Fyrverkerier

Det allra bästa tipset är att träna, träna och åter träna redan från de är små.
Har tack och lov bara oberörda djur nu (katten brukar få rätt stora ögon men det brukar gå att dämpa med lite god mat vid midnatt).
Annars det vanliga - dra för, ha på annat ljud, ge tex tuggben innan det drar igång.
Hästarna brukar få mat en liten stund innan, imorgon kväll jobbar jag dock så då får de stå inne från typ 22 så de borde vara mätta och belåtna när det drar igång.

Bor i liten by så brukar vara lugnt utom precis vid tolvslaget, som tur är.
Behöver inte spela någon roll. Min Aussie har aldrig varit rädd men nu när han är gammal så har han blivit senil och orolig. Så nu är han jätterädd tyvärr.
 
Har åkt upp till stugan som ligger rätt off. Närmsta grannarna är bönder. Så här är det tyst.

Aussien är hos mina föräldrar där det inte smäller speciellt mycket.
 
Tar in hästarna lite tidigare ifall dom börjar skjuta hejvilt. Men det brukar vara hyfsat lugnt och hästarna är oftast inte så brydda.
Sen blir det soffhäng med Leffe och Sivan. Leffe reagerade inte första nyåret men då var han ganska liten. Förra året som var hans andra, då var det mest poppande när dom började skjuta. Då ville han gärna skälla. Upplevde inte att han var stressad eller rädd. När jag tog han i knät. Utan det var mer som att han störde sig, typ som på grannens hundar. Sivan är bara 5 månader så det blir intressant att se hur hon löser det. Hon moffar gärna när hon hör saker. Blir väl hundarna i knät tänker jag. Då är det lättast att få tyst på dom om dom går i gång. Det har skjuits något enstaka idag men det har dom inte brytt sig om.
 
körde förbi ett försäljtävlings ställe för fyrverkerier. det vara bara män i kön.
Inte speciellt förvånande med tanke på att det oftast är dom som försvarar smällandet i diskussioner. Det är ju deras förbannade rättighet, bla bla bla. Måste få har roligt en gång om året bla bla bla (tråkiga liv dom måste ha som bara har roligt på nyår). Djur som inte klarar av smällare har dåligt psyke och är felavlade. Det gör inget om dom dör eller råkar illa ut, bara man får skjuta lite 🤮

Inte nått bitter och uppretad på dessa diskussioner :angel:
 
Behöver inte spela någon roll. Min Aussie har aldrig varit rädd men nu när han är gammal så har han blivit senil och orolig. Så nu är han jätterädd tyvärr.
Det är klart senilitet kan påverka, men det frågades vad man kan göra och det bästa är träning från början och så avskärma vid tolvslaget. Att sjukdom eller händelser kan påverka sen ändå kan man ju inte komma ifrån.
 
Är katten lika lugn som hon varit hittills när det smällt kommer jag vara borta ett par timmar på kvällen men kommer hem några timmar innan midnatt för säkerhetsskull. Har aldrig haft en skotträdd hund, även om tibben blev berörd av buller sista året, dels på grund att han blev senil och dels att vi hade ett blixnedslag som klöv ett tröf extremt nära oss på en promenad sista året, men jag tänker att det faktiskt bottnar i att han inte var lika skottfast i grunden som mina tidigare hundar. Jag har alltid bott i extremt smällartäta områden, det har låtit som rena kriget flera veckor runt nyår men det har blivit mycket bättre sista åren faktiskt.
Min reaktiva doberman såg jag till att han fick positiva erfarenheter när det smällde när han var ung. Rottweilern gjorde jag inte något särskilt med alls
Rottweilern fick till exempel en smällare kastad strax över våra huvuden från en bakong som smällde så högt att till och med jag höll på att göra i byxan och tittade mest förvånat upp innan han fortsatte som vanligt. Han reagerade inte ens det nyåret då en raket for in i lägenhten i vången under. Han, tibben och jag sov oss genom tibbens första tolvslag då pansarglaset in till vår trapp krossades av någon.
Getterna var mest nyfikna dom med.
 
Behöver inte spela någon roll. Min Aussie har aldrig varit rädd men nu när han är gammal så har han blivit senil och orolig. Så nu är han jätterädd tyvärr.
Hundars hörsel förändras också med åren, har erfarenhet av tidigare skottfasta hundar som blev klart berörda på ålderns höst.

Har nu en hund som tyvärr är väldigt berörd. Oavsett träning etc. Räknar med att det är nedärvd rädsla.
Han får lugnande (efter diskussioner med veterinär) och brukar vara i badrummet på nyårskvällen.

Som tur brukar det bara vara nyårsafton som det skjuts här, och som vanligt hoppas jag på dåligt väder så folk håller sig inomhus.
 
Mina hundar är knäppa nog att gilla att stå i fönstren och titta på fyrverkerierna. Utomhus är de obrydda. Jag tycker det är jättejobbigt med fyrverkerier.

Imorgon går vi en lång skogspromenad på morgonen, planen är att gå ca 2 timmar så att vi blir riktigt trötta. Sedan ska vi hålla oss hemma. Innan solnedgången ska jag ta en lite halvlång rastningsrunda så att de får göra ifrån sig ordentligt, sedan blir det bara "ut-kissa-in". De kommer inte heller få något extra gott eftersom jag inte vill att de ska behöva ut oftare än vanligt. Troligen gör jag också så att de får ganska stor lunch och liten middag, också det för att de inte ska behöva direkt någon kvällsrastning.
 
Tänker att kommunpolitiker också borde vara bra (och lättare?). Jag har för mig att jag hört om vissa kommuner som infört fyrverkeriregler som åtminstone är strängare än vad de är generellt i landet.
Min kommun kommer i år INTE att arrangera ett stort fyrverkeri. Blandade känslor, folk köper hejvilt å ska smälla själv verkar det som. Tidigare år har dom åkt å kikat på kommunens stora kl 16.00. Å nöjt sig med de.

Har lite regler i kommunen. Endast från 18.00 - 01.00. Å så inte vid sjukhus å lite andra byggnader med 500 m radie runt mm
 
Min kommun kommer i år INTE att arrangera ett stort fyrverkeri. Blandade känslor, folk köper hejvilt å ska smälla själv verkar det som. Tidigare år har dom åkt å kikat på kommunens stora kl 16.00. Å nöjt sig med de.

Har lite regler i kommunen. Endast från 18.00 - 01.00. Å så inte vid sjukhus å lite andra byggnader med 500 m radie runt mm
Själv önskar jag att det kunde införas något stort fyrverkeri av kommun eller så. Eller att de upplät en plats där folk som ville skjuta kunde samlas så att allt på så sätt blev mer under kontrollerade former. Minns att när jag var liten så hade de marknad och jippon i samband med någon högtid, och så hade de en avgränsad stor ruta där folk fick komma och skjuta fyrverkerier mellan vissa klockslag. Det var på ett sätt bra, för då visste man när och var det sköts. Just det här "småskjutandet" i tid och otid är ju omöjligt att undvika för den som vill.
 
Själv önskar jag att det kunde införas något stort fyrverkeri av kommun eller så. Eller att de upplät en plats där folk som ville skjuta kunde samlas så att allt på så sätt blev mer under kontrollerade former. Minns att när jag var liten så hade de marknad och jippon i samband med någon högtid, och så hade de en avgränsad stor ruta där folk fick komma och skjuta fyrverkerier mellan vissa klockslag. Det var på ett sätt bra, för då visste man när och var det sköts. Just det här "småskjutandet" i tid och otid är ju omöjligt att undvika för den som vill.
Hade lite fel, de va inte kommunen som betalat kalaset med fyrverkerier sista åren. Det va Eje Berglund själv. Några mille varje år.

Håller helt med om småskjutandet, här är det faktiska olagligt men ingen bryr sig typ
 
Tänker att kommunpolitiker också borde vara bra (och lättare?). Jag har för mig att jag hört om vissa kommuner som infört fyrverkeriregler som åtminstone är strängare än vad de är generellt i landet.
Det finns regler. Som ingen följer... I min kommun får man skjuta fyrverkerier utan tillstånd mellan 23-01 på nyårsnatten. Är någon förvånad över att det har smällt i flera dagar redan?
 
Jag åker på takterrassen och kikar på folk som skjuter sina pengar 💸
Skjuts en del vid nyår här, dom flesta verka hålla sig till det.

Värsta är ungj*vlar som skjuter nu dagarna innan och säkert efter med. Var nära på få en emot mig idag när på g in i porten, några nötter på andra sida vägen (bara några få m bort) tyckte va lämpligt skjuta en :rage:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp