Gå ur facket???

Sv: Gå ur facket???

Men vänta nu, lagarna gäller väl alla arbetstagare? Varför är just LO beroende av partipolitik?
 
Sv: Gå ur facket???

Varför ska ett politiskt parti behöva vara inblandat? Andra fackföreningar klarar sig ju utan politiker?

Nej, andra fackföreningar agerar också mycket politiskt. Det är bara det att vissa är smarta nog att inte sätta på sig en tvångströja som kräver lojalitet mot ett enda parti, utan väljer att i varje fråga agera med de aktörer som främjar medlemmarnas intressen bäst.

Att frikoppla facket från partipolitiken är för mig en självklarhet - och jag vågar nog påstå att den starka koppling som LO-(s) har, skapar en hel del problem och är en stor del av problemet med att facket uppfattas som en koloss med andra intressen än medlemmarnas.

Att LO-facken inte inser det är lite tragiskt.
 
Sv: Gå ur facket???

Fast om semesterlagen hade sagt 3 veckor hade din förhandling slutat vid 4 veckor.

Det förstår jag såklart... Det var ett skämt.

Men jag anser ändå att partikopplingen är negativ. Om jag skulle tillhöra ett LO-fack så hade jag valt bort det av den anledningen, och bara varit medlem i A-kassan. Det kan ALDRIG gynna fackföreningarna att ha den här kopplingen.
 
Sv: Gå ur facket???

Det förstår jag såklart... Det var ett skämt.

Men jag anser ändå att partikopplingen är negativ. Om jag skulle tillhöra ett LO-fack så hade jag valt bort det av den anledningen, och bara varit medlem i A-kassan. Det kan ALDRIG gynna fackföreningarna att ha den här kopplingen.

Det håller jag helt med om. Men om medlemmarna inte är prio 1 utan partiet är prio 1 så finns det en viss logik. Men jag tror ändå att det är en dålig analys totalt sett för fackets medlemmar.
 
Sv: Gå ur facket???

Det förstår jag såklart... Det var ett skämt.

Men jag anser ändå att partikopplingen är negativ. Om jag skulle tillhöra ett LO-fack så hade jag valt bort det av den anledningen, och bara varit medlem i A-kassan. Det kan ALDRIG gynna fackföreningarna att ha den här kopplingen.

Det är mycket möjligt att det inte gynnar facken att stötta sossarna. Men de fortsätter för att de tror att det gynnar medlemmarna. Och det är ju liksom medlemmarna som de finns till för.
 
Sv: Gå ur facket???

Det är mycket möjligt att det inte gynnar facken att stötta sossarna. Men de fortsätter för att de tror att det gynnar medlemmarna. Och det är ju liksom medlemmarna som de finns till för.

Nej, jag tror faktiskt inte ens att det är på det viset. Dvs att man sätter medlemmarna främst och sedan gör den oberoende analysen att man ska sätta på sig en tvångströja med (s)-tryck för att det gynnar medlemmarna.

Min analys är att man rätt och slätt har blandat ihop korten och inte längre kan skilja på medlemmarnas intressen och partiets intressen. Vilka säkert sammanfaller ibland och ibland inte.
 
Sv: Gå ur facket???

Det är mycket möjligt att det inte gynnar facken att stötta sossarna. Men de fortsätter för att de tror att det gynnar medlemmarna. Och det är ju liksom medlemmarna som de finns till för.

Fast alla andra fackföreningar finns ju också till för sina medlemmar. Jag ser ingen skillnad.
 
Sv: Gå ur facket???

Fast alla andra fackföreningar finns ju också till för sina medlemmar. Jag ser ingen skillnad.

LO tror att sossarna är de som bäst tar tillvara deras medlemmars intressen. Andra organisationer har möjligen gjort en annan analys eller andra val. Skillnaden ligger i bedömningen.
 
Sv: Gå ur facket???

Jag vet inte hur det ser ut för andra fackföreningar, men min har inskrivet i sina stadgar att stödja det parti som vill driva våra frågor. Hittills har vi inte haft anledning att stödja någon annan än SAP.
 
Sv: Gå ur facket???

delvis KL

Men hur kommer det sig att Kommunal tycker att det är vettigt ta ut en avgift som är 3 gånger högre än Sveriges Ingenjörer? Jag är nyfiken på bakgrunden till det - eftersom den disponibla inkomsten hos Kommunals medlemmar knappast är större än SIs.

3 miljoner från Kommunal tycks gå direkt till (s) utöver hela LO:s stöd på ytterligare 6 miljoner. Men det är ändå inte en signifikant del av summan.

Eller Civilekonomerna, tror jag betalar precis under 400 kr, liknande med Jusek men det är nog samma kassa. Partipolitiskt obundet. (Det är nästan ett krav från min sida, ugh för att betala till ett parti man inte röstar på.)

(Ev tar olika fack höjd för hur hög risk det är att någon blir arbetslös. Men jag tror faktiskt vissa skänker väldigt mycket till politiska partier, i så fall skulle jag nog kanske försökt hitta ngt politiskt neutralt även om det inte är det facket som organiserar på arbetsplatsen.)

Kan du inte byta fack? det är nog enklare än att sluta i ett.
 
Senast ändrad:
Sv: Gå ur facket???

Men jag tror faktiskt vissa skänker väldigt mycket till politiska partier, i så fall skulle jag nog kanske försökt hitta ngt politiskt neutralt även om det inte är det facket som organiserar på arbetsplatsen.

Det går ju att vara kritisk till bidragen. Men LO-facken verkar ju ändå tycka att de får valuta för pengarna. Jag tror inte att de frivilligt lämnar ifrån sig miljonbelopp av gammal vana.
 
Senast ändrad:
Sv: Gå ur facket???

Och de redovisas öppet.
Är det någon som vet hur många miljoner McDonalds gav in i M´s valkassa?
Jag har själv ingen aning. Men resultatet var i alla fall sänkt resturangmoms.
 
Sv: Gå ur facket???

LO tror att sossarna är de som bäst tar tillvara deras medlemmars intressen. Andra organisationer har möjligen gjort en annan analys eller andra val. Skillnaden ligger i bedömningen.

En gång i tiden var det säkert en helt riktig bedömning. Men partipolitiken har flyttat sig sedan dess och levnadsförhållanden likaså. Känner till några som är förtvivlade över att Metall äger deras arbetsplats med alla förhandlingar, hög procent på lönen osv samtidigt som de röstar på helt andra partier.

De hade tex säkert kunnat tänka sig arbetarrörelsen för många år sedan:

Båd´stat och lagar oss förtrycka
vi under skatter dignar ner.
Den rike inga plikter tycka,
den arme ingen rätt man ger.
Länge nog som myndingar vi böjt oss,
jämlikheten skall nu bli lag.
Med plikterna vi hittills nöjt oss .
Nu taga vi vår rätt en dag.

Till krigets slaktande vi dragits,
vi mejats ned i jämna led.
För furstars lögner har vi slagits,
nu vill vi skapa evig fred.
Om de oss driver, dessa kanibaler,
mot våra grannar än en gång,
vi skjuter våra generaler
och sjunger broderskapets sång.

Arbetare, i stad på landet,
en gång skall jorden bliva vår
När fast vi knyta brodersbandet,
då lättingen ej råda får.
Många rovdjur på vårt blod sig mätta
men när vi nu till vårt försvar,
en dag en gräns för dessa sätta,
skall solen stråla lika klar.

Men nu ÄR ju socialdemokraterna både stat och lagar, både ibland furstar och generaler. De är för höga skatter och har herrgårdar ;). Så då vill nog folk, även de som arbetar själva välja vilken general, furste, skatt och rovdjur de vill stödja med sina pengar.

Alltså jag menar inte att kritisera politik eller socialdemokraterna, jag bara menar att det kanske finns en tid för samarbete och en tid för att välja själv.

Bara en sådan sak som att när socialdemokraterna en gång tog makten gjorde de det med stöd från liberalerna. De samarbetade men står nu på olika sidor i partipolitiken. Det betyder att de gamla kämparna som är mer liberaler än socialdemokrater sitter illa till när det gäller fackförbundet. Trots att de hade stått på helt samma sida på tidigt 1900-tal - mot de konservativa och för demokrati och egna val.
 
Sv: Gå ur facket???

Det går ju att vara kritisk till bidragen. Men LO-facken verkar ju ändå tycka att de får valuta för pengarna. Jag tror inte att de frivilligt lämnar ifrån sig miljonbelopp av gammal vana.

Men det är ju klart som korvspad att facket är nöjt! Det är medlemmarna jag pratar om!

DU har ju säkert uppenbarligen inte ett problem och kan därmed omöjligen se någon annans. Men tänk dig istället att du jobbade som jurist/sekreterare, tvingat ansluten till Jusek (alternativ ingen A-kassa eller löneförhandlingar och shaming från fackanslutna snorkiga typer.) och tvungen att ge en stor andel av din inkomst till Moderaterna.
 
Senast ändrad:
Sv: Gå ur facket???

Och de redovisas öppet.
Är det någon som vet hur många miljoner McDonalds gav in i M´s valkassa?
Jag har själv ingen aning. Men resultatet var i alla fall sänkt resturangmoms.

Vet du att de gav någonting alls? (jag har ingen aning måste ha missat någonting i media)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Är ni med i facket? A-kassa? Jag funderar på att gå ur. Har aldrig haft svårt att få jobb, har aldrig varit arbetslös, har behövt...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
10 170
Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 221
Senast: Lavinia
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 821
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp