Gällande transport

Kirre

Trådstartare
Har fått för mig, troligtvis efter att ha läst här att man inte FÅR köra en vuxen häst lös i en vanlig transport. Efter en mindre trevlig resa med min egen för ett tag sen så föreslog flera att jag skulle ta bort allt inne i transporten och köra henne lös men jag "visste" ju att man inte får det.
Sagt och gjort, jag gick in i lagen för transportering av djur och hittade det här:

Tama hästdjur
9 § Vid transport av vuxna hästar ska de, om de hålls bundna, bindas på ett sådant sätt att de inte kan ligga ned, eller vara bundna med ett löpande grimskaft.
Tama hästar ska bära grimma under transporten. Föl får inte bindas.
När hästarna transporteras i ett släpfordon avsett att kunna dras av en personbil, ska det, när hästarna är placerade i fordonets längdriktning, framför hästarna finnas en stödbom i boghöjd minst 0,6 m från väggen. Bommen ska vara fäst så att den snabbt kan avlägsnas vid en olycka eller liknande.

DFS 2004:10
Saknr L 5
18
Allmänna råd till 6 kap. 9 §
En vuxen häst bör under transporten vara bunden i grimma och grimskaft på ett sådant sätt att den inte kan ligga ned.
Bommen framför hästen bör vara cirka 70 mm i diameter. För en
medelstor häst bör den vara fäst på cirka 1,2 meters höjd.
10 § Varje häst ska kunna stå i naturlig ställning i spiltan och ska vid behov även kunna bredda bakbensställningen.

Allmänna råd till 6 kap. 11 §
Hästar bör transporteras i individuella spiltor eller bås.

*********************'

Här står ju faktikst "OM hästen hålls bunden" och vidare bar att hästen "BÖR stå bunden" inte att den INTE FÅR stå lös.
Min tolkning är alltså att man får köra med hästen lös i transporten. Är det transporttillverkarna som säger annat? Har ju hört just det där med viktfördelningen i transporten är beräknad efter att hästen ska stå just som den är utformad.

Nu blir jag förvirrad!
Ska kanske ta en sväng in på Djurskyddsmyndigheten, sitter ju faktiskt bara ca 100m därifrån. :D
 
Sv: Gällande transport

Vore fint om du pallar lägga in vad du fick för svar från djurskyddsmyndigheten. Jag håller med dig att det är ganska luddigt!
 
Sv: Gällande transport

Vi körde faktiskt våran dam lös, fast med mellanvägg och grimskaftet hängande löst framför bommen mellan Uppsala och Hagfors en gång.... :angel:

Plus att hon nästan alltid står lös de 15 km det är mellan syrran och ridskolan när vi är dit... :D

/Carina :eek:
 
Sv: Gällande transport

Juridiskt sett är det ju skillnad på skall och bör, och om det inte står någonstans att häst skall vara uppbunden vid transporten är det inte tvingandeutan en rekommendation.
 
Sv: Gällande transport

Har också titta runt på det där (kör hästen lös utan inredning) och vad jag fått fram är det ju inget ur djurskyddssynpunkt som säger att hästen måste stå bunden.

Det jag funderat på dock är om vägverket har något att säga om saken?Om det blir en trafikfara om lasten inte är säkrad. Men det borde ju då faktiskt stå i djurskyddsmyndighetens broschyr om hästtransporter. I en enkelaxlad transport så är det ju helt klart en trafikfara, däremot i en tvåaxlad tycker jag då inte det. Vi har kört pålle lös långa sträckor och transporten går lika stadigt som om hästen vore bunden (även om han vänder på sig och sådana saker). Nu är ju dock min häst en liten d-ponny och kan vända på sig utan problem osv osv. Ett halvblod på 170 cm kanske är en annan sak :D

Har dock hört många som TROR att man inte får ha hästen lös.. När man frågar om de läst lagar eller var man kan läsa om de föreskrifterna så vet de inte... "Det finns en orsak till att alla har sina hästar bundna". Ja, men nu har ju inte alla det ;) Precis som om det skulle finnas en orsak till att vi stiger upp från vänster sida av hästen...
 
Senast ändrad:
Sv: Gällande transport

I min teoribok för tungtrafik står det om hästtransporte följande:
" Vid hästtransporter ska du vara noga med att binda hästarna ganska kort. Om de får för stort svängrum kan de under körning flytta sig så att de förändrar släpets tyngdpunkt på ett trafikfarligt sätt. Dessutom kan djuren naturligtvis skada sig om de blir oroliga och har utrymme att kasta sig, sparka bakut eller stegra sig.
Reglerna om djurtransport finns på Statens Jordbruksverks hemsida www.sjv.se. Reglerna heter 2000:133 och allmänt råd 2000:2"
Jag vet inte om dessa gäller fortfarande nu när Djurskyddsmyndigheten har kommit. Men det verkar inte finnas något från vägverket annat än rent allmänt så ska lastsäkringen hålla hela lastens vikt framåt och halva åt sidorna och bakåt. En generell regel för lastsäkring.
 
Sv: Gällande transport

Lagen får säga vad den vill. Min häst stegrar och har hängt i knävecken på bommen fram.. Även fast han var bunden kort och dessutom hade ett säkerhetsbälte över manken. Utan den och bunden i sidorna står han snällt och stilla.. Hellre det än att han hänger "knäveck" o skadar sig och därmed blir en trafikfara. :bow:
 
Sv: Gällande transport

Görel skrev:
Juridiskt sett är det ju skillnad på skall och bör, och om det inte står någonstans att häst skall vara uppbunden vid transporten är det inte tvingandeutan en rekommendation.

Ett ställe där det KAN stå något är i tillverkarens anvisning. jag är inte bergsäker, men jag tror att om man bryter mot en sådan rekommendation kan myndigheterna inte göra något (börfälla, ålägga etc) om det inte hänt en olycka. Om det då visar sig att man inte följt anvisningen kan det däremot bli dyrt!

Fråga 1: Har jag rätt i ovanstående?

Fråga 2: Någon slags handbok följer väl med i alla fall en ny transport? Någon som har en bok och kan ge exempel på om det står något?
 
Sv: Gällande transport

Min Boj-transport byggdes direkt från fabriken för att köra hästarna lösa. Så från tillverkaren kan det ju inte vara otillåtet...

Jag gör det i princip alltid, hästarna åker som i en bekväm box- jag har extrabrett släp och små hästar så de kan vända sig som de vill. Men man får ju ha en bra stadig dubbelaxlad vagn. Och bra lås/reglar på utsidan av dörrarna.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 006
Utrustning Jag har ju tidigare skrivit om min lilla Welsh som vid tre av fyra gånger hon åkt hoppat bom i transporten. Tack och lov har vi alltid...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 132
Senast: Thera
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 979
Senast: Jeps
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
22 455
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp