Gå ur facket???

Sv: Gå ur facket???

En gång i tiden var det säkert en helt riktig bedömning. Men partipolitiken har flyttat sig sedan dess och levnadsförhållanden likaså. Känner till några som är förtvivlade över att Metall äger deras arbetsplats med alla förhandlingar, hög procent på lönen osv samtidigt som de röstar på helt andra partier.

Det är klart att inte alla LO-medlemmar tycker som socialdemokraterna och därför anser att det är fel att LO ger dem pengar. Men då är det ju en bra sak att fackföreningarna är medlemsstyrda. Det finns ingen ond ägarstruktur, bara medlemmarna och deras röster. Om min fackförening hade gett bort pengar till en organisation jag inte stöder hade jag agerat.
 
Sv: Gå ur facket???

Det gör ju många genom att gå ur. Man ser nog inte ett avslutat partistöd som realistiskt med de intima och osunda kopplingar som finns etablerade.
 
Sv: Gå ur facket???

Ja, alltså inte ens jag har gått ut och sagt att dom har "osunda, intima förbindelser", även om jag också förstår att dom har det, men jag tycker ändå att det är att gå för långt att påstå det.
 
Sv: Gå ur facket???

Många gick ju ur när vår regering chockhöjde a-kassan. Idag har det vänt och antalet medlemmar ökar varje vecka. I alla fall mitt fack. Inte koll på övriga.
 
Sv: Gå ur facket???

Det är klart att inte alla LO-medlemmar tycker som socialdemokraterna och därför anser att det är fel att LO ger dem pengar. Men då är det ju en bra sak att fackföreningarna är medlemsstyrda. Det finns ingen ond ägarstruktur, bara medlemmarna och deras röster. Om min fackförening hade gett bort pengar till en organisation jag inte stöder hade jag agerat.

Jo du verkar ju engagerad för facket och politiskt och det verkar ligga för dig. Hur hade du gjort för att själv förändra hela Metall eller hela LO? Skulle du ha lyckats få dem att sluta ge bort dina pengar inom din livstid?

Majoriteten i facket vill självklart att pengar ska gå till socialdemokraterna. Men jag gillar inte majoritetens tyranni. Den lilla människan som vill rösta på FP har ett enda fackförbund att välja mellan -de Äger hens arbetsplats, de har monopol, betala till deras parti eller få sämre lön och nedlåtande blickar. Inga andra fack är accepterade i förhandlingar.

Hur länge skulle du vilja vara medlem i Moderaterna för att förändra dem inifrån?

De kanske inte vill engagera sig fackligt eftersom de inte gillar sitt fack -alls. Hur kul är det att ägna livet åt en organisation som man vantrivs i och som inte stämmer med ens värderingar. Sitta som uhm folkpartist eller centerpartist eller miljöpartist eller hemska tanke moderat bland folk med fördomar om andra partier. Nope den lilla människan hen går ur, får vara utan fack och A-kassa. Eller lyckas komma till ett annat fack -ett som inte förhandlar för arbetsplatsen så de får stå utanför all påverkan gentemot deras egen arbetsgivare. Med lite tur blir de pressade av fackets representant också. Jag tycker det är fruktansvärt.

Eller bara en sån sak som att du kan gå rakt ifrån Metalls högsta ledning till att bli Sveriges (troligen nästa) statsminister (utan att ens ha agerat i partiet tidigare?) Vad kan den lilla människan ens göra? Snälla herrn Metallchef jag vill inte betala pengar till ditt parti?
 
Senast ändrad:
Sv: Gå ur facket???

Kan till viss del hålla med om det politiska med facket....

Vet att jag var på en utbildning för ett antal år sen i LO:s regi, där man hela tiden ondgjorde sig/skyllde alla problem på borgarna. Faktiskt i så hög grad att jag upplevde det som obehagligt ( och nej, jag röstar inte mot högern).

Skrev rätt skarpt om det i utvärderingen.... Oavsett partitillhörighet ska man kunna delta i fackliga utbildningar
 
Sv: Gå ur facket???

Majoriteten i facket vill självklart att pengar ska gå till socialdemokraterna. Men jag gillar inte majoritetens tyranni.

Ja, exakt så. Majoriteten av medlemmarna i en organisation fattar beslut om inriktningen. Men "tyranni"?

För övrigt så har Löfvén varit aktiv i partiet sedan 70-talet så jo, han har "agerat i partiet" sedan ett tag.
 
Senast ändrad:
Sv: Gå ur facket???

Ja, exakt så. Majoriteten av medlemmarna i en organisation fattar beslut om inriktningen. Men "tyranni"?

Nej, de flesta medlemmar har aldrig röstat. Så kanske ombudstyranni, där ombuden har starka kopplingar även till (s) är mer korrekt.
 
Sv: Gå ur facket???

Nu är det ju medlemmarna som röstar hur verksamheten ska se ut via representantskap och en kongress vart fjärde år. Inte ombudmännen. De genomför verksamhet som medlemmarna röstat fram och har ingen makt alls över verksamheten eller för den delen medlemmarnas pengar.
 
Sv: Gå ur facket???

Fast det där är ju en sanning med modifikation. Det var ETT ombud som samtidigt var företrädare för ett icke-demokratiskt parti som blev uteslutet. Helt rätt i sammanhanget.
 
Sv: Gå ur facket???

Ja, exakt så. Majoriteten av medlemmarna i en organisation fattar beslut om inriktningen. Men "tyranni"?

Ja tyranni, om du jobbar på en arbetsplats med Metall som fackförbund, hur tycker du att du ska göra för att inte betala pengar till Socialdemokraterna, låt säga att du röstar på Vänsterpartiet.

Du kanske vill ha Syndikalisterna som fackförbund. Hur gör man då för att få vara med i löneförhandlingarna som Metall har monopol på? Hur gör man för att de inte ska se till att medlemmarna får bättre löneförhöjningar än du får? Men oj, det är ju klart att facket ska företräda medlemmarna! Faktiskt självklart! (tycker jag på riktigt) Så betala pengar till Socialdemokraterna eller få lägre lön.

Så säg att du skippade facket som finns på arbetsplatsen, du är politiskt övertygad och engagerad i Vänsterpartiet, det går bara inte att svälja. Du accepterar lägre lön som straff. Hur gör du då med Metallbossens blickar på fikarasten? Vad gör du om du bli mobbad, går till arbetsplatsens ombud? Är det kanske han som mobbar? Eftersom du inte är med i hans fack?

Säg att du hittat en arbetsplats där alla är Syndikalister (det lilla jag vet om dem) är ju tex emot centralavtal, LO accepterar inte ens när alla anställda är Syndikalister och inte har centralavtal med tex LO, det blir åtgärder gentemot arbetsgivaren -även om det är ett kollektiv ägt av alla anställda. (ngn händelse i Göteborg)

För övrigt så har Löfvén varit aktiv i partiet sedan 70-talet så jo, han har "agerat i partiet" sedan ett tag.

Det låter ju bra. Förresten, kan man bli förbundsordförande i Metall om man röstar på och engagerar sig i Vänsterpartiet? Hur högt i rang kan man komma med engagerat fackligt arbete då?
 
Senast ändrad:
Sv: Gå ur facket???

Fast det där är ju en sanning med modifikation. Det var ETT ombud som samtidigt var företrädare för ett icke-demokratiskt parti som blev uteslutet. Helt rätt i sammanhanget.

Då pratar vi inte om samma ombud, då jag betraktar moderaterna som ett demokratiskt parti, även om jag aldrig röstat på dem.
 
Sv: Gå ur facket???

Ja tyranni, om du jobbar på en arbetsplats med Metall som fackförbund, hur tycker du att du ska göra för att inte betala pengar till Socialdemokraterna, låt säga att du röstar på Vänsterpartiet.

Det är nog bara att hacka i sig. Man kan inte få allt.
 
Sv: Gå ur facket???

Ja det är ju inte mitt problem egentligen. Jag är bara glad över att mitt fackförbund inte lägger på extra på medlemsavgiften och betalar pengarna till Moderaterna :D. Det känns bara lite orättvist att tjänstemän får välja vilket politiskt parti de stödjer monetärt och om de vill stödja något alls (istället för att köpa blöjor) men inte arbetare.
 
Senast ändrad:
Sv: Gå ur facket???

Jag var en gång i tiden medlem i Metall, då kunde man resevera sig mot medlemskapet i SAP, men avgiften kunde man ej undgå. Jag fick välja att pengarna skulle tillfalla ABF, arbetarnas bildningsförbund, vilket jag tyckte var helt rätt - att det var helt rätt förening som behövde extra tillskott i kassan så att arbetarna äntligen kunde lära sig nåt ;). Vårt metallombud förstod inte ironin, jag var ju bara en ung tjej på 20 år, och han den "mäktige" ombudsmannen +45.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Är ni med i facket? A-kassa? Jag funderar på att gå ur. Har aldrig haft svårt att få jobb, har aldrig varit arbetslös, har behövt...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
10 185
Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 222
Senast: Lavinia
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 821
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp