Galopp och ställning/böjning

Sv: Galopp och ställning/böjning

moahaha, jag smyger omkring overallt jag ;)

Woho, no chopchop, skont det! :) Jag -tror- man oppnar upp innersidan, rent fysiskt och liksom "bjuder" upp till galopp. Nu far ni verkligen hora vaga ordval har.. Det ar mer kanslan jag far nar man gor det, overlag kanns det mer naturligt att gora pa det sattet jag beskrev for bade hastkropp och ryttarkropp i stallet for att flytta hit och flytta dit och peta dar. Samling, balans och sen "var sa god"? ..forhoppningsvis kan jag testa mig sjalv i en dressyrsadel snart igen, men.. inte halshugga mig da heller, for det blir pa en cowboybroke quarter.. lol
 
Sv: Galopp och ställning/böjning

Kl
Jag tror inte att man får förglömma formen.
Går hästen inte på tygeln eller dessutom slår sig fri i fattningen krävs mer än bara...
Inte sällan åker ryttarens gump ut på ytter i eller efter fattningen. Det kan kompenseras genom att ryttaren tittar utåt- man sitter rätt o får med sig yttersidan.

Jag tycker att kramen på inner är ypperlig- dock glömmer jag den som regel.:o Den gör att hästen rundar sig- blir mer komprimerad- allra viktigast i bytesserierna där hästen inte ska byta flackt men rakt.

Apropå böjning- lösgjordhet-rakriktning så håller jag just nu på med avancerad snäll fiskpassage som snabbt ger resultat på allt.

Den metod som jag har lärt mig för hundra år sen o som jag vid närmare eftertanke tror är samma som den som Tinne/ Lussan lärde sig av... vad hette han som dog? Det var just en mjukare metod.
Påminner mkt om AR- som man inte blir kvar i- brist på energin- fyller ett syfte där o då.
 
Senast ändrad:
Sv: Galopp och ställning/böjning

Det känns som att jag har omvänt problem, att hästen samlar sig för mycket och blir upphetsad av det. Jag försöker allt vad jag kan att vara så mjuk som möjligt i sitsen och vara noggrann med att vara följsam i handen, men han sätter sig så himla mycket i fattningarna att det liksom blir "för mycket" för hans utbildningnivå (och MIN!).

Jag har också jättesvårt att "bara driva" ut honom ur det här läget, då går han bara uppåt. :o

Om jag kramar i någon tygel höjer han ryggen så det känns som att jag ska fara av. (Men det är ju som det KÄNNS, det kanske är helt fel sensation?)
 
Sv: Galopp och ställning/böjning

det var just det jag var inne på igår - att när man börjar få verktyg att komma åt dem på riktigt - då kan man ju sätta dem i skiten också

Det är ju lättare för dem faktistk med lite tjohej

Om man kommit förbi nybörjarstadiet - så är alltid "less is moore" en bra regel, man vill alltid för mycket på en känslig häst
 
Sv: Galopp och ställning/böjning

Om han är så är det "bara" att försöka att vara stilla o sen sysselsätta honom eller menar du att han inte går framåt mer om du vill?

Tempoväxlingar måste han ju kunna ta.
 
Sv: Galopp och ställning/böjning

jag tycker bjuda upp till galopp är bra :laugh:

väldigt många tippar framåt i fattningen och låser inner höft, att aktivt öppna upp den är ju super.
PÅ hästarna som inte är som matslasbord - känns galoppen bekväm - men på matsalsbordet så åker man runt som i en degbunke då den har så brett mellan benen - om det blri en lång skjuta på galopp så verkligen känner man krafterna från ytterbak över innerbogen.

Om man istället som du menar - antar jag - tar med sig hästen uppåt i bäckenet så blir galoppen rundare, jag lyfter sadeln - hästen följer = bjuda in/bjuda upp till dans :D

Å så metaforiska vi är idag

Btw den där tofsen är en tova i nackhåren.... :angel: inte bara lite rufs;) :D
 
Sv: Galopp och ställning/böjning

Jag tror inte det går att driva dem ur det läget utan att man måste lätta ur så de slappnar av igen i ryggen

(sällar mig till gruppen "alla lär jacko rida")

Sorry jag ska skärpa mig :o
 
Sv: Galopp och ställning/böjning

Jo det ar lite sa jag menar, att man "Tar med" hasten upp i galoppen. Har absolut -inget- dar man ser det vettigt sa kan inte illustrera riktigt hur jag menar heller...

Lara JAcko rida?! Holy cow.. jag som tankte erbjuda er mojligheten att lara MIG rida, "Buke dressyr projekt" - Hur bra kan buke-dressyr-damer instruera en mkt dammig ryttare pa en mkt dammig hast tro? ;)
(hhmmm... trassel assa... kan det vara darfor sa manga dressyrdamer har Knut i nacken da? ;))

Men tillbaka till galoppen,
Axel,
Jo, visst ar samlingen Viktig, men jag tror man maste anpassa samlingen ut efter "dagsformen" om man tranar pa galoppen. Att inte satta ribban for hogt, balans och rytm forst, med en "grundsamling" anpassad utefter individen (ryttaren med sa klart! Jag skulle flyga av pa en valriden riktigt samlad dressyrpalle) Timingen i galoppfattningen vill jag minnas att jag blev i tjatad som yngre, rida, slappna av, rakna och -Dar- vinkla om mig och "bjuda upp" sa att saga... Kan det vara sa att manga tappar overkroppen for att de a) inte "Raknar" och b) fokuserar mer pa att fatta galoppen med benen?
 
Sv: Galopp och ställning/böjning

Om man tänker att galoppen ska börja bakifrån o i uppförsbacke så kan åtminstone fattningen bli bra. Sen är det många som tappar det direkt- grundsamling eller t o m gångarten:crazy:
Bjudningen är A o 0

Hellre en sdn som Jackos som tänder på alla 12 cylindrar.

BTW tycker jag inte att man ska slappna av- hästen känner att ngt är på gång o laddar bättre om man medvetet spänner till.
 
Senast ändrad:
Sv: Galopp och ställning/böjning

Det beror ju pa vilken hast iofs.. men som min gamla tant i sverige, det racker med att tanka galopp sa fattar hon, borjar man "forbereda" genom spanning sa far man en hast som blir overladdad, spand och allmant dryg. Ater igen far man nog anpassa sig lite efter vilken hast man ar pa, vissa kan man fa "tagga upp" och andra far man "tagga ner" innan galoppen om man ska fa den "dit man vill" sa att saga. Men jag menade inte "slappna av" som i Sluta rida, utan snarare som forberedelse infor galoppen, axlar ner osv, nagot jag tycker mig se hos manga i galoppfattningen ar axlar som aker upp en bit. Det ar skillnad mellan en "ridande" ryttare och en "spand" ryttare.
 
Sv: Galopp och ställning/böjning

Det känns som att jag har omvänt problem, att hästen samlar sig för mycket och blir upphetsad av det. Jag försöker allt vad jag kan att vara så mjuk som möjligt i sitsen och vara noggrann med att vara följsam i handen, men han sätter sig så himla mycket i fattningarna att det liksom blir "för mycket" för hans utbildningnivå (och MIN!).

Jag har också jättesvårt att "bara driva" ut honom ur det här läget, då går han bara uppåt. :o

Om jag kramar i någon tygel höjer han ryggen så det känns som att jag ska fara av. (Men det är ju som det KÄNNS, det kanske är helt fel sensation?)

Om jag ska lägga mej i så tänker jag att han inte har bjudning utan backar av istället, tänker inte framåt.:idea: Eller är inte på hjälperna helt, kan man säga.

En fattning om hästen är ärligt på hjälperna är ju ytterst "liten" dvs man gör inte mycket och den kliver rätt in i galoppen och framåt s a s. Så är det inte alltid :o
 
Sv: Galopp och ställning/böjning

Håller med, vissa hästar tänker ju så mycket själva också och vill förekomma: jag kan! jag kan! jag kan!

Jo visst kan du, men inte riktigt såsom jag hade tänkt..

Man måste ju alltid anpassa sig till individen. Bombsäkra lösningar funkar inte på alla. Det är ju också lärorikt att rida många olika hästar
 
Sv: Galopp och ställning/böjning

Ni har givetvis helt rätt! Självklart ska han kunna ta tempoväxlingar, men just intill fattningar har jag problem med det. Har vi väl fått igenom fattningen och jag kan sitta tillräckligt stilla och mjukt (men fast ändå på nåt sätt), då kan jag laborera. Men inte när han sätter sig allt för mkt och det blir ett mentalt hack. (som jag tolkat det)

Ska också tillägga att det blivit enormt mkt bättre sen han varit hos kompis över vintern, då hon är duktigare än jag på galopparbete (m m)!
 
Sv: Galopp och ställning/böjning

Fick tips när jag hade svårt i ena galoppen på förra hästen att verkligen lyfta både sittben och hand "över en apelsin" (typ, minns inte hur tränaren sa) när innerfram ska lyftas. Vilket ju blir logiskt med parallellogramliknelsen! Jag har hela tiden sett banan (:banana:) framför mig. *stupid*

Jag har alltid tänkt banan as well.. om jag kommer ihåg det ska jag försöka tänka apelsin.
 
Sv: Galopp och ställning/böjning

Ni har givetvis helt rätt! Självklart ska han kunna ta tempoväxlingar, men just intill fattningar har jag problem med det. Har vi väl fått igenom fattningen och jag kan sitta tillräckligt stilla och mjukt (men fast ändå på nåt sätt), då kan jag laborera. Men inte när han sätter sig allt för mkt och det blir ett mentalt hack. (som jag tolkat det)

Ska också tillägga att det blivit enormt mkt bättre sen han varit hos kompis över vintern, då hon är duktigare än jag på galopparbete (m m)!

Jag läste om din beskrivning hur han gör och undrar om han inte lite skjuter rygg i fattningen:confused: Laddar nästan? Ungefär så som unghästar kan göra när man lär dem fatta galopp, pga balansskäl ofta - fast nu tror jag inte det är så för din utan bara att när du har honom i ramen och vill fatta så passar han på att använda trycket till att skjuta rygg s a s, tar i lite extra uppåt, också ett sätt att komma undan ett tag....
om jag inte missförstått det hela förstås:confused:
 
Sv: Galopp och ställning/böjning

Jo, det kan vara så. Häromdagen när jag försökte göra en liten halvhalt i galoppen och stängde tummen mot pekfingret på ytterhanden kändes det som att han steg en halvmeter :o, så nog skjuter han rygg alltid.

Men frågan är om han gör det för att komma undan, eller för att jag har något bäckenvajsing som ställer till det för honom. Ska träna i morgon och be om lite input. :crazy:
 
Sv: Galopp och ställning/böjning

Min hingst gjorde nog liknande i fattningar ur skritt innan han var stark nog för dem, (han hade lätt att gå uppåt) tog i lite extra och ibland blev det nästan lite halvbock, inte ur trav, men ur skritten när det krävdes lite mer styrka. (Han kunde skjuta upp ryggen och bocka om han var laddad också och inte tilläts gå framåt tillräckligt - efter sina egna önskemål....)

Bara spånar lite, :o
 
Sv: Galopp och ställning/böjning

Där kom du med ngt bra- gör ur trav.

Tror mer på att den blir för långsam o inte bjuder som han ska. Bibehåll takten eller t o m öka den- rusha lite.
 
Sv: Galopp och ställning/böjning

Jag hade en liknande reaktion när min häst belv 2 dm högre i de samlande halvhalteran - för de skjtuer ju rygg och man undrar ju om de ska bocka.

Min kompis som galoppade Pingo i början hon blev också rädd när hästen fick en bättre sadel och började runda sig upp mot den.
"Who ho" för det kännsju precis som när de går och laddar...

Man reagerar för förändringen är så stor - men det är ju vi som bett om den... :idea: :D

Hänger du med? - lita på hästen när den gör som du ber, fatta och släpp fram den så behöver den inte gå uppåt

Så som du beskriver det så sätter den ju sig och rundar ryggen - inte står emot i en stegring -det kanske blir så om du inte lättar ur framåt tillräckligt i fattningen, men det verkar ju som det börjar bra :laugh:
Du får nog lätta ur på båda, kort utsida i fattningen men sedan så måste hästen få plats att galoppera, lätta ur uppåt är också bra, ställ dig i fältsits/remontsits så ger du hästen plats att galoppa

Så som du beskriver det så har du så koll på grejjerna att du fattar en piruettgalopp - hur lång är hästen i en piruettgalopp? Hur lång är den i arbetgalopp?

Jag gissar utifrån din beskrivning

Min vill inte att man rör den alls i inner - och behöver en massa plats så jag har den på sitsen och nästan ingen tygelinverkan alls.
Om inte annat så testa en gång så får du ju svar på min teori om det är du som stör den i tygeln när det blir pannkaka mitt i
 
Senast ändrad:
Sv: Galopp och ställning/böjning

Jag hade en liknande reaktion när min häst belv 2 dm högre i de samlande halvhalteran - för de skjtuer ju rygg och man undrar ju om de ska bocka.

Min kompis som galoppade Pingo i början hon blev också rädd när hästen fick en bättre sadel och började runda sig upp mot den.
"Who ho" för det kännsju precis som när de går och laddar...

Hmm det är inte alls min erfarenhet att det känns så...

När dom går och laddar för att bocka alternativt skjuta rygg känns mer som a´la sadeltvång för då går dom emot skänkeln och man känner , lägger jag på skänkeln nu så kommer hästen bocka.

När dom rundar upp a´la som dom skall så känns det mer som man får extra energi och lägger man på skänkeln så svarar dom direkt framåt och skulle definitivt inte kännas som dom skjuter rygg i fattningen. Manken kommer ju upp något otroligt när dom rundar upp så känslan blir mer som om man skulle ramla baklänges.

Enligt min erfarenhet så är skjuta rygg känslan en häst som inte kommit upp i manken och därför låses energin och hästen bromsas upp och bockar till istället eller gör ett hopp för att den inte tar skänkeln framåt.
 

Liknande trådar

Träning Hej på er!! Det här med att lära sig rida är en svår konst, och man blir ju aldrig "klar". Först tänkte jag när jag lärt mig att jobba...
Svar
16
· Visningar
5 237
Senast: Equilina
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
859
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Nu behöver jag hjälp från er mycket rutinerade utbildare typ @tuaphua, @mooi, @fio etc då både jag och min tränare (även unghästdito)...
2
Svar
23
· Visningar
2 689
Senast: Magnum
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 782
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp