Går hon att sälja?

Sv: Går hon att sälja?

Det är jag medveten om men när hon är spänd så vill hon inte slappna av och låta mig hålla i hoven ordentligt. Då hjälper det inte att jag försöker hjälpa henne med benet dit hon behöver ha det just för att det ska bli enkelt för henne. Hon drar istället upp hoven och krånglar, då får jag brodda henne trots hon vevar med benet...
 
Sv: Går hon att sälja?

Det varierar beroende på hur svår shivering hästen har. Vissa hästar blir påverkad i ridningen och har svårt att rygga, stegrar istället. Vissa andra hästar går inte att rida på öht utan att den exploderar så fort man satt upp.
En del fungerar problemfritt i ridningen men går inte alls att sko. Vet en häst som inte alls kan lyfta på bakbenen, den hästen går barfota, kratsas aldrig och hovslagaren lyfter inte bakhovarna alls. Slits ner likt hos vilda hästar.
Andra hästar är som min häst, slingrar sig och tappar balansen och då smäller hon ner hoven, skakar och är jättespänd, vevar med bakbenen (jag har fått rejält blåmärke på vaden, 15 cm lång, avlång då hon smällt ner längs vaden.)
De lindriga står och skakar med bakbenet bara.
Det beror ju på hur ont hästen har. Min häst har uppenbart ont när man lyfter på fötterna.
[

I]
Tycker det låter som om din häst har slinger/wobbler, sök på det så hittar du mer info. Shivering är som ett symptom på dessa åkommer. Sitter inte helt sällan i halsrygg. [/I]


Försäkringspengarna finns inte, det har jag fått klart för mig. Jag bryr mig inte så mycket om pengarna heller. Det är som det är, för mig är det viktigare att hon inte har ont.


Vet hur det känns, har full liv A1, tecknade den innan jag visste att han hade problem, får nu inte ut en krona, då de anser att det fanns innan tecknande... säkert sant, men varken veterinär eller vi såg något vid besiktning


Såg det, rensade lite. PMa mig gärna! Alltid skönt med någon att prata, någon som är i samma sits, eller varit i samma sits.
[
I]
Sitter också i samma sits, med en 4-åring. Om inte fd ägarna tar tillbaks honom så får jag lov att ta bort honom. Känns hårt att lämna tillbaks honom också, då man tappar kontrollen över vad som händer, men om jag ska kunna ha en ridbar häst (min är inte ens inriden) så måste jag få tillbaka mina pengar, kraftig konflikt mellan hjärta och hjärna...[/I]


KL
MEN jag fick meddelande av en kompis som undervisar vid en skola, hon sa att de ev kunde tänka sig köpa henne om jag kunde tänka mig sälja henne. Jag är öppen för det och jag har nämnt allt hos henne som kan vara brister som lektionshäst. Det verkar inte avskräcka dem.
Men här får veterinären avgöra om hon kan få en chans till eller om hennes förändrade beteende troligast beror på stress och smärta. Är det det senare får hon galoppera vidare och jag får göra något annat av mitt liv tills jag har råd med en häst igen.
Tror veterinären att det kan vara en idé att ge det en försök så är jag villig att sälja henne dit med villkoren att de avlivar henne om det inte fungerar och absolut inte avlar på henne.
Den skolan har kunnig personal som rider hästarna när de inte rids av elever som rider för ridlärare och det känns ok att det är så. Hon blir riden och omhändertagen av folk. Fasta rutiner och hästarna slipper transporten om de inte behöver träffa åka till klinik.
Det skulle nog vara bra för henne. Men det är det enda jag kan tänka mig då det är en vän till mig som då har ansvar för henne. Nästa vecka gör jag beslutet att antingen besikta henne eller ringa och beställer avlivning.

Nu har jag inte läst hela tråden, så det kanske har löst sig för dig, även om det kanske blev ett sorgligt resultat.
 
Sv: Går hon att sälja?

läst hela nu;). Skönt att alternativet uppfödare fanns :).

Vi har haft lite samma sits, jag hade precis tagit bort min gamla häst, när jag lite hastigt snubblade över mitt nuvarande charmtroll, oinriden men med ett superpsyke o genomsnäll, men han är ändå inte DEN hästen, om jag jämför med min stökiga och busiga gammelfarbror som jag skulle offrat allt för om det hade fått honom frisk.

Nej, nästa gång ska fler provridas innan köp sker.
 
Sv: Går hon att sälja?

Ja, man ska inte ha så bråttom att köpa en häst. I mitt fall var det pga min utbildning som gjorde det hela bråttom när min foderhäst under sommaren visade sig vara skadad. Jag fick privilegiet att låna ett par hästar innan jag fick hem mitt sto.

Nästa gång kommer jag titta på hästar mer, känna efter mer, rida mer och ha fler att välja på. Att hästen i sig är svår är inget problem för mig, bara vi klickar och jag är trygg i t.ex hoppning. Markarbete och uteritter är inga problem med svåra hästar, jag är tillräckligt trygg i mig själv. Men inte i hoppning så där kommer jag välja häst noga.
 
Sv: Går hon att sälja?

Du, jag tänkte. Uppfödaren har ingen annan häst att byta med? Så slipper du spara pengar i all evighet.
 
Sv: Går hon att sälja?

Hon har säkert någon att byta bort men hon vet inte vad min häst kan vara värd i dagsläget då hon inte sett henne på tre år (skiljer 100 mil mellan oss nu) så det där får vi ta senare tror jag. Hon tyckte iallafall jag skulle kolla med skolan först och se om de vill ha henne, jag får väl låta det krångla till lite med provtid osv innan vi skickar henne upp till uppfödaren.
Skolan är en liten naturbrukskola långt upp i skogen, elever åker inte och tävlar med nån av hästarna alls så hon slipper transport och de har erfarenheter av shivering. Min häst kanske blir omtyckt av någon elev och blir då extra ompysslad, den tanken gillar jag. Jag är också säker på att hästarna där inte går lektion fler gånger än en om dagen så det blir ju inte som en ridskola, hade det varit en ridskola hade jag inte sålt dit.

Uppfödaren skulle antingen ha kvar henne som avelsto eller rida o sälja vidare åt oss. Men jag gillar inte tanken på att sälja till nån annan men det får hon sköta i så fall.

Så ingenting är klart. Jag kryper ur skinnet snart för jag är så less på att inte kunna göra något nu.

Jag har inte bråttom med en ny häst heller, jag kan spara ihop 36-40 tusen på ett år (bara lägga undan de pengarna jag redan lägger ner på min häst) så kan jag ha en chans att köpa en bra häst bara jag får en liten summa för köpet.
 
Sv: Går hon att sälja?

Nej, de på skolan ska ha möte på måndag och då skulle de ta upp min häst. Så jag kan inget göra än att vänta.

Tittar på annonser gör jag inte förrän jag vet något, som det är nu känns det inte alls möjligt att köpa en ny häst så snart utan jag måste spara.
Fast visst vill jag gärna kolla lite men jag vågar inte ens drömma innan jag vet något. Känns så himla tråkigt, för tillfället ser det inte ljust ut även om jag blir av med henne, men tiden efteråt ser inte ljust ut, dvs jag får nog gå hästlös länge.
Får jag ut en peng för henne spar jag då ungefär i ett år, eller ja, så länge tills jag hittar en ny häst som känns rätt för pengarna jag har fått ihop dittills.

Vi får se, just nu försöker jag bara hålla igång henne tills jag vet något. Det känns så himla tråkigt, hon känns jättefin när jag rider och jag känner hopp men jag får rasera mig själv för jag vet att det inte fungerar sen ändå. Hon är fortfarande lite knepig trots hon inte längre får mer än en näve havre två ggr om dagen, mycket energi ändå. Hon äter mer hösilage istället.

Jag kommer iallafall att uppdatera så fort det hänt något. :)
 
Sv: Går hon att sälja?

Hej Muppia,
Jag har läst ditt inlägg, och skummat igenom tråden.

Jag får intrycket av en häst som visserligen är frisk nog i kroppen för att fungera i ridning, men som är sjuk och otillfredsställd i själen. Är du säker på att det hästen visar upp är shivering? Eller är det bara stress som blir värre och värre för att du och hon inte är på samma plan? När du skriver om boxvandring, svårigheter med urlastning, svårt att stå still vid skoning osv får jag intrycket att huvudskakningarna egentligen är stress. Stress och spändhet kan ju också orsaka smärta, men är kanske inte skäl nog att ta bort en häst.

Jag vet inte vilken foderstat din häst står på, men det händer att man hamnar "fel" i fodret, och blir tvungen att börja om från början. Med de symptom du beskriver skulle jag tagit bort allt kraftfoder ett tag. Ge enbart hö i så pass stor mängd att det alltid finns i hagen (foderhäck) och boxen om det är nödvändigt för att hålla hullet. Sedan hade jag långsamt börjat ge LITE (= en näve) uppblötta lusernpellets, men inte spannmål eller någon av dessa söta müsli-blandningar som finns.

Eller kanske istället (eller också) lagt in en månadslång vila från ridning, med mycket hagvistelse och lite arbete vid hand för att öva upp förtroendet där.

Men efter vad du skriver ger hästen ett stressat intryck, det verkar vara en häst som inte alls mår bra. Däremot inte sagt att den är sjuk, förstå skillnaden.

MVH
/Emma-Pemma
 
Sv: Går hon att sälja?

KL
Ingenting har hänt hittills... Jag ska nog försöka sälja henne som avelsto då shivering inte är ärftligt, inga av hennes syskon hade det och inte hennes mamma hade det. Vet trodde inte det heller.
Jag har också hunnit lugna ner mig från all panik och börjar nu analysera lite saker och bena ut saker. Helt omöjlig att sälja kan hon inte vara då hon visst har ett avelsvärde enligt uppfödaren. Jag kommer arbeta ihop en annonstext och då skall hon endast säljas till ett hem där hon ingår en flock och har möjlighet till att vara ute mycket, om inte lösdrift och användas till avel och fritidshäst då hon mår bra av att bli riden. Iom att jag säljer henne endast som fritidshäst/avelsto försvinner transportproblem då hon slipper åka ofta och då kvarstår endast shivering vid hovslageri och där finns lösningar, rids hon inte mycket kan hon förmodligen gå barfota, hon behöver bara få ut mer hovmaterial att slita ner (har små hovar nu). Jag försöker ta reda på hennes värde som avelsto då hennes stam är intressant men jag räknar inte med stora pengar och kan tänka mig sälja billigare mot att jag får ta ett föl på henne i framtiden och kräva ett löfte om att få köpa tillbaka henne/ordna en lösning ifall hon inte fungerar som de vill.
En valack som jag red åt en kvinna som var rädd för att rida honom blev ju trots allt såld, han var helt ängslig och paralyserad när man red, kunde inte rida ut med honom, blir han rädd så springer han på allt. Han såldes iallafall, nog borde min häst kunna säljas med shivering, hon är ju egentligen rar att hantera och rida bara man är cool.

Emma-pemma: Hon går ute 6-21, fri tillgång till hösilage och en näve havre morgon o en näve till + mineraler kväll när de andra får kraftfoder, har 5 hästkompisar i hagen. Lång vila från ridning gör henne knäpp, hon har gått mindre den senaste tiden och exploderar gärna. Så hon blir jobbigare och svårare om inte hon rids. Hon ska INTE avlivas som det ser ut nu, jag arbetar på en lösning.
 
Sv: Går hon att sälja?

Risken är ju att hon kommer bli riden ändå och mår ännu sämre?

Såg att du ville värdera hästen, det man kunnat läsa här skulle jag kunna tänka mig att betala runt 10 000 kr för en sådan, max! Jag har vänner som försöker sälja sina avelsston och då är de ridbara, haft föl innan, bra stam och blup och för 15-20 000 kr. Har du tur kan du få samma för din men jag skulle inte hoppas på det :(
 
Sv: Går hon att sälja?

Men Muppia skriver ju att hon är ridbar.

Citat från Muppias senaste inlägg:

"användas till avel och fritidshäst då hon mår bra av att bli riden."
 
Sv: Går hon att sälja?

Precis.

Har nu satt ut en annons med ett antagligen för högt pris men då går det ju att pruta ner det och jag förlorar inte för mycket på det. Satt högre pris just för hon är mer värd som ridhäst men skrivit att hon ev kan gå till avel (då blir det ju lägre värde). Att priset går att diskutera. Och jag har varit genomärlig i annonsen så ev spekulanter vet vad det är för häst de tittar på och vad jag önskar av köparen.

Nu ska vi hålla tummarna o se vad som händer. Vet inte hur lång tid jag ger det här innan jag ger bort henne till uppfödaren o lägger ner hästlivet.
 
Sv: Går hon att sälja?

Vad fin hon var!
Fast stor, jättestor! :eek:


*Angelwings-islandshästryttare som inte rider större hästar än 1.40 numera*
Jag hoppas du hittar ett bra hem till henne snart. :)
 
Sv: Går hon att sälja?

:D hon är ca 168 men ser större ut med mig på bara för hon är djup i bröstet (har 140 i sadelgjord).

Tack Messy! Hoppas bara jag hittar nån köpare, har ju iallafall en nödlösning om inte annat.
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 395
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 464
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 318
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 585
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp