Gamla balar, vart gör ni av dem?

lady_vip

Trådstartare
Har blivit en hög öppnade kasserade ensilage-balar nu och jag har börjat fundera på vart de ska få åka... Vad gör ni med dem?

2 är kasserade pga mögel, en för att vi hittade en död sork och en hann vi helt enkelt inte fodra upp, men har aldrig haft så många stående och tror inte jag kan slänga dem där jag brukar när det är så många.
 
Sv: Gamla balar, vart gör ni av dem?

Fast de är ju blöta/fuktiga, tar de verkligen fyr..?
 
Sv: Gamla balar, vart gör ni av dem?

Jag delar dom och komposterar dom dels i gödselstacken och dels i våra trädgårdskomposter.

Men har inte möjlighet att kompostera mer än kanske 1-2 hela rundbalar per säsong. Helst vill jag att säljaren hämtar dom och ger en ny felfri bal.
 
Sv: Gamla balar, vart gör ni av dem?

Fast i detta fallet är det inte säljarens fel... Den vi inte hann fodra upp är definitivt inte hans fel;) En av de med mögel är från i år och den behöver vi ju såklart inte betala, men de 2 andra är från förra året och möglet får jag skylla på katterna och sorken är ju sånt som kan hända - men de är redan betalda.
Dock hjälper han mig gratis att flytta balarna, bara jag vet vart de ska. Och jag är rädd om min leverantör, betalar bara 300 spänn balen inkl. hemkörning och det brukar vara utmärkt kvalité;)

Men någon kompost har vi inte, det mesta går på gödselstacken och där har jag redan slängt mycket.
 
Sv: Gamla balar, vart gör ni av dem?

Har du ingen bonde i närheten som vill ta hand om dem?
Vi betalade den lokala maskinstationen 500 kronor för att de tog hand om sex stycken dåliga balar.
 
Sv: Gamla balar, vart gör ni av dem?

Har man trädgårdsland är gammalt ensilage perfa att lägga ut för att hindra ogräs. Man använder det på samma vis som sk halmtäckning.
 
Sv: Gamla balar, vart gör ni av dem?

Tänk bara på att inte slänga för mycket på gödselstacken pga brandrisken.
Har hänt att det tagit fyr i balar som folk har slängt där när de har blivit tillräkligt varma.
 
Sv: Gamla balar, vart gör ni av dem?

Det vanligaste är att man komposterar överblivet ensilage, det är som regel alldeles för blött för att slänga på brasan... eller ja, man kan slänga på det på brasan men man ska inte förvänta sig att det brinner nått vidare bra.

Det brukar mest bli ett massivt rökmoln och när röken skingras så står balen kvar och skrattar åt dig ;)

I synnerhet rundbalar kan ha en hård kärna som är svår att elda upp även om ts-halten skulle vara tillräckligt hög för eldning.

Klä av balen både plast och nät/snören och sönderdela den så mycket som möjligt så lägger du den på komposthögen sedan.

Komposthögen bör ligga så att den är lätt att komma åt med traktor om man behöver röra runt i komposten.

Efter några år så är komposthögen jord som kan antingen användas i trädgårdslandet eller spridas på åker.

Ett annat alternativ med ensilage är att röta grönmassan, då ska det vara utan luft och vara rejält blött - då bildas metangas + värme (poff! kan det bli då...) + rötslamm.

Har man blöta balar och låter dom stå nått år extra så är det risk för att balen blir en rötningskammare... har man nån gång öppnat en sån bal så vet man att surströmming inte luktar så illa :D

Man ska undvika att slänga gammalt ensilage på dyngstacken, om dyngan sprids på åker eller om dyngan eldas upp (beroende på strömedel) så kan okomposterat ensilage ställa till det rent hanteringsmässigt.
 
Senast ändrad:
Sv: Gamla balar, vart gör ni av dem?

ng öppnat en sån bal så vet man att surströmming inte luktar så illa :D

Man ska undvika att slänga gammalt ensilage på dyngstacken, om dyngan sprids på åker eller om dyngan eldas upp (beroende på strömedel) så kan okomposterat ensilage ställa till det rent hanteringsmässigt.

Det är därför man ska dela balarna och liksom lägga ut det varvat i tunna skikt med den vanliga gödslen. För att den ska förmultna.

En gödselstack är i princip en gigantisk kompost.

Fast de flesta hästägare har helt enkelt för små gödselplattor. De får inte plats med gödslet så att det kan ligga tills det bränt färdigt.
 
Sv: Gamla balar, vart gör ni av dem?

ALLT kan brinna bara brasan är uppe i HÖG temperatur. Så mycket survirke som man eldat upp...och det har brunnit bara för man låtit brasan bli extremt varm först. Den måste ju ta rejält fyr först innan man slänger in blöta saker. Men brinner, det gör det med råge.
 
Sv: Gamla balar, vart gör ni av dem?

Jag har stor gödselplatta, gammal gård, så plattan är väl iaf 6 gånger 12 meter och det bränner färdigt med råge, kruxet är att det inte blir så mycket skit nu när vi har dem på lösdrift. Visst mockar vi hagarna, men det går ju inte att jämföra med när de stod inne.
 
Sv: Gamla balar, vart gör ni av dem?

För att det ska förmultna eller till viltet...? Viltet mår ju definitivt inte bra av att äta gammalt ensilage...
 
Sv: Gamla balar, vart gör ni av dem?

Fast de är ju blöta/fuktiga, tar de verkligen fyr..?

Man kan få allt att brinna med vilja och rätt vätska!:devil:

Kommer ihåg hur farsan fick färska och riktigt blöta småtallar (nerhuggna såklart) att brinna som om det vore första maj med hjälp av metanol.

Bensin funkar bra också, men var väldigt försiktig då det är ångorna som antänder, så lågan kan hamna bra mycket närmre än vad man tror.
 
Sv: Gamla balar, vart gör ni av dem?

Man kan få allt att brinna med vilja och rätt vätska!:devil:

Kommer ihåg hur farsan fick färska och riktigt blöta småtallar (nerhuggna såklart) att brinna som om det vore första maj med hjälp av metanol.

Bensin funkar bra också, men var väldigt försiktig då det är ångorna som antänder, så lågan kan hamna bra mycket närmre än vad man tror.

Nja, bensin är egentligen en tämligen dålig vätska om man vill få fyr på saker och ting - bensinen förångas aldeles för lätt vilket leder till att det brinner mer ovanför brasan än där det gör mest nytta.

Ska man använda bensin till sånt så bör den förtjockas till napalm innan, går i och för sig ganska enkelt med vissa plaster eller med aluminiumtvålar (vilka även höjer "brinntemperaturen").

Tex diesel funkar mycket bättre än vanlig bensin då diesel inte förångas lika lätt = lika med mera värme som stannar kvar där den gör bäst nytta.

Termit är ju överlägset bäst för att fjutta på med, när Tokyo bombades fällde jänkarna termit från flygplan i rutmönster - slutresultatet blev att det dog mångt flera människor i de eldstormar som uppstod än vad det gjorde i Hiroshima eller Nagasaki :grin:... människor visar ideligen sån vänlighet mot sina medmänniskor.

MEN... att använda en massa kemikalier för att lyckas elda upp några surbalar istället för att kompostera ställer jag mig frågande till.
Går det åt 1/2 kubik med diesel för elda upp grejjerna så är det ju inte bra för vare sig miljön, plånboken eller grannarna.... då bör det komposteras.

Kan tillägga att färsk tall är ganska lätt att få fyr på, det hör till de fåtal vedsorter som kan stoppas i brasan helt färsk fast att det är + grader ute (björk går också att elda färsk men då krävs det att det är i vart fall 10-20 minusgrader så den är frystorkad).
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 678
Senast: Lhas
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 875
Senast: lizzie
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 133
Senast: nullo-modo
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 265
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 112 Appen
  • Flytta eller ej?
  • Dagens nagellack!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp