Går hon att sälja?

Sv: Går hon att sälja?

Ja, jag har funderat. Men det känns ändå ganska skönt att ha ett alternativ men det är ändå avlivning som det lutar åt. Men min mamma hon vill inte riktigt göra det så enkelt utan vill ha alternativ. Jag kan inte bara stänga möjligheter om nu veterinären tror att det kan fungera.

Jag är iallafall fortfarande förberedd på att ringa o beställa avlivning + hämtning av kroppen nästa vecka. Det känns inte riktigt som det är stor chans att hon säljs.

Jag vet inte varför boxvandring uppstår, hon står stilla under natten men på morgonen blir hon stressad och vill gå ut. Men det kan ju också vara för smärta, hon blir spänd och känner behov av att komma ut först. Jag vet inte faktiskt. Det är ju ändå ett beteende som inte är gammalt så det kan mycket väl bero på smärta också.
Jag kommer iallafall låta veterinären ge ett utlåtande. Jag vet inte om det är någon idé att åka och besikta henne, de kommer ju inte kunna se om hon har ont på något vis mer än att hon har symptom för shivering.

Jag var där förra året o sprutade en stukad led och tvingades lämna henne där i två nätter bara för hon inte klarade av att vara hemma. Så de vet mitt problem.
 
Sv: Går hon att sälja?

Går hon med kompisar i hagen?
Har hon kompisar i boxen bredvid?Kan hon nosa/hälsa på dom genom galler eller är det helväg`?(min häst blir stressad av helvägg då han inte ser,han måste ha koll.)
Han någon boxgranne flyttat eller bytt box? I så fall kanske hon känner sig otrygg,därav stressen-
Får hon mycket kraftfoder?
Ett höbyte kanske har gett mer enegi som ej är korrigerat med sänkt kraftfoder?
Kan hon ha gått omkull i hagen?
Enligt din beskrivning verkar hon ha härjat och gått omkull och fastnat i transporten etc.
Hästar är stora och tunga och hon kan ha blivit sne i höften? Hänger i hop med en skada i SI -leden (sakroiliacaleden). Den sitter där höft- och korsbenet möts.
Min häst hade shivring men troligen var denna skada inblandad också.
Han var väldigt stressad när jag tvinga in ena innre sidans bakben på volt.
Jag kännde inte igen honom, den hästen är inte stressad.Han vägrade rygga när jag satt på ryggen .Jag fick hoppa av och rygga från marken så släpte det.(hade åttor i dressyrprotokollet på tävling innan.)
Jag hade ute en rekommenderat bra kotknackare som konstaterade att han var sne och "knäckte till honom" , lugnt arbete i en vecka och min fina häst var tillbaka igen. Lite av shivringsymtomen hade han kvar. När man tog upp bakbenet så drog han upp det och spännde sig och då var det bara släppa benet , klappa honom och ta upp benet igen. Det var viktigt att han var avslappnad.
Han var väldigt påverkad av att ha ont.
Så om smärtan var över på ca 10 dag. så satt det kvar i huvudet på honom så man fick jobba med att lura honom och tänka på annat, så småningom så tonades obehaget ner.
 
Senast ändrad:
Sv: Går hon att sälja?

Går hon med kompisar i hagen? Ja, med 5 andra hästar.
Har hon kompisar i boxen bredvid?Kan hon nosa/hälsa på dom genom galler eller är det helväg`?(min häst blir stressad av helvägg då han inte ser,han måste ha koll.) Hon har galler och möjlighet att lukta och snusa på boxgrannen. Men helvägg eller galler spelar ingen roll.
Han någon boxgranne flyttat eller bytt box? I så fall kanske hon känner sig otrygg,därav stressen- Hon har varit likadan hela tiden sen boxvandringen uppstod. Oavsett hörnbox, box mellan 2 hästar, olika boxgrannar. Boxgrannen just nu är en kolugn gamling
Får hon mycket kraftfoder?
Ett höbyte kanske har gett mer enegi som ej är korrigerat med sänkt kraftfoder? Hon har varit sådan oavsett mängden kraftfoder, varit fet ett tag, bantat ner henne och hennes beteende har varit likadant. Det är ca 2 år nu som hon haft det här stressade beteendet.
Kan hon ha gått omkull i hagen? Ingen aning, hon har stukat en kotled. Vad har det med saken att göra? Hennes shivering fanns ju tydligen redan innan jag köpt henne
Enligt din beskrivning verkar hon ha härjat och gått omkull och fastnat i transporten etc. Nej det har hon inte. Inte en enda gång. Alltid åkt lastbil utan problem innan jag köpte henne.
Hästar är stora och tunga och hon kan ha blivit sne i höften? Hänger i hop med en skada i SI -leden (sakroiliacaleden). Den sitter där höft- och korsbenet möts. Hon upplevs INTE sned. Hon var sned när hon var halt men det syns inte längre. Oavsett så är hon stressad. Hon är välmusklad och fin men det hjälper inte.
Min häst hade shivring men troligen var denna skada inblandad också.
Han var väldigt stressad när jag tvinga in ena innre sidans bakben på volt.
Jag kännde inte igen honom, den hästen är inte stressad.Han vägrade rygga när jag satt på ryggen .Jag fick hoppa av och rygga från marken så släpte det.(hade åttor i dressyrprotokollet på tävling innan.)
Jag hade ute en rekommenderat bra kotknackare som konstaterade att han var sne och "knäckte till honom" , lugnt arbete i en vecka och min fina häst var tillbaka igen. Lite av shivringsymtomen hade han kvar. När man tog upp bakbenet så drog han upp det och spännde sig och då var det bara släppa benet , klappa honom och ta upp benet igen. Det var viktigt att han var avslappnad.
Han var väldigt påverkad av att ha ont.
Så om smärtan var över på ca 10 dag. så satt det kvar i huvudet på honom så man fick jobba med att lura honom och tänka på annat, så småningom så tonades obehaget ner.

Svarat i fetstilt.
 
Sv: Går hon att sälja?

Jag har sitter i en liknande sits, men ändå inte.
Pga förändrade arbets/ekonomiska omständigheter kommer jag antagligen inte att kunna ha min häst kvar. Det är en 15-årig valack, min första (av två) uppfödning, har dock inte ägt honom hela tiden. Knepig i ridning, då han kan vara både het o istadig omvartannat, man måste veta exakt vilka knappar man ska trycka på när.

Han har pålagringar i bägge bakknäna, inget som påverkar honom vid skogsmulleridning.
Men, vem köper en sådan häst?
De som vill ha skogsmullar vill inte ha en lättstressad atombomb, de som skulle klara av honom vill säkert träna på en högre nivå än hans knän pallar för. Det känns som ett moment 22.

Vet ej om han skulle bli utdömd, lånar hellre ut honom på livstids foder eller nåt sånt. Orkar inte annonsera, 1000 mail känns inte så upphetsande.

Hoppas du hittar en lösning, jag hoppas hitta min....
 
Sv: Går hon att sälja?

Låter trist med din häst ..... men blir nyfiken på vad dina tränare säjer om det hela? Hon verkar väldigt frustrerad och rastlös... rids hon någonting ? Hur mycket rids hon? Ber om ursäkt om du har skrivit det ngnstans.... Kanske ska lämna henne till en erkänt duktig beridare som rider henne ett tag och kanske kan säja om hon fungerar bättre och går att sälja? Har ni provat att sko henne efter ridning någongång?
 
Sv: Går hon att sälja?

Jag har ridit henne regelbundet, minst 5 dagar i veckan och då anpassat efter underlaget under vintern då vi inte har ridhus efter att ha flyttat till stallet vi står i nu. Sommartid är det mycket liten skillnad, skillnaden är ju att man inte ser boxvandringen lika mycket (hon börjar direkt efter att ha ätit upp, ibland äter hon inte ens upp just för hon inte kan vara inne) eftersom hon är ute dygnet runt men man kan fortfarande inte åka och tävla t.ex utan att hon ska stressa i transporten. Så symptomen och beteende finns där ändå.
Istället för långa viloperiod på flera veckor under vintern eller sommaren har hon en vecka då och då så slipper jag sätta igång henne och perioderna passar jag in när jag har dåligt med ork och motivation eller har jättemycket just då. Så hon har kortare viloperioder då och då istället för några längre.

Jag rider alltid i minst 40 minuter och joggar då lätt bara för hon inte ska gå o spänna sig innan skoning. Det hjälper inte så mycket längre.
Jag har inte pratat med min tränare eftersom jag inte säljer henne på grund av att hon har problem i ridningen utan just saker runtomkring.

Jag lägger inte ner mer pengar på att försöka med henne, jag har inte heller råd att skicka henne till nån beridare. Ska jag fortsätta försöka så kan det ta extra tid. Tid är pengar, jag vill bara avsluta det hela och gå vidare, spara ihop till en ny häst. Jag är trött och måste säga stopp. Jag vill inte må dåligt av fler bakslag, vi har haft nog med såna anser jag. Jag pallar inte mer.
 
Sv: Går hon att sälja?

Nä men fy vad jag lider med dig.

Jag hade själv en häst med diffusa ryggproblem som veterinärerna ville ha till benproblem. Hästen kunde inte galoppera rent med ryttare på men led inte annars.

Efter tre års kämpande mellan hopp och förtvivlan fick jag ut en vettig veterinär som dömde ut henne. I efterhand önskar jag att jag hade stått på mig mer och inte hållt på med oändlig rad av behandlingar.

Hade du bott nära mig hade du fått låna min ena trygga hopptävlingshäst så du hade kunnat uppleva den där felfria 120-rundan någon gång.

Kramar till dig.
 
Sv: Går hon att sälja?

Vad tråkigt med försäkringen, var med om liknande grej med min ena häst där försäkringssäljaren halvt lurat min oförstående mamma...

Iaf, jag kan lägga ut lite krokar till dig om du vill tävla och ha en bra häst, bara skicka ett PM.
 
Sv: Går hon att sälja?

Det är mycket möjligt det blev så med min mamma också, hon hade tydligen bara frågat hur hon skulle göra och då är det inte konstigt att de gav henne såna här instruktioner :grin:
Jättesnällt om du kan hålla koll runt, blir ju glad :love:

Lurv - jättegulligt att du kunde tänkt dig det :laugh:



KL
Nu ligger jag i ett helt annat läge och är inte mindre förvirrad :crazy:
Pratade med veterinären idag, han trodde inte hon hade ont, trots sitt beteende eftersom hon kunde ridas utan problem. Han tyckte att jag skulle prova den där skolan iallafall.
Och jag fick mail av uppfödaren som kunde ta tillbaka henne (i så fall får hon köpa tillbaka henne) om vi skulle ta bort henne.
Så nu har jag två möjligheter.
Går hon tillbaka till uppfödaren kan jag gissa att hon går som avelsto. Finns fördelar och nackdelar med det.

Hennes beteende - om nu hon inte har ont kan det ju också bero på att hon inte alls trivs i miljön trots mina försök att förbättra den för henne utan hon vill vara hemma. Där hon är född och uppvuxen, jag köpte henne ju som 9 åring från uppfödaren. Hon kanske trivs där och då återfår hon sitt avelsvärde. Shivering verkar inte vara ärftligt men ingen vet som sagt.

Jag blir så förvirrad, för mig är det ju bra om jag fick in lite pengar så jag har nåt att spara på men det här är ju för hästens bästa också. Eftersom vet inte tror att hon har ont utan bara inte trivs på något sätt så känns det som att det kan vara ett alternativ att skicka henne tillbaka till uppfödaren. Skolan tvivlar jag lite på, hon skulle ju kunna trivas men tänk om hon trivs bäst där hon vuxit upp?

Folk tror inte att hon inte trivs med MIG trots vi inte klickar eftersom hon söker min trygghet och när jag går utom synhåll kan hon kolla efter mig men då kan det ju vara miljön som spelar roll.

Hela jag är ett frågetecken :confused:
Jag vill så gärna ge det en chans men samtidigt som jag känner lite ansvar iom att jag skickar tillbaka henne?
 
Sv: Går hon att sälja?

Jag förstår dig helt, har själv en shiveringhäst, och det är totalt förvirrande att förstå sig på hur pass påverkad hästen är utav sin shivering.
Min häst har rejält med shivering, står jämnt bredbent bak, när han blir nervös så kryper han ihop med hela bakdelen och ställer sig på tå bak och trampar runt (ser ut som en rädd hund), ibland när han ställer upp så ställer han sig så han avlastar (ställer ut) vänster fram och bak samtidigt. Dock aldrig något utav det här vid ridning, utan fungerar som vilken annan häst som helst, det enda är att han tycker det är jobbigt att rygga, kryper ihop och ryggar bredbent.
Han har svårt att flytta sig i sidled på marken om man trycker på honom, men dansar fram i skänkelvikning vid ridning och är enligt tränaren hans paradnummer.
Angående att lyfta hovar, så har jag nemas problemes, för mig är han som vilken häst som helst, märker sällan av att han skakar, vilket är kontigt då det är den främsta symtomen man märker på andra shiveringhästar? När hovis kommer blir det problem, brukar bli så att vi står i boxen och jag håller bakhovarna. Vet inte om han råkat ut för något vid tidigare hovslagarbesök hos förra ägaren, eller om han bara lärt sig lita på mig?
Jag upplever att shiveringen blir blir så otroligt mycket värre när hästen är uppjagad.
Jag har verkligen vänt in och ut på denna häst utan framgång;
Varit på klinik och röntgat nacke, hals, rygg, länd och kors ur alla dess vinklar. Besökt flertalet fysioterapeuter, equiterapeuter, kotknackar och allt vad dem kallar sig utan att hittat något. Provat alla dess egna metoder som sägs underlätta för shiveringhästar, stretchat, täckat varmt, gått ute dygnet runt, fodrat med så lite kolhydrater det bara går, gett extra fett, B-vit och Selen, ingen förändring what so ever. Den enda gången jag märker märkbar förändring är när hästen är totalt avslappnad (speciellt efter dos lugnande), då är hästen som vilken annan häst som helst.
Kanske förstår nu varför man som shivering hästägare är förvirrad hurvida hästen igentligen mår?

Jag har själv ibland funderat på avlivning, men då vi inte hittar något fel, hästen är allmänt pigg och glad och funkar utmärkt i ridningen, så tycker veterinärer och annat folk att hästen har ett drägligt liv:confused:
Det är absolut inte lätt att vara hästägare till en shiveringhäst, framförallt tycker jag det är vansinnigt jobbigt att inte veta vad som orsakar shiveringen!
 
Senast ändrad:
Sv: Går hon att sälja?

Gud ja, det är så otroligt svårt det här med shivering! Fast i din sits hade jag låtit det fortsätta och inte ens funderat på att avliva, uppenbarligen fungerar han jättebra i vardagen och det är ju ett tecken på välmående, till skillnad från min känsliga dam... Sen huruvida om man tycker det är värt med ev extra kostnader för skoning är ju beroende på hur man och hästen fungerar ihop, hur vardagen och möjligheterna ihop ser ut. I mitt fall känns det inte värt att lägga ner extra pengar på skoningar etc. Då hon inte är UA på röntgen och är svår i huvudet trodde vet att hon skulle bli svårsåld. Då tycker jag att avlivning är ett alternativ om jag inte lyckats på något annat sätt, han tyckte precis som jag.
Lita på din magkänsla och fundera, ta inga förhastade beslut. Var beredd på det värsta men det behöver inte innebära att det sker.
Lev och njut av tiden du har med din häst, bekymra dig inte så mycket så länge han mår bra och fungerar. :laugh:


KL

Jag har funderat mer och tycker precis som veterinären jag pratade med att hon var ett märkligt fall. Men som han själv uttryckte det så trodde han inte att hon har ont just för hon är fullt ridbar! Så det är förmodligen hanteringsproblem eller dylikt (men här konstaterade jag även att jag bett om hjälp men utan större framgång) och att bakhovarna låser sig i urlastningen kan bero på ren rädsla men jag tror ändå att shiveringen påverkar urlastningen.

Min nya teori är helt enkelt att hon inte känner sig hemma även om hon är trygg med mig. Det känns helt skumt o tänka så men det kan ju mycket väl vara så, hon har inte blivit bättre på det ena eller det andra stället trots jag gjort så mycket för henne. Finns det nån häst som reagerar som hon gör?

Jag har nästan helt bestämt mig för att låta henne ta sig en tur till det kalla Norrland. Uppfödaren har ju fött upp många hästar upp till svåra klasser och har mycket erfarenhet. Säkert har de avlat på shivering och fått fram friska individer, jag har ju hört fall om shiveringshästar som fött fram friska individer. Känns lite väl drastiskt att ta bort henne utan att prova...

TILLÄGG: Var ute o red idag för första gången på en vecka. Men jösses vad man vänder och vrider på saken, idag kändes det som att hennes symptom för stress var överdrivna, idag var hon en pärla, stod stilla och var kolugn och var knappt problem att brodda.
Men jag får inte glömma att hon har många dåliga dagar. Men det känns så svårt att ha kvar sin uppfattning på något sätt när hästen plötsligt är en pärla. Men imorgon kan hon vara en djävul... Så svårt det här...
 
Senast ändrad:
Sv: Går hon att sälja?

Hade jag varit du hade jag skickat tillbaka hästen till uppfödaren, hästen bästa går ju alltid först:)
 
Sv: Går hon att sälja?

Ja, jag har förtroende för henne, hon är suverän på många sätt! Jag har haft praktik hos henne så jag vet hur allt fungerar där. Blir hon avelsto får hon gå med de andra avelston heldagar och då blir det inte som med tävlingshästarna som får gå i mindre hage och dela på hagarna under dagen (halvdagar) eftersom de inte har så mycket plats. Då kan det mycket väl fungera.

Mamma ska ringa o prata med henne mer ingående då hon är verkligen kass på teknik och kan knappt smsa :p Mail kan hon svara på men det är inte alltid så lätt, hon föredrar telefon helt enkelt så mamma får ta den biten. Vi får se vad hon kan tänka sig ge för henne också, känns inte helt rimligt för mig att bara skicka henne gratis sådär, hon kommer ju troligen avla på henne och ev tjäna in pengar eller dylikt. Men summan behöver inte alls vara stor, bara stor nog så jag har något att spara på.
 
Sv: Går hon att sälja?

Bara en tanke...
Kanske ni kunde göra en deal att du får ett av din hästs föl hos uppfödaren om hon ska gå till avel, om hon inte vill betala för att ta hem henne? Då 'får' du ju en häst, och du verkar ju tycka om stoet även om hon är lite svår. :)

Svår sits, jag avundas dig inte. Har själv bytt bort en häst som var väldigt 'speciell'. Fick ett föl som jag är väldigt nöjd med. (eller föl och föl, han är ju två år i år :love:) Jag har aldrig ångrat mig.
 
Sv: Går hon att sälja?

En eloge till dig som accepterar att uppfödaren vill ta tillbaka hästen. I mitt fall fick jag veta problemen i slutskedet. Då hade ägaren redan tröttnat och ville inte sälja tillbaka till uppfödaren utan valde att slakta. Hästen var utdömd på diffusa problem och hon hade verkligen inte provat allt:devil:
Jävligt synd på en fin häst med bra stam:confused:
 
Sv: Går hon att sälja?

Det blir en annan historia hur vi löser det, jag vill iallafall inte längre avliva henne just för jag har ett alternativ. Hennes stam är intressant och ett föl efter henne kan vara roligt att få, förvisso med rätt pappa då förstås. Jag kan tycka själv att om hon tycker att hon är värd något som avelssto kan hon ge en peng, behöver inte vara någon stor summa men stor nog för att vara ett startkapital för mig att spara på.

Mamma får sköta den delen, jag skulle iallafall kunna acceptera ett föl om jag har möjligheten att lägga fram ett par förslag på hingstar till henne. Jag har ju tänkt ut ett par till framtiden, tanken var ju att jag skulle ta föl på henne. Men det löser sig.

Kinne - jag förstår, jag tycker också att man kan åtminstone prova det som sista utväg, jag var ju inte helt stängd för förslag utan var intresserad av förslag bara jag inte behöver fortsätta kämpa med henne.
Det blir nog bra så här tror jag. :laugh:
 
Sv: Går hon att sälja?

Har ridit en häst med shivering en del, och den vill inte heller lyfta bakbenen. Trodde det skulle bli omöjligt att brodda, men det visar funka jättebra - vad man får göra är att inte lyfta benet så som man brukar göra, utan låta hästen stå med tåspetsen i marken. Man bara lyfter jättekort, tillräckligt för att vinkla om hoven och sätta tån i marken. Då verkar det inte vara obehagligt, utan samma häst som är helt omöjlig att kratsa bakhovarna på om man har benet i luften står snällt blick stilla och låter sig broddas, om den får ha tån i backen.
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 395
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 464
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 318
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 585
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp