Gårdshund

Även om det - enligt dig - är lite pengar, så finns fortfarande risken att hunden omhändertas eller avlivas på grund av bristande tillsyn.

Och absolut att du är uppmärksam på honom, men vad händer när hunden måste göra egna beslut? När du inte är där? Jag tycker det är dumt att försköna livet med en äkta väktarhund/boskapsväktare, för det kan orsaka tragedi.

En larmande hund av medelstorlek lär vara mer än nog för att avskräcka småtjuvar. Som @Fetaost sa, är det riktigt tuffa busar så är det bara hunden som riskerar att fara illa.

Hade jag inte brytt mig hade jag haft en sydasiatisk ovtjarka.

Det är testat utan mig 2 gånger innan vi bytte skyltar.

En utjagad, men lite generad bud förare som sa att han blivit rädd för att man inte vet och en familj som blev vallade till dörren och som tyckte han var världens sötaste.

Med koll menar jag koll på hur han reagerar.

Ska testa med proffs när han är helt vuxen.
 
Detta! Det skrämmer mig mycket mer att någon eventuellt skulle skada min hund än att jag skulle bli av med värde(lösa)prylar.
Absolut, men tanken är ju att varken han, jag, eller mina andra hundar ska bli skadade för att det är för jobbigt. Är ärligt talat mycket mer rädd att snubbla på tjuven än att bli av med bilen.
 
Hade jag inte brytt mig hade jag haft en sydasiatisk ovtjarka.

Det är testat utan mig 2 gånger innan vi bytte skyltar.

En utjagad, men lite generad bud förare som sa att han blivit rädd för att man inte vet och en familj som blev vallade till dörren och som tyckte han var världens sötaste.

Med koll menar jag koll på hur han reagerar.

Ska testa med proffs när han är helt vuxen.
Så du menar att hunden inte har någon känsla för hot?
 
Så du menar att hunden inte har någon känsla för hot?
Det har han säkert, det är klart att han skulle försvara sig i närkamp. Det kan mina spanieltikar också göra ffa om de har ungar.

Men om någon börjar slåss med 60 kg hund hade han nog kunnat mörda mig med.

Däremot ska han inte hugga någon bakifrån som inte hinner till staketet.
 
Det har han säkert, det är klart att han skulle försvara sig i närkamp. Det kan mina spanieltikar också göra ffa om de har ungar.

Men om någon börjar slåss med 60 kg hund hade han nog kunnat mörda mig med.

Däremot ska han inte hugga någon bakifrån som inte hinner till staketet.
Den typen av hot du pratar om behöver nog inte mer än en larmande hund med dovare skall.
 
Absolut, men tanken är ju att varken han, jag, eller mina andra hundar ska bli skadade för att det är för jobbigt. Är ärligt talat mycket mer rädd att snubbla på tjuven än att bli av med bilen.
Fast helt ärligt - talar vi om kriminella som är beredda på att skada Dig kommer de nog inte att backa för en hund. Jag tror som många andra att vilken skällande hund som helst är tillräckligt avskräckande för den tjyv som bara inte vill bli upptäckt.
 
Jag vet inte var du bor, men jag tycker du har lite fel. Det finns mellanbus som rekar och åker på turné. Internationella proffskriminella, typ sadelstölder.

Larm och kamera verkar inte hjälpa mycket där. Men det räcker säkert för lokalt bus.

Jag är känner mig iaf tryggare när jag går ut och ser till hästarna när jag har honom med mig. Och dessutom rekas det innan och då vet de.

Hoppas det blir för jobbigt. Typ fin sadel, men stor hund.

Just nu skulle random shäferägare med lugn kunna gå in, dock inte så hungrig så känns något fel äter han inte.
Nu pratar du om just DIN hund som du känner väl. Hundar rent generellt funkar inte så. Och vill någon in så är en hund krasst sett en lätt match. Allt du behöver är pepparspray eller en elpistol.
 
Fast helt ärligt - talar vi om kriminella som är beredda på att skada Dig kommer de nog inte att backa för en hund. Jag tror som många andra att vilken skällande hund som helst är tillräckligt avskräckande för den tjyv som bara inte vill bli upptäckt.
Jag är inte så jobbig att kriminella kommer för att skada mig, men kanske om jag kliver rätt på dem
 
Nu pratar du om just DIN hund som du känner väl. Hundar rent generellt funkar inte så. Och vill någon in så är en hund krasst sett en lätt match. Allt du behöver är pepparspray eller en elpistol.

Jag är fullt medveten om att om en verkligen vill så kommer en in. Nu är jag inte såååå intressant att det är värt det, hoppas jag.
 
Jag är inte så jobbig att kriminella kommer för att skada mig, men kanske om jag kliver rätt på dem
Fast om du har hunden lös på gården för att den ska vakta bör han ju redan ha larmat för främlingarna. Jag förstår inte riktigt i vilken situation det vore fördelaktigt med en skarp vakthund istället för bara en närvarande jycke. :) Det känns mer bäddat för att en obehaglig situation uppstår och eskalerar med en skarp hund, än att den avstyrs. Risken stor för skadad hund.
 
Tror du ärligt att alla kriminella bara målsätter sig mot folk de har en beef med?

Kommer någon hit är det troligen för att stjäla, inte med uppsåt att göra illa mig. Så menade jag. Det är troligen inte heller torpeden med stjärnstatus heller.

Men å andra sidan kan ju fotfolket göra illa mig om de springer på mig.
 
Fast om du har hunden lös på gården för att den ska vakta bör han ju redan ha larmat för främlingarna. Jag förstår inte riktigt i vilken situation det vore fördelaktigt med en skarp vakthund istället för bara en närvarande jycke. :) Det känns mer bäddat för att en obehaglig situation uppstår och eskalerar med en skarp hund, än att den avstyrs. Risken stor för skadad hund.
Det är en mellanskarp vakthund

Helst ska de inte komma in för att de tror att det är en otjarka och har rekat.



Mina spanieltikar är lite opålitliga, är vaktiga när de vill och puts väck när de inte vill.

Men kom gärna med annat förslag, till min väninna.
 
Kommer någon hit är det troligen för att stjäla, inte med uppsåt att göra illa mig. Så menade jag. Det är troligen inte heller torpeden med stjärnstatus heller.

Men å andra sidan kan ju fotfolket göra illa mig om de springer på mig.
Fast... Det där är ett väldigt konstigt sätt att se på det.

Om det inte är några grovt kriminella så kommer de antagligen försöka öppna en dörr, hundarna skäller och de drar. Majoriteten av såna småkriminella är opportunister.

Är det grövre kriminella som inte bryr sig om konsekvenserna, då skulle du antagligen behöva en flock av boskapsväktare eller tränade attackhundar för att det ska göra någon skillnad. Annars har de verktygen för att hantera hundar. Några av de vanligaste morderna stöldbrotten är att de bryter sig in och tar bilnycklarna, sen drar de med din bil.

Absolut att du och din egendom kanske inte är ett mål för den typen av kriminella, men det är ändå värt att säga att en hund, oavsett sort, inte utgör något hot mot de grovt kriminella med ett mål.
 
Det är en mellanskarp vakthund

Helst ska de inte komma in för att de tror att det är en otjarka och har rekat.



Mina spanieltikar är lite opålitliga, är vaktiga när de vill och puts väck när de inte vill.

Men kom gärna med annat förslag, till min väninna.
Jag vet inte vad mellanskarp är. Antingen menar hunden allvar eller också gör den inte det, i min bok. Jag vet inte om your average bad guy har ett hundlexicon till hands heller, de konstaterar nog bara Liten hund eller Stor hund om de rekar. Stor hund är säkert mer avskräckande än en liten, men generellt skällande duger säkert alldeles utmärkt för opportunisten som inte vill ha besvär.
Är de mer än opportunister är risken stor att hunden blir skadad om den är hotfull, helt enkelt. :(

Om väninnan vill ha en hund som avskräcker "vardagsbus" är en mellanstor/stor hund som gärna är mörk och som skäller på besökare men som är vänlig lämplig, tycker jag. Annat än dagtid och med folk hemma ska väl hunden inte vara lös ute på egen hand ändå, så då räcker det om den ger skall. :)
Bäst om hon skaffar en hund som passar övriga önskemål och har eventuell "vakt" eller larmande som bonus.
 
Senast ändrad:
Fast... Det där är ett väldigt konstigt sätt att se på det.

Om det inte är några grovt kriminella så kommer de antagligen försöka öppna en dörr, hundarna skäller och de drar. Majoriteten av såna småkriminella är opportunister.

Är det grövre kriminella som inte bryr sig om konsekvenserna, då skulle du antagligen behöva en flock av boskapsväktare eller tränade attackhundar för att det ska göra någon skillnad. Annars har de verktygen för att hantera hundar. Några av de vanligaste morderna stöldbrotten är att de bryter sig in och tar bilnycklarna, sen drar de med din bil.

Absolut att du och din egendom kanske inte är ett mål för den typen av kriminella, men det är ändå värt att säga att en hund, oavsett sort, inte utgör något hot mot de grovt kriminella med ett mål.

Men är det verkligen såhär svartvitt?

Jag har helt klart känt mig tryggare med Gripa än utan. Både när jag sovit i bilen utomlands, gått sent på kvällen någonstans där det händer lite otrevligheter eller om jag tex är själv sent på kvällen i stallet, då jag vet att kriminella har haft mötespunkt där mer än en gång med droger och ev prostituerade.

Jag tror ärligt talat inte att det är falsk trygghet. Det betyder ju dock inte att hunden är skottsäker och någon skjuter henne liksom. Men visst inger vissa hundar helt enkelt mer respekt än andra och det är ju därför vi har så många olika typer av vakthundar. Alltifrån hundar som larmar på avstånd till hundar som slåss till döden, och allt därimellan. Finns ju dessutom otaliga historier på hundar som avvärjt tex våldtäktsförsök. Och inte genom att försöka döda personen, men skälla, morra och kanske ett bett eller två.

Är jag den enda på buke som förstår om man vill ha en hund som verkar avskräckande utan att vara livsfarlig för andra? :p
 
Det är en mellanskarp vakthund

Helst ska de inte komma in för att de tror att det är en otjarka och har rekat.



Mina spanieltikar är lite opålitliga, är vaktiga när de vill och puts väck när de inte vill.

Men kom gärna med annat förslag, till min väninna.

Jag tänker spontant på typ Newfoundland, mastiff eller bullmastiff om man vill ha något som strosar runt med en på gården, är nöjd med det och Inger lite respekt utan att vara särskilt aggressiv.
 
Jag vet inte vad mellanskarp är. Antingen menar hunden allvar eller också gör den inte det, i min bok. Jag vet inte om your average bad guy har ett hundlexicon till hands heller, de konstaterar nog bara Liten hund eller Stor hund om de rekar. Stor hund är säkert mer avskräckande än en liten, men generellt skällande duger säkert alldeles utmärkt för opportunisten som inte vill ha besvär.
Är de mer än opportunister är risken stor att hunden blir skadad om den är hotfull, helt enkelt. :(

Om väninnan vill ha en hund som avskräcker "vardagsbus" är en mellanstor/stor hund som gärna är mörk och som skäller på besökare men som är vänlig lämplig, tycker jag. Annat än dagtid och med folk hemma ska väl hunden inte vara lös ute på egen hand ändå, så då räcker det om den ger skall. :)
Bäst om hon skaffar en hund som passar övriga önskemål och har eventuell "vakt" eller larmande som bonus.

Jämför schäfer och vakt-ovtjarka. Min är mer schäfer, men utan bruks. Stannar buset eller springer mot grinden är det ingen fara.

Alltså, den egentliga poängen med en herdehund är inte att få en läskigare hund än en schäfer eller rottis, de räcker bra. Men jag vill inte ha bruksmentaliteten.

Som jag sagt tidigare finns det proffsbus som inte är torpeder, typ internationella stöldligor. Där är jag nog i målgrupp som övermedelkass, men inte uppseendeväckande.
 
Jag tänker spontant på typ Newfoundland, mastiff eller bullmastiff om man vill ha något som strosar runt med en på gården, är nöjd med det och Inger lite respekt utan att vara särskilt aggressiv.
NF är nog det jag tänker på. Nu har jag fallit pladask för mioritic, men det finns bara 2 uppfödare (i världen) som föder upp på rönkade hundar.
 
Jag tänker spontant på typ Newfoundland, mastiff eller bullmastiff om man vill ha något som strosar runt med en på gården, är nöjd med det och Inger lite respekt utan att vara särskilt aggressiv.

Ddb är ju också trevliga vad jag sett. Många är ju dock tyvärr ganska sjuka.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 104
Senast: inverterad
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 129
Senast: Migo
·
Övr. Hund Vad är bra egenskaper för en gårdshund? Alltså, inte rasen utan en som är boende på gård. Nu ska jag inte skaffa hund särskilt snart men...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 288
Senast: NotlikeI
·
Hundavel & Ras Vår lilla familj vill skaffa hund och nu har jag fått upp ögonen för Kromfohrländer. Jag skulle gärna vilja höra från er som känner till...
Svar
17
· Visningar
3 594
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp