Bukefalos 28 år!

Galoppskänkel

Emi99

Trådstartare
Hej! Jag har tagit mig an ett projekt. Rida in en unghäst som är 6 år.
Jag har nu lärt honom att hoppa upp till 50 cm utan problem och han kan galoppskänkeln jättebra på banan.
Det är bara det att när jag rider ute så vill han bara trava snabbt och inte galoppera så ofta.
Hur ska jag lära honom direkta galoppskänklar som han INTE springer in i?
Tack på förhand:)
 
Sv: Galoppskänkel

Är man inte så erfaren av att utbilda unghästar så tycker jag du skall ta hjälp av en tränare som kan hjälpa dig.
 
Sv: Galoppskänkel

För mig känns det helt baklänges att prata hoppning och galopp på bana i samma andetag som inridning??? Är helt enig med föregående, ta hjälp av en tränare.

...men kan nämna att när jag rider in en häst börjar jag med ridning i naturen, stärkande och uppbyggande. Där presenteras alla gångarter vartefter hästen är musklad för det och dressyrinslag görs också i naturen. När vi sen kommer in på en ridbana är hästen stark nog för att arbeta där.
 
Sv: Galoppskänkel

När jag red in min häst så red jag också bara i skogen i början(gör typ bara det fortfarande) men jag skrittade mest i början, började trava när han frivilligt började trava av någon anledning och samma sak med galopp. Jag travade efter syster och hennes häst och nångång gick det lite för fort och han gick då naturligt över i galopp. I början handlade det om kanske 2 galoppsteg som sedan ökade ju starkare han vart. Galoppskänkeln la jag till när jag kände att han var på väg över i galopp och han har lärt sig den utan konstigheter, kan fatta både höger och vänster galopp nu och han har aldrig varit på ridbana/ridhus förutom 3 ggr när jag nu under sommaren/hösten har hoppat clear round med honom :)
 
Sv: Galoppskänkel

Han börjades ridas in när han var 4 år men ägaren fick inte tid för honom att fortsätta så han fick aldrig lära sig att rida på banan, men han är redan van med naturen osv. därför ville hon att jag skulle lära honom galopp och hoppning. Alltså fortsätter jag rida in honom bara :)
 
Sv: Galoppskänkel

Börja med att longera hästen så att han lär sig kommandona för skritt, trav & galopp.
Därefter kan du på ett trevligt sätt förflytta kommandona upp till ryggen.
Är det ett varmblod? Då har han naturligt svårare för galoppen och jag hade nog ridit ut mycket i varierad terräng (om hästen är trygg att rida ut på själv vill säga) så att du bygger upp kroppen i lagom tempo innan du sätter för mycket "skolpress" på honom.

Känns för övrigt helt galet att börja hoppa innan du ens har lagt grunden med hjälper och gångarter? :cautious:

Det finns inget som heter "fortsätter att rida in", var det över 2 år sedan hästen blev sutten på och den ägaren inte gjorde något speciellt är det mycket möjligt att hästen är insutten och tycker att det är helt okej med ryttare på ryggen, men inriden är han ju inte förens du lagt hela grunden.

Inriden = Arbetar trevligt i alla tre gångarter och söker sig oftast eller alltid till rätt form mer eller mindre direkt.
 
Senast ändrad:
Sv: Galoppskänkel

Alla hästar kan galoppera och hoppa. Men, att göra det under ryttare är en helt annan sak. Det du ska göra i första hand är att rida in hästen från grunden, stärka och bygga upp för framtida uppgifter som högre form och hoppning etc. Hästen ska arbetas så den blir stark och bärig innan man hittar på annat.

Tömkör, arbeta från marken...löshoppa. Utbilda hästen steg för steg så det sitter. Det ska alltså inte vara någon skillnad från ridbanan och ute i naturen. En utbildad häst som är stark och bärig är lika lätt ute som på banan att rida. Sen att hästen kan bli pigg och lite småhet ska inte göra nåt, rätt utbildad och den är kontaktbar och lyhörd trots det.



...måste tillägga att grundridning tar tid! Det går inte att forcera fram det utan det handlar om att bygga upp styrka/muskler och det tar tid!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 479
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 242
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 794
Senast: Mia_R
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 242
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp