Fysiologisk verkning.

Sv: Fysiologisk verkning.

Det eviga tjafsande! Det verkar som att alla alternativa tror att alla hovisar är dåliga.

Dåligt är dåligt, vare sig det är strasser, traditionellt, skott, barfota, osv. Vissa hovisar är helt enkelt inte så överdrivet duktiga (Samma sak inom alla yrkeskårer). Jag anlitar inte de hovisarna, så enkelt är det. Det är ÄGARENS ANSVAR ATT HÄSTEN MÅR BRA!!!!


Dessutom är det väl en jäkla skillnad på en häst som är uppmärksammad av veterinär, som står på boxvila, som äter smärtstillande, som görs en massa saker med för att få den bra- jämfört med en häst som verkas på något mumbo-jumbo sätt, som "ska" ömma lite för det är bara "känseln som kommer tillbaks", som inte får smärtstillande för det "behövs inte"... Lider inte den i tysthet?


Tycker att det är JÄTTEBRA att en duktig hovslagare gör en sån här tråd, för att visa hur det ska se ut, och kanske lyckas banka in i någons huvud att en BRA HOVIS ÄR BRA- enough said.
 
Sv: Fysiologisk verkning.

trevliga bilder .så där ser det ut när hovslagarna jag anlitar verkar.Blir förfasad över hur många som tycker detta är ovanligt fint verkat.:crazy: För mig är detta vardag.så här ska det se ut och har alltid gjort lixom :D
och tack för en otroligt informativ tråd :bow:

*Q som pratade benaxlar med sin hovis i dag *
 
Senast ändrad:
Sv: Fysiologisk verkning.

- jämfört med en häst som verkas på något mumbo-jumbo sätt, som "ska" ömma lite för det är bara "känseln som kommer tillbaks", som inte får smärtstillande för det "behövs inte"... Lider inte den i tysthet?
.

Jag puffar lite för ovanstående. Bra sagt Minunn
 
Sv: Fysiologisk verkning.

MUNINN, om jag får be! ;)

Idag när jag sprang omkring och släptte ut hästar så väcktes en hel hög med frågor, men det tror jag är bättre att ta i en annan tråd.
Finns det någon strasser-tråd som inte är låst, måhända?
 
Sv: Fysiologisk verkning.

*kl*

Jag skulle vilja att nån av hovslagarna i denna tråd lägger in en bild på en ritad hov med namn på alla hovens delar, jag vill lära mig vad man kallar hovens delar! Har brara lärt mig vad dom kallas inom en viss verkningsmetod och har insett att det inte är samma som "alla" andra säger....
Så snälla lär mig! :)
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Det eviga tjafsande! Det verkar som att alla alternativa tror att alla hovisar är dåliga.
Alla är inte dåliga, men jag har sett många i min stad som är utbildade och skor uruselt!

Dessutom är det väl en jäkla skillnad på en häst som är uppmärksammad av veterinär, som står på boxvila, som äter smärtstillande, som görs en massa saker med för att få den bra- jämfört med en häst som verkas på något mumbo-jumbo sätt, som "ska" ömma lite för det är bara "känseln som kommer tillbaks", som inte får smärtstillande för det "behövs inte"... Lider inte den i tysthet?

Den häst jag tänker på fick smärtstillande när det var som värst. Veterinärerna tyckte inte den kunde stå på smärtstillande dagligen i flera månader, så den hästen hade redigt ont utom de få dagar den fick medicinen...:cry: Personligen kontaktarjag alltid veterinär och ger smärtstillande till mina hästar när de har ont t.ex. av en vrickning. De får inte ha ont! Men vill du diskutera barfotaverkning kan du PMa mig eller starta en ny tråd! Denna tråd skulle ju diskutera Coaris verkning och inte smutskasta oss strasser och SANHCP-folk, precis som jag skrivit tidigare. Enough said!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fysiologisk verkning.

Men vill du diskutera barfotaverkning kan du PMa mig eller starta en ny tråd! Denna tråd skulle ju diskutera Coaris verkning och inte smutskasta oss strasser och SANHCP-folk

Nja, tråden handlar om FYSIOLOGISK verkning, inte coaris dito. Nu råkade det vara coaris verkning och tråd.
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Du o den andra strasseristen började med en klar smutskastning samtidigt som ni tydligt visade ert okunniga tunnelseende!.
PL
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Tycker det är så besvärligt att få in en bild här så jag klipper in en länk istället:

http://hem.passagen.se/kvarngarden1/hovens_delar.htm

Tack så jätte mycket!!


Då ska jag försöka ställa en fråga...


Om man har en häst med utflutna hovar, Jag har lite svårt att acceptera att det är genetiskt och inte går att göra nåt åt, så jag har funderat mkt runt det, och sett att hästar med utflutnahovar har ganska övervuxna hörnstöd, dom ser liksom ut som om dom blivit så långa att den nästan tippar lite för att växa mer och då gör att hoven flyter ut.
Kan det va så? Och i så fall borde man väl kunna verka ner hörnstöden lite och raspa in sidoväggarna lite. Och om man nu gör det varje verkning så skulle väl man kunna få mindre utflutna hovar...


HOppas ni förstår vad jag menar? och kan förklara om det skulle kunna gå att göra så eller inte och varför..?
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Tack så jätte mycket!!


Då ska jag försöka ställa en fråga...


Om man har en häst med utflutna hovar, Jag har lite svårt att acceptera att det är genetiskt och inte går att göra nåt åt, så jag har funderat mkt runt det, och sett att hästar med utflutnahovar har ganska övervuxna hörnstöd, dom ser liksom ut som om dom blivit så långa att den nästan tippar lite för att växa mer och då gör att hoven flyter ut.
Kan det va så? Och i så fall borde man väl kunna verka ner hörnstöden lite och raspa in sidoväggarna lite. Och om man nu gör det varje verkning så skulle väl man kunna få mindre utflutna hovar...


HOppas ni förstår vad jag menar? och kan förklara om det skulle kunna gå att göra så eller inte och varför..?

Svaret på din fråga står ju redan på två ställen (inlägg 13 och 97)

Ska vi gå vidare istället för att upprepa oss??
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Den häst jag tänker på fick smärtstillande när det var som värst. Veterinärerna tyckte inte den kunde stå på smärtstillande dagligen i flera månader, så den hästen hade redigt ont utom de få dagar den fick medicinen...:cry: Personligen kontaktarjag alltid veterinär och ger smärtstillande till mina hästar när de har ont t.ex. av en vrickning. De får inte ha ont! Men vill du diskutera barfotaverkning kan du PMa mig eller starta en ny tråd! Denna tråd skulle ju diskutera Coaris verkning och inte smutskasta oss strasser och SANHCP-folk, precis som jag skrivit tidigare. Enough said!

Visst är du OT nu precis som flera gånger tidigare men jag vill bara poängtera min syn på saken ang. smärtlindring, sedan lämnar vi detta ämne eller den som känner för det tar upp det i en ny tråd.

Smärtlindring skall ges,och då endast efter Veterinärs kontroll av hästens trauma och val av medicinering. Eller om det gäller hovarna gärna i sammarbete med att både hovis och Veterinär tillsammans kontrollerar hovarnas trauma och lämpliga åtgärder.

Smärtlindring (främst vid fång) får aldrig ges i sådana doser att hästen blir smärtfri utan endast smärtlindrad då en total smärtlindring leder till att hästen inte känner av sitt trauma och lätt därför blir "över rörlig" dvs. förvärrar sin akuta skada och detta kan leda till en skada som med lagom rörelse skulle ha läkt men pga för mkt rörelse istället leder till en secundär bristning i den primära skadan som aldrig kommer att kunna åtgärdas.

Detta gäller enligt mig även för en så simpel sak som en vrickning.

Hästar ska inte ha långvarig smärta men hästar måste under en kort tid i ett akut skede bli påminda om att dom har en skada som uppvisar smärta för i annat fall är risken att dom "glömmer bort" sin smärta.

Ursäkta men nu återgår vi till ämnet.

Jag skulle gärna i denna tråd se mer än en tidigare bestämd "barfotaförespråkare" som av en eller annan anledning börjat få upp ögonen :bow: för att "vi" traditionella hovisar som utför vårt yrke med noggarnhet, ser till helheten och utför vårt yrke så som utbildningen är menad.Genomgår fortbildningar och intagande av allt nytt forsknings resultat som främst dom senare åren framkommit kanske inte så inkompetenta som dom i sin utbildning fått lära sig att vi är.
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Jag tycker att verkningen ser väldigt trevlig ut och jag, som varande rätt okunnig på hovar och ben (utöver det som är ren basic-mekanik och fysiologi), uppskattar bilder och förklaringar väldigt mycket. Har följt tråden och har lärt mig en del, tror jag.

Jag har under min tid som ägare till hästen haft en mycket kunnig hovslagare som förklarat en hel del, men det är inte så himla lätt att bara hitta en bra hovslagare som tar emot nya kunder... Det är väl brist på hovslagare rent generellt och det är väl ingen hemlis att alla inte håller så hög standard som det ser ut på dina bilder att du gör? Har sett både det ena och det andra och det tredje och det har inte varit så kul. jag har haft tur och halkat in på ett bananskal hos en bra hovslagare, via en kompis som stod i samma stall.

Jag har haft förmånen att också se en annan kunnig hovslagare in action på ATG-klinik (vet inte om man får skriva namn?) och det har också varit otroligt lärorikt! Han har svarat vänligt och tålmodigt på alla mina frågor och han verkar gärna dela med sig av sina kunskaper. Mer sånt!
 
Sv: Fysiologisk verkning.

(Till ts. Hoppas att det är ok att jag skriver detta.)

Jag håller med dig. Jag är pinsamt medveten om hur lite jag kan om hovar. Jag har följt tråden från början även om jag inte riktigt förstår allt - läs långt ifrån allt. Men ju mer man lyckas lära sig desto bättre är det.
 
Sv: Fysiologisk verkning.

(Till ts. Hoppas att det är ok att jag skriver detta.)

Jag håller med dig. Jag är pinsamt medveten om hur lite jag kan om hovar. Jag har följt tråden från början även om jag inte riktigt förstår allt - läs långt ifrån allt. Men ju mer man lyckas lära sig desto bättre är det.

Det är helt ok att du skev detta för det är just det du skriver som tråden handlar om. Att försöka ge ER mer kunskap om god hovvård och hur man på traditionella utbildningarna lär sig grundläggande kunskap om hur den ska utföras


Tråden är inte som "vissa" (tidigare har poängterat) att vi utbildade hovisar ska sitta här och slå oss för bröstet/brösten (här kommer humle och här har vi dumle,,, :rofl:) och deklarera hur jävla bra vi är för då hade vi tagit en mer fysiologiskt exteriört korrekt individ som "övnings exempel".

Vi hovisar har inget behov av varesig denna tråd i utbildnings syfte eller spridande av reklam här på Bukefalos för reklam kan vi (borde vi) sprida på våran egen hemsida.

Lilla skutt och jag har sedan länge förstått att Bukefalos är ett av dom största forumen bland hästägare och här skriker användare om mer kunskap och hjälp avseende hovvård och hästens hållbarhet just utifrån hovvårdens hållbarhet för den enskilda individens exteriör,bruk, hovvård och yrketskickligt utförande.

Tråden är till enbart för ER och alla frågor som berör denna tråd kommer främst jag Lilla skutt och vdb utifrån vår ringa kunskap att försöka svara på så gott vi kan så länge frågorna håller sig till ämnet. Hallå,,,, var är alla andra kollegor???:angel:

Ursäkta om vi i bland spårar ur eller uppvisar en mindre god ton om det blir lite väl OT men vi har gjort detta på vår fritid för ER skull och god hövlighet mot sina med formalister innebär att man visar respekt och kan föra en diskution inom ämnet vilket även innebär att man kan förklara sina "vaga" påståenden i helhet för hästens anatomi,exteriör och belastningsförhållanden och inte ser sig blind på en viss detalj.

Intresset för Bukefalos användare utifrån hovvård mm har även fått mig att börja fundera på att ställa frågan till forumets administratör om inte just frågor angående hovvård skulle kunna få ett eget underforum där vissa nålade trådar om fysiologisk verkning, skoning, sjukbeslag,hovsjukdomar,korrigeringar, Grepp, Broddning,Vinterskoningar, Belastningsförhållanden,Exteriöra avvikelser mm mm kunde ligga som en kunskapsbank för Er likväl även Veterinär expertis (pekar på P.L.) delger sin syn och tips i stället för att vi ska behöva upprepa allt i varenda nyskapad tråd.

Tiden är för dagen dock ej mogen från min sida men frågan är öppen från alla ni andra som inte varit så "frispråkiga".
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Svaret på din fråga står ju redan på två ställen (inlägg 13 och 97)

Ska vi gå vidare istället för att upprepa oss??

Vi kan gå vidare när jag förstår. Den här tråden var väl till för oss, hästägare?

Jag förstår ju inte det... :cry:
Jag har läst och läst... Men jag anar att det är punkt 1 du syftar på...
Men det står inget direkt om utflytna hovar däri. Kallas det nåt annat på hovslagarspråk? Kan vi minska gränsen mellan oss, genom att hitta ord som vi båda förstår eller var gullig och förklara så jag fattar... :cry:
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Det är helt ok att du skev detta för det är just det du skriver som tråden handlar om. Att försöka ge ER mer kunskap om god hovvård och hur man på traditionella utbildningarna lär sig grundläggande kunskap om hur den ska utföras

Bra att veta jag har nog inte fattat det innan, läste kanske lite slarvigt i början.
Men jag tycker att det är ett bra tillfälle att lära sig mer. Jag har svårt att se hur det ska vara.
Egentligen tycker jag att om jag som hästägare anlitar en utbildad hovslagare så är det en tjänst som jag köper. Då tycker jag att jag borde kunna lita på att den blir rätt utförd. Jag tycker inte att det är ngt konstigt med det. Det finns så många andra tjänster vi kan köpa tex juridisk rådgivning, olika hantverkare, läkare osv. Tyvärr fungerar det ju inte så i verkligheten.
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Vi kan gå vidare när jag förstår. Den här tråden var väl till för oss, hästägare?

Jag förstår ju inte det... :cry:
Jag har läst och läst... Men jag anar att det är punkt 1 du syftar på...
Men det står inget direkt om utflytna hovar däri. Kallas det nåt annat på hovslagarspråk? Kan vi minska gränsen mellan oss, genom att hitta ord som vi båda förstår eller var gullig och förklara så jag fattar... :cry:


2. En oskodd hov ska verkas i fysiologisk balans, d.v.s. lika mkt yttre vägghorn utanför vita linjen runt hela hornkapseln vilket kommer leda till en maximalt fri centrerad överrullning rakt över själva hovleden.

3. En skodd hov bearbetas på samma sätt vid verkningen, dock så ska tån kortas in till strax framför vita linjen då skon i annat fall kommer ligga ocentrerat långt fram i tådelen med hämmande överrullning som följd.

Detta leder till att man aldrig kommer genom verkningen få en utfuten hovvägg med en överbelastad sidohovdel som secundär följd eftersom hoven tar upp belastningen centrerat rakt över hovleden och med rätt utförd verkning i benets styvaste riktning i belastningsfasen.

Bättre än så här kan jag inte förklara det.
 

Liknande trådar

Hästvård Vi börjar med en statisk dymamisk obalans med innåt roterad kota och icke symetrisk hovform där belastningen inte tas upp i benets...
2
Svar
22
· Visningar
7 067
Senast: lindgreen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp