Ge mig styrka :D

Sv: Ge mig styrka :D

Fast ska du hålla på att vara en fjaskmamma mot en hane av den typen av ras du har, så tror jag ditt minsta problem kommer att vara att hunden sticker upp till grannen för att leka med grannhunden.

Sätt gränser för vad som är okej- inte okej redan nu och var konsekvent med de reglerna. Du behöver inte vara elak, bara konsekvent. Ju fler gånger han lyckas dra, desto jobbigare får du att få bukt på problemen. Det här är bara början av en lång berg- och dalbana som ni kommer att genomgå.

Min hund var sjukt tacksam som valp, följsam och så där trevligt lydig. Nu är hon snart 2,5 och det senaste 1,5 åren har det verkligen gått upp och ner för oss också. Dels åkte hon på att rehabiliteras i 3-4 månader när hon var 1,5 år, men också att det är en hund med mycket drifter som till på köpet är rejält explosiv. Det är kul nästan jämt, men nu börjar jag återigen se himlen där uppe och allt jobb jag lagt ner har varit värt det. De råd jag kan ge är att se till att han aldrig kan belöna sig själv i sina "misslyckanden" och ge honom tydliga ramar att förhålla sig till. Lycka till!
 
Sv: Ge mig styrka :D

Ja de är väl så.
Det sa min instruktör också, de går över.
Ville bara få lite utlopp för frustrationen.

Kivina, vi har haft tydliga regler från dag 1.
Det är som sagt min första hund och jag är väl medveten om vilken ras det är och har därför jobbat extra hårt.
Innan detta skov så avbröt han jakt när jag kallade.
Som 5månaders, fick syn på en ekorre och satte fart. Jag ropade in honom, han stannade och kom.
Enda "problemet" i hans uppfostran är att han hoppar på folk när han ska hälsa. (För att dom böjer sig ner och pratar bäbisröst :meh: )
 
Sv: Ge mig styrka :D

Jag håller med övriga att du måste ha långlina på hunden. Knäpp i kopplet innan du knäpper av linan, och samma sak omvänt. Om det blir för trångt i ringen i halsbandet att knäppa i två karbinhakar så sätt en extra ring i halsbandet. Varje gång han sticker så självbelönar han sig. Att han tittar på dig när han sticker är ungefär som han säger "haha matte du kan inte ta mig". Min gamling har också gjort så ett antal gånger.

Eftersom träningen inte funkar med blodpudding så byt godis. Man kan koka kycklingmage/hjärta (finns fryst i matbutiker) eller lever. Kassler kan kokas och sen läggas i ugnen så det torkar upp, samma med korv. Ost och skivbar leverpastej brukar de också gilla. Man kan torka fiskrester efter middagen i 50 gr i ugnen. Jag måste hela tiden byta godis för att intresset ska hållas uppe. Så kan du även prova avståndsbelöning. Det innebär att du lägger godis i en skål en bit ifrån dig, max så långt som kopplet eller linan räcker. När han har tittat på dig = sökt kontakt säger du varsågod och så får han ta godbiten. Precis när han har ätit upp den kallar du och så ska han komma till dig och antingen leka med leksak eller få en godbit till. Han får absolut inte sno godbiten i skålen förrän du säger varsågod. Låt gärna någon stå vid skålen och ta bort den om han försöker. Det kommer säkert att ta tid, men så småningom trillar poletten ner att han inte ska gå iväg förrän du säger varsågod. Efterhand kan han även sitta, ligga, stå och gå linförighet innan du säger varsågod. Det ska m a o bli lite svårare efterhand som han lär sig.
 
Sv: Ge mig styrka :D

Vänta innan varsågod kan han.
Har provat nytt godis hela tiden. Han äter det om man ger honom men inte om han måste "Jobba" för det ;)
Det där med extraring ska jag prova, det har jag inte ens tänkt på. Tack!
Ja, hade han inte tittat på mig och verkligen "Jag ser att du står där men jag skiter i det" hade det nog inte varit ens hälften så frustrerande :D

Byter godis mellan; Blodpudding, skinkost på tub, frolic, ostbitar, torrfoderkulor, kycklingbröst, torkad korv, hotdogs, popcorn.
Han är överlag väldigt ointresserar av mat just nu.

*halvt kl*

Nu har odågan kommit på att man kan bita sönder linan, det är tuggmärken i hela linan. Dock inte av. (än) (spårlina, neonfärgad) så imorn byter vi till en stålvajer.
Det är sällan jag längtar till vintern, men kan vi snälla hoppa ett par månader framåt nu? :D
 
Senast ändrad:
Sv: Ge mig styrka :D

Angående det du skrev om att han tuggar på linan, tänk på att byta till rymningsäkert halsband/sele också om du inte redan har det, för det kommer han lära sig på en gång om han kommer ur... Har ni vanligt halsband kan ni ju även ha på en stryplänk kopplad i linan. Den stryper inte om det andra halsbandet sitter på men är en god säkerhet OM han trasslar sig ur :)
 
Sv: Ge mig styrka :D

De kan han redan så nu har vi ett halvstryp som sitter såpass att när han försöker dras den åt och då kommer han inte ur, men verkar inte så länge linan är slak :)
Men tack ändå :)
 
Sv: Ge mig styrka :D

Åååå, Akitor...Min kompis hade 2 st , en hane o en tik...hanen hade verkligen stark personlighet o hade stor integritet...lite läskig faktiskt för han hade sånt pokerface, men så fruktansvärt snygg och så stor karisma att man nästan ville niga för honom :love:
 
Sv: Ge mig styrka :D

Det finns egentligen bara två sätt att åtgärda icke önskvärda beteenden. Antingen höjer man motivationen för att utföra det önskade beteendet eller så sänker man motivationen att utföra det icke önskade. De två kan också kombineras.

Om det nu inte fungerar att höja motivationen så får du gå andra vägen och minska motivationen istället. Att erbjuda godis när hunden inte vill ha och tillåta att det struntar i kommando och belöning kommer bara straffa sig i framtiden.
 
Sv: Ge mig styrka :D

Men buke...
Nej de fattar väl jag också att jag inte är elak. Det var skrivet med lite ironi.

Fast nu ska jag inte vara elak men jag uppfattade inte att din känsla av att vara elak var skrivet med ironi. Hör många hundägare säga att de känner sig elaka. Upplever heller inte Bison som otrevlig, men det är jag det, jag skulle oxå bli sur om en grannhund/främmande hund kom in till mig. Det känns som prio 1 att lösa. Du har fått många bra tips nu har jag läst, hoppas det fungerar :)
 
Sv: Ge mig styrka :D

Tänk på att i vissa perioder är det inte lönt att träna, utan det du kan göra är att bibehålla regler.

En hormonstinn hund blir man bara frustrerad av att gå kurs med. Och hunden blir antagligen också frustrerad av att hormonerna snurrar och matte ligger på marken och plockar med godis.

Som tidigare talare, på med linan och vänta ut.

Själv har jag en fyramånaders med mördarsjälvförtroende, jag räknar iskallt med att hamna på en lägstanivå när han blir könsmogen. Det enda jag kan göra är att se till att vår lägstnivå är så hög som möjligt och ha linan redo.
 
Sv: Ge mig styrka :D

Jo men jag anser att Bison missförstår med vilje eftersom hon tagit varje chans att hacka på mig tidigare.
Förstår inte hur man kan få mitt inlägg till "jämt och ständigt" att han sticker till grannen.

Jadzia:
Hur menar du nu?

Blandras:
Nej det var väl så. Men det är lätt att vara efterklok.
 
Sv: Ge mig styrka :D

Åååå, Akitor...Min kompis hade 2 st , en hane o en tik...hanen hade verkligen stark personlighet o hade stor integritet...lite läskig faktiskt för han hade sånt pokerface, men så fruktansvärt snygg och så stor karisma att man nästan ville niga för honom :love:

Jo, snygg är han så de räcker och blir över. ;)
Och tur är väl det, för det är de han lever på just nu :D
 
Sv: Ge mig styrka :D

Om du inte kan belöna dig till önskat beteende får du ställa krav istället. Exempel: Min corgi fick en period för sig att det var mycket roligare att springa runt, runt matte och leka jagis istället för att komma. Beteendet var så självbelönande att näring och leksak inte fungerade. Lösning: tunn lina på och när hunden började så stampade jag till på linan, halade in hunden och var jäkligt ilsken. Slöppte lös hunden igen, kallade och stor belöning när hon kom. Får hon tendens till samma sak numera behöver jag bara sänka tonläget så lägger hon av.

Med andra ord, vill du inte att hunden ska sticka från gården...sänk hundens motivation att göra det.
 
Sv: Ge mig styrka :D

Bortsett från allt som kan hända så blir han belönad varje gång han lyckas sticka. Belöning som troligen slår betydligt högre än din blodpudding.

Min unghund har också varit skitjobbig senaste tiden, är väl inne i nån liknande fas. Inkallningen sitter, men hon är betydligt mer störningskänslig, jobbigare i vardagen (svårare att slappna av?) och ja, mkt runt i kring sig...
Det har blivit mycket spår på sistone för att aktivera utan att ställa massa krav på samarbete :p
 
Sv: Ge mig styrka :D

Visst är dom mer störningskänslig, herregud *himlar med ögonen* gick på stan med min 11 mån idag som så många ggr förr och innan jag gått genom gågatan som tar 5 min hade jag ångrat mitt beslut 100 ggr om minst!!
 
Sv: Ge mig styrka :D

Just perioden mellan ca 10 mån - 1,5 år är den som är mest "kritisk" vad gäller sticka iväg. Ju fler gånger hunden lyckas, desto mer självbelönande är det och svårare att jobba bort:) Det är ju även i denna åldern som hormoner spelar många spratt i kroppen på dom och gör att dom vågar mer, vill mer när det gäller självständighet.
 
Sv: Ge mig styrka :D

Jag blev toklack på mitt aber till hund när hon testade det där. Eftersom hon är supersnabb och har en jaktinstink from hell (vilket är positivt för mig egentligen, när stoppknappen är i funktion) så köpte jag ett citronhalsband med fjärr. Så, slut med det där tramset.
 
Sv: Ge mig styrka :D

Lösning: tunn lina på och när hunden började så stampade jag till på linan, halade in hunden och var jäkligt ilsken. Slöppte lös hunden igen, kallade och stor belöning när hon kom. Får hon tendens till samma sak numera behöver jag bara sänka tonläget så lägger hon av.

Fast det finns hundar framförallt av vissa raser som skiter fullständigt i om föraren blir ilsken, hur ilsken denne än blir. Det ända resultatet om man gör så med en sådan hund är att den blir ännu ovilligare att komma eftersom föraren inte var ett dugg kul sist den var där. Det är nog en ganska stor risk att TS hund är mer lik den sortens hund än den sortens hund som tycker att det är jobbigt när föraren blir arg.
 
Sv: Ge mig styrka :D

Jag har faktiskt funderat på det, men de törs man väl knappt nämna här på buke.
Problemet är att han "redan" är sprayrädd så risken är att han sticker ännu längre :p

Wild. Helt rätt, om jag blir arg vägrar han komma nära. Eller också så tar han upp kampen och bits och vevar med framtassarna. Viljornas kamp helt enkelt.
 

Liknande trådar

C
Övr. Hund För en stund sedan smet min hund på sex månader ut genom ytterdörren när min klant till pappa inte såg vart hon var innan han gick ut...
Svar
13
· Visningar
1 283
Senast: Tippan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp