Bukefalos 28 år!

Game of Thrones säsong 8

Jag tror faktiskt inte att det är helt orimligt att King's landing så att säga jämnas med marken, att järntronen och själva sätet för kungariket liksom försvinner. Kanske blir Winterfell det nya stället liksom? Sen finns det väl lite logistiska problem med det men man vet ju aldrig :)
Nä, exakt. Kan absolut tänka mig att Dany trots allt tar järntronen, men till vilket pris? Skulle inte förvåna mig om hon mer och mer struntar i civilbefolkningen bara för att ta tronen och tar till hårda metoder för att nå dit. Och när hon väl sitter där har hon ingen som följer henne. Jon härskar i norden istället ;). Fast hade gärna sett Sansa om stårhållare där. Hon har verkligen vuxit och har en enorm karaktärsutveckling.

Är helt övertygad om att vi kommer få ett bitterljuvt slut.
 
Alltså - det här avsnittet! :nailbiting::eek::up::love::bow:
Älskar att Arya döda NK. Och så snyggt! Undrar bara hur hon kom dit.
Vad gäller Bran så är jag inte förvånad att han inte hade nån mer funktion än lockbete. Eller jo, det har han ju, har stack ut som korpflocken för att se slaget - alltså för att minnas vad som hände. Det är ju den funktion han har - mänsklighetens minne.
Klart att det är lite antiklimax att så många huvudkaraktärer överlever. Men jag gillar det. Allt ska ju ändå leda fram till att vi får se om någon lyckas erövra järntronen. Hoppas Jamie dödar Cersei :sneaky:
 
Det stora zombiehotet är borta och vi kan återgå till alla politiska intriger. Känns som att det finns otroligt många storys kvar här. Hur går det för John och Dany? Vem av dem har rätt till tronen och är det någon konflikt där? Hur kommer det lösa sig mellan Lannister syskonen? Hur ser Sansas framtid ut och kommer det fungera med Dany? Gendrys rätt till tronen, hur kommer det spela ut? osv osv..

Sen hade jag faktiskt önskat att fler dog i detta avsnitt. T.ex får man ju se hur Jaime blir helt dränkt under zombies typ, ser extremt mörkt ut för Brienne där också men sedan i slutet så har de bara magiskt klarat sig på något vis? Känns som att de verkligen fegar nu och inte vill riskera att döda av fan favourites. Skulle faktiskt inte förvåna mig om vi inte får några fler deaths nu bortsett från Cersei och han farbrorn till Theon och Yara. Kanske Jaime dör på något heroiskt sätt.

Det här är ju det interessanta tycker jag, skönt att zombiesarna är borta så vi kan återgå till politik! :D Jon och Dany måste nog ta ett snack i nästa avsnitt ang vem av dem som ska regera, jag undrar även om Howland Reed (Meeras pappa) kommer dyka upp och styrka Jons story ang att han är Aegon Targaryen.

Men Gendry har väl inget egentligt krav på tronen, iom att han är en lösunge? I så fall måste väl någon legitimera honom först? Vore ju lite fiffigt om han blev den som fick regera till slut, men han känns inte direkt som "kung-materiale" även om jag gillar honom som "person".

Undrar vad Jamie kommer göra nu, kan han försöka återgå till Cersei, eller är det kört? Hon har ju planerat att döda honom, men det vet inte han...

Håller absolut med om att flera borde ha dött! (Tror jag skrivit det innan med) Men förhoppningsvis får vi några interessanta storys och flera som dör vid nästa slag...
 
Alltså jag blir lätt irriterad på allt gnäll om att produktionen är si eller så. Game of Thrones har ju framförallt varit överraskande och serien har väl aldrig ”betett sig” som folk tror eller förväntar sig. Så även nu. Varför förvänta sig något överhuvudtaget i den här serien?
Det vore ju lika förvånande om alla överlever som om alla dör, det är liksom meningslöst att ens försöka ha teorier om hur det kommer gå.
Och nej jag tror verkligen inte att de försöker hålla folk nöjda. De utvecklar väl storyn så som de anser blir bäst.

Jag tror inte heller att de bakom serien plötsligt förändrar produktionen för att göra tittarna ”nöjda”. Jag vet att de har haft böcker att gå efter innan, men det hade känts som en ganska stor omvandling att släppa allt som karaktäriserat serien. Alla tittare kommer de ju som sagt inte att kunna få nöjda heller, hur eller hur.

Jag tycker inte heller att så mycket känns annorlunda nu. Karaktärer har dött hej vilt tidigare och väldigt plötsliga saker har inträffat, ja, men lika ofta har det ju varit det klassiskt onda mot det goda där det goda segrat.

Däremot tycker jag att det är lite kul att spekulera! Fast som det har artat sig hittills den här säsongen känns det som om många spekulationer är sjukt överdimensionerade :D Men vem vet!
 
Jag är inte så hard core fan, kan du utveckla vilka det är? :)

Azhor Ahai, eller "The prince that was promised" var den som enligt sägnen vann mot mörkret senaste gången världen hotades av en "Long night". Han smidde ett svärd som hette Lightbringer, men det enda sättet att smida svärdet var genom att härda det genom hjärtat på hans älskade fru, Nissa Nissa.

Sen serien började har man pratat om att efter en lång sommar kommer en ny "long night" där The prince that was promised ska återfödas för att rädda världen. Annars kommer världen att slukas av natten. Hen skulle återfödas under en röd stjärna (kometen som finns med i tidigare säsonger). Det finns MASSA teorier om vem Azor Ahai ska vara, men de vanligaste teorierna är Jon Snow eller Dany. Red Woman säger exempelvis att hon försöker se visioner av Azor Ahai "but I see only snow" eller nåt sånt... Och att det då även skulle krävas en Nissa Nissa, alltså att personen ifråga behöver ha en älskad som måste offras för få det verktyg som krävs för att övervinna mörkret.

Det känns som om GRRM har byggt upp något i komplicerad plot som spinner tillbaka sedan början av serien, bara för att istället få lite deus ex machina genom Arya. Tråkigt tyckte jag.

Den här videon förklarar allting väldigt bra om man vill nörda ner sig totalt:
 
Azhor Ahai, eller "The prince that was promised" var den som enligt sägnen vann mot mörkret senaste gången världen hotades av en "Long night". Han smidde ett svärd som hette Lightbringer, men det enda sättet att smida svärdet var genom att härda det genom hjärtat på hans älskade fru, Nissa Nissa.

Sen serien började har man pratat om att efter en lång sommar kommer en ny "long night" där The prince that was promised ska återfödas för att rädda världen. Annars kommer världen att slukas av natten. Hen skulle återfödas under en röd stjärna (kometen som finns med i tidigare säsonger). Det finns MASSA teorier om vem Azor Ahai ska vara, men de vanligaste teorierna är Jon Snow eller Dany. Red Woman säger exempelvis att hon försöker se visioner av Azor Ahai "but I see only snow" eller nåt sånt... Och att det då även skulle krävas en Nissa Nissa, alltså att personen ifråga behöver ha en älskad som måste offras för få det verktyg som krävs för att övervinna mörkret.

Det känns som om GRRM har byggt upp något i komplicerad plot som spinner tillbaka sedan början av serien, bara för att istället få lite deus ex machina genom Arya. Tråkigt tyckte jag.

Den här videon förklarar allting väldigt bra om man vill nörda ner sig totalt:
Tack!
 
Nä, exakt. Kan absolut tänka mig att Dany trots allt tar järntronen, men till vilket pris? Skulle inte förvåna mig om hon mer och mer struntar i civilbefolkningen bara för att ta tronen och tar till hårda metoder för att nå dit. Och när hon väl sitter där har hon ingen som följer henne. Jon härskar i norden istället ;). Fast hade gärna sett Sansa om stårhållare där. Hon har verkligen vuxit och har en enorm karaktärsutveckling.

Är helt övertygad om att vi kommer få ett bitterljuvt slut.
Jag tror absolut att Dany är pappas flicka och tror säkert att hon ändå i slutändan skulle kunna förråda John om det är vad som krävs för att få makten. Tycker det märkts mer och mer de senare säsongerna där hon i början skulle göra gott och vara bättre men där det nu mer handlar om makt. Hon kunde ju som sagt låtit Tarlys leva men valde att inte göra det. Var superviktigt att John "bend the knee" osv. Känns liksom lite grunt att hon skulle hjälpa till med zombieinvasionen av ren godhet utan tror mer det handlar om att hon inte har något kungarike att regera över om hon inte hjälper till.

Jag gillar Sansa mer, känns som att hon har växt på ett annat sätt och tar ansvar medan Dany känns mer barnslig och trotsig som agerar ut så fort hon inte får som hon vill.
Det här är ju det interessanta tycker jag, skönt att zombiesarna är borta så vi kan återgå till politik! :D Jon och Dany måste nog ta ett snack i nästa avsnitt ang vem av dem som ska regera, jag undrar även om Howland Reed (Meeras pappa) kommer dyka upp och styrka Jons story ang att han är Aegon Targaryen.

Men Gendry har väl inget egentligt krav på tronen, iom att han är en lösunge? I så fall måste väl någon legitimera honom först? Vore ju lite fiffigt om han blev den som fick regera till slut, men han känns inte direkt som "kung-materiale" även om jag gillar honom som "person".

Undrar vad Jamie kommer göra nu, kan han försöka återgå till Cersei, eller är det kört? Hon har ju planerat att döda honom, men det vet inte han...

Håller absolut med om att flera borde ha dött! (Tror jag skrivit det innan med) Men förhoppningsvis får vi några interessanta storys och flera som dör vid nästa slag...
Jag tycker också bättre om politik-delen men är som sagt lite oroad över de få avsnitt som är kvar, men hoppas att det kan knytas ihop fint!

Jag tror inte det är en suck att Dany böjer sig för John (se mitt ovan svar till Rhinos). Jag minns faktiskt inte vem Howland Reed är, men har han någon anledning till att ställa sig bakom John?

Jag vet inte exakt hur reglerna för tronföljden ser ut men eftersom Gendry ändå är Robert Barathions son så känns det ju som att han kommer vara i följd om han inte har några andra levande barn, kan också tänka mig att han som man står över eventuellt "mer äkta" kvinnor.

Hela grejen kan ju diskuteras från olika vinklar, både John och Dany kan ju också anses ha rätt till tronen det beror ju helt på hur man räknar och vem man anser var den förre "äkta" kungen. Targaryen avsattes ju ändå på något sätt även om det var av ett lönnmord, så då är frågan om han fortfarande bör räknas som den äkte regenten eller om det är Barathion.

Jag tror att Jaime kommer döda Cersei, fast på ett ledset och motvilligt sätt såklart, känns som att det varit uppbyggt för det länge :)

Förresten, angående spoilertaggarna, är det sagt hur länge det liksom är "rimligt" att de ska behöva användas för avsnitt som redan sänts? :)
 
Men alltså hörrni, hela den här tråden är uppenbart en spoilertråd och ingen klickar väl in sig här om de inte sett avsnittet tänker jag? Så kan vi sluta skriva allt i spoilers? :laugh:

OBS! Spoilers ahead.

Jag var faktiskt inte supertaggad efter första avsnittet, tyckte det var rätt tråkigt. Avsnitt 2 blev bättre, men fortfarande tyckte jag något saknades. Avsnitt 3 var däremot allt och lite till!
Älskar hur de byggde upp inför första sammandrabbningen med de döda, hur dothrakis red iväg med brinnande svärd som slocknade ett efter ett. Hela slaget var otroligt snyggt gjort både visuellt och ljudmässigt.

Arya har alltid varit min favorit och det var lite magi när de upprepade hennes gamla fightinglärares motto och jag älskar verkligen att hon fick döda Night King. Synd på Theon som kunde överlevt om han liksom väntat 2 minuter med att offra sig själv :D Sophie Turner spoilade dock hans död för mig i och med att hennes inlägg på instagram var överst när jag öppnade appen igår....
 
Avsnittet igår var väldigt krävande att titta på. Jag satt som på nålar hela avsnittet så jag var helt slut efteråt. Hade förväntat mig att någon mer huvudkaraktär dog, men det gör mig absolut ingenting att de överlevde.

Jag gillar ändå att min gissning om att Arya var den som skulle döda Night King stämde :). Trodde för ett ögonblick att hon skulle misslyckas och dö, men det var otroligt tillfredställande att se henne lyckas.

Jag gillar egentligen de politiska delarna bättre i GoT än alla white walkers, så jag är glad över att det är ett avslutat kapitel. Är inte mycket för zombies. Jag har fortfarande ingen aning om hur allt kommer sluta, så det blir spännande att se sta avsnitt för att se vad planen är nu. Gissar dock fortfarande på att Jamie dödar Cercei.
 
[QUOTE="Badger, post: 18926026, member: 21539"
Cercei anlitade ju någon för att mörda honom och Tyrion i förra avsnittet så det skulle hon definitivt göra. Frågan är om vadhannuheterigen verkligen utför det. Gillar honom :)

Han heter Bronn, Vet vi att det var hennes idé? Hur vet vi att det inte bara var Qyburns? (OK, Jerome Flynn och Lena Headey verkar ha i sina kontrakt att de ska slippa träffas IRL efter ett "uppslitande uppbrott", men det gör ju att en kvinna med konpirationsteoretiska anlag kan få för sig saker ...)
[/QUOTE]
Hon hatar ju Tyrion sedan han föddes och Jamie sedan han lämnade henne så det verkar väl sannolikt?
 
Omg. Jag höll fan på att kissa på mig imorse. Galet!

Jag satt hela tiden och tänkte att nä, nu är slutet här. Vad ska hända i resten av säsongen? Alla kommer ju dö nu! In i det sista så var jag helt övertygad om att hela skiten skulle gå åt skogen, det var riktigt oväntat att Night King skulle dö här! Jag har liksom tänkt att de kommer slåss mot honom hela säsongen, men nu lär ju resten av säsongen återgå till grundstoryn. Hur nu de här slitna resterna ska orka ta sig till Kings Landing? Och slåss?

Eller tror ni det kommer bli någon twist?

Jag hade inte heller fattat/tänkt att om man dödar Night King så dör alla Walkers, men såklart. Han var ju den första så på ett eller annat sätt är det han eller hans skapelser som har omvandlat alla från att de offrades som bebisar.

Jag skrek högt när de var igång med drakarna iaf. Var så rädd att han skulle ta Drogon också..
Jag tror att Cercei dyker upp med sin armé nästa eller nästnästa avsnitt och sopar upp resterna!
 
Om vi ska sluta använda spoilers så tycker jag iaf att vi ska skriva några "ospoilande" rader i början på varje inlägg, så att de som inte sett slipper råka läsa spoilers genom det som dyker upp på "senaste inlägg" på framsidan t.ex. Okej? :) Håller annars med om att folk som medvetet klickar in sig på tråden om de inte sett senaste avsnittet får skylla sig själva. :p

@Exile Howland Reed var med Ned Stark vid *vaddetnuhet* där Jon föddes och Lyanna dog. Så vidt jag förstått är han enaste kvarlevande vittnet som kan styrka Jons identitet.

Ang. Azor Ahai-teorin känner jag med att det blev lite "unfulfilled"?! Arya kan ju knappast vara Azor Ahai? Kan det ha varit Melissandre själv?? Eller Beric Dondarrion? Vare sig Jon eller Dany spelade ju någon större roll i att döda NK....
 
@Exile Howland Reed var med Ned Stark vid *vaddetnuhet* där Jon föddes och Lyanna dog. Så vidt jag förstått är han enaste kvarlevande vittnet som kan styrka Jons identitet.

Jag bildgooglade faktiskt men fick inte upp något särskilt. Har han ens varit med i storyn så att säga bortsett från flashbacken med Bran? Så svårt att minnas allt också när det var så sjukt många olika karaktärer att hålla ordning på i början och det går minst ett år mellan varje säsong :D
 
Jag bildgooglade faktiskt men fick inte upp något särskilt. Har han ens varit med i storyn så att säga bortsett från flashbacken med Bran? Så svårt att minnas allt också när det var så sjukt många olika karaktärer att hålla ordning på i början och det går minst ett år mellan varje säsong :D

Nej, tror endast vi sett honom i Brans flashbacks. Men vi vet att han lever iom att Meera skulle åka hem till sin familj efter att de återvänt från beyond the Wall.
 

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 186
Senast: zassoo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 300
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 504
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 595
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Kyltäcke/ kylfilt

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Hundlucka

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp