"Fyrkantigt" hönät?

the_connemara

Trådstartare
Som de där småmaskiga, finns det större maskor eller vad är det för storlekar? Vill mest ifrån det jäkla pillet att fylla de gamla "boll"-nätet :o
 
Sv: "Fyrkantigt" hönät?

Smart grej :-D Men är den verkligen lätt att använda? Jag stoppar typ 8-10 kg i en enda stor kaka och trär liksom på nätet. Det krångligare för mig är att ta mig igen till botten med armen. Blir det inte problem att kakor "fastnar" på vägen ner liksom?

Hur som ska det testas om det blir fortsättning med vanligt nät, tack :-)
 
Sv: "Fyrkantigt" hönät?

Tänk vad olika man kan tycka! :D Jag gillar bollnäten, tycker dom fyrkantiga är jättejobbiga att fylla. Men då har jag omväxlande löst hösilage/balat hö.
Kanske är en vanesak. Har man bara tillräckligt stort nät kan man köra ner en hel höbal och sen bara dra åt snöret!

H**ks har ju annars haft såna fyrkantiga, fast med små maskor. Sen finns det ett delux-nät från Sh*res som är nylontyg som en påse men med en ruta på ena sidan med nät där de kan pilla ur höet. Den är väldigt lätt att fylla när man har balat hö. Men inte så stor, rymmer max ca 6kg.
 
Sv: "Fyrkantigt" hönät?

Jag har ju dock inte testat fyrkantiga än :-D

Men jag kan inte alls trycka ner hösilaget i bollnätet? Det kör ju in sig i hålen hela tiden! Men jag har ett sånt vanligt med stora hål

Vill inte ha påse, nätet är i hagen o de äter fram varsitt håll. I kväll lyckades jag få i 17 kg, det är rekord :-D men då var det nyöppnad bal så ganska lätt o trä från ena änden liksom.
 
Sv: "Fyrkantigt" hönät?

Oj, hur lyckades du hantera nätet med så mycket i?! :eek: Eller det kanske redan var upphängt när du fyllde?

Har lite svårt att förstå problemet, kanske inte blir samma fenomen med småmaskiga. Ju mer avlånga eller fyrkantiga näten är desto drygare tycker jag det är, har man ett runt som en boll är det ju bara att hålla upp öppningen med ena handen och skyffla in hösilage med den andra tills det är fullt?
Alternativt tar ett par kakor åt gången och lägger ner om man har balat hö.

Jag kör dubbla alt. tredubbla nät utanpå varandra, och har man ett fullproppat nät med en del förvedade "kvistar" som sticker ut och ett lika stort nät man ska trä utanpå, DÅ kan det vara ganska drygt.. Du kanske får prova någon ännu jobbigare lösning för att tycka det du gör nu är lättare i jämförelse? :rofl:

Har man fyrkantiga nät så har man ju en hel sida man ska öppna/stänga varje gång. Det tycker jag är pill. Men det kanske är vad man är van vid!
 
Sv: "Fyrkantigt" hönät?

Råkade bli 17 kg idag igen så för din skull tog jag en bild :D

wpid-dsc_0939.jpg


Jag trär över en kompakt bit av balen, delar när jag tror det inte får plats mer och lirkar sedan på nätet runt alla hörnen varv för varv. På bilden är jag inte klar utan har bara vägt och fick pilla in dem mer för att kunna stänga helt. Det blir alltså lite olika mängder från dag till dag, ibland får jag stoppa i mera direkt, ibland ger jag mer på em när jag kommer hem och ibland blir det över.
 
Sv: "Fyrkantigt" hönät?

Jag kanske är lite slowfeeing-skadad, men nog sjutton tycker jag mina 4*4-maskiga nät ser mer lätthanterliga ut än sådär! Det blir inte samma grej att balen fastnar i hålen eftersom dom inte är så stora. S**res har t ex nät i XL-storlek som kanske skulle vara något för dig, om man vill ha stort nog för att få plats med en hel bal t ex!
 
Sv: "Fyrkantigt" hönät?

Jag har oxå funderat på om de är lättare att fylla. Men jag vill inte på något vis begränsa maten, min är redan för lat för att äta när det behövs, haha :-D han har visserligen lite hull men han fryser lätt i blåsten och ställer sig o tycker allmänt synd om sig själv istället för att äta på kvällen ;-) och hans kompis behöver äta allt han kan.

Får undersöka lite, tack för tipset :-)
 
Sv: "Fyrkantigt" hönät?

Jag tar alltid loss från balen och lägger i hög, sen sätter jag knäet vid öppningen och kan börja knöka i hö i nätet. När jag testade slowfeednät så tog jag bara med två fulla IKEA påsar ut i hagen, öppnade och lossade ena sidan och tömde i påsarna.

Nu har nordsvensken nätet inne i stallet och där fyller vi bara på om kvällen utan att lossa nätet. Smidigt. Ute fyllde slowfeed ingen tillräcklig funktion, de åt lika snabbt ändå...

H**ks har ju en kopia, lite billigare att testa med...
 
Sv: "Fyrkantigt" hönät?

17 kg va ingenting i nätet jag hade och va absolut slut runt lunch (två hästar).
 
Sv: "Fyrkantigt" hönät?

4*4-maskor begränsar inte ett dugg för min (eller andra hästar som stått i samma hage), dom har kunnat klämma i sig 20-25kg silage/dygn ändå med såna enkla nät. :angel: Finns 5*5-rutor också, tror att någon av H**ks-varianterna har det. Den häst som inte kan äta obehindrat ur det har nog allvarliga ätstörningar! :crazy:
 
Petar upp min jättegamla tråd igen för frågan har återkommit. Fyrkantigt nät med större maskor söker jag. Vill inte begränsa och har hittat 4.5×4.5 cm maskor. Finns det större?

Funderar på lösningar för att kunna fodra på ett ställe till men eftersom min häst fortfarande är lika kräsen och även hans nuvarande kompis så vill jag begränsa spill men ändå inte reducera äthastigheten utan uppmuntra dem till att äta. De har fri tillgång i foderlådor på annat ställe så nätet skulle vara ett komplement. En till låda hade bara en vågat äta ur, med ett brett nät mot en vägg hade jag hoppats båda kunde äta samtidigt kanske/enklare i alla fall.
 
Sv: "Fyrkantigt" hönät?

Råkade bli 17 kg idag igen så för din skull tog jag en bild :D

wpid-dsc_0939.jpg


Jag trär över en kompakt bit av balen, delar när jag tror det inte får plats mer och lirkar sedan på nätet runt alla hörnen varv för varv. På bilden är jag inte klar utan har bara vägt och fick pilla in dem mer för att kunna stänga helt. Det blir alltså lite olika mängder från dag till dag, ibland får jag stoppa i mera direkt, ibland ger jag mer på em när jag kommer hem och ibland blir det över.
Det var bra knölat, otroligt många kilo i litet nät 😅
 
Caisas har 5cm som största

Laxens har bitar på 8cm

Jula har det riktiga budgetalternativet, deras lastnät är 4,5cm men töjer sig en del. Håller inte för våldsamheter men vana hönätshästar funkar det för.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det är ju en jäkla djungel med smartwatches! Har läst igenom gamla trådar men inte riktigt hittat var jag vill ha. Har aldrig haft en...
2
Svar
32
· Visningar
851
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
264
Senast: ryujaneiro
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 399
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 902
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Osäker Ponny
  • Häst
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp