Bukefalos 28 år!

Game of Thrones säsong 8

Nej, tror endast vi sett honom i Brans flashbacks. Men vi vet att han lever iom att Meera skulle åka hem till sin familj efter att de återvänt från beyond the Wall.
Justja hon.. Trodde hon dog :D

Ja kanske? Spontant känns det som lite sent att introducera en ny karaktär nu som bara har koppling till en liten sidokaraktär sedan innan men man vet ju aldrig. :)
 
Justja hon.. Trodde hon dog :D

Ja kanske? Spontant känns det som lite sent att introducera en ny karaktär nu som bara har koppling till en liten sidokaraktär sedan innan men man vet ju aldrig. :)

Tänkte mest iom att Dany ifrågasatte Jons story om hans herkomst med att "de enda som visste detta var din brorsa och din bästa kompis?". Hon (och evt andra som behöver övertygas) kanske skulle lyssna på Howland om han berättar vad som hände.
 
Fast det är väl inte konstigt om det man fastnade för i serien prioriteras bort framför mer action och hjälteaktiga scener? Det blir en helt annan sorts serie än den man såg från början. Sen tycker jag absolut att ett storslaget slag är på sin plats såhär på slutet, och det var verkligen jättebra. Men där är också element jag tycker är sämre just eftersom serien ändrats så pass mycket i karaktär.
Jag håller väl iofs inte med om att serien ändrat karaktär. Det har funnits med action och hjältescener hela vägen.
 
Nu har jag nördat ner mig i allt jag kommit över av kommentarer och artiklar angående senaste avsnittet. Och hittade faktiskt en plausibel förklaring på vad Bran och hans fåglar egentligen gjorde som var viktigt för det som hände.

Det som tydligen kan ha varit grejen med att Bran "flög iväg" ett tag där var att han visade sig för Night King för att locka fram honom snabbare, istället för att sitta och vänta på att alla i Winterfell skulle dödas. Så enligt den förklaringen så gjorde han något aktivt ändå, som bidrog i att NK dödades.
 
Jag håller väl iofs inte med om att serien ändrat karaktär. Det har funnits med action och hjältescener hela vägen.
Mja, jag upplever det inte som att action och hjältescenerna varit uppbyggda på samma sätt tidigare. Det kan i och för sig vara så att det varit många i de senare säsonger att det upplevs som ett nytt fenomen.
 
Nu har jag nördat ner mig i allt jag kommit över av kommentarer och artiklar angående senaste avsnittet. Och hittade faktiskt en plausibel förklaring på vad Bran och hans fåglar egentligen gjorde som var viktigt för det som hände.

Det som tydligen kan ha varit grejen med att Bran "flög iväg" ett tag där var att han visade sig för Night King för att locka fram honom snabbare, istället för att sitta och vänta på att alla i Winterfell skulle dödas. Så enligt den förklaringen så gjorde han något aktivt ändå, som bidrog i att NK dödades.
Det hade ju varit fantastiskt om det är så. Hade varit roligt om Bran faktiskt hade en aktiv roll i det hela.

På tal om Bran så har jag funderat på varför han är så intressant för NK. Jag förstår ju att Bran på något sätt representerar mänsklighetens minne och att det är viktigt på något sätt. Det framgår dock inte hur. Jag menar, den förra korpen satt ju under ödesträdet på andra sidan muren i tusentals år. Har han kunnat påverka mänskligheten under den tiden? Om inte så var han i så fall ett minne som mänskligheten aldrig gick användning för. Om nu Bran dödats så skulle mänsklighetens minne försvinna men minnet har ju aldrig kommit mänskligheten till nytta. Någon som har en teori?
 
Åh, det känns så roligt att se tillbaka på gamla scener i nytt ljus. Ta den där Arya och Brienne sparrar exempelvis, där Arya ser ut att vara kokt men sedan drar fram Littlefingers dolk och hamnar i ett överläge. Även om hon inte tappar dolken här som med Night King, så byter hon hand.:love:
 
Mja, jag upplever det inte som att action och hjältescenerna varit uppbyggda på samma sätt tidigare. Det kan i och för sig vara så att det varit många i de senare säsonger att det upplevs som ett nytt fenomen.
Exakt hur menar du? Och vad jämför du med?

Jag tycker absolut att serien utvecklats eftersom det är naturligt när storyn utvecklas, det är på olika platser och med olika människor. Men har svårt att se att det är några större skillnader i hur saker är uppbyggda.
 
Exakt hur menar du? Och vad jämför du med?

Jag tycker absolut att serien utvecklats eftersom det är naturligt när storyn utvecklas, det är på olika platser och med olika människor. Men har svårt att se att det är några större skillnader i hur saker är uppbyggda.
Jo, jag förstår också att man måste anpassa produktionen efter hand som historien ändrar sig. De senaste säsongerna har det snarare funnits 2-3 sidor att följa pga nya allianser och relationer har byggts upp. Förut följde man hur många karaktärer som helst och handlingen kunde utspela sig på mängder av ställen. Det är ju inget konstigt att produktionen ändrat sig pga det.

Det jag tycker är tråkigt är att det har funnits mängder med scener där det varit otroligt osannolika men spännande händelser som mest verkar funnits till för att behålla spänningen än att föra handlingen framåt. Förut var alla saker som hände trovärdiga och det kändes realistiskt i den världen (ja, jag vet att det är fantasy, men tror du fattar vad jag menar :) ).

Exempelvis scenen där Jon och de andra ska fånga en vålnad. De fastnar ute på en udde och när man tror att allt hopp är ute så kommer Dany och räddar dem. Det köper jag. När de sen ska flyga därifrån så får de inte med sig Jon och ha lyckas återigen helt mirakulöst räddas av sin morbror Benjen som offrar sig själv. Jag kan inte se at det tillförde särskilt mycket till handlingen utan var snarare ytterligare ett spänningsmoment. Jag har aldrig gillat filmer som drar ut på sådana scener utan ett syfte, och därför reagerar jag även på dem nu. Om GoT hade dragit ut så på scenerna i säsong 1 är jag osäker på om jag velat se mer av serien alls.

Sen måste jag tilläggs att GoT är en serie i världsklass och innehåller element jag aldrig sett tidigare. De har en oerhört snygg produktion och kan verkligen bygga upp avsnitt på ett bra sätt. Karaktärsutvecklingen är också något som står ut gentemot många andra serier i samma genre.
 
Jag tycker att senaste avsnittet var helt fantastiskt! Kändes som vi bara såg 20 minuter men det hade gått över en timme.. Sen att just A fick ha en avgörande roll- hon är min absoluta favoritkaratär i hela serien.. Att striden skulle bli gigantisk var väntat men det går för fort ändå. Det ledsamma i det hela är att det beslutats att allt ska lappas ihop i en sista säsong men om man väntat sig samma storyskapande som in böckerna så borde det mer rimligt bli 10 säsonger om det skulle vara lika intrikat och fylligt. Svårt att förklara med de av er som även läst böckerna förstår nog vad jag menar. :) Det känns futtigt...
 
QUOTE="_Zvea_, post: 18931760, member: 98339"]
Azhor Ahai, eller "The prince that was promised" var den som enligt sägnen vann mot mörkret senaste gången världen hotades av en "Long night". Han smidde ett svärd som hette Lightbringer, men det enda sättet att smida svärdet var genom att härda det genom hjärtat på hans älskade fru, Nissa Nissa.

Sen serien började har man pratat om att efter en lång sommar kommer en ny "long night" där The prince that was promised ska återfödas för att rädda världen. Annars kommer världen att slukas av natten. Hen skulle återfödas under en röd stjärna (kometen som finns med i tidigare säsonger). Det finns MASSA teorier om vem Azor Ahai ska vara, men de vanligaste teorierna är Jon Snow eller Dany. Red Woman säger exempelvis att hon försöker se visioner av Azor Ahai "but I see only snow" eller nåt sånt... Och att det då även skulle krävas en Nissa Nissa, alltså att personen ifråga behöver ha en älskad som måste offras för få det verktyg som krävs för att övervinna mörkret.

Det känns som om GRRM har byggt upp något i komplicerad plot som spinner tillbaka sedan början av serien, bara för att istället få lite deus ex machina genom Arya. Tråkigt tyckte jag.

Den här videon förklarar allting väldigt bra om man vill nörda ner sig totalt:
[/QUOTE]
Man kanske har misstolkat upphovsmannen, eller kanske kvinnan till the long night? Bringaren av the long night kan vara Cersei och Jon kanske kommer behöva strida mot Dany och sen är det Jon som dräper Cersei?
 
Senast ändrad:
förresten..
var det ingen mer än jag som väntade på att få se Ned Stark nere i kryptan? :D samt konstigt att de rad rakt ut i inget och att de inte som i alla stridsfilmer började med bågskyttar och eld för att få vision.. Det är väl det enda som jag störde mig på men de var väl tvungna att göra så för dramatiken..
 
förresten..
var det ingen mer än jag som väntade på att få se Ned Stark nere i kryptan? :D samt konstigt att de rad rakt ut i inget och att de inte som i alla stridsfilmer började med bågskyttar och eld för att få vision.. Det är väl det enda som jag störde mig på men de var väl tvungna att göra så för dramatiken..
Jo, jag var också rädd för att se Ned i kryptan, men när jag tänkte efter borde det inte vara möjligt. Hans huvud har blivit avhugget och Catelyn fick väl bara ett litet paket med kvarlevorna. Tänker att det inte finns så mycket kvar av hand kropp som kan gå igen.
 
Jo, jag förstår också att man måste anpassa produktionen efter hand som historien ändrar sig. De senaste säsongerna har det snarare funnits 2-3 sidor att följa pga nya allianser och relationer har byggts upp. Förut följde man hur många karaktärer som helst och handlingen kunde utspela sig på mängder av ställen. Det är ju inget konstigt att produktionen ändrat sig pga det.

Det jag tycker är tråkigt är att det har funnits mängder med scener där det varit otroligt osannolika men spännande händelser som mest verkar funnits till för att behålla spänningen än att föra handlingen framåt. Förut var alla saker som hände trovärdiga och det kändes realistiskt i den världen (ja, jag vet att det är fantasy, men tror du fattar vad jag menar :) ).

Exempelvis scenen där Jon och de andra ska fånga en vålnad. De fastnar ute på en udde och när man tror att allt hopp är ute så kommer Dany och räddar dem. Det köper jag. När de sen ska flyga därifrån så får de inte med sig Jon och ha lyckas återigen helt mirakulöst räddas av sin morbror Benjen som offrar sig själv. Jag kan inte se at det tillförde särskilt mycket till handlingen utan var snarare ytterligare ett spänningsmoment. Jag har aldrig gillat filmer som drar ut på sådana scener utan ett syfte, och därför reagerar jag även på dem nu. Om GoT hade dragit ut så på scenerna i säsong 1 är jag osäker på om jag velat se mer av serien alls.

Sen måste jag tilläggs att GoT är en serie i världsklass och innehåller element jag aldrig sett tidigare. De har en oerhört snygg produktion och kan verkligen bygga upp avsnitt på ett bra sätt. Karaktärsutvecklingen är också något som står ut gentemot många andra serier i samma genre.
Okej. Vi har helt enkelt olika uppfattning. Jag har aldrig uppfattat den scenen (eller ngn annan) på det sättet du gör.
 
förresten..
var det ingen mer än jag som väntade på att få se Ned Stark nere i kryptan? :D
Jo, jag var också rädd för att se Ned i kryptan, men när jag tänkte efter borde det inte vara möjligt. Hans huvud har blivit avhugget och Catelyn fick väl bara ett litet paket med kvarlevorna. Tänker att det inte finns så mycket kvar av hand kropp som kan gå igen.
nej lite tarm som slingrar runt kanske inte skulle ge samma effekt :D

Men just det, vad hände med mamma Stark, väcktes inte hon från de döda? Men sen försvann hon ur storyn..
 

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 274
Senast: zassoo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 608
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 826
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 878
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp