Gammalt hö

E

EdisonM99

Var gör man av gammalt hö? Har ca 30 balar som inte är tjänliga till mina hästar. Några tips?
 
Min sambos kompis ska ta hand om mina otjänliga höbalar. 50 st 200 kg's rundbalar!! :eek:
Han skulle ha dom till sin blivande motocross-bana... :D

Annars hade de blivit "markfyll" här hemma eller en REJÄL brasa. :)
 
Du kan gora som varan granne gjorde mitt sitt ho, anvada det som badd till hastarna. Nar det var dags att ha mer halm i boxarna slangde han in ho dar istallet. Det fungerade riktigt fint. Hastarna at inte utav det heller, vilket jag hade trott att det skulle gora.

Enligt honom sjalv sparade han pengar, samt atervann hoet som inte var bra for nagonting annat.
Nu kan jag inte saga hur bra det ar att badda sina hastar pa ho, men grannens hastar ar fortfarande vid liv och mar prima, sa farligt kunde det inte ha varit.
 
Därjag stod förrut så sa bonden att han tog emot det höt vi inte ville ha (som vi ansåg dåligt för häst) för att ge till korna.

Därför trodde jag att det brukar vara så? Därför satte jag ett frågetäcken bakom. Trodde att de klarade ett "sämre" hö än hästar eftersom bonden tog tillbaka det.

Mögligt hö (hösilage) brukade vi däremot köra själva till tippen.
 
Då står de ju på dammig / möglig bädd i stället och andas in skiten. Inte speciellt hälsosamt även det haller ävenm om man skulle vara säker på att de inte äter. Hur man nu ska kunna vara så säker på det? :crazy:
 
Det kan vara som en snål grannbonde till mig - han ger tjurarna det dåliga för de "hinner" inte bli sjuka då de skall slaktas :crazy:
 
Om höet är dammigt pga mögel kan det innehålla cancerframkallande ämnen som vi får i oss via köttet(mjölken). Detta är ett större problem med spannmål än med hö, därför fins det speciella regler när det gäller foderspannmål.
Pl
 
:crazy: är det så?
Jag vet ju inte vika av hans djur som fick det. Bara att de som vi tyckte var för dammiga/dåliga tog han med glädje tillbaka vid nästa leverans.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska resa bort om en vecka och tänkte då packa hö för 10 dagar för att underlätta för de som ska sköta om hästarna. Vårat hö är...
Svar
8
· Visningar
1 327
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
990
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 927
Senast: __sofia__
·
Juridik & Ekonomi Jag skulle beställa från en hemsida jag beställt flera gånger ifrån. Lägger in mitt kortnummer och sånt, kommer vidare till att godkänna...
2
Svar
26
· Visningar
1 100
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp