Gårdshund

Men är det verkligen såhär svartvitt?

Jag har helt klart känt mig tryggare med Gripa än utan. Både när jag sovit i bilen utomlands, gått sent på kvällen någonstans där det händer lite otrevligheter eller om jag tex är själv sent på kvällen i stallet, då jag vet att kriminella har haft mötespunkt där mer än en gång med droger och ev prostituerade.

Jag tror ärligt talat inte att det är falsk trygghet. Det betyder ju dock inte att hunden är skottsäker och någon skjuter henne liksom. Men visst inger vissa hundar helt enkelt mer respekt än andra och det är ju därför vi har så många olika typer av vakthundar. Alltifrån hundar som larmar på avstånd till hundar som slåss till döden, och allt därimellan. Finns ju dessutom otaliga historier på hundar som avvärjt tex våldtäktsförsök. Och inte genom att försöka döda personen, men skälla, morra och kanske ett bett eller två.

Är jag den enda på buke som förstår om man vill ha en hund som verkar avskräckande utan att vara livsfarlig för andra? :p
Nej men det är väl det de flesta säger? :) En hyfsat stor hund som larmar/skäller men som inte går i skarpt läge om den är lös på gården och främlingar kommer förbi är väl utmärkt?
Den är avskräckande för bus som vill åt lätta mål men tar inte saken i egna tassar, och löper mindre risk att gå in och skada andra eller själv bli skadad.
 
Men är det verkligen såhär svartvitt?

Jag har helt klart känt mig tryggare med Gripa än utan. Både när jag sovit i bilen utomlands, gått sent på kvällen någonstans där det händer lite otrevligheter eller om jag tex är själv sent på kvällen i stallet, då jag vet att kriminella har haft mötespunkt där mer än en gång med droger och ev prostituerade.

Jag tror ärligt talat inte att det är falsk trygghet. Det betyder ju dock inte att hunden är skottsäker och någon skjuter henne liksom. Men visst inger vissa hundar helt enkelt mer respekt än andra och det är ju därför vi har så många olika typer av vakthundar. Alltifrån hundar som larmar på avstånd till hundar som slåss till döden, och allt därimellan. Finns ju dessutom otaliga historier på hundar som avvärjt tex våldtäktsförsök. Och inte genom att försöka döda personen, men skälla, morra och kanske ett bett eller två.

Är jag den enda på buke som förstår om man vill ha en hund som verkar avskräckande utan att vara livsfarlig för andra? :p
Fast du pratar ju om samma typ av hund som mig. Oftast behöver "the bad guys" inte mer än att höra en hund skälla. Oavsett tonläge på skallet, för de förstår att skall = ägaren vaknar.

Det enda jag sagt är att det sällan krävs mer en en hund som skäller. Om det är kriminella som verkligen vill åt dig, då hjälper det inte med hund.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Men är det verkligen såhär svartvitt?

Jag har helt klart känt mig tryggare med Gripa än utan. Både när jag sovit i bilen utomlands, gått sent på kvällen någonstans där det händer lite otrevligheter eller om jag tex är själv sent på kvällen i stallet, då jag vet att kriminella har haft mötespunkt där mer än en gång med droger och ev prostituerade.

Jag tror ärligt talat inte att det är falsk trygghet. Det betyder ju dock inte att hunden är skottsäker och någon skjuter henne liksom. Men visst inger vissa hundar helt enkelt mer respekt än andra och det är ju därför vi har så många olika typer av vakthundar. Alltifrån hundar som larmar på avstånd till hundar som slåss till döden, och allt därimellan. Finns ju dessutom otaliga historier på hundar som avvärjt tex våldtäktsförsök. Och inte genom att försöka döda personen, men skälla, morra och kanske ett bett eller två.

Är jag den enda på buke som förstår om man vill ha en hund som verkar avskräckande utan att vara livsfarlig för andra? :p

Det blir ju hon med schäfern för hela bygden, självklart är det förebyggande.

Sedan tycker jag inte att det gör så mycket om det är falsk trygghet, det är livskvalitet.

Lite en poäng är det med herdehund, som jag har. Det finns många som köper dem nu, när det är problem med internationella stöldligor som inte har någon aning om vad det är för hund.

På buke finns det ju rätt olika uppfattning om min hundkunskap, men jag och min man har båda livslång erfarenhet av hund och stora svåra hundar och bor på en gård vid vägs ände. Kan liksom inte bli bättre för herdehund.

Jag hade dock gärna haft schäfer, men klarar inte av brukshund längre.
 
Nej men det är väl det de flesta säger? :) En hyfsat stor hund som larmar/skäller men som inte går i skarpt läge om den är lös på gården och främlingar kommer förbi är väl utmärkt?
Den är avskräckande för bus som vill åt lätta mål men tar inte saken i egna tassar, och löper mindre risk att gå in och skada andra eller själv bli skadad.
Det är ju precis det jag tycker att jag har, en Schäfer typ, utan bruks. Så varför så provocerande.
 
Fast du pratar ju om samma typ av hund som mig. Oftast behöver "the bad guys" inte mer än att höra en hund skälla. Oavsett tonläge på skallet, för de förstår att skall = ägaren vaknar.

Det enda jag sagt är att det sällan krävs mer en en hund som skäller. Om det är kriminella som verkligen vill åt dig, då hjälper det inte med hund.

Det är ju precis det jag vill ha, och tycker att jag har, en schäfer utan bruks. Sen att han SER farligare ut skadar ingen.
 
Det är ju precis det jag tycker att jag har, en Schäfer typ, utan bruks. Så varför så provocerande.
Det är inte provocerande i sig om du tycker att det funkar för dig och du inte är orolig för att hunden eller andra människor ska råka illa ut, men det känns som overkill att rekommendera en fysisk "vakthund" åt folk om det bara är avskräckande effekt på random otrevliga typer man vill åt, när det räcker med en rätt lättsam jycke som skäller när det kommer besök. Eller för all del bara larm och kamera. Betydligt mindre risk för problem med hantering och träning och missförstånd mellan besökare och hund.
 
Nej men det är väl det de flesta säger? :) En hyfsat stor hund som larmar/skäller men som inte går i skarpt läge om den är lös på gården och främlingar kommer förbi är väl utmärkt?
Den är avskräckande för bus som vill åt lätta mål men tar inte saken i egna tassar, och löper mindre risk att gå in och skada andra eller själv bli skadad.

Ja, men det var ju precis det som efterfrågades och folk ifrågasätter och säger att i princip vilken hund som verkar avskräckande? Håller inte med 😅

En släkting hittade en hundtjuv som var inne i hundgården och var på väg ut med ett par pommar. De skällde, såklart. Inte brydde sig personen ett skit om det 😅

Släktingen kom däremot ut hållandes sin stora hund som också skällde, och fick dessutom stopp på personen som först började fly tills polisen kom.

Nej, alla hundar som skäller verkar inte avskräckande bara för att någon annan kan höra dom.

Det finns liksom en gråzon mellan riktigt tungt kriminell som skjuter hunden och de som avskräcks av lite hundskall enbart. Och det var väl det som efterfrågades. En hund som ändå vaktar, men utan att gå in i närkamp för att personen är inne på området.
 
Fast du pratar ju om samma typ av hund som mig. Oftast behöver "the bad guys" inte mer än att höra en hund skälla. Oavsett tonläge på skallet, för de förstår att skall = ägaren vaknar.

Det enda jag sagt är att det sällan krävs mer en en hund som skäller. Om det är kriminella som verkligen vill åt dig, då hjälper det inte med hund.

Fast det där stämmer verkligen inte i verkligheten. Se mitt svar ovan.
 
Ja, men det var ju precis det som efterfrågades och folk ifrågasätter och säger att i princip vilken hund som verkar avskräckande? Håller inte med 😅

En släkting hittade en hundtjuv som var inne i hundgården och var på väg ut med ett par pommar. De skällde, såklart. Inte brydde sig personen ett skit om det 😅

Släktingen kom däremot ut hållandes sin stora hund som också skällde, och fick dessutom stopp på personen som först började fly tills polisen kom.

Nej, alla hundar som skäller verkar inte avskräckande bara för att någon annan kan höra dom.

Det finns liksom en gråzon mellan riktigt tungt kriminell som skjuter hunden och de som avskräcks av lite hundskall enbart. Och det var väl det som efterfrågades. En hund som ändå vaktar, men utan att gå in i närkamp för att personen är inne på området.
Fast det är väl ingen som rekommenderat en pomme eller dvärgpinscher heller? 😅 Sedan är det ju inte hundtjuvar som diskuteras här, utan föremål och intrång på egendomen, då räcker det ju i teorin med vilken hund som helst som ger skall så att ägaren vaknar.
Ska den dessutom synas funkar däremot en stor spets eller labbe också tänker jag, det är väl först när man börjar tala om att hunden ska gå in i Skarpt läge som man behöver en ras med en annan typ av egenskaper, och det ifrågasätter jag om det är lämpligt när man vill ha en lös gårdshund som dräller runt.
Min lilla shiba vaktar/larmar med rätt stort allvar och jag är ganska övertygad om att hon skulle få de flesta opportunister att vända vid grinden trots att hon är liten (hon har stora tänder och demonögon! :devil:) tänker att den buse som inte vänder när de ser henne skulle nog inte vända om det var en större hund heller. Då är risken större att hunden far illa.
 
Fast det är väl ingen som rekommenderat en pomme eller dvärgpinscher heller? 😅 Sedan är det ju inte hundtjuvar som diskuteras här, utan föremål och intrång på egendomen, då räcker det ju i teorin med vilken hund som helst som ger skall så att ägaren vaknar.
Ska den dessutom synas funkar däremot en stor spets eller labbe också tänker jag, det är väl först när man börjar tala om att hunden ska gå in i Skarpt läge som man behöver en ras med en annan typ av egenskaper, och det ifrågasätter jag om det är lämpligt när man vill ha en lös gårdshund som dräller runt.
Min lilla shiba vaktar/larmar med rätt stort allvar och jag är ganska övertygad om att hon skulle få de flesta opportunister att vända vid grinden trots att hon är liten (hon har stora tänder och demonögon! :devil:) men den buse som inte vänder när de ser henne skulle nog inte vända om det var en större hund heller. Då är risken större att hunden far illa.

Mjo, det har sagts att hundskall i allmänhet avskräcker för att det stör i omgivningen och påkallar uppmärksamhet.

Nja alltså, vill man att hunden verkar något avskräckande så räcker det ju inte med vilken hund som helst.

Det känns ju ärligt talat som att det överdrivs åt bägge hållen. Antingen så hålls tjuvarna borta av vilket hundskall som helst eller så kommer de förberedda att skjuta jycken.

Det finns ju raser som passar utmärkt till TS ändamål tycker jag :)
 
Jag tänker att det finns ett väldigt litet utrymme för raser som de stora, självständiga herdehundarna i vårt samhälle. Visst, kan man hitta en plats i sitt hus och hem för dem och tycker att det går vägen på ett sätt som är säkert för alla inblandade (inklusive hunden), så kör, men vill man bara ha en gårdshund som avskräcker eventuella rekande stöldligor genom att finnas till och synas, finns det annat man kan skaffa sig.
 
Fast helt ärligt - talar vi om kriminella som är beredda på att skada Dig kommer de nog inte att backa för en hund. Jag tror som många andra att vilken skällande hund som helst är tillräckligt avskräckande för den tjyv som bara inte vill bli upptäckt.
Intressant det där. Bodde på ett ställe tidigare och en dag kom en granne och knackade på. Fick tyst på mina hundar och öppnade. Han förklarade att han och alla andra grannar haft inbrott under en tid, någon till och med två gånger, och frågade om jag också varit drabbad. Jag var förvånad, vi har ju alla hundar liksom, men nej, jag hade inte blivit drabbad. Han tittade på hundarna och konstaterade att småhundar och jakthundar fungerar nog inte lika avskräckande som dobermann.

Så dobermann och även rottweiler är mina val om jag skulle ha behov av vaktande och larmande hundar. Inga småhundar och varken labbe eller golden heller. Även om de vet hur man skäller.
 
Mjo, det har sagts att hundskall i allmänhet avskräcker för att det stör i omgivningen och påkallar uppmärksamhet.

Nja alltså, vill man att hunden verkar något avskräckande så räcker det ju inte med vilken hund som helst.

Det känns ju ärligt talat som att det överdrivs åt bägge hållen. Antingen så hålls tjuvarna borta av vilket hundskall som helst eller så kommer de förberedda att skjuta jycken.

Det finns ju raser som passar utmärkt till TS ändamål tycker jag :)
I teorin skrev jag ju. :) Jag tänker att det beror på situation - börjar en inbrottstjuv knirka med mitt fönster och min gamla terrier börjar leva satan lär tjuven göra paus och börja fundera på om ägaren/grannarna inte vaknar av allt jävla liv hoppas jag. Då spelar nog inte storleken så stor roll.
Kör de däremot förbi en större gård under dagtid och ser en hund ligga på farstubron eller patrullera staketet gör säkert typen av hund stor skillnad för hur attraktiv egendomen är, förstås.
 
Det var ju dock inte det du skrev.

"Fast du pratar ju om samma typ av hund som mig. Oftast behöver "the bad guys" inte mer än att höra en hund skälla. Oavsett tonläge på skallet, för de förstår att skall = ägaren vaknar."

Man vaknar väl även av en pomme?
Sorry, jag trodde folk hade kapaciteten av att läsa mitt tidigare inlägg.

Men ja. För den typen av kriminella avskräcker även en liten skällande hund. Opportunister testar inte sin tur.
 
I teorin skrev jag ju. :) Jag tänker att det beror på situation - börjar en inbrottstjuv knirka med mitt fönster och min gamla terrier börjar leva satan lär tjuven göra paus och börja fundera på om ägaren/grannarna inte vaknar av allt jävla liv hoppas jag. Då spelar nog inte storleken så stor roll.
Kör de däremot förbi en större gård under dagtid och ser en hund ligga på farstubron eller patrullera staketet gör säkert typen av hund stor skillnad för hur attraktiv egendomen är, förstås.

Ja, alla bor ju inte så nära grannar att de direkt ser att något är fel för att hunden skäller.

Och jag förstod det som att det är till det sistnämnda hunden ska finnas till.
 
I teorin skrev jag ju. :) Jag tänker att det beror på situation - börjar en inbrottstjuv knirka med mitt fönster och min gamla terrier börjar leva satan lär tjuven göra paus och börja fundera på om ägaren/grannarna inte vaknar av allt jävla liv hoppas jag. Då spelar nog inte storleken så stor roll.
Kör de däremot förbi en större gård under dagtid och ser en hund ligga på farstubron eller patrullera staketet gör säkert typen av hund stor skillnad för hur attraktiv egendomen är, förstås.
Sker det bara inbrott när folk är hemma?
 
Sorry, jag trodde folk hade kapaciteten av att läsa mitt tidigare inlägg.

Men ja. För den typen av kriminella avskräcker även en liten skällande hund. Opportunister testar inte sin tur.

Vilket tänkte du på? Jag svarade ju på det du skrev, kan ju inte svara på vad du skrev i ett annat inlägg?
 
Vilket tänkte du på? Jag svarade ju på det du skrev, kan ju inte svara på vad du skrev i ett annat inlägg?
Sorry. Om jag är virrig är det för att jag är sjuk i Covid och försöker skriva trots det. Vilket tar tid.

Oavsett. Handlar det om lätt kriminella, så lär en skällande hund vara avskräckande nog. Om det har med grova kriminella att göra, då kommer nog ingenting att hjälpa.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 104
Senast: inverterad
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 129
Senast: Migo
·
Övr. Hund Vad är bra egenskaper för en gårdshund? Alltså, inte rasen utan en som är boende på gård. Nu ska jag inte skaffa hund särskilt snart men...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 288
Senast: NotlikeI
·
Hundavel & Ras Vår lilla familj vill skaffa hund och nu har jag fått upp ögonen för Kromfohrländer. Jag skulle gärna vilja höra från er som känner till...
Svar
17
· Visningar
3 594
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp