Bukefalos 28 år!

Går det att lära om en äldre häst?

A

Arbogamarre

Jag har sedan oktober ett halvblod som inte har NH tränats förrut, han är 13 år. Nu har det blivit problem vid lastning, jag tog ut en transporttränare jag har fått hjälp av förr och vi skulle börja träna. Pållen visade stor irritation mot transporten och var skärrad, han kan ha varit med om något otäkt tidigare i sitt liv eller så gillar han inte alls att lastas. Tidigare har han blivit lastad med hjälp av linor och rätt tuffa tag och nu verkade han ganska vilsen utan dem och som sagt var jätte stressad. Vi fick helt enkelt träna på att bara få honom att stå lugnt framför transporten något som tog sin lilla tid och han var mer i luften än på marken.
Nu undrar jag, av era erfarenheter här om det går att lära om honom och hur det gått för er med liknande hästar. Han hade ton av energi och var som sagt mycket stressad men gjorde inga utfall mot någon av oss utan var tydlig i sitt kroppspråk att det var transporten som var boven, inte vi. Dock kommer det krävas massor av ledarskaps styrka med honom för han gör sig jätte stor (är 1.66) och tuff. Och konsekvens och tålamod....
Hur har det funkat för er och har det alltid funkat? ( Jag blir lite modfälld...) :(
 
Jag tror INTE det har någon betydelse om hur gammal hästen än är, de går allt att läras om !!
Min märr HATAR att gå in i transporten, ibland går det bra ibland inte !! :(
Jag är helt säker på att hon hade fått med om något otäckt tidigare som unghäst. Hon blir 10 år efter nyår.

Håller på och NH-träna märren fast det kanske inte behövs hon fattar ändå men gillar busa.

Det finns ett litet skjul liknar transport där märren ska flyttas till där ska vi träna !!

Det är också skönt att ha ngn tränare med sej som kan hjälpa till.

//Carolrita
 
Hade en häst som var absolut LIVRÄDD för å gå in i transport.
Det löste vi till stor del genom att köpa en GAMMAL transport, ställa den i hennes hage, (se till att den inte kan välta!!!) o börja mata henne, först i närheten av transporten, sen på lämmen - flyttade alltså in maten stegvis. Efter ett tag gick hon in direkt när vi släppte ut henne i hagen. Då körde vi ut transporten därifrån, hängde in hönät, tog hästen på lång lina o skulle lasta. Jag gick in före henne, utan att dra i linan, sen fick hon klart för sej att d fanns mat nu också, så hon fick äta medan jag satte fast henne. Då stängde vi bak, också fick hon stå där en stund.
Nästa gång åkte vi iväg en liten bit, släppte ut henne å lät henne kolla runt, sedan en lite längre bit, åsså samma sak. D tog ett tag, men sen gick hon in frivilligt.
Vet inte om d kan vara en lösning, men d funkade för mej, när inget annat gjorde det.
 
Klart det går! Allt går med förnuft och känsla. Ta hjälp av en bra tränare och ge dej f*n på att du ska få det att fungera så går det kanon!

Jenny
 
En del hästar vill ha kvar sina gamla rutiner. Känner en fullblodsvallack som förra ägaren hade svårt att lasta. Han tog hjälp av tränare, som påstod att man skulle kunna lasta ensam, att man inte behövde linor , osv. Det var bara det att hästen hade för länge sen lärt sig att det var så en lastning gick till. Kan tillägga att det snurrades runt i cirklar en massa, osv.

När vi lastade honom, så gjorde vi som man brukar göra för det mesta. Tog fram linor osv.
Hästen knallade bara in i transporten utan problem, varje gång. De "skulle bara vara där" tydligen.

Kolla hur han beter sig om ni har linor framme. Blir han ännu mer stressad, eller tycker han att det är så det ska vara?

Sen kan man väl börja sakta skära ner på det om man så vill. Ha linorna bara liggande, eller bara en lina, och till slut inga.
 
Inga NH-Tränade hästar...

För det första så finns inte NH-Tränade hästar. Det finns bara NH-Tränade människor. Det är vi som lär oss hästarnas språk, inte tvärtom. Rädsla hör inte ihop med tuffhet. Det handlar inte heller om "ledarkskapsstyrka". Det det handlar om är att du har en rädd häst som blir stressad av transporten. Visa för honom på ett lugnt och tryggt sätt för er båda att den inte är så farlig. Med vissa hästar tar det längre tid, andra kortare. Det viktiga är att du lägger upp ett mål för dig och din häst och jobba mot det. Försök inte göra allting på en gång, det funkar ändå inte.
Niklas
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 573
Senast: Milosari
·
Hästhantering Har haft någon tidigare lastnings-tråd men har lite andra funderingar nu. Har haft min kuse i snart 4år, lasttränat flitigt men mest...
2
Svar
24
· Visningar
2 751
Senast: Snubbelfot
·
Hästmänniskan Hästen jag har nu går inte att lasta. Eller ja.. den går att lasta med det tar ett tag och det tar enormt mycket på krafterna inte...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 842
Senast: Ponnytant
·
I
Övr. Hund Har nyss kommit in från en kvällspromenad med hunden och mötte en människa med hund som gjorde mig minst sagt väldigt arg och upprörd i...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 995
Senast: Issa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp