Bukefalos 28 år!

Gallor av klöver?

Spirit

Trådstartare
Hästarna i stallet går nu på ett klöverbete under tiden stallägaren är uppåt landet o jagar. Så jag tar hand om alla tre hästarna varav en är min egen.

Ikväll när jag tog in dom så stod jag o myste en stund med min häst i boxen o kände sedan över benen på henne.

Resultat: något gallig vänster bak o någon grad varmare strax under hasen.

Bägge frambenen var svampiga strax ovanför kotan, samt höger fram hade en knöl på insidan mitt på skenbenet som var ganska så hård + någon grad varmare i det galliga området.

Hon har nu gått på klövervallen sen i lördags och blev riden i söndags o då mäkte jag inget när jag lindade benen.

Kan det vara en reaktion på klövern eller det blir för mycket för henne eftersom hon även får kraftfoder?

1 liter Kornkross
1 liter blöt betfor
1/2 liter kraftfoder


fundersam Matte :confused: :confused:

dom andra två är inte galliga i benen.

Tacksam för svar
 
Visst kan de bli lite tjocka i benen av klöver, mina blev det fast jag sakta vande dem vid klöver, men sen när de släpptes på en vall med klöver så blev de lite tjocka i benen de första dagarna men det gick över snabbt.

/Hippo
 
Jag drog ned lite på kraftfodret och det känns som om gallorna har försvunnit lite..
Avaktar och ser lite till..
Gått på klövervallen i snart 2 veckor på torsdag.
Tack.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har haft hästen i ca ett år och hon har alltid haft mjuka gallor i bakbenen, dessa har hon ”alltid haft”. Senaste tiden har hon...
Svar
5
· Visningar
768
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 257
Senast: fridaxi
·
Hästvård Bakgrundsinformation: Sto, 8 år. Lite smågalligt normaltillstånd men då främst på bakbenen. Tillhör sorten som får lite tjockare ben av...
Svar
0
· Visningar
608
Senast: spinxx
·
Hästvård Min häst var för 1 1/2 vecka sedan svullen i ett bakben. Det var som en 'bula' på insidan av skenbenet och jag trodde att han kanske...
Svar
0
· Visningar
783
Senast: Jennnnka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp