Gå ur facket???

Sv: Gå ur facket???

LO-förbunden ger ju en massa pengar till SAP.

Så är man inte sosse så finns väl ingen anledning att vara med i ett LO-förbund. Måste ju kännas konstigt att betala pengar till ett parti man inte sympatiserar med.

Ja, det är riktigt dumt och omodernt - och bidrar till en lägre organisationsgrad eftersom det sällar sig till argumenten varför man inte ska vara med i facket.

Men tittar man på rapporterade siffror om det stödet förklarar de inte alls varför Kommunal ska ha 3 ggr högre avgift än Sveriges Ingenjörer. Fast förmodligen är det indirekt stödet genom att anställa och utbilda politiska (s)-broilers också ganska stort, vilket kan förklara mer.

Även om jag röstade på sossarna skulle jag tycka att det vore dumt att blanda bort korten och sätta på sig en politisk tvångströja som fackförbund. Då hade jag hellre betalat facket 300 kr / mån och stött (s) med ytterligare pengar om jag ville.

Om facket har 500.000 medlemmar (Kommunal) eller 150.000 medlemmar (Sveriges Ingenjörer) bör inte spela någon avgörande roll för administrationskostnaden - och som TomasN påpekar - fler medlemmar borde ju rimligen ge LÄGRE kostnad per medlem.
 
Sv: Gå ur facket???

Ja, facket av idag det är väl helt och hållet korrumperat.

Det är genomruttet helt enkelt.

Vad menar du med korrumperat? Jag tycker att mitt fackförbund gör ett mycket bra arbete, jag tar del av deras verksamhet och bidrar till deras verksamhet genom att delta i olika saker. Det är ett arbete som till stora delar sker ideellt. Det är ingen karriärväg för avdankade politiker. Det finns ingen koppling till politiska partier. Man företräder medlemmarna helt enkelt.

Sedan att LO-facken står för en helt annan modell - där medlemmarna inte kommer i första hand (partiet), och kanske inte heller i andra (partiets rekryteringsbas), är en helt annan sak.

Eller hur menade du?
 
Sv: Gå ur facket???

Facket idag dom lever kvar i det gamla och skapar motsättningar där inga finns. En enorm maktapparat i Sverige tvåtusentretton som en jättelik bromskloss som hindrar all eventuell utveckling. Det går ju inte att göra någonting i stort sett utan att facket ska bry sig i det. Och är man inte med i facket, ja då skiter dom fullständigt i vad man än råkar ut för. Då får man stå sitt kast och kan inte förvänta sig hjälp någonstans ifrån. Då finns man inte i Sverige.
 
Sv: Gå ur facket???

Jag känner inte alls igen den bilden av mitt fackförbund. Inte alls, faktiskt.

Däremot har jag i en annan tråd anfört bekymret att facket motarbetar förbättringar för dem med allra största behoven. Men igen; det gäller inte alla fackförbund.
 
Sv: Gå ur facket???

Facket idag dom lever kvar i det gamla och skapar motsättningar där inga finns. En enorm maktapparat i Sverige tvåtusentretton som en jättelik bromskloss som hindrar all eventuell utveckling. Det går ju inte att göra någonting i stort sett utan att facket ska bry sig i det. Och är man inte med i facket, ja då skiter dom fullständigt i vad man än råkar ut för. Då får man stå sitt kast och kan inte förvänta sig hjälp någonstans ifrån. Då finns man inte i Sverige.

Det måste vara otroligt olika, har inte heller den bilden. Tvärtom tycker jag att facken jag arbetat ihop med har varit konstruktiva i stort och gärna velat samarbeta med arbetsgivaren. Men visst finns det brister.
 
Sv: Gå ur facket???

Så facket är korrupt för att de lägger sig i arbetsfrågor?
Vilken utveckling är det de hindrar?
Sen kommer väl de fördelar facket förhandlar sig till alla till del?
Sen att de bara företräder medlemmar är väl naturligt?
Jag är inte med i golfklubben här. Men jag räknar inte med att jag får spela där heller då.
 
Sv: Gå ur facket???

Det är min uppfattning om facket och den har jag haft länge. Jag gick ur facket för länge, länge sedan. Och jag har inte haft någon anledning att ändra den uppfattningen under åren som har gått, tvärtom.

Nu har jag under detta året av olika skäl, fått delta i några fackliga informationer, och blir ändå förvånad när man, gång på gång, beskriver arbetsgivare som inte har tecknat avtal med någon facklig organisation, som om dom var, ja, typ som "djävulen". Det fattas bara att dom skulle hålla upp en bild också, med horn och svans.

Alltså, för att en arbetsgivare inte har skrivit något avtal med facket, så är det ju inte hundraprocent säkert, att dom är exakt som "djävulen".
 
Sv: Gå ur facket???

Ja, det är riktigt dumt och omodernt - och bidrar till en lägre organisationsgrad eftersom det sällar sig till argumenten varför man inte ska vara med i facket.

Men tittar man på rapporterade siffror om det stödet förklarar de inte alls varför Kommunal ska ha 3 ggr högre avgift än Sveriges Ingenjörer. Fast förmodligen är det indirekt stödet genom att anställa och utbilda politiska (s)-broilers också ganska stort, vilket kan förklara mer.

Även om jag röstade på sossarna skulle jag tycka att det vore dumt att blanda bort korten och sätta på sig en politisk tvångströja som fackförbund. Då hade jag hellre betalat facket 300 kr / mån och stött (s) med ytterligare pengar om jag ville.

Om facket har 500.000 medlemmar (Kommunal) eller 150.000 medlemmar (Sveriges Ingenjörer) bör inte spela någon avgörande roll för administrationskostnaden - och som TomasN påpekar - fler medlemmar borde ju rimligen ge LÄGRE kostnad per medlem.

Det finns ett antal förklaringsposter. För många ingenjörer spelar det ingen större roll om du infinner dig kl 08.00, förmodligen har du ett avtal som ger dig frihet i arbetstid, vilket inte de flesta kommunalanställda har. Vilket gör att även om varje anställd genererar facklig tid så är det svårare att få den att räcka till för Kommunals medlemmar än för ingenjörerna.


Generellt kan man anta att ingenjörerna genom högskoleutbildning är bättre på att kunna läsa och analysera text, som exempelvis avtalstext och har lättare att föra sin egen talan genom att helt enkelt läsa avtalet och har i många fall
ett mer eller mindre personligt avtal.

En del fackföreningar på tjänstemannasidan, varav ledarna är det tydligaste exemplet som inte ens säger att de är ett fackförbund, har slutat ha synpunkter på lönesättningen. Det har inte kommunal.

LOV har gjort att vanliga anställda ibland tvingas bli egna företagare till en enda arbetsgivare, har för mig att Täby är det värsta exemplet... Affärsidén är att den anställde inte har ett schema att jobba efter, utan tvingas bli egen företagare, med arbetsgivaren som enda kund. Ett annat du bara får betalt de sekunder du inte är på jobbet, dvs hos "kunden" inte transport emellan. (försök anlita en manlig hantverkare som inte tar betalt för att åka hem till dig) Alltså klara försämringar av gällande avtal.

Och så kan man hålla på.... Det kanske inte förklara allt, men ger en bild av att självgående ingenjörer vare sig vill ha eller behöver samma fack som en nyinvandrad dam nyanställd i AB vården
 
Sv: Gå ur facket???

Det är min uppfattning om facket och den har jag haft länge. Jag gick ur facket för länge, länge sedan. Och jag har inte haft någon anledning att ändra den uppfattningen under åren som har gått, tvärtom.

Nu har jag under detta året av olika skäl, fått delta i några fackliga informationer, och blir ändå förvånad när man, gång på gång, beskriver arbetsgivare som inte har tecknat avtal med någon facklig organisation, som om dom var, ja, typ som "djävulen". Det fattas bara att dom skulle hålla upp en bild också, med horn och svans.

Alltså, för att en arbetsgivare inte har skrivit något avtal med facket, så är det ju inte hundraprocent säkert, att dom är exakt som "djävulen".

Varför skulle det inte vara det?
 
Sv: Gå ur facket???

Facket idag dom lever kvar i det gamla och skapar motsättningar där inga finns. En enorm maktapparat i Sverige tvåtusentretton som en jättelik bromskloss som hindrar all eventuell utveckling. Det går ju inte att göra någonting i stort sett utan att facket ska bry sig i det. Och är man inte med i facket, ja då skiter dom fullständigt i vad man än råkar ut för. Då får man stå sitt kast och kan inte förvänta sig hjälp någonstans ifrån. Då finns man inte i Sverige.

Jasså? och vad mer exakt är du menar att facket bromsar på din arbetsplats eller i ditt yrkesområde?

Vad det gäller hjälp.. om du inte har pensionsförsäkring hos handelsbanken, räknar du ändå med att handelsbanken kommer att betala din pension?
 
Sv: Gå ur facket???

Det kanske kan vara en rimlig förklaring. Eller inte. Finns det inga siffror som redovisas som kan avslöja det?
 
Sv: Gå ur facket???

Det kanske kan vara en rimlig förklaring. Eller inte. Finns det inga siffror som redovisas som kan avslöja det?

Det finns nog inga heltäckande siffror, men för att göra en jämförelse med privatskolorna så finns det elever som är dyrare och de som är billigare.

Förmodligen täcker förklaringarna inte allt och det borde ligga i Kommunals intresse att vara billiga för de har utsatta medlemmar. Men det är en förening, de bestämmer själva vad de vill göra för pengarna.
 
Sv: Gå ur facket???

Facket idag dom lever kvar i det gamla och skapar motsättningar där inga finns. En enorm maktapparat i Sverige tvåtusentretton som en jättelik bromskloss som hindrar all eventuell utveckling. Det går ju inte att göra någonting i stort sett utan att facket ska bry sig i det. Och är man inte med i facket, ja då skiter dom fullständigt i vad man än råkar ut för. Då får man stå sitt kast och kan inte förvänta sig hjälp någonstans ifrån. Då finns man inte i Sverige.

Det är ju hela idén med ett fack - att de ska lägga sig i. Men att de skulle hindra all utveckling, det gäller i alla fall inte på min arbetsplats. Och jag har ett nära samarbete med facken i min roll så jag har hyfsad koll på vad de tycker och gör.

Det hör ju också till sakens natur att facken bara bryr sig om sina medlemmar. Facken finns ju till för sina medlemmar, inte för någon annan.
 
Sv: Gå ur facket???

Det hör ju också till sakens natur att facken bara bryr sig om sina medlemmar. Facken finns ju till för sina medlemmar, inte för någon annan.

Fast det är ju där LO-facken gör en vurpa; när man sätter ett politiskt partis intressen framför medlemmarnas intressen. Man till och med skänker bort del av avgiften direkt till ett politiskt parti.

Istället för att i varje fråga agera i sina medlemmars intressen; oavsett vad det innebär eller inte innebär för detta enskilda politiska parti.
 
Sv: Gå ur facket???

Fast det är ju där LO-facken gör en vurpa; när man sätter ett politiskt partis intressen framför medlemmarnas intressen. Man till och med skänker bort del av avgiften direkt till ett politiskt parti.

LO stöder sossarna för att de anser att deras politik är till gagn för medlemmarna. Alla delar inte den analysen, jag vet det, men det är motivet.
 
Sv: Gå ur facket???

Varför ska ett politiskt parti behöva vara inblandat? Andra fackföreningar klarar sig ju utan politiker?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Är ni med i facket? A-kassa? Jag funderar på att gå ur. Har aldrig haft svårt att få jobb, har aldrig varit arbetslös, har behövt...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
10 182
Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 222
Senast: Lavinia
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 821
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp