Bukefalos 28 år!

Ge ersättning tillfälligt

Equilina

Trådstartare
Jag ska opereras (HALELUJA! Farväl bihålebesvär :love:) och funderar på hur vi löser mat till A under tiden. Han har hittills bara fått mjölk, ett par gånger pumpad ur flaska och det fixar han, däremot har jag inte så himla lätt för att pumpa. Dels tycker jag verkligen inte om det och dels känns det inte som jag har så mycket att ge, det blir bara slattar av det. Att pumpa för ett helt dygn skulle kräva flera veckors förberedelse.
Så nu funderar vi på att köpa ersättning att ha dels för detta tillfälle, dels vid de tillfällen jag i dagsläget pumpar (en måltid någon gång per månad).
Är det en dålig idé?
Vilken ersättning köper jag?
 
Vi ger ersättning nån gång ibland, när det är något särskilt (som när jag var inlagd pga en bit moderkaka som var kvar i livmodern, tex). Det funkar jättebra, och vi har gått från att ge bara i yttersta nödfall till att nu när det uppenbarligen funkar, ha det som back up så jag kan åka iväg och handla utan att det blir panik ifall hon vaknar innan jag är hemma. Jag har heller inte så mycket mjölk utöver det som dottern äter, och jag vill heller inte satsa på att pumpa för det är rätt smidigt med "lagom mycket" mjölk :p

Vi ger Nan, vet inte vad det är för skillnad på olika märken men det var vad maken fick tag på på söndag förmiddag när vi skulle hem från sjukhuset och behövde ersättning akut.
 
Jag har också funderat på det där, funkar det att ge en fullportion ersättning vid enstaka tillfällen om bebis bara är van vid bröstmjölk?

Jag har varit för feg, är så rädd att det blir nåt knas med magen iom att de inte är vana vid det.

Men jag har också riktigt svårt att pumpa, släpper inte mjölken riktigt och får bara ut 20-30 ml.

Stashen i frysen är med andra ord väldigt begränsad, så hade det funkat med ersättning hade det varit skitskönt!
 
Hur gammal är han?

John var sex månader när han fick hänga med mormor och morfar i ett dygn, då fick han ersättning (köpte några tetror) och två-tre mål bröstmjölk som jag hade fryst in. Inga konstigheter alls. Jag testade att ge en liten portion ersättning någon dag innan och ongen köpte konceptet rakt av.
 
Hur gammal är han?

John var sex månader när han fick hänga med mormor och morfar i ett dygn, då fick han ersättning (köpte några tetror) och två-tre mål bröstmjölk som jag hade fryst in. Inga konstigheter alls. Jag testade att ge en liten portion ersättning någon dag innan och ongen köpte konceptet rakt av.

Han är tre månader, operationsdatum är inte spikat ännu men sannolikt innan han blir 4 månader.
 
Jag har också funderat på det där, funkar det att ge en fullportion ersättning vid enstaka tillfällen om bebis bara är van vid bröstmjölk?

Jag har varit för feg, är så rädd att det blir nåt knas med magen iom att de inte är vana vid det.

Men jag har också riktigt svårt att pumpa, släpper inte mjölken riktigt och får bara ut 20-30 ml.

Stashen i frysen är med andra ord väldigt begränsad, så hade det funkat med ersättning hade det varit skitskönt!

Det är vad jag får ut också, om jag "sparat" ena bröstet under natten och bara ammat från det andra.
 
Börja vänja in redan nu så minskar man risken att chocka magen. Vi kör på Hipp, ekologiskt och upplevs i "flaskmatningsvärlden" som ett märke som fungerar bra för många barn.
 
Vi kör Semper när H är med pappa eller mormor och jag inte kan mata honom inom de fem sek som han accepterar som väntetid.

Han käkar mellan 20-100 ml ca 3-4 ggr i veckan. Funkar fint och inga magproblem.

Valde Semper för att det funnits när jag ska handla, Hipp har varit mycket svårare att få tag på.
 
Börja vänja in redan nu så minskar man risken att chocka magen. Vi kör på Hipp, ekologiskt och upplevs i "flaskmatningsvärlden" som ett märke som fungerar bra för många barn.

Jo det har vi tänkt, att testa innan. Både för att vänja och för att se art han gillar.
 
Jag ska opereras (HALELUJA! Farväl bihålebesvär :love:) och funderar på hur vi löser mat till A under tiden. Han har hittills bara fått mjölk, ett par gånger pumpad ur flaska och det fixar han, däremot har jag inte så himla lätt för att pumpa. Dels tycker jag verkligen inte om det och dels känns det inte som jag har så mycket att ge, det blir bara slattar av det. Att pumpa för ett helt dygn skulle kräva flera veckors förberedelse.
Så nu funderar vi på att köpa ersättning att ha dels för detta tillfälle, dels vid de tillfällen jag i dagsläget pumpar (en måltid någon gång per månad).
Är det en dålig idé?
Vilken ersättning köper jag?
Ett av de vanligare magproblemen när man ger ersättning är att barnet får trög mage. För att minska risken för problem skulle jag, eftersom du har lite tid på dig, pumpa och spara slattar. För det är guld värt att kunna tillsätta en skvätt mjölk till varje portion med ersättning. Bröstmjölken minskar risken för besvär. Så se inte de små mängderna mjölk vid pumpning som ett bekymmer utan som perfekta småslattar!

Semper lemolac skulle jag köpa. Den har citronsyra tillsatt vilket gör att proteinerna blir mer lättsmälta vilket minskar risken för problem och därför är väldigt snäll mot magen.

/Saigon som igår hade en förträfflig genomgång med dietisten ang ersättningar
 
Testa att pumpa samtidigt som du ammar om du inte redan gör det och pumpa ur lite när barnet ätit klart. Spara allt och så kan ni blanda det med ersättning när du ska opereras.

Fråga om du kan få låna en riktig elektrisk pump från sjukhuset, det tycker jag var en himla skillnad att använda en sån mot de man kan köpa i butiken! (Efter ett tag började mjölken rinna bara man inbillade sig ljudet i huvudet :rofl:)
 
Hipp har varit mycket svårare att få tag på.

Det där är så märkligt, tycker jag. Du är verkligen inte den första som säger det men jag har aldrig upplevt det, det fanns ju till och med på hyllan på Ica i min lilla, lilla hem-hemkommun uppe i gränsen mot norrlands inland. :p Men men det sagt är det förstås ett faktum att många upplever Hipp som svårare att få tag på, men ska man bara ge emellanåt och ammar till största del räcker det ju att man köper på sig några paket då och då.
 
Har du provat att handmjölka @Equilina? Jag kunde inte bara pumpa, det kom ingenting då men att handmjölka gick jättebra! Då fick jag ut större mängder än små slattar.
 
Ett av de vanligare magproblemen när man ger ersättning är att barnet får trög mage. För att minska risken för problem skulle jag, eftersom du har lite tid på dig, pumpa och spara slattar. För det är guld värt att kunna tillsätta en skvätt mjölk till varje portion med ersättning. Bröstmjölken minskar risken för besvär. Så se inte de små mängderna mjölk vid pumpning som ett bekymmer utan som perfekta småslattar!

Semper lemolac skulle jag köpa. Den har citronsyra tillsatt vilket gör att proteinerna blir mer lättsmälta vilket minskar risken för problem och därför är väldigt snäll mot magen.

/Saigon som igår hade en förträfflig genomgång med dietisten ang ersättningar
Tack för bra input!
 
Testa att pumpa samtidigt som du ammar om du inte redan gör det och pumpa ur lite när barnet ätit klart. Spara allt och så kan ni blanda det med ersättning när du ska opereras.

Fråga om du kan få låna en riktig elektrisk pump från sjukhuset, det tycker jag var en himla skillnad att använda en sån mot de man kan köpa i butiken! (Efter ett tag började mjölken rinna bara man inbillade sig ljudet i huvudet :rofl:)

Jo jag ammar samtidigt, annars går det inte alls. Har elektrisk :) Det funkade lite bättre att pumpa med ettan, upplever att jag hade mer mjölk med henne.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 863
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 979
Senast: cassiopeja
·
Gravid - 1år Att alla har rätt att inte amma tror jag att vi kan vara överens om men när jag precis fått mitt första barn dök den här...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
11 693
Senast: WildWilma
·
Tjatter Måste bara skriva av mig om den smått osannolika situation som uppstått... Jag bokade för några månader sedan biljetter för att flyga...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
11 064
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp