så jag är inte den enda....

I övrigt: Jag har ju varit på anläggningen i alla fall, till skillnad från väldigt många andra här ;) . Och har väl inget gott att säga om fd ridskolechefen heller i och för sig, men känner henne inte genom det jobbet och vet inte vari tvisten ligger heller, vilket du dock verkar veta?
Är det nu man bör försvara sitt deltagande? Antar det 😂

Skapade helt enkelt kontot idag för att jag ville vara med och skriva idag, det måste ju vara första gången någon gång!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka