• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare SiZo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 50
  • Visningar Visningar 932

Bukefalos 30 år!

SiZo

Trådstartare
Samtliga fönster ser ut som på bilden. Hur tusan ska jag göra med gardiner?

I vanliga fall vill man ju ha dem så högt upp som möjligt. Men jag tror inte att det går här? På övervåningen så är fönstret en bra bit från taket också, vilket gör det ännu svårare... Hur får man det snyggt ihop med den här... Jag vet inte ens vad det heter... Överhänget ovanför fönstret?

Hur skulle ni göra? Tips, trix och knep välkomnas varmt!
1000010510.webp

I vanliga fall vill man ju ha dem så högt upp som möjligt. Men jag tror inte att det går här? På övervåningen så är fönstret en bra bit från taket också, vilket gör det ännu svårare... Hur får man det snyggt ihop med den här... Jag vet inte ens vad det heter... Överhänget ovanför fönstret?

Hur skulle ni göra? Tips, trix och knep välkomnas varmt!Visa bifogad fil 189941
Kornisch heter en sådan där, har jag för mig, och sitter väl där för att dölja ovandelen av rullgardinen? Angående hur man sätter gardiner, så förstår jag nog inte din fråga? Vad menar du med att man vill ha gardiner så högt upp som möjligt?

Kornisch heter en sådan där, har jag för mig, och sitter väl där för att dölja ovandelen av rullgardinen? Angående hur man sätter gardiner, så förstår jag nog inte din fråga? Vad menar du med att man vill ha gardiner så högt upp som möjligt?
Designmässigt när man har gardiner som hänger ner till golvet så vill man ha dem från taket. Det blir helt enkelt snyggast så (även om smaken givetvis varierar, som alltid).

Och jag ser inte hur det ska gå till här?

Rullgardiner är plättlätt givetvis. Men vanliga gardiner, det får inte riktigt plats en gardinstång inuti kornischen, så den måste sättas utanför, antar jag? Eller hur gör man? Finns det gardingstänger som är avsedda att passa i en kornisch? (tack för ordet, hade ingen aning om vad det hette!).

Hur skulle ni göra? Tips, trix och knep välkomnas varmt!Visa bifogad fil 189941
Gardinskenor i taket löser ditt problem. Finns lite överallt, våra är från IKEA ☺️ Kornischen kan du ju ta bort om du tycker den är onödig, det hade jag gjort.

Designmässigt när man har gardiner som hänger ner till golvet så vill man ha dem från taket. Det blir helt enkelt snyggast så (även om smaken givetvis varierar, som alltid).

Och jag ser inte hur det ska gå till här?

Rullgardiner är plättlätt givetvis. Men vanliga gardiner, det får inte riktigt plats en gardinstång inuti kornischen, så den måste sättas utanför, antar jag? Eller hur gör man? Finns det gardingstänger som är avsedda att passa i en kornisch? (tack för ordet, hade ingen aning om vad det hette!).
Ja, alltså det problemet har jag inte. Det är 2 meter takhöjd i mitt torp så både gardiner och fönster sitter redan uppe vid taket :D . Men i andra hus som jag varit i brukar gardinstången sitta precis ovanför fönstret.

Kornischen kan du väl bara plocka bort om du inte gillar den?

Gardinskenor i taket löser ditt problem. Finns lite överallt, våra är från IKEA ☺️ Kornischen kan du ju ta bort om du tycker den är onödig, det hade jag gjort.
På en hyresrätt? Nä nä nä. Det vågar jag inte 😅😅😅

Taket funkar kanske just i det rummet, men i sovrummet så är det snedtak.
Sitter inte gardinstången bakom kornischen där? Jag har nog aldrig tänkt att jag vill ha gardninen så högt upp som möjligt, utan bara att den är en liten bit upp från överkanten av fönstret.
Nej det finns ingen gardinstång. Däremot en rätt tunn och väldigt elastisk "vajer". Den klarar inte tyngden av våra mörkläggningsgardiner. Tunnare varianter att ha i köket kan funka. Men i sovrummet, vardagsrummet och kontoret behöver vi tjockare gardiner.

Nej det finns ingen gardinstång. Däremot en rätt tunn och väldigt elastisk "vajer". Den klarar inte tyngden av våra mörkläggningsgardiner. Tunnare varianter att ha i köket kan funka. Men i sovrummet, vardagsrummet och kontoret behöver vi tjockare gardiner.
Men hur sitter den fast? Är den inte bara skruvad? I så fall går det väl att skruva ner den och sedan skruva upp den igen vid flytt? Annars be hyresvärden om att få ta bort den?

Men hur sitter den fast? Är den inte bara skruvad? I så fall går det väl att skruva ner den och sedan skruva upp den igen vid flytt? Annars be hyresvärden om att få ta bort den?
Ingen aning om hur de sitter fast, varenda fönster har sånadär, ser inga skruvar nertill eller på sidorna, kanske sitter något upptill? Orkar inte klättra just exakt nu. Man vet inte heller hur tapeten ser ut bakom, om det ens är samma tapet... Så jag är rätt tveksam till att ta ner dem.

Det går att skruva in en tunn gardinstång i kornischen om det är det du vill ha, men jag har svårt att se att du kan få upp en bättre mörkläggningsgardin på det sättet än om du sätter dit en riktigt bra rullgardin.

Vill du ha gardiner hela vägen upp och ut på väggarna finns ju inget annat val än att sätta något utanför och då beror det på vägg/tak om det är väggfast eller takfast som förstör minst. Med dekorerade taklister och kornischer är det helt enkelt inte tänkt att ha den typen av moderna gardiner som det låter som att du beskriver.

Har man fönster som slutar längre ner på väggen brukar det i många fall se rätt fånigt ut om gardinen hänger uppe vid taket. Som att det inte hör ihop.

Jag hade förmodligen satt en gardinstång framför kornischen, jag vill också ha gardiner som täcker en del av väggen. Fäste beror som sagt på om det är tapeten eller taket som går bäst att återställa sen.

jag tänker sticka ut näsan o påstå att den kornischen är en kopia. normalt sitter det en skena på insidan med att gäng krokodiler man fäster gardinen med.
Så ta en titt till för att se om det inte bara är o ta ner dom.
Har jag fel kommer @athena_arabians snart daska mina fingrar
Du menar att jag borde kunna bara dra bort dem? Lite som hyllorna som ikea har?

Möjligt. Huset är gammalt, hur gammalt vet jag inte exakt. Byggår står som 1909, men det kan lika gärna vara ett satt år bara. Byggnaden bredvid är över 300 år gammal.

Det går att skruva in en tunn gardinstång i kornischen om det är det du vill ha, men jag har svårt att se att du kan få upp en bättre mörkläggningsgardin på det sättet än om du sätter dit en riktigt bra rullgardin.

Vill du ha gardiner hela vägen upp och ut på väggarna finns ju inget annat val än att sätta något utanför och då beror det på vägg/tak om det är väggfast eller takfast som förstör minst. Med dekorerade taklister och kornischer är det helt enkelt inte tänkt att ha den typen av moderna gardiner som det låter som att du beskriver.

Har man fönster som slutar längre ner på väggen brukar det i många fall se rätt fånigt ut om gardinen hänger uppe vid taket. Som att det inte hör ihop.

Jag hade förmodligen satt en gardinstång framför kornischen, jag vill också ha gardiner som täcker en del av väggen. Fäste beror som sagt på om det är tapeten eller taket som går bäst att återställa sen.
Den är rätt smal, så sätter jag stången inuti så kommer gardinen täcka fönstret till viss del alltid. Samtidigt så sticker kornischen ut en hel del, så att sätta en stång utanpå kan bli lite knepigt, den sticker ut 14 cm från väggen. Då måste jag ha fästen som sticker ut 20 cm för att det ska funka kanske?

jag tänker sticka ut näsan o påstå att den kornischen är en kopia. normalt sitter det en skena på insidan med att gäng krokodiler man fäster gardinen med.
Så ta en titt till för att se om det inte bara är o ta ner dom.
Har jag fel kommer @athena_arabians snart daska mina fingrar

Jag instämmer här så inget smisk :D

De kan ju ha en skena som @dobbis säger men de kan också bara vara ett utanpåverk för att dölja fästen till gardiner/rullgardiner.

Personligen är jag lite allergisk mot kornischer (vem f-n behöver mer grejor att damma?!) samt att jag främst förknippar dem med 60-talshärken i teak :cautious:

Jag tror det är tänkt att gardinen sitter inuti, att den ska dölja fästen/stång.
Jag skulle också kolla om du inte kan skruva bort den, bara den inte är typ inmålad eller liknande så det blir någon ful rand där den suttit.

Jag instämmer här så inget smisk :D

De kan ju ha en skena som @dobbis säger men de kan också bara vara ett utanpåverk för att dölja fästen till gardiner/rullgardiner.

Personligen är jag lite allergisk mot kornischer (vem f-n behöver mer grejor att damma?!) samt att jag främst förknippar dem med 60-talshärken i teak :cautious:
Man hade behövt göra dem bredare och sätta dem högre upp om de skulle ha sin fulla funktion.
I övrigt håller jag med. Har inte vågat titta uppepå med tanke på hur elementet såg ut... Det lär ju inte vara dammat på ett tag....

Aha, ja en sådan där vajer klarar nog inte av så mycket tyngd. Kan du ta bort vajern och lägga upp egen gardinstång innaför kornischen?

Aha, ja en sådan där vajer klarar nog inte av så mycket tyngd. Kan du ta bort vajern och lägga upp egen gardinstång innaför kornischen?
Jag är osäker på om det får plats? Måste mäta lite o ha mig. Men, ska jag hänga upp dem så så kommer de hänga för fönstret helatiden, helt okej i sovrummet. Men i vardagsrummet och matsalen? Mjaaaa...

Jag är osäker på om det får plats? Måste mäta lite o ha mig. Men, ska jag hänga upp dem så så kommer de hänga för fönstret helatiden, helt okej i sovrummet. Men i vardagsrummet och matsalen? Mjaaaa...
Jag försöker tänka mig hur du kanske menar. Det går ju att peta bort gardiner åt kanten och sätta en knappnål längst upp för att hålla ihop och hålla på plats. Det gör jag ofta om jag inte vill gardinerna ska vara alldeles för breda. Om det är det som är problemet?

Varför skulle de hänga för hela tiden?
För att gardinerna inte får plats på sidan om fönstret. Det är bara typ 10 cm mellan foder och slutet på kornischen, jag kan helt enkelt inte dra gardinen längre däråt och gardinen får inte plats på 10 cm. Och man vill heller inte ta ut gardinen längre än den är där uppe, för det kommer se helknasigt ut. Och även om man gör det så försvinner hörnet på fönstret oavsett.

Liknande trådar

• Isolera väggar på billigt och enkelt sätt?
  • Barnsäkra hemmet
  • Bygga ut befintligt hus. Planering och inspiration
  • Bostad -vad kan jag göra?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Arbetsintervju

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd