Gårdshund?

Som @Fruentimber säger så sägs pembrooke vara mer spetslik (egensinnig) och cardigan mer collie (följsam).
Har också cardigan, absolut roligaste och bästa hunden jag haft men behöver en hel del stimulans för att vara nöjd men vad jag förstår så har jag ett lite mer krävande exemplar än snittet. Har även en valp på uppväxt nu, ska bli spännande att se hur den utvecklar sig 😁.

IMG_20191206_171815.jpg
 
Som @Fruentimber säger så sägs pembrooke vara mer spetslik (egensinnig) och cardigan mer collie (följsam).
Har också cardigan, absolut roligaste och bästa hunden jag haft men behöver en hel del stimulans för att vara nöjd men vad jag förstår så har jag ett lite mer krävande exemplar än snittet. Har även en valp på uppväxt nu, ska bli spännande att se hur den utvecklar sig 😁.

Visa bifogad fil 41408
Nemen gu så gulliga!! Hur är jaktlusten i de? Sticker de om de får upp något spår eller ser ett djur? Där jag har läst så har de inte speciellt mycket jakt i sig men det är alltid kul att fråga någon som äger hundar i den rasen! :)
 
1 miljonersfrågan. :D
Pembroken är något mindre och skiljer sig lite i utseendet jämfört med cardigan. Mentalitetsmässigt brukar man säga att pembroken drar mer mot spetshållet och cardigan mot colliehållet.

/Ägare till två welsh corgi cardigan

Mina är gårdshundar men behöver regelbunden mental aktivering för att inte fullständigt gå mig på nerverna.
Okej, tack för svar! Men hur är jaktlusten i dina? Sticker de efter djur eller går de att ha lösa? Det jag läst är att de inte har speciellt mycket jakt i sig, att de ska gå och ha lösa. Men det är alltid kul att fråga någon som själv har den hundrasen! :)
 
Okej, tack för svar! Men hur är jaktlusten i dina? Sticker de efter djur eller går de att ha lösa? Det jag läst är att de inte har speciellt mycket jakt i sig, att de ska gå och ha lösa. Men det är alltid kul att fråga någon som själv har den hundrasen! :)

Jag har mina ständigt lösa. En del har jaktlust, andra inte. Huvudsaken är att man arbetar för att ha en fungerande inkallning. Min ena har stuckit efter rådjur och hare, men går alltså att bryta genom inkallning.
 
Okej, tack för svar! Men hur är jaktlusten i dina? Sticker de efter djur eller går de att ha lösa? Det jag läst är att de inte har speciellt mycket jakt i sig, att de ska gå och ha lösa. Men det är alltid kul att fråga någon som själv har den hundrasen! :)

Ingen större jaktlust då de går i vallhund gruppen men som med alla hundar så gäller det också att de inte får tillfälle innan man har en fungerande inkallning.
 
Jag har en pembroke, han är cool när det gäller det mesta men INTE när det gäller harar, då drar han som en avlöning. Stort problem när vi är i stugan på Gotland där det verkligen dräller av vildkaniner. Han fick nästan tag på en unge i somras och det var så självbelönande att vi inte vågade ha honom lös annat än på stranden efter det.
 
Den rasen ska jag läsa mer om, har faktisk aldrig hört om den innan :O Hur är jaktinstinkten där? :)
Jaktinstinkten finns för smådjur, då den förutom att "fösa hem kor" (vilken den inte används så mycket till länge förutom ett fåtal i Sverige) även ska hålla skadedjur väck. Bra på att ta sork mm, men sällan dom jagar större vilt - undantag finns. Jag har en som gärna jagar rådjur, men två som inte gör det. Ingen av dom skulle dra iväg från en gårdsplan - en möjligtvis skulle gå in i ett stall/uthus och leta möss :D
 
Bra på att ta sork mm, men sällan dom jagar större vilt - undantag finns. Jag har en som gärna jagar rådjur, men två som inte gör det. Ingen av dom skulle dra iväg från en gårdsplan - en möjligtvis skulle gå in i ett stall/uthus och leta möss :D

Råkade låsa in Lasse i hönshuset för att han smet in och skulle jaga möss. Sen gick jag omkring på gårdsplanen i panik och vrålade i en kvart efter honom. Gick igenom alla utrymmen och i hönshuset låg visst en liten hund tätt vid dörren med öronen slickade bakåt för att matte var så arg... :o
 
Jaktinstinkt triggas ju om hunden får tillfällen att jaga , det är oerhört självbelönande att jaga hare :)
Du kan ju förebygga mycket genom att skapa en god inkallning och det går även träna antijakt så har du större chans att få en hund som inte får tillfälle att dra iväg.
 
Jaktinstinkt triggas ju om hunden får tillfällen att jaga , det är oerhört självbelönande att jaga hare :)
Du kan ju förebygga mycket genom att skapa en god inkallning och det går även träna antijakt så har du större chans att få en hund som inte får tillfälle att dra iväg.
Jo, vi märkte att det är självbelönande. Det var ju inte som att vi lät honom jaga, utan vi gick från föräldrarnas stuga över till vår (c:a 30-40 meter kanske) när han hittade en kaninunge i en buske, den for iväg under en altan men hunden blev helt amazed och tyckte att det var det roligaste som någonsin hänt. Efter det blev det koppel eller långlina oavsett hur kort bit vi skulle gå. Dom jäkla rabbisarna finns precis överallt, inklusive några stycken som bor på tomten. Måste kolla upp vad antijakt är, det känner jag inte alls till :).
 
Hej! Jag bor på en liten hästgård med mina föräldrar och med våra två hästar och två katter. Vi ska skaffa en hund och har verkligen ingen aning om vad för ras??
Så jag ställer frågan här. Vad för hund passar oss? Vi är mycket hemma, vi reser aldrig! Hunden ska ha låg jaktinstinkt den ska kunna gå lös på gården (såklart så spelar uppfostran stor roll, men det ska inte vara en för komplicerad hund). Den ska inte ha för mycket päls och helst inte behöva klippas. Den ska vara lättlärda och vi hade inte heller tänkt tävla med den, blandraser funkar då också. Vi är mest intresserade av den mellanstora hunden.
Vi har funderat på Welsh Corgi Pembroke eller Papillon men vi vet inte.. Skriv gärna här nere!!
 
Lästa på ett annat hundforum om att flera hade japansk spets som stallhund. Rasen har låg jaktinstinkt. Pälsen är väldigt lättskött som på de flesta spetsar. En lerig päls torkar och smuts faller av och så är hundens päls fin igen. Alltså inget att oroa sig över att pälsen är vit. Den håller sig ren och fin utan att man behöver bada hunden särskilt ofta. Jag badar/schamponerar min spets en/två ggr/år (inte japansk spets, men med liknande pälskvalitet).
https://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/japansk-spets/
 
Den rasen ska jag läsa mer om, har faktisk aldrig hört om den innan :O Hur är jaktinstinkten där? :)

Jag har en heeler. Unghund fortfarande. Ingen jaktinstinkt annat än för leksaker, men det varierar inom rasen. Hon har varit med mig lös i stallet dagligen då jag hade häst, skulle aldrig sticka från gården. Däremot lärde hon sig att springa in genom grannens kattlucka och pga detta fick hon sitta i koppel om jag inte hade tid att övervaka henne ;)
Följsam hund och som sagt noll jaktintresse, hade inte varit några problem att ha med henne på ridturer om det inte var för att min häst aldrig kom så pass långt i sin träning att det blev aktuellt innan hon fick tas bort. Trots min hunds korta ben är energin inte ett bekymmer när det gäller att hålla tempo.

Vi ägnar oss åt långpromenader, nose work för husbehov och aktivering, spår för detsamma och så går vi enstaka andra aktiveringskurser emellanåt. Hon blir inte kocko av att inte få jobba hårt men hon blir lite väl påhittig om vi bara igger på soffan. Gårdshund med ridturer, aktiva promenader och lite trick för skojs skull hade hon inte haft nåt emot... jag upplever att det är en ras som kräver medelhög aktivering. Den tackar inte nej till jobb men kräver inte jobb på samma sätt som en brukshund eller mer arbetande vallhund tex border collie. Däremot är det inte en ren "soffliggarhund" men i och med att ni verkar ha ett aktivt liv käns det inte som en risk att den förväntas vara soffliggare.
 
Du har ju även västgötaspetsen :) Trevlig hund, som i jämförelse med min ras heelern istället ska värna om gårdens djur - alltså inte utrota smådjuren :D Supertrevlig ras som jag velade lite med då jag sökte ny ras för 9 pr sedan, men jag valde heelern i slutänden :)

Samma här. Kikade på västgöte innan jag bestämde mig för heeler. Trevliga robusta hundar, men jag valde i slutändan den ras som kändes mest förarintresserad :)
 
Du har ju även västgötaspetsen :) Trevlig hund, som i jämförelse med min ras heelern istället ska värna om gårdens djur - alltså inte utrota smådjuren :D Supertrevlig ras som jag velade lite med då jag sökte ny ras för 9 pr sedan, men jag valde heelern i slutänden :)
Den rasen ska jag läsa mer om, tack!
 
Lästa på ett annat hundforum om att flera hade japansk spets som stallhund. Rasen har låg jaktinstinkt. Pälsen är väldigt lättskött som på de flesta spetsar. En lerig päls torkar och smuts faller av och så är hundens päls fin igen. Alltså inget att oroa sig över att pälsen är vit. Den håller sig ren och fin utan att man behöver bada hunden särskilt ofta. Jag badar/schamponerar min spets en/två ggr/år (inte japansk spets, men med liknande pälskvalitet).
https://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/japansk-spets/
Låter intressant, ska kika lite på den!
 
Jag har en heeler. Unghund fortfarande. Ingen jaktinstinkt annat än för leksaker, men det varierar inom rasen. Hon har varit med mig lös i stallet dagligen då jag hade häst, skulle aldrig sticka från gården. Däremot lärde hon sig att springa in genom grannens kattlucka och pga detta fick hon sitta i koppel om jag inte hade tid att övervaka henne ;)
Följsam hund och som sagt noll jaktintresse, hade inte varit några problem att ha med henne på ridturer om det inte var för att min häst aldrig kom så pass långt i sin träning att det blev aktuellt innan hon fick tas bort. Trots min hunds korta ben är energin inte ett bekymmer när det gäller att hålla tempo.

Vi ägnar oss åt långpromenader, nose work för husbehov och aktivering, spår för detsamma och så går vi enstaka andra aktiveringskurser emellanåt. Hon blir inte kocko av att inte få jobba hårt men hon blir lite väl påhittig om vi bara igger på soffan. Gårdshund med ridturer, aktiva promenader och lite trick för skojs skull hade hon inte haft nåt emot... jag upplever att det är en ras som kräver medelhög aktivering. Den tackar inte nej till jobb men kräver inte jobb på samma sätt som en brukshund eller mer arbetande vallhund tex border collie. Däremot är det inte en ren "soffliggarhund" men i och med att ni verkar ha ett aktivt liv käns det inte som en risk att den förväntas vara soffliggare.
Tack för svaret! Heeler låter rätt så intressant, ska läsa mer om den!
 
Jag säger också västgötaspets med de kriterierna du har.

Sen rekommenderade någon Jack Russell Terrier och det håller jag inte alls med om ifall ni vill ha lugn och ro på gården. Visst, vår nuvarande tik saknar helt jaktinstinkt och kan vara lös på gården utan svårigheter, men nog fan hittar hon på bus ifall man inte håller efter henne typ hela tiden. Hon är jättelugn för att vara en JRT, men kräver ändå sin beskärda del av aktivering varje dag. Jag har haft JRT och dessutom fött upp sedan 1999, så jag tycker att jag har rätt så bra koll på rasen. Men vill man ha en rolig, aktiv hund som är med på precis alla aktiviteter man kan hitta på så är ju JRT lämplig. Men vill man ha lugna dagar i soffan är det inte lika roligt. Det går såklart att hitta undantag och mycket lata Jack Russells också, men då får man köpa en vuxen hund och inte chansa på en valp, för det kan gå åt vilket håll som helst det där.
 
Jag säger också västgötaspets med de kriterierna du har.

Sen rekommenderade någon Jack Russell Terrier och det håller jag inte alls med om ifall ni vill ha lugn och ro på gården. Visst, vår nuvarande tik saknar helt jaktinstinkt och kan vara lös på gården utan svårigheter, men nog fan hittar hon på bus ifall man inte håller efter henne typ hela tiden. Hon är jättelugn för att vara en JRT, men kräver ändå sin beskärda del av aktivering varje dag. Jag har haft JRT och dessutom fött upp sedan 1999, så jag tycker att jag har rätt så bra koll på rasen. Men vill man ha en rolig, aktiv hund som är med på precis alla aktiviteter man kan hitta på så är ju JRT lämplig. Men vill man ha lugna dagar i soffan är det inte lika roligt. Det går såklart att hitta undantag och mycket lata Jack Russells också, men då får man köpa en vuxen hund och inte chansa på en valp, för det kan gå åt vilket håll som helst det där.
Jack russel är en ganska ny ras, som hade öppen stambok fram till år 2006, så det är klart att rasen är ganska ojämn. Jag har läst om flera jack russel som fungerar bra på hästgårdar.
T ex ur wikipedia: "Jack russelln är också vanlig som sällskapshund till exempel hos hästintresserade människor. Eftersom hunden är så självständig kan den röra sig fritt i stall och springa bredvid hästen vid ritt. Jack russell terriern har dessutom en naturlig instinkt och skicklighet att jaga och döda mindre gnagare, vilket kan göra den särskilt lämplig som stallhund."
Säkrast då med en vuxen individ, som du skriver, för då vet man vad man får.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 190
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Om sisådär två år känner jag att det kan passa med ett hundköp. Barnen är i mitt tycke tillräckligt stora då.., dvs för att kunna förstå...
2
Svar
29
· Visningar
1 843
Hundavel & Ras Vi är en familj med två barn (7 och 10 år) som länge tänkt skaffa hund men som inte riktigt kan bestämma vilken ras. Om vi får designa...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 455
Senast: _Zacke_
·
Hundavel & Ras Hej! Det börjar bli aktuellt att skaffa en hund men vet inte alls vilken ras jag vill ha. Har tidigare ägt en lagotto och hon var...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 582
Senast: Tajger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp