Galopp och ställning/böjning

Sv: Galopp och ställning/böjning

Inte helt lätt för en liten räddhågsen sak att skilja på :angel:
:o
Man kanske inbillar sig att det ska komma något... :rofl:

Men givetvis har du rätt. och bra som check :)
 
Sv: Galopp och ställning/böjning

Nej, jag har nog inte kunskapen att kunna skilja de tu åt, heller - frånsett att jag tycker det är en grad läbbigt eftersom jag är en mes.

Jag har inte suttit på en häst som galopperat som min egen förut och heller inte fått så "kraftiga" reaktioner på någon annan någon gång. Jag tror att en riktigt duktig och stilla ryttare hade kunnat ha jättemycket kul med min häst. Själv känner jag mig mest fyra år för sen. :o (jag menar förstås inte att min häst är någon fantastisk talang, men jag tror att han är några resor bättre än vad jag är iaf)

Axel och flashlight> intressant med fattning ur trav, för det blir nämligen lite mer okomplicerat då. Samtidigt vill jag kunna sitta och laborera lite ur skritten också, för då hinner jag med lite lättare att verkligen gå igenom och isolera mina hjälper. Jag ska testa lite mer med travfattningar!
 
Sv: Galopp och ställning/böjning

Det ar val klart det kanns labbigt nar hasten ar sa "pa".. eller hur man ska uttrycka det, innan man vant sig och hittat "balansen", de blir sa ju Mycket hast.. Nar de verkligen lyfter sig och kroker ihop sig i galoppfattningen.. haftigt, men lite laskigt med "kraften".

En valdigt ickedressyrig tanken, nar du fattar fran skitt har du testat att medvetet lata honom bli lite lagre och (kanske fel ord) flackare innan du ger honom hans "Var sa god? (Ater igen, inte att du ska sluta rida, men kanske nagra ganger lata honom ga lite langre och lagre i formen fran skritt-galopp?) kan nastan garantera dig att han andock kommer "lyfta" men kanske inte med sa pass mkt kraft att du kanner dig satt pa pottkanten?

..sen tror jag inte kunskap har med det hela att gora utan snarare vana. Man lar sig kanna skillnaderna i ett "lyft" och ett "ryggskjut" ju mer man far kanna pa "lyftet". :D
 
Sv: Galopp och ställning/böjning

Det kan vara så att han VILL galoppera så gärna o om du inte låter honom galoppera på så kan de göra så.

Jag brukar nästan alltid börja med frisk galopp i canterstil- jogg fast inte trav då. Kravlöst, men byter varv o byter i språnget
När hästen har fått springa av sig det värsta krutet är de mer tillmötesgående:rofl:
 
Sv: Galopp och ställning/böjning

Tack för tipsen, Bewildered och Axel! Jag ska fortsätta testa lite olika varianter för att se vad jag kan få att funka för mig och Elephanten. (Och visst är det så, Axel, att Elephanten VILL galoppa! Jag vill ju bara hinna hänga med, och dessutom har jag ett litet önskemål om att det blir rätt galopp. :laugh:)
 
Sv: Galopp och ställning/böjning

En tanke till: när man ska fatta ur skritt så är det lätt att stressa hästen genom sina egna förberedelser, så att den går och laddar lite, det är ett slags ultrarapid över det hela i skritt vilket gör det svårare, ju. Då får man lätt en överreaktion men som inte är samling utan mera laddad reaktion, som i praktiken är ett slags motstånd, den är inte längre med, utan går egentligen emot pga man har stressat fram en reaktion.

Jag har ofta fått någon typ av överreaktion (inte skjuta rygg men andra sätt att överreagera) när vi har fattat ur skritt eftersom jag själv inte har varit tillräckligt fin i förberelserna och det räcker att man tänker för mycket på en tankeläsande känslig häst blir det tillräckligt störande:cool:

Nu har jag med tvång (nästan) lärt mej själv att inte göra något alls egentligen, mer än hålla hästen formad och rakriktad och mjukt sitta in i galopp, så blir den både rak och välbalanserad.

Bara en tanke till alltså:idea:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Galopp och ställning/böjning

Det ligger säkert mycket i det! Det är lite taskigt att jag som behöver sitta och fippla lite för att själv lära mig, inte tillåts det av hästen! :crazy: De få gånger jag bara "gör" kan det bli helt ok, men ibland blir det fel - så då måste jag gå tillbaka till mig själv och sakta ner alltihop - vilket Elephanten inte har tålamod till. :o
 

Liknande trådar

Träning Hej på er!! Det här med att lära sig rida är en svår konst, och man blir ju aldrig "klar". Först tänkte jag när jag lärt mig att jobba...
Svar
16
· Visningar
5 237
Senast: Equilina
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
859
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Nu behöver jag hjälp från er mycket rutinerade utbildare typ @tuaphua, @mooi, @fio etc då både jag och min tränare (även unghästdito)...
2
Svar
23
· Visningar
2 689
Senast: Magnum
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 782
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp