Fysiologisk verkning.

Sv: Fysiologisk verkning.

Bra att veta jag har nog inte fattat det innan, läste kanske lite slarvigt i början.
Men jag tycker att det är ett bra tillfälle att lära sig mer. Jag har svårt att se hur det ska vara.
Egentligen tycker jag att om jag som hästägare anlitar en utbildad hovslagare så är det en tjänst som jag köper. Då tycker jag att jag borde kunna lita på att den blir rätt utförd. Jag tycker inte att det är ngt konstigt med det. Det finns så många andra tjänster vi kan köpa tex juridisk rådgivning, olika hantverkare, läkare osv. Tyvärr fungerar det ju inte så i verkligheten.


Hur vet du att din hantverkare, juridiska rådgivare,läkare osv utför blir rätt utfölrt.???

Naturligtvis så införskaffar du dig en läkarutbildning själv innan du råkar ut för en olycka som kräver dess utövande.

Eller är det så att det finns en viss skillnad på legitimerade utövare och icke legitimerares "kvacksalveri"??
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Naturligtvis så införskaffar du dig en läkarutbildning själv innan du råkar ut för en olycka som kräver dess utövande.

OBS trådkapning hoppas att det är OK, ska inte upprepas-
Bra ide.
Jag ska tänka på det innan jag ramlar av hästen nästa gång.
 
Senast ändrad:
Sv: Fysiologisk verkning.

ja, det du skriver nu förstår jag, men det känns ändå inte som ett svar på min fråga. Jag förstår att om man verkar som du skriver så får inte hästen utflutna hovar.

Min undran va ju om hästen redan HAR utflutna hovar.
Eller är det då som den jag talade med att det inte GÅR att göra nåt åt?
Eller flresten menar du att de utflytningarna minskar om man verkar så att det är lika mkt utanför vitalinjen runt om?


Så det har ingenting med hörnstöden alls att göra då?
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Svarar i väntan på hovisars rättelse:D

Är hästen barfota?

En skodd häst kan man ju hålla ihop fötterna på iom att den har skydd på fossingarna.

Om den flyter ut åt ngt håll brukar det bero på att den inte står korrekt.
 
Sv: Fysiologisk verkning.

ja, det du skriver nu förstår jag, men det känns ändå inte som ett svar på min fråga. Jag förstår att om man verkar som du skriver så får inte hästen utflutna hovar.

Min undran va ju om hästen redan HAR utflutna hovar.
Eller är det då som den jag talade med att det inte GÅR att göra nåt åt?
Eller flresten menar du att de utflytningarna minskar om man verkar så att det är lika mkt utanför vitalinjen runt om?


Så det har ingenting med hörnstöden alls att göra då?

Alla hästar har beroende på belastning en mer ut fluten del och ofta är det den laterala tå sidodelen som är mest ut fluten. Ju längre verkningsintervaller och ju mindre man i samband med verkning bearbetar bort denna ut flutna sida och ju mer hästen tar upp sin balans i en icke balanserad benaxel ju mer ut fluten blir det.

En hov som verkas i balans och det yttre hovväggen bearbetas symmetrisk så att belastningen tas upp så centrerat runt själva hovleden och i benets styvaste riktning men som likt förbaskat under en normal verkningsperiod bår ur balans och flyter ut på en sida/del ger en klar indikation om att hästen besitter en primär skada i en kroppsdel som visar ett sekundärt belastningsfel med just ut fluten, asymmetriskt vägghorn.

Flyter hela det yttre vägghornet ut "sk" plattfot så jag sulan inte rätt sekundär bärighet för hovens inre struktur er, flyter endast trakterna ut och påvisar en överbelastning så har hörnstöden renskurits så mkt att dom förlorat sin primära belastnings funktion.

Man kan se det hela på ett ganska enkelt sätt hur man skapar balans i en hov och jag tar mig friheten att lägga in en skodd hov här.

Hovar2006278.jpg


Tån ska placeras så rakt framför strålspetsen som möjligt och anståndet mellan trakterna ska vara så exakt lika långt i från mitt strålfåran som möjligt. Här har vi då den sk. F-balansen som motsvarar en triangel. Hoven har en stor flexibilitet som är basen i F-balansen och eftersom allt ut flutet vägghorn symmetriskt bearbetats i balans så kommer överrullningen att centreras över just själva hovleden. Hovens tre främsta bärande punkter är just tå och traktdelarna och det är ingen slump att dessa tre punkters vägghorn är av en mer kompakt struktur.

Före denna skoning så uppvisade denna benaxel en statisk obalans där belastningen inte togs upp i benets styvaste riktning utan en svagt inåtroterad kota som man kan se på denna bild med ut fluten sidodel.
20070605077.jpg


Efter skoning så har vi skapat en symmetrisk hov i balans utan utflutningar och en belastning i benets styvaste riktning utan rotation i kotan.

20070605080.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Fysiologisk verkning.

Är det samma hovis som skott innan?
Ser inte ut att vara samma "signum"

Den där raspade kanten vid tån.
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Skulle inte du kunna som har så bra bilder lägga in dem och rita ut linjerna för benaxlarna . vill gärna se både fram och bak och även avikande benaxlar om du förstår hur jag menar?
skulle gärna vilja lära mer om vad som händer när benaxeln inte är korrekt och vad som händer med hoven då.
Jag vet att man lär se till hela hästens extriör men tänkte att man åt minstonde kunde få någon hum om hur det bör se ut och hur det inte ska se ut. skulle väl igentligen vilja ha ett förtydligande med bilder på benaxelns ändring från före skoning och efter .Jag har lite svårt att se på bilderna var någonstanns det felar..
det här blev nog luddigt men du kanske förstår ändå?
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Skulle inte du kunna som har så bra bilder lägga in dem och rita ut linjerna för benaxlarna . vill gärna se både fram och bak och även avikande benaxlar om du förstår hur jag menar?
skulle gärna vilja lära mer om vad som händer när benaxeln inte är korrekt och vad som händer med hoven då.
Jag vet att man lär se till hela hästens extriör men tänkte att man åt minstonde kunde få någon hum om hur det bör se ut och hur det inte ska se ut. skulle väl igentligen vilja ha ett förtydligande med bilder på benaxelns ändring från före skoning och efter .Jag har lite svårt att se på bilderna var någonstanns det felar..
det här blev nog luddigt men du kanske förstår ändå?

Jag kan inte dra streck raka så jag undviker det. Synd att du då tydligen missade "Lilla skotråden" för den tror jag du skulle ha uppskattat. Tyvärr va det några av dina med forumalister som sabbade den så den blev raderad.
 
Sv: Fysiologisk verkning.

attans då.. :( men lilla skutt vdb kanske kan rita raka sträck :angel:

synd att den andra tråden är borta för den har jag missat..
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Är det samma hovis som skott innan?
Ser inte ut att vara samma "signum"

Som du börjar först nu så behöver det inte vara samma "signum" efter skoning som innan omskoning. Detta leder till en hel rad frågor om orsaken.
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Paint har du väl? i verktygsfältet på det programmet finns det det ett verktyg som gör jätte raka streck :idea:Du behöver bara föra över bilderna till paint och sedan spara dem och upp med dem på nätet...

*ber snällt *:p
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Som du börjar först nu så behöver det inte vara samma "signum" efter skoning som innan omskoning. Detta leder till en hel rad frågor om orsaken.

Nu blev det lite kryptiskt (eller är jag för trött?). Vill du utveckla det lite?
 
Sv: Fysiologisk verkning.

TACK så mycket, nu börjar jag förstå! jag är så väldigt intresserad och vill lära mig mer, så ibland kanske ni tycker att jag är jobbig, men det är bara för att jag verkligen vill förstå innan jag går vidare.
detta med utflutna hovar jag jag både sett på skodda och barfota hovar så det är ingen paralell jag drar med nåt och hästarna har haft olika hovslagare så jag kan inte dra nån paralell med det heller.

Så det var inte övervuxna hörnstöd som är problemet hos en häst med utfluten hov utan troligen tvärt om, att man har verkat ner dom för mkt så att det liksmom har pajjat och gjort att det flutit ut. :idea:

Nu ska jag fundera lite mer och kommer nog snart tillbaka med en fråga om "kronisk fång" om det är okej i denna tråden. Det borde det va tycker jag för att "bota" det så behövs ju att hästen verkas fysiologiskt.
Ska bara komma fram till en bra formulering :p
 
Sv: Fysiologisk verkning.

KL:

Det här är en av de absolut viktigaste o mest informativa trådaran på buke!

för oss lekmän så fins det inet så många sidor at gå till för att lära oss "det underliggande",det som är svårt att se om man inet harett tränat öga o vet hur de fysiologiska fungerar.

jag sre med spänning fram mot att -någon-bestämmer sig för tat föröska dra raka streck!

och sedan är jag också nyfiken på -varför-man raspar av så mkt i tån på den ena bilden,min hovis gör nämligen det också.

Kanske är dte ngt jag missat?
 

Liknande trådar

Hästvård Vi börjar med en statisk dymamisk obalans med innåt roterad kota och icke symetrisk hovform där belastningen inte tas upp i benets...
2
Svar
22
· Visningar
7 066
Senast: lindgreen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp