Fysiologisk verkning.

Sv: Fysiologisk verkning.

Jag kan inte förstå varför en moderator av en tråd ska ta parti för en enda sida?! Jag trodde att Boj fanns till för att rensa bort otrevliga oetiska inlägg t.ex!

Boj är även medlem på forumet och har också rätt att diskutera i trådar.

Dessutom är det skillnad på ett läraryrke och att frivilligt moderera ett forum på nätet.
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Vv återgå till tråden, jag kommer däremot inte att ta bort det inlägg som gjordes av Liebling utan förutsätter att tråden fortsätter i ämnet.

Boj/moderator
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Vv återgå till tråden, jag kommer däremot inte att ta bort det inlägg som gjordes av Liebling utan förutsätter att tråden fortsätter i ämnet.

Boj/moderator


Och som lärare i denna tråd vill jag påpeka att ämnet är Fysiologisk verkning på traditionellt sett.

Börjar man diskutera barnkunskap på en fysiologi lektion så har man missat ngt i sin lärarutbildning.
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Jag har några frågor ang verkning som är svåra att hitta svar på om man undviker sidor med speciella inriktningar. Vore jättebra om ni kan svara!
Hörnstöden ska ju inte vara för långa. Men exakt hur långa är idealiskt? Jämnsmed sulan? 1 mm längre?
På dina bilder ser det ut som om de är exakt jämnsmed sulan.

Och traktstöden? Finns det riktlinjer på hur höga de bör vara jämfört med sula (eller stråle)?

Själva hornet runt om ser ut som om det är i nivå med själva "vallen" som går runt hoven (har den ett namn?), är det så, eller sparar du några mm i slitmån?

Jättesnällt om ni svarar på detta! :)

Tillägg: finns det någon sida där man hittar liknande bildexempel på korrekt verkade hästar? Det finns inga på hovslagarförbundets sida, vad jag kan hitta.

Hörnstöden ska om möjligt vara i nivå med sulan.

Traktstöden?? Är det traktvinkeln eller trakterna du menar ?? Om trakt traktvinkel så är det önskvärt om dom befinner sig i nivå med sulan men trakten får aldrig bli så låg att strålen är den högsta punkten och tar upp den primära belastningen då den ska tas upp av själva hornkappseln/bärranden och det yttre skyddande vägghornet.

"Vallen" förstår jag inte riktigt vad du menar med men tolkar det som bärranden och i så fall ska självklart en slitmån sparas där för i annat fall finns det ingen bärrand för hoven att ta upp den primära belastningen på. Här har vi en av dom stora skillnaderna på traditionellt utförd hovvård v.s. främst Strassers slaktmetod.
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Nu bidde jag lite konfunderad=nyfiken

Skulle det vara möjligt att verka sulan men inte bärranden?
Jag brukar ha sulan och bärranden någorlunda jämna. Eller jämna rättare sagt. man raspar ju det sista...

Svårt att förklara utan bilder..
Det jag försöker få fram är går det/är det vanligt att man har bärranden högre än sulan?
Kan ju uppstå med skodd häst ,em jag menar vid verkning.
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Så verkade man på hedenhöstiden. På skara äldre utbildning, nu lär man ut att man verkar plant och som sista åtgärd tar man kniven och skär bort en "skiva" sula så att skon inte ska ligga an mot sulan. Det var en av alnedningarna till att man förr rekommmenderade att inte rida samma dag som skoning för att hästen kunde ömma.
 
Senast ändrad:
Sv: Fysiologisk verkning.

Ruskigt likt en SANHCPverkning med korta tår, nedverkade hörnstöd och skapligt låg trakt... Och du var emot deras verkningsmetod??...:angel:

Nu har jag bara sett en verkning utförd av "Mäster" inom sahncp och det är denna:

http://wwwc.aftonbladet.se/sport/ridsport/skotsel/verkad.html

Jag tycker inte den är särskilt hälsosam för någon häst eftersom den här hästen går enbart på sulan.
Den här verkningen tycker jag inte alls liknar Coaris!
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Nu hade den hästen fång, men här finns inte kunskapen hur man avlastar hovbenet utan snarare ställer den på det:eek:

Men OL "köper" inte att hovbenet kan släppa från kapseln.

Om man tittar på hovisverkade fånghästar så har den fortfarande hovväggar att gå på- med avlastad tå
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Så verkade man på hedenhöstiden. På skara äldre utbildning, nu lär man ut att man verkar plant och som sista åtgärd tar man kniven och skär bort en "skiva" sula så att skon inte ska ligga an mot sulan. Det var en av alnedningarna till att man förr rekommmenderade att inte rida samma dag som skoning för att hästen kunde ömma.

Ja, på det viset är jag med.
Jag undrarde bara eftersom jag fick visioner av en stor skillnad. Säg en cm elelr mer.
Dra av sulan med hovkniven är inget konstigt.
 
Sv: Fysiologisk verkning.

På bilden Vdb lade in så syns det som jag kallar "vallen" som högsta punkt innanför bärranden i tårna. Det ser ut som en svag bulle som går runt hoven. Det hör ju till sulan, men är ytterkanten på den. (vad lätt det vore om man kunde peka!)

Ok, denna "vallen" har ju en tendens att bli högsta punkten i tårna, slitaget på hoven rundar ju hoven lite, så att sett från sidan är hornlagret lite kortare än vallen. På övriga hoven går hornlagret lite högre.
Jag ska se om jag kan ta en bild så det syns vad jag frågar! (vet knappt själv hur jag ska säga nu för att själv förstå vad jag menar :crazy:)

Tack för svaren! :)

Ja, med traktstöden menade jag trakterna, alltså v-formen där trakterna avslutas och hänger ihop med hörnstöden. Traktvinkel låter ju som det jag menar.
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Nu hade den hästen fång, men här finns inte kunskapen hur man avlastar hovbenet utan snarare ställer den på det:eek:

Men OL "köper" inte att hovbenet kan släppa från kapseln.

Om man tittar på hovisverkade fånghästar så har den fortfarande hovväggar att gå på- med avlastad tå

Fast den hoven på bild hade INTE fång utan påstås vara en högst ordinär sahncpverking, jag vet iaf att det är OL som gjort den, men jag vet inte hans förutsättningar.
 
Sv: Fysiologisk verkning.

På bilden Vdb lade in så syns det som jag kallar "vallen" som högsta punkt innanför bärranden i tårna. Det ser ut som en svag bulle som går runt hoven. (vad lätt det vore om man kunde peka!)
.

Vad mycket lättare om du lärde dig terminologin...!? Så slapp man sitta och gissa vad du menar. Köp en bok och lär dig vad allt heter!
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Vad mycket lättare om du lärde dig terminologin...!? Så slapp man sitta och gissa vad du menar. Köp en bok och lär dig vad allt heter!

En annan ide vore väl om bilder med namnen på hovens olika strukturer fanns på SHF:s hemsida så kunde man ju hänvisa till deras länk samtidigt som det blir lite reklam oxå.
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Vilken bra idé! Kan inte DU fråga den pappskallen som sitter bakom SHF´s hemsida?
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Nu bidde jag lite konfunderad=nyfiken

Skulle det vara möjligt att verka sulan men inte bärranden?
Jag brukar ha sulan och bärranden någorlunda jämna. Eller jämna rättare sagt. man raspar ju det sista...

Svårt att förklara utan bilder..
Det jag försöker få fram är går det/är det vanligt att man har bärranden högre än sulan?
Kan ju uppstå med skodd häst ,em jag menar vid verkning.

Jag tror jag förklarade detta redan i inlägg nr 13.

För säkerhets skull så "flyttar jag hit" en stor del av det inlägget för repetition.

1. En oskodd hov måste ha ett fullt understöd från hela hornkapseln och främst från det yttre skyddande vägghornet. Hörstöden tillhör det bärande vägghornet och får under inga omständigheter renskäras mer än till sulans nivå, i annat fall kommer det bärande vägghornet försvagat markant i trakten vilket leder till ömmhet eller kolaps. Ej renskurna hörnstöd kommer leda till att dom övervuxna hörnstöden vid belastning kommer orsaka tryck rakt upp över strålbenet/strålbensbörsan vilket secundärt kommer leda till stressat strålben/börsa med trauma som secundär skada.

2. En oskodd hov ska verkas i fysiologisk balans, d.v.s. lika mkt yttre vägghorn utanför vita linjen runt hela hornkapseln vilket kommer leda till en maximalt fri centrerad överrullning rakt över själva hovleden.
Den primära belastningen ska tas upp av det bärande yttre vägghornet inkl hörnstöden med ett secundärt belastningsupptag över sula och stråle. Detta leder till optimal hovmekanism och leder till en frisk hov.

3. En skodd hov bearbetas på samma sätt vid verkningen, dock så ska tån kortas in till strax framför vita linjen då skon i annat fall kommer ligga ocentrerat långt fram i tådelen med hämmande överrullning som följd.

Fördelen med en skodd hov är att man även genom skons balansering på hoven snabbare kan återskapa en hov i balans som tidigare av en eller annan orsak gått ur balans genom manipulerande utlägg på hovens tidigare överbelastade sida/del. En hov med dåligt uppvisad hovmekanism kan även bearbetas lite "hårdare" (läs försköras) för att försöka återskapa en bättre hovmekanism då skon kommer skydda dom förskörade strukturerna i hoven.


Själv brukar jag behöva läsa samma text två ggr för att vara säker på att jag inte missat ngt väsentligt.
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Nu hade den hästen fång, men här finns inte kunskapen hur man avlastar hovbenet utan snarare ställer den på det:eek:

Men OL "köper" inte att hovbenet kan släppa från kapseln.

Om man tittar på hovisverkade fånghästar så har den fortfarande hovväggar att gå på- med avlastad tå

Ja men att då hästen har redigt ont, får stå flera månader på strikt boxvila med en hovis som låter höga trakter vara kvar, vilket resulterar i avlivningsrekommendation från kliniken efter många ortopediska skoningar även från kliniken... Då blir inte hästägaren anmäld för djurplågeri då den är traditionellt skött, men skulle mått bäst av avlivning, alternativt byte av hovslagare, försiktig rörelse osv långt tidigare. Detta får fortgå:eek:! Alla dessa hästar som lider i tystnad:cry:. Jag ser dagligen hästar med ankfötter hos grannen (som hovslagaren tycker ska slita sig själva, och knappt inte verkar, notera då att hovslagaren har en smedja i anslutning till travbana och klinik)... Jag vet minst två utbildade hovisar här som skor med skyhöga trakter och således skor sönder hästarna. Var finns de duktiga någonstans? De som förstår trakthöjdens betydelse för ledernas funktion högre upp i benen? Här verkar de vara få...:cry:
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Får jag påminna dig om att denna tråd handlar ej om skoning, utan om verkning. Så fortsätt i den andan tack.

Boj/moderator
 
Sv: Fysiologisk verkning.

Får jag påminna dig om att denna tråd handlar ej om skoning, utan om verkning. Så fortsätt i den andan tack.

Boj/moderator

Är inte skoning och verkning samma sak?! För en bra skoning krävs ju en bra verkning! Sedan beskriver jag verkade hästar med höga trakter skodda eller ej, lika illa verkade. Om alla skulle verka som Coari t.e.x. ta ner hörnstöd, ej behålla allt för höga trakter etc skulle vi i Sverige få friskare hästar! Sedan kan man ju vara oeniga om snedhet på hovarna och sådant... men verkningen är ju ändå betydligt bättre än de jag ser här hemma... Och så är ju inte Liebling emot skor på hästar om ni nu trodde det...! Har just nu en med framskor hemma... Så det är ju inte sko el icke-sko jag skulle vilja diskutera utan verkningssättet!
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Vi börjar med en statisk dymamisk obalans med innåt roterad kota och icke symetrisk hovform där belastningen inte tas upp i benets...
2
Svar
22
· Visningar
7 077
Senast: lindgreen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp