Galopp och ställning/böjning

jacko

Trådstartare
Nu har jag rört till det helt och hållet i skallen. Jag funderar på galopp och ryggradens korrekta böjning/kurvatur i den gångarten, och så får jag inte ihop det.

Jag har för mig att hästen i höger galopp (t ex) är av sig själv böjd som i högervolt. Att inner höft går fram och att galoppen innebär en ryggradsböjning. Det skulle ju innebära att man underlättar för hästen genom att ha den korrekt böjd och ställd som efter en höger volt, inför fattningen?

MEN...

När jag gick på ridskola och red hästar som hade svårt för ena eller andra galoppen (ja, det var väl förstås jag som hade problemen?) så fick jag ofta rådet att ställa utåt. Jag inser att en duktig ryttare kan ha hästen högerböjd (om vi fortsätter på höger galoppen) och ändå placera hästens huvud till vänster, och lyckas sitta kvar själv i högerböjning, men jag kan garantera att jag inte klarade det då. (Frågan är om jag klarat det idag!)

Så när jag ställde utåt i höger varv bör jag ha gjort det klassiska ryttarfelet, kortat ihop min vänstra sida (eftersom jag "drog" med ytterhanden) och halkat över till höger - hästens insida. Detta får jag inte riktigt ihop med att hästen sen hade lättare att fatta galopp?

Eller är det så att man genom att göra hästens "insida" längre gm att ställa utåt, därmed ger hästen plats för inner bak att träda in under magen?

Många frågor en måndagförmiddag från en som gått vilse i sina egna tankar!
 
Sv: Galopp och ställning/böjning

- eller så hindrar du helt enkelt vä bak att fatta genom att du håller vä sidan kort;). Du vet att hästens bakben hindras av tygeln:idea: , då blir det lättare att fatta höger galopp istället för hästen - eftersom man hindrar vä bak att gripa framåt med vä tygel. Tänk du bryter ju av galoppen på innertygel, samma hjälp kan man ha i ett byte hålla emot den galoppsida man inte vill ha

Kan du korta yttersidan OCH sitta på vä bak och hålla tillbaka inneraxel så den inte tynger ned innerbog - så blir det ännu bättre

lite haffsigt - jag ska iväg
 
Senast ändrad:
Sv: Galopp och ställning/böjning

Skall säga att jag hade samma grubblerier som du. För det "stämde" inte
men tänk att den lila lilla rundningen i ryggraden är minimal, det som istället sker i huvudsak är en förskjutning av kroppshalvorna sinsemellan för innerbak trampar längre fram - men så gör också inner fram :idea:

Hästen blir ett parallellogram istället för en rektangel där innersidan förskjuts i förhållande till yttersidan :laugh:

Denna tygelhjälp gör om lådan, men tillför inget för balansen, men har man problem med felfattning så kan det göra nytta ändå, i någon ände måste man börja.

För mig funkade sådant jättebra tills vi kom till ett hörn och hästen bytte

jag måste hålla mig på utsidan ( så jag inte halkar åt hö)
hålla tillbaka inneraxeln
och fixera min utsida

det tog mig en massa år att lista ut, sedan så halkade jag in på westernforumet - de vet sånt, att det viktigaste i en galoppfattning är att backa bort från innerbogen
 
Senast ändrad:
Sv: Galopp och ställning/böjning

Aha!
Parallellogram!

Måste testa i sadeln! Om jag kan...

Fick tips när jag hade svårt i ena galoppen på förra hästen att verkligen lyfta både sittben och hand "över en apelsin" (typ, minns inte hur tränaren sa) när innerfram ska lyftas. Vilket ju blir logiskt med parallellogramliknelsen! Jag har hela tiden sett banan (:banana:) framför mig. *stupid*

På nuvarande hästen tillkommer svårigheten att han gärna böjer om i ryggraden på en millisekund till vänster volt, vilket försvårar höger galoppen (för mig, säkert inte för andra...). så jag måste vakta ryggradsböjningen och sen ändå lyckas släppa fram höger bak och insida. Hrm. Ja, varför ska det vara lätt att rida?
 
Sv: Galopp och ställning/böjning

aTT HÄSTEN BLIR BÖJD I GALOPPEN BEROR NOG MER PÅ ATT DEN HINDRAS ATT RÖRA SIG SOM DEN GÖR FRITT eller om ryttaren kastar bak sin ytterskänkel som man gjorde förr. Om bakbenen inte får plats ja då böjer den sig eller sen hittar på annat.Den måste vara fri från handen o mer flytta in bogen tänk på böjt spår.

Sen beror det på hur väl den kan fatta galopp. Är den lite samlad o sätter sig i fattningen har man större förutsättningar att kunna fortsätta så.

Jag vill nog ha den ngt ställd i nacken för att kunna samla den på ytter- rak häst.

Det finns många övningar som kan göra den starkare o mer rak, men för att komma dit måste den BLI lösgjord av dessa övningar. Förvänd galopp o motställning är en bra check av balansen- som man testar i LA- program- just av denna anledning- Är den i balans?

Jag skulle inte flytta bak ngn axel då det påverkar handställningen o därmed signalen till munnen.
Den ska vara rak o mellan tyglarna. Om hästen byter flaxar skänkeln eller så sitter man fel.
 
Sv: Galopp och ställning/böjning

Jag fick för mig att jag en gång lärt mig att galoppen är den gångart som inte är "rak" rent fysiologiskt, men jag kan missminna mig!

Du har alltså en rak häst, men flyttar eventuellt in bogen lite? Har du hästen ställd utåt?
 
Sv: Galopp och ställning/böjning

Appropå flytta in bogen, så jag fick rätt på mina galopproblem med tyska beridartränaren då hon har något som hon kallar "position" dvs man sätter ihop hästen framdel rättas in på bakdel, samt ställer (med tebrickan)

- fio kallar det flytta bogen från väggen, något som jag känner igen från den gamla militäriska ridutbildningen och AH

Nej galoppen är inte rak iom med att den inte är en liksidig gångart. Axel pratar nog om att spåra
 
Sv: Galopp och ställning/böjning

Appropå flytta in bogen, så jag fick rätt på mina galopproblem med tyska beridartränaren då hon har något som hon kallar "position" dvs man sätter ihop hästen framdel rättas in på bakdel, samt ställer (med tebrickan)

- fio kallar det flytta bogen från väggen, något som jag känner igen från den gamla militäriska ridutbildningen och AH

Nej galoppen är inte rak iom med att den inte är en liksidig gångart. Axel pratar nog om att spåra

Att rätta framdelen på bakdelen och flytta ut bogen från väggen är ju rent rakriktande, det är ju självklart att det måste göras innan fattningen, eller rättare måste göras hela tiden, när det behövs. Då fattade hästen inte rätt pga den inte var rakriktad helt enkelt?
 
Sv: Galopp och ställning/böjning

En häst klistrar ju gärna sin bog på väggen (eller ridhusstaketet), så visst måste man få väck bogen från väggen hela tiden, oavsett om man ska göra halt, trava eller göra en galoppfattning - men jag undrar om Axel (m fl) flyttar bogen ännu mer än "gängse rakriktning"?
 
Sv: Galopp och ställning/böjning

Alla problem beror ju på brister i raktriktning/balans av häst och eller Ryttare.
 
Sv: Galopp och ställning/böjning

Jag menar mer än gängse rakritkning i meningen spåra, jag vet faktiskt inte om det är att beteckna som "shulter vor". kanske

Sedan blir det ju akademiskt i fråga rent allmänt då en hästs rektangel inte är lika bred i fronten som i bakdelen, och det är i samband med det som jag menar bort från väggen, så för mig handlar detta med bort från väggen inte att få hästen att spåra utan om att hästens bogar är smalare än bakdelen.
I det sammanhanget har jag läst om det i äldre ridlitteratur

attan nu var jag ju tvungen att tänka
 
Senast ändrad:
Sv: Galopp och ställning/böjning

Hur just axel gör har jag ingen aning om (eller vilka mfl är :confused::o) men jag tycker nog att det kan behövas lite extra av öppnatänk särskilt i ena varvet, på de flesta hästar, eftersom hästarna har lätt att flytta in bakben i just galoppfattningar.. Handen på hjärtat, hur många har alltid hästen rakriktad i en fattning?
 
Sv: Galopp och ställning/böjning

nämen precis med lite öppnatänk (det var där Te- brickan kom in) så säkerställer man ju att man verkligen har det, och hindrar också hästen att orma sig. Dvs att den ändra kroppen på eget initiativ efter att man gett galopphjälpen.

Min häst ansåg att det inte gick att galoppa med mig i högergalopp ganska lång tid efter att jag lagat kroppen igen efter olyckan.

Om jag inte minns fel så har Jackos häst en del ovilja mot att flytta vikt från höger bog till vä bak - vilket ett öppnatänk gör, så det borde hjälpa henne också, liksom många fler, eftersom det säkerställer rätt kurvatur och tillåter flytt av vikt till höger bak
 
Senast ändrad:
Sv: Galopp och ställning/böjning

Problemet när de börjar orma sig är ju att man måste plutta igen alla vägar att slinka ut i, samtidigt som man behåller rätt dörr öppen och visar vägen till rätt

ja lätt som en plätt :angel:
 
Sv: Galopp och ställning/böjning

Eller är det så att man genom att göra hästens "insida" längre gm att ställa utåt, därmed ger hästen plats för inner bak att träda in under magen?

Det här är precis den förklaring jag fått.

F ö förstår jag dig Susan som att du både förespråkar rak rak häst och svagt öppnatänk? Jag får inte ihop det. I min värld har man lämnat den raka hästen så fort man börjar närma sig öppna och bogarna kan man flytta från väggen/staketet även med rak häst, eller utåtställd. Kanske jag missförstår dig?

Åter: själv tänker jag också att galoppen är en böjd gångart, jag måste tänka mig in i den förvända galoppen för att själv "komma loss" ur det och faktiskt rida i hela spektrat. Man kan ju faktiskt flytta hästen från båda skänklarna i varje galopp också och det går definitivt inte för mig så länge jag är fast i den "böjda" galoppen. Jane Savoie har två filmer på youtube som visar olika delar av galopparbete, de har gett mig en lite ny känsla i kroppen när jag tänker på galoppen. IRL försöker jag också suga åt mig de galoppövningar jag ser som inte direkt är relaterade till volt men det är inte så vanligt att man stöter på det när man mest ser folk som rider själva...
 
Sv: Galopp och ställning/böjning

ja du har missförstått
- och jag förespråkar inte

Det hela började med att jacko inte fick ihop logiken då utåtstäld påverkar ryggradens kurvatur.

utåtställd = minimini böjning åt fel håll, varför kan det funka ändå? Den förklaring du och hon fått är inte logisk ur biomekanikens lagar
 
Sv: Galopp och ställning/böjning

Jag har själv omtolkat det som att det kräver större vinkling av inner bak/inner bak trampar närmare tyngdpunkten=större samlingsgrad för inner bak att fatta galopp när hästen är böjd än när den är rak. Med en mindre duktig ryttare/en inte så långt skolad häst eller whatever så gör man alltså galoppfattningen mindre krävande genom att ställa utåt i nacken. Man skulle lika gärna kunna göra det genom att låta bli att ställa alls utan bara rida hästen rak i fattningen, men återigen, med en mindre duktig ryttare/en mindre långt kommen häst eller whatever är det lättare att ställa svagt utåt eftersom det ofta gör att man kommer ur en ev envist kvarhängande böjning eller felaktig viktfördelning.

Den ena av Jane Savoies filmer behandlar just "unloading" i galoppfattningen, men det är då för mig kanske inte ett problem man försöker lösa samtidigt som man försöker underlätta fattningen :).
 
Sv: Galopp och ställning/böjning

Jag har träffat på Savoie herself och hennes filmer på utländskt fora - inte samma ridstil...

Inte samma tänk
 
Sv: Galopp och ställning/böjning

Eller är det så att man genom att göra hästens "insida" längre gm att ställa utåt, därmed ger hästen plats för inner bak att träda in under magen?

Svar : Ja

.........

Innan den kan vinkla om korrekt dvs innerbakknä och ta fram-upp och under vilket ställer stora krav. Alla hästar fixar inte det och tar till andra sätt att lösa situationen på tex går ut genom ytterbog, kortar upp sin galopp osv osv. De hästar kan man hjälpa på ovanstående sätt och till slut blir det ju mindre och mindre ställning utåt tills hästen klarar av att vara rak.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Hej på er!! Det här med att lära sig rida är en svår konst, och man blir ju aldrig "klar". Först tänkte jag när jag lärt mig att jobba...
Svar
16
· Visningar
5 237
Senast: Equilina
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
859
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Nu behöver jag hjälp från er mycket rutinerade utbildare typ @tuaphua, @mooi, @fio etc då både jag och min tränare (även unghästdito)...
2
Svar
23
· Visningar
2 689
Senast: Magnum
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 782
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp