Går i hundköpartankar men är velig kring vilken ras

Bukefalos 30 år!

Ja, det är bara en sammanfattande text om utseendet - det är inte hela rasstandarden. Den sätts av moderklubben i hemlandet och sedan översätts här.
Rasstandarden är mycket mer detaljerad. Du hittar hela standarden nedanför texten på skks info om hundrasen.
Nu vet jag inte vad du referar till. Det finns bara det dokumentet hos SKK om srastandard. Sen finns det en gammal avelstrategi.
Rottweilerklubben har tagit fram en ny som finns att läsa här. Som tar fram mål kring utseende, hälsa, mentalitet. Har inget med Tyskland att göra vad jag kan se.

Nu vet jag inte vad du referar till. Det finns bara det dokumentet hos SKK om srastandard. Sen finns det en gammal avelstrategi.
Rottweilerklubben har tagit fram en ny som finns att läsa här. Som tar fram mål kring utseende, hälsa, mentalitet. Har inget med Tyskland att göra vad jag kan se.
Rasstandarden du länkar till är satt av moderklubben som i detta fallet finns i Tyskland, den sätts inte i Sverige. Vi översätter dem bara.
Du ser det högst upp i ditt eget dokument.
"FCI-nummer 147 FCI-standard på tyska publicerad 2018-07-24 FCI-standard fastställd av FCI General Committee 2018-06-15 Översättning fastställd av SKKs arbetsgrupp för standardfrågor 2019-04-05"

Så här är det alltså för alla raser.

@davido
RAS dokumentet är något annat som inte har med rasstandarden att göra. Båda har med avel att göra men de hänger inte ihop. RAS är svenskt och görs av rasklubbarna här.
Den text @Acto verkar referera till är den som ligger här: https://www.skk.se/hundraser/rottweiler/ under "Storlek och utseende" som är en förkortad variant av rasstandarden men man har valt att inte ta med vikten (och andra detaljer förmodar jag).

Rasstandarden du länkar till är satt av moderklubben som i detta fallet finns i Tyskland, den sätts inte i Sverige. Vi översätter dem bara.
Du ser det högst upp i ditt eget dokument.
"FCI-nummer 147 FCI-standard på tyska publicerad 2018-07-24 FCI-standard fastställd av FCI General Committee 2018-06-15 Översättning fastställd av SKKs arbetsgrupp för standardfrågor 2019-04-05"

Så här är det alltså för alla raser.
Läste fel när du skrev. Trodde du svarade på mig.

Där är länk till en PDF med jäkla massa kriterier samt domarkompendium som förklarar standarden med exempel. Finns nog på alla raserna.

Ja, det liksom RAS - rasspecifik avelsstrategi - finns för alla raser. Det är rasernas ursprungsländer som tar fram standarden, medan RAS är nåt specifikt för Sverige såvitt jag vet. Av dom två dokumenten så är RAS viktigare att läsa eftersom den innehåller information om hälsoläge och mentalitet inom en ras.

Standarden har man inte så mycket nytta av som vanlig hundspekulant utöver att få en snabb överblick. Det är bättre att prata med uppfödare och ägare av raser du är intresserad av för att få en bild av hur hundarna är rent generellt. Som exempel - jag har redan skrivit i tråden om min stora labbe. Det är inget som ens nämns som en liten PS i standarden, att dom kan bli lika höga som en standardenligt korrekt rottis, men det är nåt som förekommer.

Det jag vill ha sagt är att om du grottar ner dig i alla möjliga dokument som finns på SKK så är risken att du blir ännu mer förvirrad över vilka raser som kan funka. Dom är bra som en fingervisning om hur en ras brukar se ut och bete sig men det är allt. Det är bättre att försöka ta sig ut till rasträffar, utställningar och uppfödare för att se hundarna irl och få en känsla för om det är nåt du vill ha.

Det jag vill ha sagt är att om du grottar ner dig i alla möjliga dokument som finns på SKK så är risken att du blir ännu mer förvirrad över vilka raser som kan funka. Dom är bra som en fingervisning om hur en ras brukar se ut och bete sig men det är allt. Det är bättre att försöka ta sig ut till rasträffar, utställningar och uppfödare för att se hundarna irl och få en känsla för om det är nåt du vill ha.
Det svåra är att hitta sådana träffar. Verkar mest finnas norrut. I södra Sverige finns det ingen rottweilerklubb exempelvis.
Finns spaniel retrieverklubben men den har inga träffar. Extremt sparsmakat överlag oavsett.
Så blir antingen våldgästa lokala brukshundsklubben och/eller kontakta diverse uppfödare.

Det svåra är att hitta sådana träffar. Verkar mest finnas norrut. I södra Sverige finns det ingen rottweilerklubb exempelvis.
Finns spaniel retrieverklubben men den har inga träffar. Extremt sparsmakat överlag oavsett.
Så blir antingen våldgästa lokala brukshundsklubben och/eller kontakta diverse uppfödare.

Det finns det absolut! Svenska Rottweilerklubben finns över hela landet, och har aktivitets- och lokalområden på många platser. Går att hitta aktiviteter både i klubbens kalender, på FB och i klubbtidningen.

Själv drar jag i många aktiviteter norrut :) men kan hjälpa till att tipsa om saker söderöver om du vill. Bara att PM:a.

Det finns det absolut! Svenska Rottweilerklubben finns över hela landet, och har aktivitets- och lokalområden på många platser. Går att hitta aktiviteter både i klubbens kalender, på FB och i klubbtidningen.

Själv drar jag i många aktiviteter norrut :) men kan hjälpa till att tipsa om saker söderöver om du vill. Bara att PM:a.
Såg att det ska vara en träff i maj norr om Kristiansstad. Är nästan aldrig på Facebook så man tänker inte på att kolla där.

Jag tror att rottiskkubben har läger i Kosta varje sommar? Jag har aldrig varit där själv men har hört att det är mycket välbesökt.

Det kanske är bättre att fokusera mer på raser som finns inom ditt geografiska spann, om det är svårt att komma iväg? :) Det utesluter såklart en del beroende på var du befinner dig men dom raser du har nämnt i tråden är ändå rätt vanliga så jag tror inte att det blir omöjligt på nåt sätt.

Är det svårt att ta sig till utställningar och rasträffar så återstår uppfödare. Kolla upp vilka som finns nära och se om du får komma och träffa deras hundar och prata lite om allt du vill veta? Dom flesta är positivt inställda till att man är intresserad, jag hann igenom många pratstunder på mail/telefon och några fysiska besök hos ett antal uppfödare innan jag hamnade rätt. Av alla dom är det bara två som fastnat i minnet som knepiga att ha att göra med.

Sen är min personliga erfarenhet att det inom "hundkulturen" finns en förväntan på att man ska vara okej med nästan hur många och långa resor som helst för att hitta rätt. Man ska vara noga i sitt val av hund, men det blir liksom lite orimligt ibland. Och det säger jag som blivit utskälld för att vara för petig...

Det beror ju på hur lätt det är att ta sig dit från där man är. Allt är relativt. Själv har jag exempelvis ingen bil.
jag bor ju utanför Tollarp o är bilburen så det kan jag inte svara på, men antar att det går buss,ridskolebarnen ska ju ta sig dit

Skulle jag fundera på Rottweiler hade jag kontaktat Jinx, en uppfödare på gränsen mellan Skåne och Blekinge. Vettiga uppfödare med jättefina hundar!

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka