Går folk fortfarande på djurparker?!

Mår alltid lika dåligt när jag går förbi sälarna och pingvinenerna i Slottskogen. De ser inte ut att må bra och tyvärr kan jag inte göra något åt det, så skyndar mig istället förbi med dåligt samvete. Resten av djuren behöver jag iaf inte passera.

De har alldeles för små hägn, pingvinernas är för litet inte bara enligt min åsikt utan enligt den lagstiftning vi har men Slottsskogen får dispens för det lilla hägnet. Inte mycket till berikning heller.
 
De har alldeles för små hägn, pingvinernas är för litet inte bara enligt min åsikt utan enligt den lagstiftning vi har men Slottsskogen får dispens för det lilla hägnet. Inte mycket till berikning heller.
När man ser filmer på hur pingvinerna lever i frihet, förstår man vidden av djurplågeriet när de hålls i fångenskap. Så fruktansvärt - och vem behöver se riktiga pingviner när man kan njuta av de fantastiska naturfilmerna?!! Jag såg en häromkvällen som var helt förtrollande!
 
Ja, det gör dom visst. Dök upp i mitt instagramflöde idag, blev uppriktigt förvånad.
Jag själv skulle aldrig ens komma på tanken, vilda djur ska vara i det vilda.

Eller finns det djurparker där djuren har det "bra"?

La detta under kultur, men kanske passar bättre under övriga djur?

Japp. Besöker Kolmården emellanåt. ”Bra” är svårdefinierat, men det handlar inte om burar. Det är hyfsat stora miljöer utomhus och det finns en stor ambition med att lära ut om djuren, deras naturliga habitat och att bevara djurarter.

Jag tycker det vore synd om att allt detta arbete med att sprida kunskap och bevara hotade arter gavs upp.
 
En till med delade känslor här. För att folk ska lära sig mer och för bevarandearbete av arter så ser jag nyttan. Samtidigt är det på ett sätt fel att ha djur i bur, men om hägnen är stora och det jobbas med berikning så är det till viss del värt det tycker jag.
 
De har alldeles för små hägn, pingvinernas är för litet inte bara enligt min åsikt utan enligt den lagstiftning vi har men Slottsskogen får dispens för det lilla hägnet. Inte mycket till berikning heller.
Fast det där är inte sant, deras hägn uppfyller med råge utrymmeskraven i föreskriften.

För pingviner i den storleken krävs för utomhusvisning 100m2, bassängen ska vara minst 50m2.
Deras hägn är 460m2 varav 150m2 bassäng, som även är djupare än vad som krävs.
 
Jag bor ju nära Ölands djurpark och det är väl inte på något sätt den bästa av dem. Men det har åtminstone utvecklats betydligt till det bättre, sen parken startades.
Jag kan nog tycka att det bevarandearbete som djurparkerna är delaktiga i gör att det i någon mån är försvarbart att hålla djur i inhägnader som är betydligt mindre än ytan de skulle ha rört sig på om de varit vilda. Men det förutsätter ju, som sagt, att de ändå har gott om utrymme och en omgivning som främjar naturligt beteende.
 
Fast det där är inte sant, deras hägn uppfyller med råge utrymmeskraven i föreskriften.

För pingviner i den storleken krävs för utomhusvisning 100m2, bassängen ska vara minst 50m2.
Deras hägn är 460m2 varav 150m2 bassäng, som även är djupare än vad som krävs.

När jag pluggade och studerade deras hägn var det inte lagenligt utan de hade dispens. Det är super om de har utökat hägnen sedan dess, men det är fortfarande inte en djurpark jag gärna besöker.
 
Jag jobbar bland annat med välfärd hos just djurparksdjur och har även jobbat på djurpark ett antal säsonger. Jag älskar "mina" parker men är självklart också kluven. Jag har aldrig varit på en djurpark som känts 100% bra rakt igenom, alla har åtminstone något som kan göras bättre. Jag har dock landat i att så länge vi hela tiden strävar efter att bli bättre och hålla djuren så bra vi bara kan, så helgar målen medlen så att säga. Jag tycker dock också att vissa arter inte bör hållas, för att det är FÖR svårt att ge dem ett bra liv i fångenskap.

För att få tillstånd i Sverige behöver djurparker uppfylla krav kring bevarande, utbildning och forskning.
World animal protection har för övrigt en kampanj nu, med en djurparksguide: https://www.worldanimalprotection.se/djurvett-etikett
 
När jag pluggade och studerade deras hägn var det inte lagenligt utan de hade dispens. Det är super om de har utökat hägnen sedan dess, men det är fortfarande inte en djurpark jag gärna besöker.
Hägnet de har nu har de haft i ett gäng år vid det här laget.
 
Jag skulle själv aldrig åka till en djurpark, men sonen (9 år) vill så gärna till Furuvik, främst för tivolit och badet, och då blir det ju svårt eftersom vi stödjer djurparken så fort vi sätter in våran fot på området.

Samtidigt så är det relativt nära (inom 2 h) och jag som ensamstående blir inte ruinerad att åka dit, för självklart vill ju jag ta ut sonen på något roligt nu när semestern är på ingående. Och han vill verkligen dit. Jag har varken sagt ja eller nej än, för jag brottas med om det är rätt eller inte.
 
Vi har varit i Lycksele nyligen (känns som nästan alla barnfamiljer här uppe varit där i sommar), tyckte det var helt ok för djuren förutom björnarna som enligt mig hade väldigt litet, men kanske är större ’bakom kulisserna’ 🤔
 
De svenska djurparker jag besökt har jag ändå känt att varit okej för djuren. Däremot har jag varit på zoo i Barcelona och upplevde det som en helt annan sak. Där försökte man inte ens efterlikna en naturlig miljö. Jag var även till ett Akvarium i Barcelona för ett par år sedan och det var något av det värsta jag upplevt som djurvän. Fiskarna hade på tok för små akvarium så någon slog t om i väggarna stup i ett. De hade också pingviner och jag har aldrig tidigare sett så deprimerade djur. De hade väldigt liten yta och stod nästan bara still och såg ledsna ut 😔
 
Både Nordens Ark och Orsa Rovdjurpark är riktigt bra. Båda är i egentligen inga regelrätta djurparker utan avelscenter. Orsa Björnpark som det hette i starten (länge sen nu) skulle återuppbygga den Svenska björnstammen och har haft en viktig roll där. Då fanns endast brunbjörn. Numera är syftet uppnått men parken lever kvar.

Nordens ark har bara utrotningshotade djur som lever på bräddgrader snarlik våra. Deras arbete är oerhört viktigt och de samarbetar med hela världen för att rädda dessa arter. Det är oerhört lärorikt att besöka parken och med sitt besök stöttar man arbetet. Parken är på "djurens vilkor" så gott det går.

I båda parkerna försöker man eftersträva att djuren ska få förbli vilda och få utlopp för sina drifter i mesta möjliga mån som tex jobba för sin föda mm.
 
Jag har nog inte varit på en "riktig" djurpark sedan jag var liten, men det är absolut något jag tänker mig att vi som familj ska göra med dottern när hon blir större :heart. Inte vilket ställe som helst, men företeelsen överlag är jag positiv till om djuren har det bra. Och som flera skriver känns det viktigt ur bevarandesynpunkt.

Vi reser inte så gärna utomlands, det känns svårt att försvara och vi håller oss gärna i Sverige. Men att få se olika typer av djur utan att behöva flyga i fler timmar känns värdefullt!

Här i närmaste stad finns en liten djurpark med svenska bondgårdsdjur. Den är supermysig och det är fint att få komma så nära djuren.

Det finns säkert massor av djur som inte alls passar i hägn. Men jag har faktiskt svårt att se hur det skulle vara så mycket värre att få kika på en flock zebror som vandrar runt i en iordninggjord inhägnad där deras behov möts än att äta en gris som aldrig sett solen tex.
 
Både Nordens Ark och Orsa Rovdjurpark är riktigt bra. Båda är i egentligen inga regelrätta djurparker utan avelscenter. Orsa Björnpark som det hette i starten (länge sen nu) skulle återuppbygga den Svenska björnstammen och har haft en viktig roll där. Då fanns endast brunbjörn. Numera är syftet uppnått men parken lever kvar.

Nordens ark har bara utrotningshotade djur som lever på bräddgrader snarlik våra. Deras arbete är oerhört viktigt och de samarbetar med hela världen för att rädda dessa arter. Det är oerhört lärorikt att besöka parken och med sitt besök stöttar man arbetet. Parken är på "djurens vilkor" så gott det går.

I båda parkerna försöker man eftersträva att djuren ska få förbli vilda och få utlopp för sina drifter i mesta möjliga mån som tex jobba för sin föda mm.
Nja, jag skulle nog säga att bägge är regelrätta djurparker. Nordens Ark skiljer sig dock från de flesta andra då de är en ideell stiftelse.

Alla seriösa djurparker i Sverige jobbar med avelsprogram av hotade arter. De lite större programmen styrs genom europeiska djurparksföreningen men det finns även t ex nordiska samarbeten. För vissa extremt hotade arter är det ännu större globala program som gäller.

Att djuren ska få utlopp för sina drifter ingår i djurskyddslagen numera och gäller alla djur. Att behöva jobba för sin föda brukar ingå i berikningsprogram djurparkerna har, och berikning är ett krav för alla arter som hålls på djurpark.
 
Nja, jag skulle nog säga att bägge är regelrätta djurparker. Nordens Ark skiljer sig dock från de flesta andra då de är en ideell stiftelse.

Alla seriösa djurparker i Sverige jobbar med avelsprogram av hotade arter. De lite större programmen styrs genom europeiska djurparksföreningen men det finns även t ex nordiska samarbeten. För vissa extremt hotade arter är det ännu större globala program som gäller.

Att djuren ska få utlopp för sina drifter ingår i djurskyddslagen numera och gäller alla djur. Att behöva jobba för sin föda brukar ingå i berikningsprogram djurparkerna har, och berikning är ett krav för alla arter som hålls på djurpark.
Numera är de kanske mer likt andra parker och som du säger finns det nu drjurskyddslagar. Men båda parkernas syfte när de uppkom på 80-talet var helt skillt från vanliga djurparker. Då var det inte ens en självklarhet att man kunde beträda parkerna regelbundet.
Nordens Ark har helt klart varit en föregångare för många parker och det tycker jag fortfarande att de är.
 
Jag tycker också att det är trist att vilda djur hålls i bur så att säga, å andra sidan så med tanke på den vägen vi går mot med klimatet och utrotningen av naturliga marker för djur på jorden och utrotning av vilda djur så behöver vi djurparker. De är också ett bra sätt att undervisa barn. Det är en helt anna sak att se ett vilt djur på riktigt och känna dess närvaro och känna för det, jämfört med att se en vacker naturfilm. För, fasen vet hur länge till man kan se vissa av de vilda djuren på film snart?

Jag har också svårt att se hur man kan vara anti djurparker men samtidigt hålla hästar i stall och små hagar, de vandrar ju en bit per dygn. Hundar och katter som husdjur. Hamster och kaniner i bur.
 
Jag är uppvuxen med regelbundna besök på Kolmården och åker fortfarande dit typ vartannat år.
Glad att isbjörnarna försvann, nu är det ffa delfinerna som skaver, annars tycker jag att det överlag är ett bra ställe.

När jag var på London Zoo hade de pingviner i något slags akvarium, det kändes inte bra. De verkade dock glada, lekte med varandra osv.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
819
Senast: Rosett
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 698
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
583
Senast: Ramona
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 607
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp