Bukefalos 28 år!

gammal häst

C

cia-123

Hej!

Har börjat som medryttare till en äldre häst (24), korsning gotlandsruss/halvblod.
Ägaren till hästen verkar inte så kunnig, så jag har lite frågor, hoppas Ni kan svara.

1/ Är hästen för gammal att ridas?

2/ Hon har spatt i bakbenen, vad innebär det?
Kan hon ridas ändå?

3/ Hon är svankryggad, samt man ser ryggraden som en upphöjd linje.
Hon har tappat muskelmassa säger de, kan det vara därför hon ser ut så?

4/ Hon vill INTE komma till mig ifrån hagen, sticker iväg o verkar ovillig, varför?
Hon går på lösdrift.

Snälla ni, svara om ni kan, jag är så rädd för att jag plågar henne om jag rider henne :confused:
 
Sv: gammal häst

Hej!

Har börjat som medryttare till en äldre häst (24), korsning gotlandsruss/halvblod.
Ägaren till hästen verkar inte så kunnig, så jag har lite frågor, hoppas Ni kan svara.

1/ Är hästen för gammal att ridas?

2/ Hon har spatt i bakbenen, vad innebär det?
Kan hon ridas ändå?

3/ Hon är svankryggad, samt man ser ryggraden som en upphöjd linje.
Hon har tappat muskelmassa säger de, kan det vara därför hon ser ut så?

4/ Hon vill INTE komma till mig ifrån hagen, sticker iväg o verkar ovillig, varför?
Hon går på lösdrift.

Snälla ni, svara om ni kan, jag är så rädd för att jag plågar henne om jag rider henne :confused:

Jag är ingen expert men kan ju svara efter hur jag tror.. enligt mina egna teorier så att säga..

1/ Min egna häst är 26 och han rids, så för gammal tror jag inte hon är. Känn efter hur hon mår och om hon själv vill.

2/ Spatt är en torr kronisk inflammation i ledytorna i hasens småben. Hästen kan vara halt och stel när man tex tar ut den ur stallet. Efter en stunds arbete minskar hältan och kan tom upphöra. Jag har alltid hört att en häst med spatt bara mår bra av att röra på sig, dock bör man ju kanske inte hårdträna hästen.

3/ Kan mkt väl vara därför. En vet. kan kolla hästen och se efter hur hon eg. mår.

4/ Tror att det mest kan bero på att hästen kanske är lite ohanterad. En del hästar vill ju inte komma in pga olika anledningar. Tex kanske de vill slippa ifrån arbete som de tror väntar när man kommer in.

Hoppas att detta kanske hjälpte lite... Finns säkert nån annan som har en bättre teori.
 
Sv: gammal häst

1/ Är hästen för gammal att ridas?

Nej, inte under förutsättning att den är i sådan muskling att den kan bära upp en ryttare, och att den har en hälsostatus som möjliggör ridning och rids på ett eftertänksamt, genomtänkt och välavvägt sätt. Lång, långsam uppvärmning och lång, långsam nedvarvning, inte flårida, inte överskrida vad den orkar etc. Och ffa att hästen fortf tycker det är KUL att bli riden.

2/ Hon har spatt i bakbenen, vad innebär det?
Kan hon ridas ändå?

Att hasens glidleder har vuxit samman av 'pålagringar' (hittar inte bättre ord). Spatt kan vara aktiv eller inaktiv, är det inaktiv spatt och hästen inte är stel är det bara bra att rida regelbundet och lugnt. Men den enda som kan svara säkert på om hon kan ridas ändå är veterinären. Det går inte att uttala sig enerellt om spatt och ridning, vissa har sådana problem att de tas bort, andra har nästan inga problem alls. Spatthästar mår dock oftast bäst av att (om de kan) gå regelbundet, men behöver lång och långsam uppvärmning och nedtrappning vid träning för att komma igång, och är oftast lite stel i början på turen.

3/ Hon är svankryggad, samt man ser ryggraden som en upphöjd linje.
Hon har tappat muskelmassa säger de, kan det vara därför hon ser ut så?

Den hästen bör du INTE rida. Och visst beror det på att hon tappat muskler. Det gör de i viss del pga ålderdom, men de ska INTE tappa så mycket som beskrivs. Proteinbrist är en anledning till att de förlorar muskler. Äldre hästar kräver dessutom mer protein, och ofta av bättre typ, än yngre. Vad står hon på för foderstat?

4/ Hon vill INTE komma till mig ifrån hagen, sticker iväg o verkar ovillig, varför?
Hon går på lösdrift.

Min gissning - hon vet att det är ridning som väntar och vill inte det. JAG skulle inte rida den hästen, dels har den inte ryggmuskulatur för det, och dessutom verkar den inte vilja det. Frågan är hur hon mår i sina spatthaser, hon kan ha ont? Något gör att hon associerar att komma till människorna med något negativt..

Mitt råd är att pyssla gärna med den, gå promenader och så, men rid inte. Vill du rida så hitta en annan medryttarhäst.

Lycka till, och vad bra att du frågade när du var osäker :bow:
 
Sv: gammal häst

Tack för dina svar och för att du tog dig tid :love:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag är medryttare 3 dagar i veckan åt ett 26 år gammalt halvblod. Han är trevlig och välutbildad, men inte så arbetsvillig längre och...
Svar
19
· Visningar
1 887
Senast: Lingon
·
Hästmänniskan Jag började för några år sedan rida igen efter ett långt uppehåll efter en olycka som gjorde mig ridrädd. Efter år som medryttare har...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 099
Senast: Skjøldur
·
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 096
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 476
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp