Går i hundköpartankar men är velig kring vilken ras

Bukefalos 30 år!

Nej absolut, det frågades ju efter tips och råd och då står det förstås alla fritt att tipsa och råda efter behag. Kanske har någon bara inte tänkt utanför lådan liksom, jag tänkte bara att du kanske hade missat den lilla parentesen.

Nej jag såg det. Men eftersom att man verkade vilja ha en go glad hund som mest är sällskap och tränas lite grann så slängde jag in dom med. Står inte heller riktigt varför staffen skulle vara i minsta laget? Alla har såklart personliga preferenser där även storlek är med men har mött rätt många med fördomar mot små hundar som tror dom behöver "mer" hund än dom kanske egentligen är nöjda med :) men som sagt, bara tips på vad som kan passa det livet, om man inte vill ha liten hund så vill man inte.

• Gilla
Reactions: Sel
Som jag tolkar TS så har hen snarare fastnat i för många alternativ och att det var därför tråden startades? Jag känner igen problemet.

Småhundars ork ifrågasätter jag inte, men eftersom TS tycker att staffen är på gränsen till för liten så kan jag inte tänka mig att en ännu mindre hund finns på kartan. Aktivitetsmässigt kan dom absolut passa, men valet av ras är ju så mycket mer än så och tilltalas man inte av dragen typiska för många små raser så är det som det är.

Jag tycker att en labradortik låter som ett utmärkt val så länge TS sätter sig in i vilka inriktningar som finns i aveln. En bra labbe är en go och glad hund som är med på allt och inte har nån direkt skärpa, och jag tolkar det som att det är nåt åt det hållet hen vill ha.

Alltså absolut. Tycker man bara inte om små hundar för att dom är små så är det ju så.

Nej jag såg det. Men eftersom att man verkade vilja ha en go glad hund som mest är sällskap och tränas lite grann så slängde jag in dom med. Står inte heller riktigt varför staffen skulle vara i minsta laget? Alla har såklart personliga preferenser där även storlek är med men har mött rätt många med fördomar mot små hundar som tror dom behöver "mer" hund än dom kanske egentligen är nöjda med :) men som sagt, bara tips på vad som kan passa det livet, om man inte vill ha liten hund så vill man inte.
Jo, jag är 2m och väger 120kg, vill ha en hund jag inte missar eller råkar sparka iväg som en fotboll när man klampar runt. Inte heller behöva bocka sig så långt ner. Så det är av rent praktiska skäl jag vill ha större ras. En liten Havanais hade fått pinna på en hel del när jag börjar traska på i mitt marsch tempo.

Jo, jag är 2m och väger 120kg, vill ha en hund jag inte missar eller råkar sparka iväg som en fotboll när man klampar runt. Inte heller behöva bocka sig så långt ner. Så det är av rent praktiska skäl jag vill ha större ras. En liten Havanais hade fått pinna på en hel del när jag börjar traska på i mitt marsch tempo.
Jag har en Bichon Frisé, och hon tycker att min man som går i rejäl marschfart (han är också 1.9 m) håller perfekt tempo för en promenad. Hon tycker snarare att mitt strosartempo är alldeles för lågt och det är jag som fått lägga ner en massa jobb på att hon inte ska dra i kopplet.

Gällande att sparka iväg dem, de lär sig fort i valpåldern att hålla sig undan för fötterna.

Förstår helt den första delen av att inte vilja råka sparka/snubbla på en liten hund om man är väldigt klumpig. Eller behöva böja sig ner så långt. Alla har vi ju olika preferenser!
Däremot har jag svårt att tro att du går för fort 😅 lite fördomar om småhundar. Min lilla löwchen på 4,4 kg och blandis på 8,8 kg hängde med lätthet med både cykelturer och ridturer på 1,5-2 mil. För att senare hänga med till brukshundklubben eller annan aktivitet.

Springer är med för de är kul hundar som verkar trivas med allt och alla. Lite svåra att få att gå fot i koppel bara under längre tid tycker jag. Jag har tränat fot, gå fritt och lek fritt med de jag haft hand om. Gå fritt så snusar de runt bäst de vill till innar det tar stopp på kopplet bara. Samt varit lite spår och söka upp föremål m.m som de hämtat och lagt i olika låder. Det har de tyckt var kul. Ena av dem ogillade trä så vägrade lyfta på trälåder osv men den andra lyfte och kastade iväg dem. Senaste jag passar nu har inget matintresse. Hur kan en springer sakna matintresse? Gillar dock tuggleksaker så försökt ha det som belöning istället.
Alla har haft helt olika personligheter som alla andra hundar vilket gör att jag flera raser på min lista. Man vet ju aldrig 100% vad det egentligen är för hund man får bara om chansen är större att det blir mer åt ena hållet än det andra.

Jag har aldrig varit så förtjust i border collies och vallhundar av den typen. Tyckt dem är lite jobbiga. Iaf dem jag träffat. Men de kan ju ja varit ouppfostrade.
Okej!
Jag tycker fortfarande att labben känns som ditt säkraste kort tillsammans med golden och flatten. Jag har tvärtom upplevelsen att golden är roligare och förigare utanför jaktlinjerna, men det kan bero helt på tycke och smak. :) De brukar inte bli riktigt lika "tunga" heller, men det är min upplevelse.

Vill du inte köra rätt hårt på bruks och dessutom ha hunden lös bland kreti och pleti skulle jag stryka rottisen och staffen.

Kanske eurasier som bubblare, men jag tror inte de har föremålsintresset du verkar gilla. :)

Apropå snubbla/trampa på hunden så skulle jag säga att risken ändå är ganska stor med en kärvänlig labbe. Dom vill vara där man är och allra helst under skinnet på en. 😅 Men visst, dom flyger inte iväg som en fotboll i första taget och man kanske max råkar trampa på en tass istället för hela hunden om olyckan är framme. Jag är ett klantarsle så det har hänt några gånger. :o

Apropå snubbla/trampa på hunden så skulle jag säga att risken ändå är ganska stor med en kärvänlig labbe. Dom vill vara där man är och allra helst under skinnet på en. 😅 Men visst, dom flyger inte iväg som en fotboll i första taget och man kanske max råkar trampa på en tass istället för hela hunden om olyckan är framme. Jag är ett klantarsle så det har hänt några gånger. :o
Hahaha - det där gäller i allra högsta grad mina isländska fårhundar också (14 resp 17 kg)! De är där jag är - i synnerhet om jag råkar vara i köket och laga mat :D Det händer med viss regelbundenhet att jag snubblar över dem (även om jag inte ramlat - än!) och jag måste säga att det känns skönt i de lägena att de inte är allra minsta sortens hundar utan det "värsta" jag lyckats göra är att trampa på en tass eller en svans.

Jag förstår dig HELT! Mina hundar är "mindre medelstora" (isländska fårhundar på 14 resp 17 kg) och jag tycker det är en rätt idealisk storlek. När vi tränar något så kan jag preciiis ge belöningsgodisen utan att behöva böja mig ner samtidigt som de inte är större än att det går rätt enkelt att packa in båda två i bilen till exempel :)

Jag har haft en ganska brokig skara hundar i mitt liv - både egna hundar och såna jag passat regelbundet. Minsta var dvärgtax (absolut "för liten" även om det var en trevlig hund på många sätt) och största var grand danois (absolut "för stor" - han kunde inte vända i mitt kök utan fick backa ut!).

Med detta sagt - hur liten hund kan du tänka dig? Jag hade för många år sen en cairnterrier som jag upplevde som helt idealisk för boende i lägenhet med aktiv fritid. Hyggligt liten men ändå robust - kändes inte skör på något vis - och väldigt enkel både att lämna ensam i lägenheten utan skällande och att ha med sig i olika sammanhang. Tuff, orädd, glad, uthållig, gillar att vara med på det mesta! Skulle absolut trivas bra med det liv du verkar kunna erbjuda en hund - men kanske då för liten för dig?

Vill du inte snubbla på hunden är straffen inte ett alternativ. Inte för att den är liten, men den är ständigt runt dina fötter. Kan ju trilla ner något ätbart! 😅

I övrigt säger jag, som visserligen är partisk, att det låter som att staffen har allt du söker.
Friska linjer förstås.

Jupp. Glad, trevlig sällskaplig hund som kan följa med runt på strapatser. Så kanske mer labbe på det än rottis men man är ju förstjust i just rottisar även om de är av det stora slaget. Tar lite mer plats på tåget sas.
Svåra med rottweiler tycker jag verkar vara att hitta valp från kennel där båda föräldrarna uppfyller klubbens kriterier eller är än mer orädda än kraven på den listan. Själv tycker jag inte att visa hotbeteenden mot spökena i MH som inte uppvisar något hot mot varken ägaren eller hunden är det bästa även om det listas som kriterie.
Våra rottweiler är som en labbe i mankhöjd
Bruksrottisar ska inte vara stora
Sonens väger 35 kg

Tycker ts räknar upp flera olika raser. Men ber ju också om tips för annars hade han ju köpt en spaniel/retriever utan att fråga?

Vissa räknar bort småhundar för att dom tror att dom inte ska orka. Vet inte hur många jag mött som är väldigt förvånade över hur mycket mina orkat utan svårigheter.
Min Lhasa är liten i kroppen men stor i hjärnan
Hon skulle säga åt en björn om den gick i vägen för henne
Och hon älskar att jobba

Sonens väger 35 kg
Är det en tik eller hane? Verkar väldigt liten utifrån allt man läser. Rasstandard hanar ska vara ca 50kg. Men det mesta man kommer i kontakt med på internet är ju amerikaner och deras rottweiler linjer är såklart större.

Är det en tik eller hane? Verkar väldigt liten utifrån allt man läser. Rasstandard hanar ska vara ca 50kg. Men det mesta man kommer i kontakt med på internet är ju amerikaner och deras rottweiler linjer är såklart större.
Vilken rasstandard anger 50 kg? Rasstandarden på SKK anger ingen vikt utan endast mankhöjd.

Sonens väger 35 kg
Måste dock vara tik va? Annars är den väldigt liten?
Med tanke på att minsta mankhöjd för hanar ligger 4cm över högsta på labbehanar 😅

Rottisarna dras ju med att showvarianten blivit kolosser men det är ju en ganska stor ras ändå?
Precis som min egen.

Ok, kunde inte hitta något om vikt i beskrivningen på SKK men antar att den beskrivningen är förkortad
Ja, det är bara en sammanfattande text om utseendet - det är inte hela rasstandarden. Den sätts av moderklubben i hemlandet och sedan översätts här.
Rasstandarden är mycket mer detaljerad. Du hittar hela standarden nedanför texten på skks info om hundrasen.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka