veckobädd

Ridinglady

Trådstartare
Jag har alltid haft mina hästar på halm och mockat rent på både bajs och kiss varje dag.
Tycker inte tidsåtgången är så farlig, men däremot tycker jag det tungt att köra ut alla kärrorna och gödselstacken fylls på fort ...Så jag har funderat lite på att ha någon form av veckobädd, dvs ngn form av annat strö i botten och halm överst, så att jag kan ta ut tollarna och den översta blöta halmen under veckan och sedan mocka boxen rent ner i botten på helgen. Mina hästar går ute hela dagarna och står inne 20-07.
Ngn som gör så? Vad har ni för strö i botten? Hur gör ni? Tips mottagets tacksamt!
 
Jag hade absolut inte kört på det konceptet. Det blir ju som att ta ut en minibädd varje gång, fruktansvärt för stallmiljön och hästens luftrör. Dessutom försvinner ju alla de goda sidorna med bädd på det sättet, utom att du sparar dig själv lite mockning möjligen.

Varför inte satsa fullt ut på en bädd istället?
 
Jag har alltid haft mina hästar på halm och mockat rent på både bajs och kiss varje dag.
Tycker inte tidsåtgången är så farlig, men däremot tycker jag det tungt att köra ut alla kärrorna och gödselstacken fylls på fort ...Så jag har funderat lite på att ha någon form av veckobädd, dvs ngn form av annat strö i botten och halm överst, så att jag kan ta ut tollarna och den översta blöta halmen under veckan och sedan mocka boxen rent ner i botten på helgen. Mina hästar går ute hela dagarna och står inne 20-07.
Ngn som gör så? Vad har ni för strö i botten? Hur gör ni? Tips mottagets tacksamt!
Jag hade inte gjort så. Antingen har man permanentbädd eller mockar rent. Pga ammoniaken i kisset som man inte kan gräva upp varje vecka.
 
Jag har inte riktigt veckobädd men någon slags halvbädd åt 2 av 3 hästar.

Jag mockar varje dag ut allt bajs. När det blir blött på ytan på ett ställe (de har sina kisställen) så mockar jag bort det blöta där och ner till golv. Hur ofta det händer beror lite på boxstorlek och om de kissar på exakt samma ställe varje dag (den ena) eller har några ställen och varierar mellan (den andra).

Det fungerar fint med renliga hästar som kissar på ungefärligen ett och samma ställe. Jag har kallstall så lukten som blir när man gör det bekymrar inte hästarna, den är urvädrad tills de kommer in. För övrigt luktar elvispens box lika mycket ammoniak varje mockning (kissar all over the place, noll renlighet, gräver och kör elvisp) som det gör när jag 1 - 2 ggr per vecka tar ut kissigt ur de andras boxar. I elvispens box får man inte bara ta ut allt kissigt och bajsigt varje dag, man får vända och skaka halmen vareviga dag för att hitta allt blött och skitigt. Och som sagt ammoniaklukten (det är enligt mig nackdelen med halm) är lika stark när jag gör det som när jag tar bort kiss 1 - 2 ggr/v åt de andra.

Den ena av de renliga har torv i botten, den andra har bara halm.

Jag kan inte ha permanentbädd längre, min rygg klarar inte längre tömningen. Men jag vill ha en stabilare botten än en ren växelströbädd med halm ger. Därav mellankompromissen för de som det funkar för.
 
Jag har veckobädd av halm och det fungerar ypperligt. Hästarna är ju inte i stallet när jag mockar och när de kommer in är det rent och fräscht. Faktiskt inte så jobbigt heller. Har haft så i flera år och är helnöjd med det. Jag tycker inte mina boxar är tillräckligt djupa för att lägga en permanentbädd och jag vill inte dra i kisset varje dag för då om något blir det äckligt luft i stallet tycker jag. Både jag och min man kör på detta koncept och det funkar jättebra :)
 
Jag har inte riktigt veckobädd men någon slags halvbädd åt 2 av 3 hästar.

Jag mockar varje dag ut allt bajs. När det blir blött på ytan på ett ställe (de har sina kisställen) så mockar jag bort det blöta där och ner till golv. Hur ofta det händer beror lite på boxstorlek och om de kissar på exakt samma ställe varje dag (den ena) eller har några ställen och varierar mellan (den andra).

Det fungerar fint med renliga hästar som kissar på ungefärligen ett och samma ställe. Jag har kallstall så lukten som blir när man gör det bekymrar inte hästarna, den är urvädrad tills de kommer in. För övrigt luktar elvispens box lika mycket ammoniak varje mockning (kissar all over the place, noll renlighet, gräver och kör elvisp) som det gör när jag 1 - 2 ggr per vecka tar ut kissigt ur de andras boxar. I elvispens box får man inte bara ta ut allt kissigt och bajsigt varje dag, man får vända och skaka halmen vareviga dag för att hitta allt blött och skitigt. Och som sagt ammoniaklukten (det är enligt mig nackdelen med halm) är lika stark när jag gör det som när jag tar bort kiss 1 - 2 ggr/v åt de andra.

Den ena av de renliga har torv i botten, den andra har bara halm.

Jag kan inte ha permanentbädd längre, min rygg klarar inte längre tömningen. Men jag vill ha en stabilare botten än en ren växelströbädd med halm ger. Därav mellankompromissen för de som det funkar för.
Det är ngr sådant jag funderar på. Har fem rätt renliga hästar och en grisig ... Grisen får nog ha daglig renmockning. Tror jag ska prova med torv i botten i en box och blandning torv och spån i en annan ( mustang har en sådan mix) och se .
 
Det är ngr sådant jag funderar på. Har fem rätt renliga hästar och en grisig ... Grisen får nog ha daglig renmockning. Tror jag ska prova med torv i botten i en box och blandning torv och spån i en annan ( mustang har en sådan mix) och se .
Har haft torv med halm ovanpå till fölstona de senaste åren vi haft föl, tyckte det fungerade bra! Torven luktar oftast inte så mycket även om du tar ut/gräver ut kisset - så som tex spån eller halm gör. Jag hade gjort ett försök :) Spån ger mycket starkare doft av ammoniak så jag hade tagit det framför en mix av torv/spån.
 
Jag rekommenderar också bädd fullt ut istället för veckobädd - som jag ser det får man liksom det sämsta av båda systemen då. Torv är bäst att ha i botten - vi har ju valt att ha det med spånpellets på toppen. Precis som @Miingla skrev ovan gjorde vi när vi hade föl - torv i botten och rejäl halmbädd ovanpå. Om jag skulle ha halm skulle jag göra så - snabbmockat och fräscht - och bädden tar hand om all urin, så det är fin jord att ta ut i botten.
 
Jag rekommenderar också bädd fullt ut istället för veckobädd - som jag ser det får man liksom det sämsta av båda systemen då. Torv är bäst att ha i botten - vi har ju valt att ha det med spånpellets på toppen. Precis som @Miingla skrev ovan gjorde vi när vi hade föl - torv i botten och rejäl halmbädd ovanpå. Om jag skulle ha halm skulle jag göra så - snabbmockat och fräscht - och bädden tar hand om all urin, så det är fin jord att ta ut i botten.
Och jag tycker man får det bästa av två system med veckobädd:)
 
Fast du får ju ingen bädd som brinner i botten om du rör i den varje vecka? Jag upplever att bäddarna behöver lite tid att komma igång.
Fast jag vill inte ha en bädd som brinner i botten i en vanlig box, då ska det vara en djup box för att det ska bli bra, det tar lång tid för en bädd att brinna, det ser man bara på en gödselstack vilket innebär att man måste ha mängder med strö för att det ska funka, vad man än använder för strö, så mycket strö kan vi bara ha i våra nersänkta boxar. Allt annat tycker jag bara är ofräscht, har inte sett en enda fräsch bädd i en vanlig box med mina mått mätt.
 
Precis så hade vi alla år hos mina föräldrar. Funkade ypperligt! Kutterspån.

Nu har vi torvbädd o nu inser jag hur mycket extratid man la på att mocka ut varje vecka...! Vi har 15 cm packad torv o lite löst uppepå. Normalt går det 1 bal i veckan. Min gräver en del men är trots allt valack - kissar mest i mitten. Jag jämnar av när det behövs. Egentligen behöver man typ aldrig byta hans bädd. Vet inte om den torkar eller nåt :o Men bädden blir liksom inte "full" som hos kompisen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
609
Senast: tanten
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 185
Senast: Ridinglady
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 258
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp. Min häst dricker ganska mycket och därav så kissar han också rätt mycket. När jag ska mocka så är nästan hela boxen...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 180
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp