Det gamla vanliga lydnad, apportering och spår. Beror lite på hundens intresse också. Så har det iaf varit med spanielarna. Ingen skyddsarbete om det är en rottweiler. För långt bort med den klubben.
Tänkte att då jag nämnde brukshundsklubb kan man ju anta att det inte bara är promenader.
Att det finns brukshundsklubb nära, det säger ingenting om dina ambitioner eller önskemål om att träna hund öht för mig.. Det finns de som går en valp eller unghundskurs och är nöjda där. Det finns andra som hoppar på en kurs och kurstiden är typ den träningstid hunden får och efter kursen blir det inget mer.
Sen finns det de som tränar flera dagar i veckan, de som tävlar lite, de som satsar högt inom tävling osv.
Vad DU vill göra och vilken nivå spelar i högsta grad in på rasval. På min brukshundsklubb har vi ett utbud av både nosework, rally, agility, specialsök, bruks & lydnad utöver valp, unghunds och allmänlydnadskurs.
För lite nosarbete och lättare träning funkar många raser, för ambitiös träning i lydnad där man vill satsa uppåt i klasserna behöver man kanske mer krut i hunden för att det ska bli kul.