Fyrkantsbommar och mjuka bommar

Cilva

Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet av ovanstående? Jag såg på safety systems hemsida att det finns både fyrkantiga bommar och mjuka bommar och blev nyfiken.

Fyrkantsbommarna skulle vara bra eftersom de inte rullar iväg om hästen slår i dem. Det låter trevligt tycker jag eftersom jag ofta är ensam när jag tränar och har en häst som kliver på det mesta, alltså får jag kliva av och justera lite för ofta. Vad jag förstår ska de gå att använda med cavalettiblock också vilket kanske skulle vara användbart.

De mjuka bommarna var helt nya för mig och jag har ingen aning om de är bra. De skulle tydligen vara bra ur säkerhetssynpunkt men jag vet inte riktigt hur hästen ska kunna skada sig på vanliga bommar på marken så att mjuka sådana skulle behövas. Det lät dock lite spännande i alla fall och inte fasligt dyra heller. Det jag dock undrar över där är om de fryser sönder på vintern och om hästarna kan trampa sönder dem med broddar i skorna.

Någon med erfarenhet?

Det verkar inte vara så många som provat de mjuka bommarna. Kanske jag inte vågar mig på att beställa sådana.

Jag har fyrkantsbommarna och är supernöjd med dem. Jag använder dem både som markbommar, när jag vill att bommarna skall ligga stilla och även som "labyrint" för att träna koordination av hästen. Då är det extra bra att de inte rullar iväg. :)

Mjuka bommar fattar jag inte riktigt grejen med...

Jag har fyrkantsbommarna och är supernöjd med dem. Jag använder dem både som markbommar, när jag vill att bommarna skall ligga stilla och även som "labyrint" för att träna koordination av hästen. Då är det extra bra att de inte rullar iväg. :)

Mjuka bommar fattar jag inte riktigt grejen med...

Det låter bra med fyrkantsbommarna, att de ligger stilla är vad jag mest är ute efter. Hoppar inte så för den skull spelar det ingen roll. De mjuka bommarna tilltalade mest för att de är lätta att bära :D

Vår ridklubb har de mjuka, dom är väldigt lätta och blåser mer än gärna iväg. Antlingen bryr sig hästarna inte om dem och trampar på dom eller drar med sig dom. Mina hästar tycker dom är apläskiga. Och vågar knappt gå över haha :o:rofl:

Vi har de mjuka bommarna framför vattengraven så att det inte skall göra något om hästen trampar på dem. De är också bra som en början i introduktionen till vattenmattan. De har inte blåst iväg hos oss iallafall.

Är det någon som har erfarenhet av ovanstående? Jag såg på safety systems hemsida att det finns både fyrkantiga bommar och mjuka bommar och blev nyfiken.

Fyrkantsbommarna skulle vara bra eftersom de inte rullar iväg om hästen slår i dem. Det låter trevligt tycker jag eftersom jag ofta är ensam när jag tränar och har en häst som kliver på det mesta, alltså får jag kliva av och justera lite för ofta. Vad jag förstår ska de gå att använda med cavalettiblock också vilket kanske skulle vara användbart.

De mjuka bommarna var helt nya för mig och jag har ingen aning om de är bra. De skulle tydligen vara bra ur säkerhetssynpunkt men jag vet inte riktigt hur hästen ska kunna skada sig på vanliga bommar på marken så att mjuka sådana skulle behövas. Det lät dock lite spännande i alla fall och inte fasligt dyra heller. Det jag dock undrar över där är om de fryser sönder på vintern och om hästarna kan trampa sönder dem med broddar i skorna.

Någon med erfarenhet?

Mjuka bommar kan väl vara bra i vissa fall, men jag tror inte risken är så stor att skada sig på vanliga hårda är så stor?

Vissa hästar behöver ju dessutom lära sig att det "tar emot" när de slår i, och jag är livrädd för att hästarna ska vricka sig eller snubbla på bommar som är så lätta att de lätt puttas iväg medan man rider över dem.

Mjuka bommar ska väl användas mest som hjälp i tex kombinationer osv där en vanlig bom kan "skada". Som en markbom, se avståndbom mellan hindren. Så de är ju ingen bom man har till cavaletti och sånt.

Tack för svaren! Då avskriver jag de mjuka. På filmerna som fanns användes de även till cavaletti men risken är nog ändå att de skulle blåsa bort eftersom jag har en tendens att lämna kvar allt jag använt :D

Mjuka bommar ska väl användas mest som hjälp i tex kombinationer osv där en vanlig bom kan "skada". Som en markbom, se avståndbom mellan hindren. Så de är ju ingen bom man har till cavaletti och sånt.

Jag lyssnade lite på försäljaren av dessa mjuka bommar under mässan på GHS. Och han förklarade att de passade ypperligt till cavaletti. Vad som händer när hästen trampar på en mjuk bom är att den viks upp mot hästen och petar i ben eller även magen på hästen beroende på vart den trampar och hur stor den är.
Detta var enligt samme försäljare ett skonsamt sätt att lära hästen att lyfta på benen, till skillnad från dagens metoder som (enligt försäljaren) gick ut på att lära hästar genom smärta.
Jag kände mig rätt skeptisk till bommen sen innan, men hans sätt att saluföra hela konceptet gjorde att jag tvivlade ytterligare.
Var en kvinna som tog illa vid sig av just hans uttalande om "lärdom genom smärta" som han då försökte släta över, men såg att flera åhörare rynkade på pannan och gick.

Jag lyssnade lite på försäljaren av dessa mjuka bommar under mässan på GHS. Och han förklarade att de passade ypperligt till cavaletti. Vad som händer när hästen trampar på en mjuk bom är att den viks upp mot hästen och petar i ben eller även magen på hästen beroende på vart den trampar och hur stor den är.
Detta var enligt samme försäljare ett skonsamt sätt att lära hästen att lyfta på benen, till skillnad från dagens metoder som (enligt försäljaren) gick ut på att lära hästar genom smärta.
Jag kände mig rätt skeptisk till bommen sen innan, men hans sätt att saluföra hela konceptet gjorde att jag tvivlade ytterligare.
Var en kvinna som tog illa vid sig av just hans uttalande om "lärdom genom smärta" som han då försökte släta över, men såg att flera åhörare rynkade på pannan och gick.

Den försäljaren verkade inte särskilt smidig. Däremot tror jag att de mjuka bommarna kan vara bra till cavaletti och liknande i ridhus där det inte blåser. Borde vara populärt på ridskolor eftersom de är lätta att ta fram och plocka bort, det blir enkelt att använda helt enkelt.

De mjuka fyrkantbommarna är bra som markbommar och extra rekvisita när man tränar. Man kan bära hur många som helst så det är lätta att ta fram och bort och lätta att förvara. Som cavaletti funkar det om man har en försiktig häst men ... Njae .
Vill man ha enkla grejer att rama in vägen till hinder eller marklinje på båda sidor utan att bära massa bommar så är de bra. Annars klarar du dig utan!

Liknande trådar

Utrustning Har någon tips på mjuka ridkängor? Gärna i läder. Mina fötter är tyvärr superkänsliga och jag får lätt skavsår eller ont, alltså är...
Svar
0
· Visningar
147
Senast: NilHe
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
17 055
Senast: Juli0a
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 785
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Min fyraåring har provats bli skodd fram nu i flera omgångar sen i somras. Själva skoningen är inget problem men skorna sitter på max 2...
Svar
16
· Visningar
2 017
Senast: Raderad medlem 124573
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka