Kattsand ÖVERALLT! Jämt!

Singoalla

Trådstartare
Ja, hur gör ni med den där jäkla kattsanden egentligen? :devil: Den är i hela lägenheten och min säng börjar likna en kattlåda i sig självt. Jag sopar utanför lådan minst två till tre gånger om dagen. Borstar ner sand från sängen och soffan och sopar undan varje dag. Men så går någon utav missarna på lådan igen och så.. ja, ni fattar.

Förr hade vi kristallsand, det var skönt för man slapp sanden men lådan blev ofräsch väldigt snabbt eftersom man inte plockar bort kisset. Sedan dess har vi haft alla möjliga märken. Nu köpte jag Eldorados sand sist jag var och handlade, märkte när jag hällde ut den att det snarare var små kulor och inte sand. Tänkte att det kanske bidrar till att inte lika mycket dras runt i lägenheten? Dock är den ju inte det minsta klumpbildande så det är supersvårt att höra rent.

Hur gör ni? Vad har ni för sand? Har ni någonting utanför lådan som samlar upp sanden? Har ni sand i hela lägenheten?

Ett annat problem vi har är bajsfläckar. Nu har ju våra katter ingen päls, så när dom varit på lådan och sedan sätter sig någonstans så blir det lätt en liten fläck. Någon som haft samma problem? Jag antar att det inte händer lika lätt om katten har päls. Och ingenting som vi kan göra någonting åt heller, direkt.
 
Sv: Kattsand ÖVERALLT! Jämt!

Har du kattlåda med tak kan du vända ingången mot väggen och sätta en matta utanför. Mattan tar bort de mesta och vänder man ingången mot vägen kan de inte bara rusa ut och hoppa över mattan.

Eller bygg in lådan i tex en ikea hol.

Ang bajsfläckarna. Hur är de i magen? är de lösa? Tvättar de sig själv där bak? De gånger jag har deproblemet med bajsfläckar ar då katten var lite lös och slutet satt fast i rumpan...
 
Sv: Kattsand ÖVERALLT! Jämt!

Åh, tack för bra tips! Väldigt bra! Vi har låda med tak och lucka men den står i hallen (vi flyttade den från badrummet pga. all sand) med öppningen utåt så dom rusar gärna ut och skakar av tassarna på vägen. Smart idé att vända in den mot väggen :)

Hur kan man bygga in lådan menar du?

Den ena kissen har varit dålig i magen så jag antar att det är den stora boven till att det varit värre på sistone. Nu har han fastat 24 h och käkat kokt torsk tre dagar, ställde ner hans torrfoder i morse och hoppas det ska fortsätta i samma riktning. Vi köpte torrfoder hos vet för känsliga magar som han haft ett tag. Han brukar annars vara bra på att tvätta sig själv där bak.

Den andra kissen har inte varit dålig i magen, har alltid varit fasta bajskluttar efter honom. Men han är lite dålig på att tvätta sig kan jag tycka. Han är alltid lite smutsig där bak så ibland torkar jag av honom med våtservett. Tassarna dock kan han sitta och slicka och gnaga på hur länge som helst :D
 
Sv: Kattsand ÖVERALLT! Jämt!

Hur kan man bygga in lådan menar du?

Jag har helt enkelt gjort så att jag har satt min kattlåda i en simpelt ihopsnickrad låda (med uppfällbart lock) av spånplattor, som jag sedan har satt lite färg på. Det är visserligen inte så himla fint med bara en låda stående sådär, men katterna skvätter inte ut någon större mängd sand längre i alla fall. Till skillnad från lådan med huva jag hade innan; sanden for ju rakt ut när katterna krafsade (kunde inte ha den där luckan för öppningen) och vällde sedan ut över kanterna när jag lyfte av locket. Så skönt att slippa det! Vill man ha något snyggare än bara en låda verkar ju som sagt Ikeas Hol vara populär att ha kattlådan i. Bara att fixa en öppning för katterna (googla så kan du se hur andra har gjort). Och Sol här i forumet visade en gång hur hon hade byggt in kattlådan i en byrå, jättesmart!

Och ang. sand i tassarna så finns ju t.ex. EverClean Less Track. Jag vet visserligen inte om den fungerar som utlovat, men den ska ju bestå av lite större korn som inte ska fastna lika lätt i tassarna som de mer finkorninga sandsorterna. Och är klumpbildande. Ett alternativ kan ju vara PeeWee med pellets också (mina katter avskydde verkligen pellets, men det funkar ju uppenbarligen väldigt bra för många).
 
Sv: Kattsand ÖVERALLT! Jämt!

En annan sandsort med kulor som är klumpbildande är TidyCats. Jag testade den ett tag och då var det i alla fall kulor.
 
Sv: Kattsand ÖVERALLT! Jämt!

Men GUD SÅ SMART! :banana: Mina böner är besvarade! Slippa den fula kattlådan OCH slippa sanden på samma gång. Jag skickade genast en beställning till en snickare (min egen sambo :angel: ) att skapa en sån här. Perfekt! Nu bor vi på 50 kvm och alla rum utgår från hallen. Kattsand i hallen = kattsand i hela lägenheten. Nu flyttar vi ju med största sannolikhet till villa på 200 kvm, och då antar jag att det finns större möjlighet att placera lådan lite med strategiskt.

Kommer bli rena himmelriket för våra innekatter :)

Btw ska jag köpa ny sand på vägen hem från jobbet idag. Eldorados visade sig vara den värsta skiten jag någonsin köpt. Helt omöjligt att få det rent och det stinker kiss i hela lådan. Nej, nu blir det skrubba hela lådan och slänga in lite bra shit. Eldorados kostade 22:-, Catrin (tror jag den heter?) som vi köpt hos veterinären kostar 120:-. Det är en ganska markant kvalitetsskillnad :D
 
Sv: Kattsand ÖVERALLT! Jämt!

Men hallå, pellets? :idea:
Jag har peeweelådor till mina katter, INGENTING dras runt i hemmet, sprätter det ut nån pellets är det bara att stoppa tillbaks den. Dammsuger runt lådan en dag i veckan men det är absolut inget som skulle behövas egentligen.
För jävla skönt om jag får säga det själv!
 
Sv: Kattsand ÖVERALLT! Jämt!

Jag har också byggt in min låda, dock i en liten mindre BESTÅ-bänk som jag sågade öppning i på kortsidan, klädde invändigt med vaxduk och är smidig att rensa ur då man bara öppnar luckan på långsidan! Undertill har jag en dörrmatta som tar det värsta spillet, sen är den vänd mot ytterdörren så kommer det ut långt hamnar det vid vanliga dörrmattan istället, där all skit jag själv drar in ändå hamnar ^^
Sen sopar jag eller dammsuger samtidigt som jag rensar lådan. Eller ja.. intentionerna är sådana i alla fall.. Men tycker inte jag har mycket sand utanför lådområdet!

Jag blandar f.ö. Flamingos kattsand (den med silicagel) och vanliga kristaller. Tar lukt suveränt!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Nu har jag tröttnat lite på mitt PeeWee-strö och vill kolla igenom marknaden igen. Jag vill gärna ha något som klumpar sig, men som inte...
Svar
9
· Visningar
3 144
Senast: sthu
·
Relationer Jag måste prata med någon. Får ingen ordning alls på tankarna nu. Varning för långt och osammanhängande! Jag och min kille flyttade...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 315
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Hejsan alla glada katt/djur människor! Jag söker lite råd och tips! Har en norsk skogkatts hona på 5 år och en korsnings hane runt...
2
Svar
29
· Visningar
11 182
Senast: MonteRose
·
Katthälsa Hej, tänkte höra om nån har nåt bra tips eller hjälp till mitt problem som jag inte tänkt på. För 3 månader sedan tog jag hand om en...
Svar
6
· Visningar
1 347
Senast: Annostar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp