Fyrverkerier

Ena hunden är väldigt berörd, han reagerar när de skjuter i stan 2 mil bort(ljudet hörs hit) han har fått pexion sen jul, hjälpte förra året tills det började skjutas närmare, då fick jag sedera honom helt. De andra två bryr sig inte och inte katten heller.
Hästarna kommer få komma in om sommargästerna är här, ska kolla deras hus imorgon och se om de är här, de bor precis bredvid hästarnas lösdrift och lösdriften till den ena gruppen med tackor (dräktiga). Om de är här hoppas jag att jag kan övertala dem till att inte skjuta, annars får jag stänga in tackorna så de inte kan springa hysteriskt iaf…
 
Min katt och häst bryr sig inte så mycket. Katten bryr sig inte alls som tur är. I stallet är det lugnt och stallägaren kollar hästarna vid 12 slaget och sätter på musik innan dess. Dock bor dom på landet, så inte mycket stök alls. Väldigt skönt.

Jag hoppas snart dom förbjuder skiten ärlig talat. Dom kan ha att kommunen fixar det på torget vid 12 slaget eller något, men privat personer borde inte få skjuta alls. Det är sjukt det ens är lagligt, tänker på alla olyckor som idiot människor utsätter sig själva för, djur som får lida mm. Jag hatar fyrverkeri och går inte utomhus vid 12slaget numera ens. Jag håller mig på säkert avstånd.
 
Båda våra hundar är obrydda över smällare och fyrverkerier. Det har pangats dagligen i en vecka nu.
Så jag gör inget särskillt.
Däremot kommer vänner hit på nyår och deras hund har total panik. Hon har gått på lugnande de sista dagarna nu. Men hon mår bättre när hon är med våra hundar. Dock skakar hon och hjässar ändå. Vi kommer ha gardinerna fördragna, spela musik lite högre och spela spel/aggera som vanligt under tolvslaget. Ju mer tjo och tjim ju lugnare är hon.

Vi bor i ett villaområde med mycket barnfamiljer så här kommer skjutas av en hel del pjäser.

Det är verkligen ett lidande.
 
Våra hundar bryr sig inte alls. Samma med hästen. Hästen har bott bredvid militärfält och där det jagats.
Så för egna djurs del är jag lugn oavsett. Men nu bor vi också avsides. Första året här. Men tror inte det blir så mkt fyrverkerier med tanke på vilka som äger mark runt oss och gården vi bor på. Det är djurägare med tex dräktiga hästar, föl etc.
Tack och lov har jag aldrig haft rädda djur.
En släkting satt varje nyår inne på Arlanda IOM att hunden var så livrädd och inga hotell etc som skulle vara fria från fyrverkerier faktiskt var det.
 
Hund oberörd.
Hästarna som är vana vid att det är lerduveskytte brevid deras hage och massa andra ljud utan att bry sig och bryr sig inte för att någon enstaka smäller av rakter.
När det brakar loss vid tolvslaget blir ena lite berörd när han är inne och inte får all synintryck från fyrverkerier från alla håll. Min andra blir är det värre för men funkar om hon delar box med min andra, är mest rädd för fräsande raketer.
I år blir det att se hur mycket confidence eq hjälpt eller inte då det är första året jag inte fått tag på confidence eq då typ alla slutat sälja det, så kan bli spännande eller nåt.

https://www.instagram.com/p/B6wVImaJuZO/?igsh=NTc4MTIwNjQ2YQ==
Hästarna och ljudet vid 12slaget hemma
 
Hund oberörd.
Hästarna som är vana vid att det är lerduveskytte brevid deras hage och massa andra ljud utan att bry sig och bryr sig inte för att någon enstaka smäller av rakter.
När det brakar loss vid tolvslaget blir ena lite berörd när han är inne och inte får all synintryck från fyrverkerier från alla håll. Min andra blir är det värre för men funkar om hon delar box med min andra, är mest rädd för fräsande raketer.
I år blir det att se hur mycket confidence eq hjälpt eller inte då det är första året jag inte fått tag på confidence eq då typ alla slutat sälja det, så kan bli spännande eller nåt.

https://www.instagram.com/p/B6wVImaJuZO/?igsh=NTc4MTIwNjQ2YQ==
Hästarna och ljudet vid 12slaget hemma
Är iallafall glad åt att inte anstalten skickat raketer över ena hagen längre så jag iallafall slipper samla pjäser i hagen efteråt.
 
Deprimerande läsning på DN:

Gäss, ankor och måsar kan flyga upp till flera hundra meters höjd på grund av fyrverkerier och de stannar ofta i luften i runt en timme, säger artikelns försteförfattare, ekologen Bart Hoekstra, till tidskriften Science Daily.

Man skulle kunna tro att fyrverkerierna bara ger fåglarna tillfällig skrämselhicka, men så är det inte. En studie publicerad förra året visar att gäss blir så påverkade att de tvingas tillbringa tio procent längre tid till att leta efter mat i åtminstone elva dagar efter ett fyrverkeri. Fåglarna skräms och flyger till andra områden, som de inte är vana vid, där det tar längre tid för dem att hitta något att äta. På så sätt, menar forskarna, förlorar fåglarna värdefull energi, som de behöver lägga på annat, inte minst under de kalla vintermånaderna.
 
Vansinne, vansinne , vansinne.
Nu börjar rapporterna trilla in om fyrverkerier som används som vapen. Som vanligt. Balkonger som brinner, bilar som blir beskjutna, människor som skadar sig när de ska avfyra livsfarliga vapen de inte har utbildning för.

Hoppas att det inte blir alltför många som får spendera natten på akuten och få livslånga men i detta vansinne.

När ska vi sluta med det återkommande och planerade vansinnet?

(Igår var jag mitt inne i stan och hörde flera större explosioner på morgonen. Otäckt. Men jag gissar att det bara var kraftiga smällare eftersom inga nyheter kom om det. Andra dagar när folk placerar kraftiga smällare vid flerbostadshus så rapporteras det ganska omgående.)
 
Det borde förbjudas! Folk har visat att de inte kan hantera det! Hur många helt vanliga människor är det inte som smäller raketer fulla trots att man inte får?
Jag får inte ihop denna polis uttalanden heller, meningarna går liksom helt isär.


Marcs Anefur är presstalesperson hos polisen. Han säger att att man generellt får en hel del samtal gällande fyrverkerier.

– Folk skjuter fyrverkerier dygnet runt och det gäller på alla möjliga platser, säger han.

Finns okunskap hos de som skjuter?
– De flesta sköter sig bra, men sen finns det alltid vårdslösa individer.
 
Jag har en katt som inte bryr sig nämnvärt och en som är rädd och gömmer sig under möbler vid 12-slaget. Nu misstänker jag att han börjat bli dement dessutom så vi får se hur det går i år.

Vi bor i ett litet samhälle där det normalt bara smäller på nyårsafton. Tyvärr har det sista året flyttat in ett par barnfamiljer med andra traditioner där barnen har smällt av några de sista två dagarna :rage:
 
Det allra bästa tipset är att träna, träna och åter träna redan från de är små.
Har tack och lov bara oberörda djur nu (katten brukar få rätt stora ögon men det brukar gå att dämpa med lite god mat vid midnatt).
Annars det vanliga - dra för, ha på annat ljud, ge tex tuggben innan det drar igång.
Hästarna brukar få mat en liten stund innan, imorgon kväll jobbar jag dock så då får de stå inne från typ 22 så de borde vara mätta och belåtna när det drar igång.

Bor i liten by så brukar vara lugnt utom precis vid tolvslaget, som tur är.
Träning i all ära men just fyrverkerier är ju väldigt speciellt. Vid ett specifikt klockslag brakar det på flera ställen i landet loss med pip och smällar så man inte hör vad den som står bredvid en säger och dessutom i kombination med en massa ljus på himlen.

Vi har en katt som de första åren i sitt liv var helt okej med det här men som en gång, någon timme innan tolvslaget, lyckades smyga fram och finta någon av oss när dörren öppnades. Jag var ute och ropade och letade efter kattskrället och han kom inte fram. Sedan dess är han helt förstörd när det kommer fyrverkerier. Ljudet är hanterbart men ljuset är riktigt jobbigt. Innan vi visste att han blivit rädd efter natten ute ramlade han ner från fönsterbrädan och låg under sängen i flera timmar när en granne smällde av en pjäs klockan 18. Att militären hade övningar var dock inga bekymmer.

Nu för tiden är vi, peppar peppar, ganska skonade då vi flyttat till ett område där folk verkar ha ganska bra respekt för både vilda och tama djur. Det finns lokala regler för området som nästan alltid följs, vilket gör att vi numera slipper droga vår katt efter det traumat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hönstråden II
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp