Bukefalos 28 år!

Gårdshund

Och om någon vill ha en vakthund, är kapabel att ta hand om en vakthund- med allt vad det innebär, så hade jag rekommenderat en vakthund, inte en labbe eller en terrier, för att de kan skälla.
Visst! Om det fanns såpass mycket info, nu verkar det ju som att TS väninna vill ha en gårdshund som eventuellt avskräcker inbrottsligor som kan tänkas reka i trakten.
Jag tycker att det är svårt med raser som ska ha "lagom" mycket vakt naturligt. Då ser jag hellre att folk skaffar en hund med för lite, än för mycket.
 
Jag är nog mer rädd för chihuahua elelr någon annan ettrig liten hund än en labbe eller golden! :D De små kan bita rätt hårt och gör det säkert också med labbe och golden vill ha .... tja, gos och mat. Som min hund. Han älskar ALLA. Han skäller, men ingen blir rädd... jag har vuxit upp med vakthundar, helt klart en egenskap jag saknar nu! :D
Fast ettriga små hundar är ju ofarliga om du har handskar och fluffig jacka och kängor, inte ens en tax kan göra något då.
 
Visst! Om det fanns såpass mycket info, nu verkar det ju som att TS väninna vill ha en gårdshund som eventuellt avskräcker inbrottsligor som kan tänkas reka i trakten.
Jag tycker att det är svårt med raser som ska ha "lagom" mycket vakt naturligt. Då ser jag hellre att folk skaffar en hund med för lite, än för mycket.
Det har funnits tips om omplaceringar, tex äldre schäfer och rottweiler. Inte alls fel tanke.
 
Det kan den väl göra om gården är anpassad för det (väldigt stor hundgård med vargstaket)
Jag tänker att om gården ser ut på så vis och man dessutom sätter upp en kamera är det få som tycker det är mödan värt att klättra in och sno en fyrhjuling ändå. :D
 
Om det är stängslat så den inte kommer ut är det ju inga problem?
Jag ser Alcatraz framför mig för att vara helt bombsäker på att inga hundar kommer ut och inga obehöriga människor eller djur overhuvudtaget kan komma in. Typ hundgårdsstängsel runt hela egendomen,minst. Men visst! :)
 
Jag ser Alcatraz framför mig för att vara helt bombsäker på att inga hundar kommer ut och inga obehöriga människor eller djur overhuvudtaget kan komma in. Typ hundgårdsstängsel runt hela egendomen,minst. Men visst! :)
Det gick får här tidigare och är vargstaket. men sedan är nästan alltid någon hemma. Typ när jag rider är han själv ibland. Jag är dock ensam vuxen rätt ofta.
 
Det är en "gårdshund" även om den är i hus eller stall när ägaren är i väg en sväng. Och då kan ju inbrott ske.
Javisst är den det, och visst kan det det. Fast är den i stallet lär det ju kvitta om det är huset man vill åt, och är den i huset kvittar det om det är stallet man vill åt.
Nu har jag tappat tråden tror jag. 😅
Jag menar mest att om man vill ha en hund som får buset att tveka när de åker runt och kollar in hus på landet duger det nog med vilken halvstor jycke som helst som ligger och sover på farstubron, jag tror inte att gemene skurk har hund 101 i fickan - förmodligen skulle en bullhund eller snäll mastiff av något slag funka finfint, eller en trevlig hobbyschäfer, ja. Jag tror det finns ett mycket litet behov av en regelrätt, framavlad vakthund i stil med de stora herdehundarna i samhället idag och att risken för olyckor/felhantering är större än risken för att någon skulle lyckas stjäla någonting en inte har försäkrat ändå - jag tror inte heller att hunden är ett bättre försvar mot inbrott än ett fungerande larmsystem.
Jag tänker också med hjärtat att jag absolut inte skulle vilja medvetet utsätta min hund för en situation där den kan komma i kontakt med bus, därför skulle jag, igen, föredra kamera och larmsystem om jag var orolig.
Nu tänker jag släppa diskussionen för ikväll i alla fall. :)
 
Jag tror det finns ett mycket litet behov av en regelrätt, framavlad vakthund i stil med de stora herdehundarna i samhället idag och att risken för olyckor/felhantering är större än risken för att någon skulle lyckas stjäla någonting en inte har försäkrat ändå - jag tror inte heller att hunden är ett bättre försvar mot inbrott än ett fungerande larmsystem.
Nej, behovet av olika typer av ortjarka är rätt litet i det här landet och dessutom svårt att förena med svensk lagstiftning - men skulle säga att det inte är så svartvitt som att vilken hund som helst avskräcker heller.

Tror det beror på var man bor, bor du långt ifrån var väktare/polis rycker ut så tror jag hund är effektivare men i villaområde är säkert larm bättre.
 
Javisst är den det, och visst kan det det. Fast är den i stallet lär det ju kvitta om det är huset man vill åt, och är den i huset kvittar det om det är stallet man vill åt.
Nu har jag tappat tråden tror jag. 😅
Jag menar mest att om man vill ha en hund som får buset att tveka när de åker runt och kollar in hus på landet duger det nog med vilken halvstor jycke som helst som ligger och sover på farstubron, jag tror inte att gemene skurk har hund 101 i fickan - förmodligen skulle en bullhund eller snäll mastiff av något slag funka finfint, eller en trevlig hobbyschäfer, ja. Jag tror det finns ett mycket litet behov av en regelrätt, framavlad vakthund i stil med de stora herdehundarna i samhället idag och att risken för olyckor/felhantering är större än risken för att någon skulle lyckas stjäla någonting en inte har försäkrat ändå - jag tror inte heller att hunden är ett bättre försvar mot inbrott än ett fungerande larmsystem.
Jag tänker också med hjärtat att jag absolut inte skulle vilja medvetet utsätta min hund för en situation där den kan komma i kontakt med bus, därför skulle jag, igen, föredra kamera och larmsystem om jag var orolig.
Nu tänker jag släppa diskussionen för ikväll i alla fall. :)
Det finns raser som hobbykriminella undviker mer än andra, de skulle funka. Men att säga att vilken hund som helst skulle funka är faktiskt inte sant.

Skulle jag ha en gård skulle jag välja tex dobermann eller rottweiler, jag skulle inte välja en labbe eller en spets eller en terrier för att de kan skälla. Jag skulle välja något som inger respekt och verkar avskräckande, inte för att jag skulle utsätta hunden för sådana situationer, utan för att när folk kör förbi och rekar så ser de en rottis eller dobbis på gården och tänker "na, grannen har en spets, vi tar där istället". Precis som de som gjorde inbrott på förra stället hos mina grannar gjorde. De såg antagligen mina hundar. Och valde bort mitt hem.

När jag hade rottisvalpen och satt på tåget hem en kväll när hon var 16 veckor gammal så var det ett killgäng som fnissade och pekade mot mig och min hund. Förstod rätt fort att de hade roligt åt "den blinda med sin valp". En av killarna gick fram och tillbaka, backade närmare och närmare mot oss för varje gång han kom emot oss. Jag hade koll och var redo att försvara min hund. Hon sov vid mina fötter, lugnt som hon brukade. Men hon flög upp, skällde till och morrade dovt djupt från bröstet, som om "Flytta på dig, du beter dig hotfullt, du är i mitt och mattes space ovanpå allt, fan inte ok!" och killen for tillbaka till sin plats och sket nästan på sig. Samtidigt som min valp gjorde så reste jag mig med käppen i handen redo att klippa till vid behov. Jag upplevde situationen som hotfull, inte hotfull som i att skada mig utan att killen var ute efter att trampa på min hund och mobbning mot mig. i samma stund som kille for i väg satte mig ner och hon la sig igen lika lugnt vid mina fötter. Som om inget hänt. Det var inget aggressivt över hennes beteende, det var en varning. Detta är vad jag vill ha av en vakthund, som andra ser också och därmed väljer bort mig och mitt hem som offer. Nu testade de ju mig och valpen i och med att hon var valp, men jag antar han lärde sig en läxa.
 
Nej, behovet av olika typer av ortjarka är rätt litet i det här landet och dessutom svårt att förena med svensk lagstiftning - men skulle säga att det inte är så svartvitt som att vilken hund som helst avskräcker heller.

Tror det beror på var man bor, bor du långt ifrån var väktare/polis rycker ut så tror jag hund är effektivare men i villaområde är säkert larm bättre.
Ja, det är ett stort problem och kommer bli större. Folk fattar inte, vi har flera ovtjarkor i närmaste villaområde. Suuuuuuuck. Men det är som vapen i USA, folk vill försvara sig, även om det innebär att de dör av eget vapen.
 
Intressant det där. Bodde på ett ställe tidigare och en dag kom en granne och knackade på. Fick tyst på mina hundar och öppnade. Han förklarade att han och alla andra grannar haft inbrott under en tid, någon till och med två gånger, och frågade om jag också varit drabbad. Jag var förvånad, vi har ju alla hundar liksom, men nej, jag hade inte blivit drabbad. Han tittade på hundarna och konstaterade att småhundar och jakthundar fungerar nog inte lika avskräckande som dobermann.

Så dobermann och även rottweiler är mina val om jag skulle ha behov av vaktande och larmande hundar. Inga småhundar och varken labbe eller golden heller. Även om de vet hur man skäller.
Hade de alltså haft inbrott i husen där det fanns lösa, skällande hundar?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 263
Senast: inverterad
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 259
Senast: Migo
·
Övr. Hund Vad är bra egenskaper för en gårdshund? Alltså, inte rasen utan en som är boende på gård. Nu ska jag inte skaffa hund särskilt snart men...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 405
Senast: NotlikeI
·
Hundavel & Ras Vår lilla familj vill skaffa hund och nu har jag fått upp ögonen för Kromfohrländer. Jag skulle gärna vilja höra från er som känner till...
Svar
17
· Visningar
3 679
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp