P

piggis_83

Min 18-åriga pålla har fått en galla på ena bakbenet. Kanske inte så konstigt tycker ni och jag, men denna är lite större o mer som en bula än de små som kommer o går lite då och då. Hon har haft den i ungefär en vecka nu. Första dagarna va den rätt hård, nu tkr jag den känns mjukare och den är mjukare efter ridning än innan. Dock har den inte försvunnit.
Kan inte linda på natten eftersom hon går ute fortfarande, annars hade det ju kanske varit en bra ide för att få bort den.
Någon som har ngt tips? Ska jag oroa mig?
 
Om inte hästen ömmar eller visar någon form av obehag, så är det nog inte så farligt - hon är ju inte en unghäst längre, och det är ju inte ovanligt att äldre hästar får lite gallor...

Vad jag skulle göra är att massera in arnika. Vore bra om du kunne linda, det går ju att tejpa dom, så är du säker på att dom inte går upp. Jag har min häst lindad i hagen.
Rid lite försiktigt i fall det skulle vara nåt allvarligare! Så får du se hur den utvecklar sig. Är den mjuk, så är det bättre än om den är hård.
 
En galla på lite äldre hästar är inte konstigt.Sålänge den inte är hård så är det ingen fara men ha på linementt i mellan åt och se om det hjälper.De flesta hästar får gallor både små och stora och det är inget konstigt.Fast om du läger varmtomslag (bandage) måste du även ha på kylbandage av nått slag.
Lycka till! :bump:
 

Liknande trådar

Hästvård Melanom? Har ju hört talas om det här med skimmel sjukan, men jag har en brun häst? 23 år, så ja, äldre och kanske inte så konstigt i...
Svar
3
· Visningar
615
Senast: caballus
·
Hundhälsa Upptäckte härom dagen ett lite skorvigt område på ena kattens öra. Inte pälslöst men tunnare päls och som sagt lite skorvigt, som små...
Svar
14
· Visningar
1 234
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 637
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 402
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp