Galopp och ställning/böjning

Sv: Galopp och ställning/böjning

Jag har träffat på Savoie herself och hennes filmer på utländskt fora - inte samma ridstil...

Inte samma tänk

Nu förstår jag faktiskt inte vad du menar? Hästens biomekanik är väl densamma oavsett vad du har för tänk eller ridstil? Sedan är vi ju nu på dressyrforumet och jag ska iofs erkänna att jag inte vet enligt vilket system Savoie rider och tänker men dels anser jag det berikande att ta del av andras tänk/system och dels har jag för mig att Savoie själv pratar om saker hon fått tips av från Kyra K och visst rider väl Savoie tävlingsdressyr? Väldigt konkret och pedagogisk tycker jag att hon är även om det finns saker jag tycker är mindre intressanta men det beror väl på vad man själv har mer eller mindre problem med.

Fio satte andra ord på mina tankar vilket är trevligt då jag numera aldrig är riktigt säker på vad jag hört/läst eller själv kommit fram till och jag, som alltid, är mer benägen att ta andras slutsatser som sanningar än mina egna (åtminstone om jag kan se logiken i dem).
 
Sv: Galopp och ställning/böjning

En förklaringsmodell är inte samma sak som biomekanik.

Det finns en massa varianter på TävlingsDressyr. Det ser du ju här på de olika råden som folk får, som ibland kan vara helt motstridiga. Olika system helt enkelt


Det fio beskriver är tex en förklaringsmodell, inte biomekanik, man har inte kommit så långt att man kan förklara det så specifikt. Eller så ospecifikt hur man nu väljer att se på det, därmed inte sagt att det är fel som fio säger.

Eller allt som Savoie säger, jag har bara sett en del filmer, och diskussionen over there handlade om halvhalter
 
Senast ändrad:
Sv: Galopp och ställning/böjning

Här är det klippet och diskussionen gällde då det gamla ridksoletricket att vibrera med innertygeln, vilket diskussionen gällde. jag känner igen det från min ridksoletid då ridningen var mer franskinspirerad. Jag rider inte franskinspirerat - jag rider tyskt och där ger man faen i innertygeln, så det hon säger passar inte in i min röda tråd

http://www.youtube.com/watch?v=2PNXXo5TFV4
 
Sv: Galopp och ställning/böjning

jag är inte hundra på om jag förstår fio rätt, men om man har en ung häst så orkar den inte sätta sig utan får bli lång och bakbenen placeras länge isär - hellre än att man försöker tvingar in hela bakdelen under hästen
låter logiskt

Det blir då samma parallellogram tänk som Jacko själv var inne på
 
Sv: Galopp och ställning/böjning

En häst klistrar ju gärna sin bog på väggen (eller ridhusstaketet), så visst måste man få väck bogen från väggen hela tiden, oavsett om man ska göra halt, trava eller göra en galoppfattning - men jag undrar om Axel (m fl) flyttar bogen ännu mer än "gängse rakriktning"?
Gör de?

Det jag menade är att man sen kan stretcha ut innersidan.

Det är mer musklerna som drar till böjning. Öppna är då inte alltid helt rätt.

En ung häst kan bära sig o behöver inte bli lång i kroppen om den är aktiv.
ett monotont tempo eller för dålig bärighet kan ge en lång trött som dessutom saktar av. Skritta lite men ofta- pusta.
Eller är det så att man genom att göra hästens "insida" längre gm att ställa utåt, därmed ger hästen plats för inner bak att träda in under magen?
Ja funkar inte det kan den ha ngn svaghet i ngt bakben.
 
Senast ändrad:
Sv: Galopp och ställning/böjning

Vill passa på att tacka för alla intressanta och spännande inlägg! Nu ska här testas och utvärderas, och så håller jag tummen för att min koordination fixar era tips! ;)
 
Sv: Galopp och ställning/böjning

Hur just axel gör har jag ingen aning om (eller vilka mfl är :confused::o)

Jag vet inte heller vilka m fl är... Fio nämndes i samma "bogen inåt-tänk", så jag tänkte att det kanske var ett gängse sätt bland dem som kommit längre i sin ridutbildning än jag. :laugh:
 
Sv: Galopp och ställning/böjning

jag är inte hundra på om jag förstår fio rätt, men om man har en ung häst så orkar den inte sätta sig utan får bli lång och bakbenen placeras länge isär - hellre än att man försöker tvingar in hela bakdelen under hästen
låter logiskt

Det blir då samma parallellogram tänk som Jacko själv var inne på


Ja men det är ju tills hästen själv börjar förstå hur den skall använda sin kropp, alla hästar vet inte per automatik att den skall vinkla om och komma upp i manken bara för att man rakställer och särskilt inte hästar med stor aktion, risken kan ju bli att hästen tappar den och börjar paddla bak för att den inte får plats.

Det här handlar precis som du säger att bibehålla hästen lite längre och att man som ryttare visar hästen en väg till att lära sig att vinkla om samtidigt som man arbetar på att hästen kommer upp mer i manken och får mer genomsläpphet.

Den behöver inte vara svag bak eller annat utan man hjälper hästen att förstå hur den skall använda sig hellre än att tvinga in en stor galopp i en ram där den inte kan galoppera. Det behövs ju inte på alla hästar naturligtvis.


Fast det här jag säger känns ju långt ifrån det gamla ridskoletricket att ställa utåt när man galopperar , det trixet handlar nog mer om att hästen inte kan fatta annat än rätt galopp i den positionen. Möjligt att trixet ursprungligen kommer ifrån samma "tänk" men att det skulle vara huvudsaken för att hjälpa hästen att vinkla om och komma upp i manken är ju dock mindre troligt för på ridskolan handlar det ju mer om att få hästen att galopper för elevens skull ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Galopp och ställning/böjning

det är ju det här som är så intressant - det finns inte ett rätt, utan man väljer "tänk" efter problem, och nåt händer ju uppenbarligen när man ställer utåt, eller som vi är inne på - det handlar nog inte om ställningen per se utan om att bromsa den sidan man "håller i", så gör man när man tömkör/eller kör för att få hästen fram till andra tömmen, man kan då också peta på den på rumpan - ofta handlar det om att de skall räta upp korset.

Egentligen alla tips handlar ju om att underlätta för inner bak att "komma in" under, det vill till att tränare har en arsenal av grejjor att ta till när det inte funkar.

Vissa hästar kan fatta felgalopp även utåtställda :angel: jag fick inte till det förrän jag kunde Hålla kvar hästen i ett öppnatänk och hindra honom att orma om sig efter galopphjälpen, dvs stänga alla andra dörrar i ramen utom - höger sidan, med sits vikt och överskänkel

en ridskolehäst är ju van att prestera oavsett hur ryttaren sitter
 
Senast ändrad:
Sv: Galopp och ställning/böjning

Fast jag köpte en f d ridskolehäst som min första häst, jag kunde minsann få fel galopp där också! :o Då är man minsann mångbegåvad. Spec eftersom det var i andra varvet än där jag har problem nu. (Och när jag väl får den "svåra" galoppen nu, så är den "bättre"?! Jag blir gnu)
 
Sv: Galopp och ställning/böjning

Men köpte du den från ridskolan?

Antingen kan du se det som att du är mångbegåvad eller inse att när man får tag i sin svåra sida - så funkar inte den andra som den ska. Mao normalbegåvad.

Är det krig föresten här tutar "Hesa fredrik" fel dag fel tid?
 
Sv: Galopp och ställning/böjning

Sedan beror det ju på häst också din häst är ju svag i sitt vä bak, jag har klarat av att rakrikta min snedhet bättre på de hästar som inte är breda som matsalsbord, och som är överrörliga i alla sina leder
 
Sv: Galopp och ställning/böjning

Fast min nuvarande häst är inte mer svag än vilken hobbyhäst som helst. ;) Han är relativt normalt sned, i kombo med balanskänslighet och den ägaren han fått. :o
 
Sv: Galopp och ställning/böjning

men skärp dig och sluta banka på dig skälv - det gör ju andra så bra ändå :devil:
 
Sv: Galopp och ställning/böjning

Men vad fasen - jag var ju cool och skrev att han inte är svagare i vä bak än gemene häst?! Det var väl att slå sig på bröstet om något?! :D
 
Sv: Galopp och ställning/böjning

ja och sedan slätade du över grrr....

retas bara med dig på ett kärvänligt sätt - som man gör här på internet - när man inte klankar ned på varandra :angel:

Trams och OT over and out
 
Sv: Galopp och ställning/böjning

Fast det här jag säger känns ju långt ifrån det gamla ridskoletricket att ställa utåt när man galopperar , det trixet handlar nog mer om att hästen inte kan fatta annat än rätt galopp i den positionen. Möjligt att trixet ursprungligen kommer ifrån samma "tänk" men att det skulle vara huvudsaken för att hjälpa hästen att vinkla om och komma upp i manken är ju dock mindre troligt för på ridskolan handlar det ju mer om att få hästen att galopper för elevens skull ;)

Jag tror (och tror jag har hört det förklaras så också) att det handlar om att få bort ryttaren från innerbogen och innertygeln, och få lite mer av utsida, i alla fall ("ridskolesättet" alltså)
 
Sv: Galopp och ställning/böjning

I min värld har man lämnat den raka hästen så fort man börjar närma sig öppna

Det är ingen böjning i ett svagt öppnatänk vid behov utan snarare är det väl rakriktande, och för att få med utsidan och få innerbak på plats, i det varv hästen har svårare. På en av filmerna med Savoie (stavning?) rek hon ju en aning bogen in av samma skäl, gör hon inte:confused: Om det är samma dam som jag tänkte på, har inte hunnit kolla.
 
Sv: Galopp och ställning/böjning

*KL*

Kastar mig huvudstupa in har.. lol, nan kanske har nytta av det.. Snalla sota, halshugg mig icke, det ar tid och evighet sedan jag satt i en dressyrsadel! :) Himla intressant diskution dock!

Nagot jag lart mig nar det kommer till att fatta ratt galopp (fraga mig inte om en mekanisk forklaring har.. inte idag iaf) ar att oka yttertygelns stod nagot, lyfta innerhanden och overdriva min egen hoftvinkling sa att jag verkligen rullar ner/sitter till pa ytter sittben och "slapper fram" innersidan. Nu anvander jag inte ben sa dar tokmycket nar jag rider utan ar en valdigt "hoftbaserad" ryttare, men nar jag borjade fatta galopp sa blev livet med grona hastar genast mkt enklare.

..kanner nagon for att oversatta det dar babblet till mer tekniska termer, sa var sa goda :)
 
Senast ändrad:
Sv: Galopp och ställning/böjning

här ramla du in :laugh:

bromsa yttersidna är vi på spåren

Jag gillar lyfta innerhanden, tror tom det är djävligt bra.
tror öppna innerhöften också

och avlasta

no beheading mao D
 

Liknande trådar

Träning Hej på er!! Det här med att lära sig rida är en svår konst, och man blir ju aldrig "klar". Först tänkte jag när jag lärt mig att jobba...
Svar
16
· Visningar
5 237
Senast: Equilina
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
859
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Nu behöver jag hjälp från er mycket rutinerade utbildare typ @tuaphua, @mooi, @fio etc då både jag och min tränare (även unghästdito)...
2
Svar
23
· Visningar
2 689
Senast: Magnum
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 782
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp