Bukefalos 28 år!

Gå ur facket???

Sv: Gå ur facket???

Det hade jag också velat veta. Jag är med i LR och betalar 246 kr i månaden för facket och A-kassan ihop. Det låter ju konstigt att man får betala så mycket mer till LO.
 
Sv: Gå ur facket???

Fast pappers lär väl inte hjälpa mig att överklaga inom en annan bransch?

Det gör de förmodligen inte, men så länge du är medlem i ett LO-förbund så kan du få hjälp av rätt förbund om det händer något.

Kan ta mig själv som ex. I slutet på 1990-talet var jag medlem i Metall men jobbade som timanställd bussförare (Kommunal). Då hjälpte Kommunal mig när jag fick fel (för låg) lön (jag hade tidigare erfarenhet som företaget inte ville räkna in). Det hade de inte gjort om jag inte varit medlem i facket.

Men är du helt säker på att den avgift du betalar bara är fackavgift?
Det kan inte vara så att det är även A-kassa o ev. extra försäkringar inräknade i den summan?
 
Sv: Gå ur facket???

Det hade jag också velat veta. Jag är med i LR och betalar 246 kr i månaden för facket och A-kassan ihop. Det låter ju konstigt att man får betala så mycket mer till LO.

Det har med antalet medlemmar o tvister/arbetslöshet inom förbundet att göra. Ju fler arbetande problemfria medlemmar desto billigare avgift. Mindre förbund brukar ha lägre administrativa kostnader också.

Jag betalar ~260 kr bara till A-kassan varje månad, tillhör Transport.
 
Sv: Gå ur facket???

Vet att Kommunals medlemmar betalar ganska saftig avgift också, runt 500 inkl a-kassa.

TS. Jag hade gått ur.

Man kan lätt räkna ut vad medlemsavgiften till Kommunal blir här:

http://www.kommunal.se/Kommunal/Medlem/Din-Medlemsavgift/

Kommunal har ju dessutom en procentuell avgift beroende på vad man har för inkomst.... kan verka märkligt eftersom de gör inte ett dugg extra för mig bara för att jag råkar arbeta 2-3 dagar övertid kanske...

A-kasseavgiften är ju fortfarande beroende på hur arbetslösheten ser ut för just det området....
 
Sv: Gå ur facket???

Fast pappers lär väl inte hjälpa mig att överklaga inom en annan bransch?
Jo, det tror jag nog att de gör.

En bekant till mig var med i handels och fick hjälp vid strul då h*n var anställd på en ridskola. H*n hade inte bytt förbund vid bytet av yrke.
 
Sv: Gå ur facket???

Fast pappers lär väl inte hjälpa mig att överklaga inom en annan bransch?

ska du inte jobba inom det som du är ansluten till o får betala så mycket skulle jag lätt gå ur

Jag är inte med i nåt fackförbund, ingen a kassa eller nåt ...jag har varit på af en gång i mitt liv och går aldrig dit mer , det är maktmissbruk dom håller på med och mina jobb har jag skaffat själv , alltid.
 
Sv: Gå ur facket???

Säker är jag inte, men betalar även in 129 i månaden till a-kassan (pappers), det gick visst inte att baka in i avgiften. Ska dock kolla upp det, känns dock surt att inte få info från sin avdelning, vilket gör att jag känner att jag inte räknas för dem...
 
Sv: Gå ur facket???

Enligt den där skulle jag få betala 530kr med min lön för samma sak. Det är ju mer än dubbelt så dyrt.
 
Sv: Gå ur facket???

Någon som har erfarenhet av alfakassan???

Känner att jag i dagsläget främst är i behov av en a-kassa, om allt går som jag vill blir det senare Småföretagarna som får mitt medlemsskap....
 
Sv: Gå ur facket???

Fast pappers lär väl inte hjälpa mig att överklaga inom en annan bransch?

Som sagt, flera andra har redan hunnit svara innan mig. Men ett kan du vara säker på - om du inte är medlem i något fack alls kommer du helt säkert inte att få hjälp av något av dem. Men å andra sidan. Jag är kanske lite partisk eftersom jag tycker att alla ska vara med i facket och att det är bra både för de som arbetar, för facken själva och för de som söker jobb.
 
Sv: Gå ur facket???

Fast just nu vet jag ju inte ens vart jag ska vara med??? Min tidigare bransch fungerar inte, småföretagarnas är nog det som blir aktuellt framöver..
 
Sv: Gå ur facket???

Att göra det i tid. Det är tyvärr väldigt omständigt och en lång procedur att gå ur facket. Fick jag erfara när jag gick ur på 90-talet, det var m e m "you can check out, but you can never leave". Tror det var 6 månaders uppsägningstid eller något liknande.

Det känner jag inte alls igen idag, det måste ha ändrats? Jag gick ur SI för något år sedan och behövde bara skicka in en blankett så var det klart. Ingen uppsägningstid eller annat krångel.
 
Sv: Gå ur facket???

Jo fast är det något jag måste tänka på i såna fall???

Skaffa ev försäkringar som du behöver som du kanske har vi facket. Gå med i annan a-kassa.

Jag betalar runt 300/månad för fack+a-kassa. Jag använder dessutom mitt fack, dels anordnar de trevliga föreläsningar och jag har också fått hjälp av mitt fackliga ombud. Det ingår dessutom en inkomstförsäkring. Tidigare hade jag också försäkringar via facket, men då jag upptäckte att jag kunde teckna samma försäkringar privat för en tredjedel av priset sa jag upp dessa.
 
Sv: Gå ur facket???

Som sagt, flera andra har redan hunnit svara innan mig. Men ett kan du vara säker på - om du inte är medlem i något fack alls kommer du helt säkert inte att få hjälp av något av dem. Men å andra sidan. Jag är kanske lite partisk eftersom jag tycker att alla ska vara med i facket och att det är bra både för de som arbetar, för facken själva och för de som söker jobb.

När det funkar är det ju toppen, jag är själv väldigt nöjd. Men å andra sidan kan jag bli lite sur när jag ser det från arbetsgivarhåll och ett fackförbund glömmer flera medlemmar vid en löneförhandling, trots att de betalar tusentals kronor/år i medlemsavgifter. Vad är det då värt?
 
Sv: Gå ur facket???

Ja jag vet ju att det ordnas en del i "mitt" fack med, men alla aktiviteter annonseras BARA ut på arbetsplatsen, vilket jag påtalat tidigare som en brist, särskilt när det de senaste åren varit stora neddragningar (närmare 200 på 1,5 år)
Har annars varit mycket nöjd med mitt fack, men eftersom branschen inte kommer att vara aktuell inom överskådlig framtid, och de dessutom inte informerar medlemmar som inte längre fått vara kvar, så tröttnade jag....

Frågan är vilken a-kassa jag ska välja istället? Vad gäller försäkringar får jag kolla upp det, men så vitt jag vet har vi enbart en hemförsäkring där, och sån har jag ju ändå, eftersom jag har gården försäkrad.

Förslag på a-kassa???
 
Sv: Gå ur facket???

Ja, facket av idag det är väl helt och hållet korrumperat.

Det är genomruttet helt enkelt.
 
Sv: Gå ur facket???

Nja, det håller jag inte med om... De har gjort ett bra jobb på min arbetsplats, men det hjälper ju inte mig nu


Ameo, tack, är det som verkar vettigast:)
 
Sv: Gå ur facket???

Det hade jag också velat veta. Jag är med i LR och betalar 246 kr i månaden för facket och A-kassan ihop. Det låter ju konstigt att man får betala så mycket mer till LO.

LO-förbunden ger ju en massa pengar till SAP.

Så är man inte sosse så finns väl ingen anledning att vara med i ett LO-förbund. Måste ju kännas konstigt att betala pengar till ett parti man inte sympatiserar med.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Är ni med i facket? A-kassa? Jag funderar på att gå ur. Har aldrig haft svårt att få jobb, har aldrig varit arbetslös, har behövt...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
10 200
Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 340
Senast: Lavinia
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 836
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp