Går hon att sälja?

Sv: Går hon att sälja?

Jag tror ändå att din häst har SI-leds problematik. jag har haft en sådan häst och jag känner igen alla symptom som du beskriver. Shivering brukar inte ge upphov till så här allvarliga problem. Föreslår att du kör hästen till Titti på Åbykliniken eller Åsakliniken.
 
Sv: Går hon att sälja?

Jag tror tyvärr inte din häst har något större värde. Jag sålde förra året min gamling (96a) utan i princip någon som helst sjukdomshistorik. Han hade också gått 130 och L:a dressyr. Han såldes för runt 25000:-
Visserligen valack men stensäker i hoppningen. Tog upp mig i hoppning från att inte hoppat på fleeeera år till att tävla 1.00m klasser på typ två månader.
 
Sv: Går hon att sälja?

Kan Åby ta SI-ledproblematik numera? Jag var där och undersökte min Skrot. Jag skickades vidare till Skara för undersökning.
 
Sv: Går hon att sälja?

Jag ser att TS bor på samma ort som jag. Titti kan göra en bedömning på hästen om den har en trolig SI-leds problematik och sen remittera den vidare till Skara i så fall. H N kräver remiss.
 
Sv: Går hon att sälja?

Jag tror ändå att din häst har SI-leds problematik. jag har haft en sådan häst och jag känner igen alla symptom som du beskriver. Shivering brukar inte ge upphov till så här allvarliga problem. Föreslår att du kör hästen till Titti på Åbykliniken eller Åsakliniken.

Alla hovisar och veterinär som har kännedom om åkomman shivering har sagt att hon har det. Vad är SI-ledsproblematik? Det är för mig något nytt.

Mig veterligen är det bara shivering som nämnts gällande min häst.
 
Sv: Går hon att sälja?

Kollade, hittade en lista på symtom: (det fetstilta stämmer på hästen)

Hästen ställer inte upp sig jämnt på alla fyra benen. Vanligen står den över för lite mark med tyngdpunkten förskjuten mot framdelen och bakbenen inunder sig. Men det händer att den "släpper" bakbenen efter sig och står med sänkt rygg.
Svårigheter att sko hästen, framför allt bak.
Hästen har svårt att sätta muskler, och/eller musklar sig ojämnt.
Hästen har dålig energi och svagt påskjut i bakdelen.
Hästen går på bogarna, upplevs som framhjuldsdriven.
Hästen visar ovilja och/eller protesterar vid sadling, selning, samling.
Svårt att ställa åt ena hållet, förböjer sig åt andra.
Svårigheter vid galoppfattning åt ena hållet, korsgalopp.
Hård i munnen, biter tag i bettet.
Växlar bakben ofta vid vila.
Bockar, kastar av ryttaren.
Istadig eller het.
Dålig ryggverksamhet över hinder och/eller lägger bakbenen åt sidan över hinder.
Hältor fram och bak som kommer och går.
Ryggont.
Ojämna resultat.
Kortar steget på ena bakbenet.
Passaktig skritt.
Skolios, karprygg.
Asymmetriska hovar.
Sned i korset.
Patellaupphakning.
Sadeltvång

Ja, det var ju inte många som stämde in på detta. Hon har enormt med energi att hon blir het ibland. Inte alltid. Istadig är hon när man lyfter en hov. Inte annars. Håller man framhovarna på det sättet som passar henne så går det bra. Bakbenen är inte som frambenen alls så det hjälper inte att man håller hoven där det är behagligt för henne.
Vid ridning är hon inte istadig om man har henne inom ramarna. Tack vare sin energi hon har när man sitter upp är det inte svårt att samla upp henne när hon väl är varm. Hon kräver mycket av ryttaren alltså och jag upplever inte henne som istadig eller dylikt. Hon har varit riden på graman och hackamore (dock inte tillsammans utan graman med bett då) och därför har hon fuskat med formen, den har jag fått jobba med och den är bättre idag. Fin ryggverksamhet över hinder.

Så min känsla säger att det inte är SI-leden...
 
Sv: Går hon att sälja?

Jag säger inte att din häst inte har Shivering, det tvivlar jag inte alls på. Tycker återigen att du skall köra in den till Titti så att hon får kolla igenom den.
 
Sv: Går hon att sälja?

Jag kan iallafall tänka på saken. Jag hittar inte några prognosen för att bli bra om det nu är SI-leden som krånglar?
Det ser mörkt ut med trådarna jag sett. Känns nästan onödigt att chansa med tanke på shivering...
 
Sv: Går hon att sälja?

har 2 hästar med shivering, den ena klassad som mkt kraftig, skoningen fungerar kanon med sedering, ridning/träning märks inget ( båda tävlar på elitnivå i sin gren)förutom att den med mest kan dra upp benen,"krampa" när man tar på bakskydden, den dagliga hovvården fungerar om man är lite snabb..o bered på att kratsa fast hoven inte är still. men på båda märks tydligt att syptomen/kramperna blir värre när hästen blir stressad el orolig, spänner dom sig i hela kroppen blir "kramperna" värre. den ena blir bättre ju mer han jobbar o båda påverkas lite av fodret, Hästen med mkt kraftig shivering har tom blivit bättre med lite ändrad träning.skicka gärna pm om du vill ha tipps på hovslagare som är mkt bra med shiveringhästar el foder,träning, vi finns inte så långt från varandra. O Titti är bra på sånna här hästar..Lycka till med din dam.
 
Sv: Går hon att sälja?

Och anledningen till att jag skriver detta är att min häst som blev utdömd för just SI-leden också fick Shivering och ett flertal kolikanfall. Han fick förstoppning i blindtarmen gång på gång, men alla magproblem klassas som kolik. Han blev också väldigt stressad, stress beror ju alltid på något, vet man att allt runtomkring fungerar bra så återstår det bara något allvarligt fysiskt fel (vanligtvis). När jag läser om din häst så är det precis som om du hade skrivit om den som jag hade. Hoppas att det löser sig för er! Annars så tycker jag att du gör rätt i att avsluta det hela.

Och om det är ett allvarligt fel på SI-leden så är prognosen dyster.
 
Sv: Går hon att sälja?

Är prognosen dyster så känner jag inte för att lägga mer pengar på att försöka mer.
Hennes tillvaro ska inte göra henne stressad då hon har ju som sagt ett bättre hästliv nu än tidigare. Men det hjälper inte. Boxvandringen har ökat på sistone, hon har slutat äta upp sin frukost och vill snabbt ut istället.

Om nu jag ger henne en sista chans och hon är ok på bes så kan jag sälja henne med upplysningen att de kan kolla med Titti. Men jag tror jag får ställa mig in på att få ringa och beställa avlivning.
 
Sv: Går hon att sälja?

Jag förstår inte varför du är så ovillig till att åka till klinik med henne? Ska du ha henne utdömd så måste du ju iaf göra det, varför inte göra det ordenkligt då?

Kolla nacke och rygg och se om det finns något, gör det de så är det ju kanske lättare att få henne utdömd?
Självrisken måste du ju betala även om hon blir utdömd liksom.
 
Sv: Går hon att sälja?

Jag behöver inte ha henne utdömd längre. Jag har bara A2 livsförsäkring = inga pengar ändå.
Vi gjorde en miss när vi tecknade försäkring.

Jag orkar inte anstränga mig mer, hon har varit ok på bes tidigare (maj) och då var hon precis likadan som hon är nu. Dock mer stressad i huvudet.
Jag har som sagt totalt gett upp. Åker jag till kliniken är det för att besikta henne för försäljning till min kompis skola. Annars är nästa anhalt de gröna ängarna.
 
Sv: Går hon att sälja?

Nämen så tråkigt!

Jag skulle iaf åka till klinik för att avgöra om tex lastningsproblemet är smärtrelaterat eller ledarskapsrelaterat, men alla gör som de vill! Och avlivas hon så lider ju iaf inte hon av att inte vara utredd ordenkligt, det är ju bara en själv som gör.
 
Sv: Går hon att sälja?

TS har försökt få bukt med problemet i 3 år.....

Någonstans måste man ha lov att säga stopp, det kan lätt bli 3 år till om man ska undersöka och prova allt.
 
Sv: Går hon att sälja?

Har du pratat med försäkringsbolaget så att du säkert vet att du har en A2 så att du inte gör något dumt?
 
Sv: Går hon att sälja?

Beteende som är en följd av sjukdom går att få hästen utdömd för. Hade du fått en konstaterad hjärntumör lär försäkringsbolaget inte ha krånglat utifrån diagnos. Hanteringsproblem i sig finns det ingen chans för att få hästen utdömd för.

Helt klart hade det gått att få ersättning OM vi hade kunnat få den diagnosen. Svårt att få en diagnos på en häst som inte gick att få till klinik eller att ta blodprov på utan att riskera både de ena å de andra..

Kan säga också att vi tog beslutet att ta bort henne och sen ringde jag ett samtal till mitt försäkringsombud för att se om det fanns någon möjlighet att få ersättning. Å direkt efter det samtalet så ringdes länsveterinären för att få tillstånd för nedgrävning av häst. Ville bara kolla OM det hade gått att få ersättning.
 
Sv: Går hon att sälja?

Har du pratat med försäkringsbolaget så att du säkert vet att du har en A2 så att du inte gör något dumt?

Jag har kollat alla mina försäkringsbrev och det är solklart att det är så. Tyvärr. Jag ska prata med mamma och fråga hur hon tänkt, det var hon som tecknade försäkringen. Men det här var vår första egna häst så allt var nytt, jag gjorde inga större efterforskningar på grund av att jag precis samtidigt hade en häst som skulle avlivas. Och den hästen älskade jag av hela mitt hjärta, mycket mer än min nuvarande häst. Så då var jag riktigt trasig :(

Men det här är något vi får lära oss av helt enkelt. Mamma får ringa dit på måndag också. De svarar ju inte på min mail :mad:
Nästa gång använder jag ett annat försäkringsbolag.
 
Sv: Går hon att sälja?

Nämen så tråkigt!

Jag skulle iaf åka till klinik för att avgöra om tex lastningsproblemet är smärtrelaterat eller ledarskapsrelaterat, men alla gör som de vill! Och avlivas hon så lider ju iaf inte hon av att inte vara utredd ordenkligt, det är ju bara en själv som gör.

Jag har haft ut en duktig NH tjej, hon har hjälpt mig massor med ledarskap och lastning. Men det var ändå bara en punkt som inte hjälpte, vi kunde gunga in henne men sen så låser bakbenen och hon slänger sig. Det gjorde hon även med atrapp också ibland. Annars så har jag kunnat rida henne upp på pallar, skicka henne på pallar, backa från pall, trava över pressiningar och hon har blivit så cool på många olika vis men det fanns alltid en punkt. Blev hon stressad (spänd) så är inte bakbenen med alls.
Vi har kunnat plöja igenom en massa grenar som andra hästar varit rädda för, vi har fungerat som draghjälp också. Så det känns tråkigt att det ändå inte fungerat 100%

Jag ställer inte stora krav på henne då jag tycker att vår vardag fungerar. Ibland kan hon vara lite väl knäpp men det är då bara att säga till på skarpen så lugnar hon sig. Så jag är rädd att det är smärtrelaterat när det gäller lastning... :(
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 395
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 464
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 318
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 585
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp