Går det bra om jag ringer ett samtal?

Men annars - skulle aldrig någonsin få för mig att prata i telefon i väntrum eller på andra "känsliga" ställen som tex apoteket. Kanske på någon brötig butik men inte lite tystare butiker. Inte heller när jag är på cafe eller liknande. Jag pratar dock på tunnelbanan eftersom alla där i princip för samtal kors och tvärs men aldrig högt.

Skulle du då inte heller sitta och ha ett samtal med någon som är på plats fysiskt när du är på café :) ?
 
Skulle du då inte heller sitta och ha ett samtal med någon som är på plats fysiskt när du är på café :) ?

Halva inlägget försvann... forts:

Eller vad är det som är "värre" att prata i telefon (då givet i vettig samtalston) än med en fysiskt närvarande vän tycker du :)?
 
Halva inlägget försvann... forts:

Eller vad är det som är "värre" att prata i telefon (då givet i vettig samtalston) än med en fysiskt närvarande vän tycker du :)?

Helt ärligt vet jag inte riktigt vad som är skillnaden, eller hur jag tänker :p Av någon anledning gör jag ju ingen skillnad på det när det gäller tex tunnelbanan. Det kanske mest är så att jag själv skulle känna mig konstig om jag pratade i telefon på café? Jag blir ju inte irriterad på andra om de sitter själva och pratar i telefon och äter en bulle (om det inte är så att de är väldigt högljudda eller något så klart)
 
Halva inlägget försvann... forts:

Eller vad är det som är "värre" att prata i telefon (då givet i vettig samtalston) än med en fysiskt närvarande vän tycker du :)?
För min del: för att det saknas en mottagare. Jag hör bara sändaren och då blir jag ofrivillig mottagare. Sitter två pers och pratar med varann bredvid mig kan jag stänga av dem.

Har läst nån vetenskaplig förklaring som jag tror gick ut på att när man bara hör ena sidan i ett samtal så vill ens hjärna fylla i andra sidan. Därför lyssnar man även om man inte vill.
 
På senaste personalmötet bestämdes det att lunchrummet skulle vara fritt från mobilsamtal faktiskt det höll en vecka typ :meh:
Och en del av mina kollegor pratar med telefonen liggande på bordet så jag tror ibland att de pratar med mig O_o när de sitter och svamlar rätt ut i luften om någonting :cautious:
 
Satt i ett väntrum, av den lugnare sorten, i eftermiddags. Efter ett tag ställer den andra människan som sitter där frågan till mig "Går det bra om jag ringer ett samtal?"
Jag kan inte påminna mig att jag någonsinn hört någon som faktiskt har frågat om det stör eller ej ifall de pratar i offentliga miljöer. De flesta brukar ju babbla på oavsett hur irriterande de är för omgivningen och inte ens bry sig om vilken volym de håller, och speciellt om det är telefon de pratar i.

Har ni stött på det? Skulle ni komma på tanken att själva göra det? Tycker ni att andra borde?
Det har jag inte stött på, men jag tycker det är ett väldigt bra beteende som fler borde ta efter. Jag tänker att andra ska inte tvingas lyssna på mina (för dem) ointressanta samtal. :)

Jag skulle aldrig komma på tanken att ens fråga, ringer det får det ringa ut och jag ringer upp när jag kan prata. Stör mig som tusan på folk som pratar högt i mobilen (med varandra också för den delen) på annars tysta platser och jag vill inte vara en i mängden.

Värst av allt är (enligt mig) ändå de som har på högtalare på offentliga platser eller de som skriker i telefonen. På bussar/spårvagnar/mer högljudda platser spelar det dock ingen roll, det låter ändå så mycket från folk som pratar irl och försöker överrösta ljudet från spårvagnen/bussen/varandra så volymen är så hög att ett samtal mer eller mindre inte spelar någon roll.

När jag pratar i telefon - vilket bara händer när jag är hemma, ensam i ett rum eller på en offentlig redan högljudd plats - har jag hellst högtalare på, men givetvis inte på offentliga platser. Där är det hörlurar som gäller. Brukar ändå undvika att prata i telefon på offentliga mer högljudda platser då jag själv tycker det är jobbigt att prata i telefon med någon som vistas tex på en buss/spårvagn pga allt bakgrundsljud, så jag tänker att det kanske är jobbigt för andra också om jag är i en högljudd miljö. :)
 
På senaste personalmötet bestämdes det att lunchrummet skulle vara fritt från mobilsamtal faktiskt det höll en vecka typ :meh:
Och en del av mina kollegor pratar med telefonen liggande på bordet så jag tror ibland att de pratar med mig O_o när de sitter och svamlar rätt ut i luften om någonting :cautious:
Så hade vi på gamla jobbet också ang fritt från mobilsamtal i lunchrummet. De flesta gick ifrån när samtal kom (jobbar inom järnvägen och i Gbg hände det massor hela tiden. Järnvägen kan inte vänta 15min för att jag har kafferast/lunch) men chefen satt kvar vid bordet och tog sina samtal O_o:cautious:
 
Så hade vi på gamla jobbet också ang fritt från mobilsamtal i lunchrummet. De flesta gick ifrån när samtal kom (jobbar inom järnvägen och i Gbg hände det massor hela tiden. Järnvägen kan inte vänta 15min för att jag har kafferast/lunch) men chefen satt kvar vid bordet och tog sina samtal O_o:cautious:
Ja de första att inte följa eventuella regler som bestämts brukar vara cheferna :mad:
korta jobbsamtal på jobbtelefonen är väl helt ok men när 3 personer sitter i varsin fån och babblar högre och högre då tycker jag det blir jobbigt
 
Jag har haft kollegor som tagit med sig telefonen till den gemensamma fikarasten, ringt privatsamtal, och sagt åt oss andra att vara tysta så de hör. Sanslöst.
 
Jag har haft kollegor som tagit med sig telefonen till den gemensamma fikarasten, ringt privatsamtal, och sagt åt oss andra att vara tysta så de hör. Sanslöst.

Den kollega jag nämnde tidigare försökte med lite mera passivt aggressiva metoder, hen steg suckande upp med orden "jag måste flytta mig, jag hör inte när de andra pratar så mycket" och gav oss andra en sur blick. Funkade inte speciellt bra på oss :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag misstänker att en person i min närhet dricker mer alkohol än vad som är bra. När hen är på besök hos mig tar hen ofta med en flaska...
Svar
9
· Visningar
1 800
Senast: startpompe
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 495
Senast: fejko
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 094
Senast: Migo
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 574
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp