Bukefalos 28 år!

Galla,vad göra?

charmant

Trådstartare
Hjälp.Min häst har en rejäl galla på ena bakbenet.Han har haft den sen jag köpte honom men i dag var den jätte stor.Kylde som jag brukar göra.Vad kan detta bero på?Han har nyss kommit in för vinterna så fodret har ju ändrats sen går han i en hage med massa klöver.Kan detta vara "boven"?Vad kan jag göra för honom?Han har inte ont säger vetten men vad kan jag göra för att minska den?Tacksam för svar. :bump:
 
Om hästen nyss kommit in kan det vara för att den inte kan röra på sig så mycket. Detta gäller speciellt äldre hästar. Omslag i foder kan också vara "boven" Svårt att säga exakt vad det kan vara.
 
Är det bara på ett ben skulle jag ringa veterinären bums, då är det troligen ngt som inte alls är som det ska i det benet...
 
Hade vetten ute på besiktningen innan jag köpte honom.Då sa dom att han inte har ont av det och förklarade att jag skulle kyla benet och hålla honom i gång för att hålla den i shack.Detta är första gången jag ser den så stor.Det är en 17 årig valack som gått distans i många år,därav gallan.
 
Då skulle jag ta ut en annan veterinär. För galla på ETT ben är inte bra. Alla fyra eller båda bakbenen eller båda frambenen är "bättre". En reaktion i ETT ben tyder ju på att det är det benet som har någon form av problem, alternativt så avlastar det det andra bakbenet eller det diagonala frambenet.

Men det är vad JAG skulle göra.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 255
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 546
Senast: CaisaCax
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 206
Senast: AbCdE
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 501

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp