ge ersättning bara sådär

F

Frieserhäst

Har i sista minutn blivit bestämt att vi ska göra en lite längre bilresa med dottern som e 2.5 månad.
hon har bara fått bröstet innan, men jag kan ju inte amma i bilen + att jag är väldigt
obekväm med att amma framför folk. tramsigt, jag vet.
Kan jag köpa en tetrapack med ersättning och ge en gång, bara sådär?

mvh
 
Sv: ge ersättning bara sådär

Visst kan du. Frågan är ju om din dotter accepterar det. Vissa bebisar tar flaska och ersättning utan problem, vissa gör det inte.
Men varför kan ni inte helt enkelt stanna bilen när du ska amma?
 
Sv: ge ersättning bara sådär

Börja träna innan att ge flaska. Du kan ju pumpa ut o ge b-mjölk så att du slipper ge henne ersättning.
 
Sv: ge ersättning bara sådär

Svarar som via. Varför kan ni inte stanna och amma. Ni kan ju stanna till på någon plats där det inte finns så mycket folk. Jag har vid något tillfälle ammat i bilen och det har inte varit något problem. Ska ni ge ersättning får ni ju stanna i vilket fall som helst.
 
Sv: ge ersättning bara sådär

Jag hade stannat bilen. Nån kissepaus då och då ska ni väl ändå ha?
När vi kört längre sträckor när sonen var liten så stannade vi så han kunde fylla på reserverna lite då och då. Funkar bra att amma i bilen.
 
Sv: ge ersättning bara sådär

Vår son tog flaska och ersättning direkt. Men han är ju rätt så hungrig...

När jag ammat mer offentligt så har jag hängt en lite filt över axeln som döljer det mesta.
 
Sv: ge ersättning bara sådär

Till alla
Nu skrev ju TS att hon var obekväm med att amma inför folk oc hville ha råd om flaska och inte om att stanna bilen..Är man obekväm med att amma inför folk,så är ju riskn att det inte kommer någon mjölk,allt låser sig!

Börja med att träna med flaska ett tag innan du ska iväg,så du vet att det funkar tll 100%! Lycka Till! Det kommer att gå bra!
 
Sv: ge ersättning bara sådär

Ersättning kan du köpa men att bebisen sen accepterar den direkt är nog svårare.
Jag förstår egentligen inte problemet? Är ni fler i bilen så får de väl gå en promenad om du inte kan amma i andras åsyn.
 
Sv: ge ersättning bara sådär

Ger tipset att testa lite innan. Kanske blanda med utpumpad bröstmjölk bara så att du ser att hon inte får ont i magen av ersättningen. Min dotter fick jätteont i magen av sempers ersättning men nan gick bra.
 
Sv: ge ersättning bara sådär

Till alla
Nu skrev ju TS att hon var obekväm med att amma inför folk oc hville ha råd om flaska och inte om att stanna bilen..Är man obekväm med att amma inför folk,så är ju riskn att det inte kommer någon mjölk,allt låser sig!

Börja med att träna med flaska ett tag innan du ska iväg,så du vet att det funkar tll 100%! Lycka Till! Det kommer att gå bra!

Jo men varför måste man amma inför folk bara för att man stannar bilen? Om där är "folk" med i bilen kan väl dom gå och kissa eller nåt under tiden det ammas.

Alla gånger jag ammat i bilen har jag känt att jag varit ganska isolerad där inne, inte precis en massa folk som tryckte näsan mot rutan för att se vad vi gjorde.

Annars säger jag som du, träna med flaskan en tid innan!

Hoppas det går bra!
 
Sv: ge ersättning bara sådär

Njae, det är inget jag skulle göra bara "sådär". Dels kan det vara så att de inte accepterar flaskan och dels kan de få hiskeligt ont i magen av ersättning om de är vana med enbart bröstmjölk. Det vore inget kul när man är på resa.

Om jag ändå kände mig tvungen att ge ersättning skulle jag prova hemma i lugn och ro först.

För mig har enkelheten med amningen alltid övervägt - alltid med, alltid rätt mängd, alltid rätt temperatur, alltid hygieniskt, för att inte nämna snyggt förpackat! :D

Ett tips om du känner dig obekväm med att amma offentligt är att prova amma framför en spegel hemma. Då kan du experimentera med en liten filt över eller vad du nu tycker känns bekvämt. Så gjorde jag när jag kände mig lite osäker för att amma offentligt i USA (de har ju lite annan inställning till det "over there"). Jag använde mig av en elastisk bärsjal och ingen såg någonsin ett knyst av mina bröst. :idea:
 
Sv: ge ersättning bara sådär

Ska ni ge ersättning får ni ju stanna i vilket fall som helst.

Ja, om inte annat för att ett litet barn inte ska sitta i flera timmar i sträck i bilbarnstolen, utan behöver vila ryggen ibland.

Amma under en filt kan vara lite mer privat.
 
Sv: ge ersättning bara sådär

Så roligt i detta forumet att sp många alltis ska svara på något annat som inte ts vill ha svar på :) eller ger svar som inte efterfrgas :)

Jag skulle öva med ersättning o se hur det går i hemmiljö o liksom vänja babyn vid det, stort lycka till !!
 
Sv: ge ersättning bara sådär

Men nu svarade du ju på sådant som inte efterfrågades, om man ska vara petig.
 
Sv: ge ersättning bara sådär

Jag skulle i så fall bara köpa ett tertapack o pröva att ge "sådär" som du själv föreslår.

FInns ju dessvärre inget som skulle stressa mig mer än att ha ett skrikande barn i bilen, det måste ju gå på något sätt.

Lycka till.
 
Sv: ge ersättning bara sådär

Jag skulle pumpa ut mjölk istället.
Rasmus kaskadspyr av tetraersättning och det kanske ni inte vill råka ut för i bilen?
Lika så vägrade han ersättning i början om den inte var utblandad med bröstmjölk.

Börja redan nu att ge lite bröstmjölk på flaska, för oss har de inte vart några problem med att ge flaska. Han tar den men han ratade smaken av ersättning, och spyr som sagt massor av tetraersättning.


När vi åkte till fjällen åkte vi på kvällen, just för att Rasmus sover då. Det funkade jätte bra (40 mil) Vi stannade halvvägs så han fick sträcka på sig och äta. Men han är ju lite äldre än din dotter också. Små barn bör inte sitta mer än typ 2 timmar tror jag det är sagt i bilbarnstolen.

Något jag upptäckte oxå när vi åkte är att stolen (i alla fall vår) blir väldigt varm, tror det är lätt att klä på barnet för mycket, Rasmus åkte i bara body och så hade vi en tjock filt han fick över sig när vi började åka och när vi gick ut. Lättar att ta av det än försöka klä av bebisen i stolen.
 
Sv: ge ersättning bara sådär

Det är absolut ingen fara att köpa en tetra och ge, det är ju det de är till för :)

Men jag skulle ändå rekomendera dig att testa så barnet ditt dels tål ersättningen, och dels tar flaskan. Annars kan du får problem.

Jag tyckte dock att det var kanonenkelt att amma i bilen, gjorde det jämt när barnen var små, eftersom vi alltid var ute och for. Vill du inte ha insyn så kan ni ju parkera avsides, och resten av passagerarna ta en nypa luft :idea:
 
Sv: ge ersättning bara sådär

Ett tips på en kanonsak om du inte vill att folk ska kunna se dina boobs när du ammar: BOOB´s amningströjor är KANON! Googla på det så förstår du vad jag menar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 836
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 484
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 657
Senast: Kraxa
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 072
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp