Gäspning = aggressiv handling???

Timsetim

Trådstartare
Är det sant att om en hund gäspar så är det ett "underlägset" sätt att visa tänderna på? Min sambos kollega påstod att om man hanterar hunden på något sätt som irriterar den och den är underlägsen nog att inte visa tänderna så kan den gäspa istället? :confused:

/Timsetim :)
 
Gäspningar kan vara överslagshandlingar när hunden är osäker. Den är inte på något vis aggresiv, den vet bara inte vad den skall göra i en situation. Jämför gärna med vad du själv gör om du blir placerad i en situation du inte riktigt kan hantera, då blir det lätt en gäspning, en cigg etc. Det beteendet är ett av de få som är väldigt lika hos människa och hund (ja, inte ciggen då..... :D).

Sedan kan hunden gäspa andra anledningar också, men ingen är aggresiv.
 
En gäspning räknas som en lugnande signal... hunden kan ju använda sig av det för att tala om att den inte utgör något hot. På samma sätt kan vi människor använda oss av det för att lugna hunden.
 
jag hadde en border collie som var agressiv,underlägsen och rädd av sig,jag ringde västmanlands bästa hundpsykolog för råd.
hon sa åt mig att göra åt båda papillonen och collien,gäspa.
hundarna gäspar för att visa att dom var nått hot,och vi skulle göra likadant tilbax åt dom.

hur mycke dette stämmer vet jag dock inte,
det funkade inte på mina hundar,( som hadde blivit illa behandlat av förra ägaren.) dom var lika rädda endå.
 
*lånar knapp*

En gäspning kan även en väldigt säker hund utföra. Tex för att lugna den lite mer osäkra och rädda individen.

När en människa/hund gäspar tillförs mer syre till blodet vilket gör att man lättare håller sig vaken då man vilat eller om man sovit. Det är en reflex, likväl som att vi andas.
Hos hunden har gäspningen ytterligare en anledning. Om en hund blir hotat kan den sätta igång och börja gäspa. Inte i underkastelse utan mer som en nonchalans gentemot den andra.
Vanligast är att en hund gäspar om hunden som hotar, hotar pga av osäkerhet eller rädsla. Tex om en ranglägre hund vaktar sin leksak eller mat.
 
Tack! I helgen skall hon bevisa att hon inte bara är söt utan också duktig. Gissa om jag är nervös för att jag skall klanta mig :crazy: Skulle inte förvåna mig om jag gäspar som överslagshandling på lördag... :D
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 158
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej jag behöver lite hundmänniskors input. Under brf:s årsmötet diskuterades den stora frågan vem som nu glömt att plocka upp sin hunds...
Svar
19
· Visningar
2 135
Senast: Grazing
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (Ni som kommer ihåg något av mina tidigare dagboksinlägg i år bör varnas om att jag kommer skriva ett typ precis likadant gnällinlägg...
Svar
4
· Visningar
1 960
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 572
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp